DECIZIE Nr.
699 din 11 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 681 din 8 octombrie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Valentin Zoltan Puskas
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării
tacite, excepţie ridicată de Mihai Sorin Ariei în Dosarul nr. 3.652/2/2006 al
Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei,
lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Autorul solicită admiterea excepţiei, apreciind că în
cauză sunt aplicabile, prin analogie, argumentele reţinute de Curtea Constituţională
la pronunţarea Deciziei nr. 176/2005, potrivit cărora „libertatea legiuitorului
de a stabili condiţiile de exercitare a căilor de atac şi procedura de judecată
nu este absolută, limitele libertăţii de reglementare fiind determinate şi în
aceste cazuri de obligativitatea respectării normelor şi principiilor privind
drepturile şi libertăţile fundamentale şi a celorlalte principii consacrate
prin Legea fundamentală şi prin actele juridice internaţionale la care Romania este parte".
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 26 ianuarie 2007,
pronunţată în Dosarul nr. 3.652/2/2006, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie
- Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării
tacite, excepţie ridicată de Mihai Sorin Ariei.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
îngrădesc accesul liber la justiţie şi încalcă dreptul fundamental la un proces
echitabil, întrucat art. 11
alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 anihilează dreptul
persoanei de a declara recurs împotriva unei hotărari judecătoreşti pronunţate în primă instanţă, împiedicand orice posibilitate de control judiciar asupra acesteia.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal apreciază
excepţia de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la
excepţia de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că
prevederea legală supusă controlului de constituţionalitate, potrivit căreia
hotărarile pronunţate de
instanţele judecătoreşti în această materie sunt irevocabile, nu este de natură
a contraveni liberului acces la justiţie care nu presupune în toate cazurile
accesul la toate gradele de jurisdicţie prevăzute de lege.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 11 alin. (3) teza a doua din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 27/2003 nu contravin prevederilor constituţionale invocate,
excepţia de neconstitutionalitate cu un atare obiect fiind neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, publicată în Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 291
din 25 aprilie 2003, aprobată prin Legea nr. 486/2003, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 22 noiembrie 2003, dispoziţii potrivit cărora „Hotărarile se redactează în termen de 10
zile de la pronunţare şi sunt irevocabile".
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (2) şi (3)
referitoare la accesul liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil.
Examinand excepţia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că dispoziţia legală criticată a mai
format obiect al controlului de constituţionalitate, prin Decizia nr. 251/2005,
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 622 din 18 iulie 2005, şi prin Decizia nr. 480/2005, publicată
în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 924 din 17 octombrie 2005, instanţa constituţională respingand excepţia cu un atare obiect. Cu acele
prilejuri, a reţinut următoarele: „In conformitate cu procedura aprobării
tacite prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003, cererea de
chemare în judecată a autorităţii administraţiei publice avand ca obiect constatarea aprobării tacite
se introduce la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă
[art. 9 alin. (2)]. Potrivit art. 11 alin. (2) al ordonanţei criticate, în
cazul în care instanţa constată îndeplinirea condiţiilor prevăzute de această
ordonanţă de urgenţă,
pronunţă o hotărare prin care
obligă autoritatea administraţiei publice să elibereze documentul oficial prin
care se permite solicitantului să desfăşoare o anumită activitate, să presteze
un serviciu sau să exercite o profesie.
Prevederea criticată prin excepţia de
neconstituţionalitate, potrivit căreia hotărarile pronunţate de instanţele judecătoreşti în această materie sunt
irevocabile, nu încalcă prevederile Constituţiei sau pe cele ale Convenţiei
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Constituţia
nu cuprinde prevederi care să
stabilească căile de atac împotriva hotărarilor judecătoreşti, stabilind, în art. 129, că acestea se exercită
«în condiţiile legii»."
Soluţia pronunţată de Curtea Constituţională prin
deciziile menţionate, precum şi considerentele care au stat la baza acestora
îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă, întrucat
nu se invocă elemente noi, de natură a schimba această
jurisprudenţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
27/2003 privind procedura aprobării tacite, excepţie ridicată de Mihai Sorin
Ariei în Dosarul nr. 3.652/2/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie -
Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu