DECIZIE Nr.
692 din 12 iunie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 560 din 24 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae
Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Elena Miruna Ghica în Dosarul
nr. 14.291/301/2007 al Judecătoriei Sectorului 3 Bucureşti - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, cu referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 14 martie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 14.291/301/2007, Judecătoria Sectorului 3 Bucureşti - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru. Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de Elena Miruna Ghica în dosarul
cu'numărul de mai sus, având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în pretenţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de
lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât instituie un regim
discriminatoriu în raporturile'procesuale dintre părţi şi creează o inegalitate
de tratament juridic în cadrul aceluiaşi proces, în condiţiile în care o parte
este scutită de taxa de timbru şi nu i se oferă scutire şi părţii oponente.
Judecătoria Sectorului 3 Bucureşti - Secţia civilă şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia'de neconstituţionalitate
este neîntemeiată, deoarece scutirea autorităţilor şi a instituţiilor publice
de la plata taxelor de timbru nu constituie d discriminare, ci este justificată
obiectiv de interesul public protejat, constând în colectarea de către stat a
veniturilor necesare bugetelor proprii.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, cu referire la jurisprudenţa
Curţii Constituţionale. In plus, instanţa de judecată poate acorda scutiri,
reduceri, eşalonări sau amânări la plata taxelor judiciare de timbru.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele
lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile prevederilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 173 din 29 iulie 1997, modificate prin Ordonanţa Guvernului nr. 30/1999
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru şi a Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru
pentru activitatea notarială, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie 1999, cu următorul conţinut: „Sunt scutite
de taxa judiciară de timbru cererile şi acţiunile, inclusiv căile de atac
formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputaţilor, Preşedinţia României,
Guvernul României, Curtea Constituţională, Curtea de Conturi, Consiliul
Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public şi de Ministerul
Finanţelor, indiferent de obiectul acestora, precum şi cele formulate de alte
instituţii publice, indiferent de calitatea procesuală a acestora, când au ca
obiect venituri publice."
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (2) potrivit cărora nimeni nu
este mai presus de lege şi ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces
echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că s-a pronunţat asupra excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor de lege criticate prin'numeroase decizii, de exemplu, Decizia nr.
846 din 28 noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 37 din 18 ianuarie 2007. Cu acel prilej, Curtea a arătat că scutirea
autorităţilor publice vizate de textele criticate de taxele judiciare de timbru
este justificată, în mod obiectiv şi raţional, de faptul că autorităţile
respective - creditori bugetari - sunt finanţate de la bugetul'de stat pentru a
putea funcţiona, iar taxele respective se fac venit tot la bugetul de stat,'
astfel că ar fi absurd ca autorităţile în cauză să fie obligate (formal) să
plătească din buget o taxă care revine aceluiaşi buget. Curtea a statuat că
principiul egalităţii prevăzut de Constituţie pentru cetăţeni nu poate ca, prin
extensie, să primească semnificaţia unei egalităţi între cetăţeni şi
autorităţile publice. Aşa cum rezultă din dispoziţiile constituţionale ale art.
16, cetăţenii se bucură de drepturile prevăzute în Constituţie şi în legi,
fiind egali în faţa acestora şi a autorităţilor publice, în timp ce autorităţile
publice exercită atribuţiile ce le sunt stabilite de lege, potrivit competenţei
lor. în realizarea funcţiilor pentru care sunt create.
In legătură cu critica de
neconstituţionalitate bazată pe susţinerea că se încalcă dreptul de liber acces
la justiţie, respectiv dreptul la un proces echitabil, Curtea a reţinut că
aceasta este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile constituţionale ale art. 21 nu
exclud stabilirea unor condiţii în legătură cu introducerea acţiunilor în
justiţie, între care şi aceea a plăţii unor taxe, aşa cum niciuna dintre aceste
prevederi nu stabileşte gratuitatea serviciului public al justiţiei.
In jurisprudenţa Curţii Constituţionale s-a stabilit că
instituirea unor excepţii de la regula generală a plăţii taxelor judiciare de
timbru (scutiri de la plata taxei) nu constituie o discriminare. Potrivit art.
139 alin. (1) din Constituţie, impozitele, taxele şi orice alte venituri ale
bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege, fiind aşadar la latitudinea legiuitorului să stabilească
scutiri de taxe sau impozite având în vedere situaţii diferite, fără ca prin
aceasta să se aducă atingere principiului egalităţii în drepturi. Plata unor taxe sau impozite nu reprezintă un drept,
ci o obligaţie constituţională a cetăţenilor, prevăzută în art. 56 alin. (1)
din Legea fundamentală, în conformitate cu care cetăţenii au obligaţia să
contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură a
reconsidera jurisprudenţa Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele
acestei decizii îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, excepţie ridicată de Elena Miruna Ghica în Dosarul nr. 14.291/301/2007
al Judecătoriei Sectorului 3 Bucureşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 12 iunie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean