DECIZIE Nr. 698 din 20
decembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2004 privind masuri de
diminuare a arieratelor din economie si ale art. 11 din Legea nr. 570/2004
privind unele masuri pentru privatizarea societatilor comerciale filiale de
distributie si furnizare a energiei electrice "Electrica Dobrogea" -
S.A. si "Electrica Banat" - S.A., precum si unele masuri pentru
reglementarea activitatii societatilor comerciale din domeniul distributiei de
energie electrica
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 102 din 2 februarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. 29/5 din Legea nr. 507/2004 pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare si ale art.
11 din Legea nr. 570/2004 privind unele masuri pentru privatizarea societatilor
comerciale filiale de distributie si furnizare a energiei electrice
"Electrica Dobrogea" - S.A. si "Electrica Banat" - S.A.,
precum si unele masuri pentru reglementarea activitatii societatilor comerciale
din domeniul distributiei de energie electrica, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Electrocentrale Deva" - S.A. din Mintia - Hunedoara in
Dosarul nr. 144/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal raspunde partea Societatea Comerciala de Distributie si
Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. din Bucuresti, prin
consilier juridic cu delegatie la dosar. Lipseste autorul exceptiei, fata de
care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Avand cuvantul, reprezentantul partii prezente solicita respingerea
exceptiei ca neintemeiata. Depune doua decizii ale Consiliului Concurentei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 septembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
144/2005, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 29/5
din Legea nr. 507/2004 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 94/2004
privind reglementarea unor masuri financiare si ale art. 11 din Legea nr.
570/2004 privind unele masuri pentru privatizarea societatilor comerciale
filiale de distributie si furnizare a energiei electrice "Electrica
Dobrogea" - S.A. si "Electrica Banat" - S.A., precum si unele
masuri pentru reglementarea activitatii societatilor comerciale din domeniul
distributiei de energie electrica, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Electrocentrale Deva" - S.A. din Mintia intr-o cauza ce are ca
obiect pretentii pentru penalitati de intarziere.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate reprezinta o ingerinta a statului, prin
autoritatea legiuitoare, in activitatea agentilor economici, respectiv in
executarea obligatiilor contractuale, ingerinta contrara principiilor economiei
de piata si obligatiei statului de a asigura libertatea comertului, prevazute
de art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza ca fiind
neintemeiate criticile de neconstitutionalitate formulate.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale supuse controlului de
constitutionalitate sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 29/5 din Legea nr. 507/2004 si ale
art. 11 din Legea nr. 570/2004. Curtea constata ca articolul unic pct. 29/5 din
Legea nr. 507/2004 a completat art. XXXIII din Ordonanta Guvernului nr.
94/2004, in sensul modificarii alin. (3) - (5) ale art. 8 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 37/2004.
Asadar, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie
dispozitiile art. 8 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2004
privind masuri de diminuare a arieratelor din economie, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 481 din 28 mai 2004, astfel cum au fost
modificate prin Legea nr. 507/2004 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.080 din 19 noiembrie 2004, si ale art. 11
din Legea nr. 570/2004 privind unele masuri pentru privatizarea societatilor
comerciale filiale de distributie si furnizare a energiei electrice
"Electrica Dobrogea" - S.A. si "Electrica Banat" - S.A.,
precum si unele masuri pentru reglementarea activitatii societatilor comerciale
din domeniul distributiei de energie electrica, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 1.198 din 15 decembrie 2004.
Textele de lege criticate au urmatorul continut:
- Art. 8 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2004:
"Dobanzile, majorarile de intarziere si penalitatile de orice fel pretinse
de producatorii de energie electrica si de transportatorul de energie electrica
de la Societatea Comerciala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice
<<Electrica>> - S.A., aferente filialelor sale, <<Electrica
Banat>> - S.A., <<Electrica Dobrogea>> - S.A.,
<<Electrica Moldova>> - S.A. si <<Electrica Oltenia>> -
S.A., precum si catre acestea in nume propriu, calculate pana la data preluarii
de catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a creantelor
prevazute la art. 6 alin. (2) si (2-1), se anuleaza.";
- Art. 11 din Legea nr. 570/2004: "Dobanzile, majorarile de
intarziere si penalitatile datorate pentru intarzierea platii catre furnizorii
de energie electrica si de servicii de transport a contravalorii energiei
electrice achizitionate de catre Societatea Comerciala
<<Electrica>> - S.A. in numele societatilor comerciale filiale de
distributie si furnizare a energiei electrice <<Electrica Banat>> -
S.A. si <<Electrica Dobrogea>> - S.A., precum si de catre acestea
in nume propriu, pana la data transferului dreptului de proprietate asupra
actiunilor catre Enel S.p.A., se anuleaza. In mod corespunzator se anuleaza
dobanzile, majorarile de intarziere si penalitatile datorate pentru intarzierea
la plata a contravalorii cantitatilor de energie electrica furnizate de
Societatea Comerciala <<Electrica>> - S.A. catre societatile
comerciale filiale de distributie si furnizare a energiei electrice
<<Electrica Banat>> - S.A. si <<Electrica Dobrogea>> -
S.A.".
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, privind
economia Romaniei.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea observa ca
ambele texte de lege criticate prevad anularea dobanzilor, a majorarilor de
intarziere si a penalitatilor datorate de societatile comerciale filiale de
distributie si furnizare a energiei electrice "Electrica Banat" -
S.A. si "Electrica Dobrogea" - S.A. pentru intarzierea la plata catre
producatorii de energie electrica, precum si pentru serviciile de transport al
energiei electrice achizitionate.
Furnizarea si transportul energiei electrice s-au realizat in cadrul unor
raporturi contractuale intre societati comerciale, iar in contractele
respective au fost stipulate si clauze privind obligatia de plata a unor
dobanzi, majorari si penalitati in cazul intarzierii la plata. Anularea prin lege
a dobanzilor, majorarilor de intarziere si a penalitatilor datorate reprezinta,
intr-adevar, o interventie a statului in desfasurarea raporturilor contractuale
intre societati comerciale, insa aceasta interventie a fost justificata prin
scopul a carui realizare s-a urmarit.
Scopul reglementarii legale a fost acela de a facilita privatizarea
societatilor comerciale filiale de distributie si furnizare a energiei
electrice. Pentru finalizarea procesului de privatizare a fost necesara
stabilizarea situatiei economico-financiare a societatilor comerciale
respective, inclusiv prin diminuarea pasivelor acestora.
In aceste conditii, interventia statului prin reglementare legala se
incadreaza in realizarea obligatiei statului de a proteja interesele nationale
in activitatea economica, financiara si valutara, prevazuta de art. 135 alin.
(2) lit. b) din Constitutie. Finalizarea intr-un ritm cat mai rapid a
procesului de privatizare a societatilor comerciale cu capital de stat
reprezinta un interes national major in activitatea economica si financiara,
fiind o conditie esentiala pentru realizarea unei economii de piata
functionale.
La elaborarea acestor reglementari legale statul a actionat in calitate de
titular al capitalului societatilor comerciale implicate, detinator unic al
actiunilor la aceste societati comerciale. Reglementarea nu aduce atingere
indeplinirii obligatiilor contractuale de baza, asumate de societatile
comerciale vizate, ci anuleaza doar dobanzile, majorarile de intarziere si
penalitatile datorate pentru intarzierea la plata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2004 privind masuri de
diminuare a arieratelor din economie si ale art. 11 din Legea nr. 570/2004
privind unele masuri pentru privatizarea societatilor comerciale filiale de
distributie si furnizare a energiei electrice "Electrica Dobrogea" -
S.A. si "Electrica Banat" - S.A., precum si unele masuri pentru reglementarea
activitatii societatilor comerciale din domeniul distributiei de energie
electrica, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Electrocentrale
Deva" - S.A. din Mintia - Hunedoara in Dosarul nr. 144/2005 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 decembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Toma