Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 70*) din 20 iunie 1994

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 312 din  9 noiembrie 1994


SmartCity3


    *) Definitiva prin nerecurare.

    Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
    Mihai Constantinescu - judecator
    Antonie Iorgovan     - judecator
    Florentina Geangu    - magistrat-asistent.

    Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata:
    Prin Incheierea din 9 martie 1994, pronuntata in Dosarul nr. 1546/1994, Judecatoria Sectorului 2, Bucuresti, a sesizat din oficiu Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederii art. I pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1994, pe motiv ca aceasta prevedere a fost emisa prin exces de putere, cu incalcarea limitelor abilitarii acordate prin Legea nr. 4/1994. In acest sens, se sustine ca, modificandu-se art. 37 din Legea nr. 32/1968, prin precizarea obligatiei de citare si a organului care a aplicat sanctiunea sau a altor persoane interesate, s-ar fi reglementat mai mult decat o problema "de competenta de rezolvare a plangerilor", cu care fusese investit Guvernul prin legea de abilitare.
    In baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 au fost solicitate puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, sustine ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata intrucat prin modificarea art. 37 din Legea nr. 32/1968, in sensul obligarii instantei de a cita atat pe cel care a facut plangerea, cat si organul care a aplicat sanctiunea, se asigura aplicarea principiului contradictorialitatii, specific procesului civil, care este de natura sa garanteze o justa solutionare a cauzei. In consecinta, se apreciaza ca modificarea adusa art. 37 din Legea nr. 32/1968 prin Ordonanta Guvernului nr. 12/1994 nu depaseste puterile conferite acestuia prin Legea  nr. 4/1994, care trebuie interpretata atat in spiritul, cat si in litera ei.
    Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctul lor de vedere.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, prevederea de la art. I pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1994, Legea nr. 4/1994, precum si dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Prin art. 1 lit. n) din Legea nr. 4/1994, Guvernul a fost abilitat de a emite ordonante cu privire la modificarea Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, sub aspectul majorarii limitelor amenzilor pentru contraventiile de competenta Guvernului si modificarii acestor limite intre 50.000 si 1.000.000 lei, precum si al modificarii competentei de rezolvare a plangerilor.
    In temeiul legii de abilitare, Guvernul a emis Ordonanta nr. 12 din 14 ianuarie 1994, prin care a modificat unele dispozitii ale Legii nr. 32/1968. In acest sens, prin dispozitiile art. I pct. 3 al ordonantei a fost modificat art. 37 din Legea nr. 32/1968 astfel: "Plangerea impreuna cu dosarul cauzei se trimite de indata judecatoriei competente, care citeaza pe cel care a facut plangerea, organul care a aplicat sanctiunea, precum si orice alta persoana in masura sa contribuie la rezolvarea justa a cauzei".
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin modificarea art. 37 din Legea nr. 32/1968, Guvernul a depasit limitele abilitarii acordate de Legea nr. 4/1994, care se refera numai la cuantumul amenzii si competenta de rezolvare a plangerilor, or citarea este o problema de procedura.
    Curtea constata ca, intr-adevar, abilitarea acordata Guvernului prin Legea nr. 4/1994 se refera la cuantumul amenzii si la competenta de solutionare a plangerilor si ca citarea este o problema de procedura.
    De asemenea, Curtea constata ca art. 37 din Legea nr. 32/1968, in forma anterioara Ordonantei Guvernului nr. 12/1994, reglementa exclusiv obligatia de citare a celui care a formulat plangerea. Aceasta limitare a citarii numai in ce priveste contestatorul era insa neconstitutionala si deci abrogata potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie. Instituind, implicit, interdictia citarii agentului constatator, ca si a altor persoane care ar putea sa contribuie la solutionarea plangerii, prevederea respectiva reprezenta o limitare neconstitutionala a dreptului de aparare prevazut la art. 24 si a liberului acces la justitie prevazut la art. 21 din Constitutie, precum si a insesi ideii de justitie care, in contenciosul rezultat din aplicarea unei contraventii, presupune, in mod necesar, respectarea, fara nici o restrictie, a principiului contradictorialitatii.
    Solutionarea plangerii impotriva unei contraventii impune participarea agentului constatator, deoarece contradictorialitatea este intre acesta si contravenient. De aceea este necesara garantarea posibilitatii de a-si justifica masura luata. Altminteri, dreptul sau la aparare este incalcat. De asemenea, liberul acces la justitie presupune asigurarea posibilitatii participarii agentului autoritatii publice la solutionarea litigiului, in vederea apararii intereselor legitime in virtutea carora a luat masura sanctionatoare. In acelasi timp, contradictorialitatea de care depinde realizarea justitiei implica si participarea oricarei alte persoane  ce ar putea contribui la solutionarea cauzei, deoarece o determinanta esentiala a infaptuirii justitiei este aflarea adevarului si elucidarea tuturor aspectelor necesare pentru corecta aplicare a legii.
    Pentru toate aceste motive, in forma sa anterioara Ordonantei Guvernului nr. 12/1994, art. 37 din Legea nr. 32/1968 era in contradictie cu dispozitiile constitutionale mentionate, astfel incat, in litigiile determinate de contestarea unei contraventii, singura solutie conforma Constitutiei este aplicarea regulii de drept comun. De aceea art. I pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1994 nu face decat sa exprime o solutie care, daca nu ar fi consacrat-o, ar fi fost aceeasi. Or, nu poate fi neconstitutionala o prevedere care da expresie unor cerinte constitutionale. Este adevarat ca abilitarea se referea exclusiv la cuantumul amenzii si la competenta de solutionare a plangerilor, dar toate aceste aspecte priveau nemijlocit Legea nr. 32/1968, pe care Guvernul, modificind-o, nu putea sa nu constate ca regula anterioara de citare exclusiv a contestatorului este neconstitutionala si, deci, abrogata conform art. 150 alin. (1) din Constitutie, ceea ce atrage aplicarea dreptului comun, deoarece altminteri ar fi insemnat ca, desi modifica actul ce cuprindea prevederea respectiva, sa lase ca ea sa-si produca in continuare efecte, in contradictie evidenta cu dispozitiile constitutionale. In consecinta, Guvernul, precizand obligatia de citare, era indreptatit sa coreleze prevederile art. 37 din Legea nr. 32/1968 cu cerintele Constitutiei.
    De altfel, cu privire la neconstitutionalitatea art. 37 din Legea nr. 32/1968, in forma sa anterioara Ordonantei Guvernului nr. 12/1994, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 8/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 9 mai 1994, in sensul ca aceasta prevedere este neconstitutionala si ca numai prin modificarea ei, prin ordonanta sus-mentionata, cerintele art. 21 si 23 din Constitutie si ale principiului contradictorialitatii au fost respectate.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 lit. A. c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a art. I pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1994, invocata, din oficiu, de Judecatoria Sectorului 2, Bucuresti.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata la 20 iunie 1994.

              PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu

                               Magistrat-asistent,
                               Florentina Geangu

                                         


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 70/1994

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 70 din 1994
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 70/1994
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu