DECIZIE Nr. 692 din 20
decembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
(1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 105 din 3 februarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Interglobcar" -
S.R.L. Corunca in Dosarul nr. 2.316/2005 al Tribunalului Mures.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece Curtea nu se poate pronunta asupra
modificarii sau completarii prevederilor legale supuse controlului de
constitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Sentinta din 17 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.316/2005,
Tribunalul Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Interglobcar" - S.R.L. Corunca intr-o cauza prin care se
solicita suspendarea unei autorizatii de functionare emise in favoarea
autorului exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prevederile art. 15 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 contravin
dispozitiilor art. 21 alin. (3) si ale art. 124 alin. (2) din Constitutie, deoarece
"nu prevad nici un fel de criteriu pentru a determina situatia in care
suspendarea executarii unui act administrativ unilateral poate fi dispusa de
catre instanta si in contextul in care dispozitiile alin. (2) al art. 15 din
Legea nr. 554/2004, atunci cand fac trimitere la dispozitiile art. 14 din
aceeasi lege, au in vedere doar aplicarea corespunzatoare a alin. (2) si (4)
ale art. 14, deci nu si a alin. (1) al art. 14 [...], unde sunt prevazute
criterii legale (acestea fiind: caz bine justificat si pentru prevenirea unei
pagube iminente), potrivit cu care instanta de judecata poate sa aprecieze in
privinta necesitatii suspendarii executarii unui act administrativ
individual". In felul acesta, in opinia autorului exceptiei, instantele de
judecata, investite cu solutionarea cererilor de suspendare a executarii unor
acte administrative individuale, "pot dispune o atare suspendare total
discretionar [...], putandu-se dispune in aceleasi situatii solutii
diferite".
Tribunalul Mures si-a exprimat opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate prin sentinta, iar nu prin incheiere de sesizare a Curtii
Constitutionale, asa cum prevad dispozitiile art. 29 alin. (4) din Legea nr.
47/1992. Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate, instanta de judecata
apreciaza ca dispozitiile art. 15 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 sunt
constitutionale, urmand a fi interpretate prin trimitere la art. 14 alin. (1)
din aceeasi lege.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat "conditiile continute in art. 14 cu privire la cazurile in care
instanta poate decide suspendarea vor putea fi avute in vedere cu ocazia
judecarii cererii intemeiate pe art. 15 din lege".
Avocatul Poporului considera ca prevederile criticate sunt
constitutionale, apreciind ca nu sunt incalcate dispozitiile art. 21 alin. (3)
si ale art. 124 alin. (2) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand sentinta de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 15 alin.
(1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, care are
urmatorul cuprins: "Suspendarea executarii actului administrativ
unilateral poate fi solicitata de reclamant si prin cererea adresata instantei
competente pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat. In acest
caz, instanta va putea dispune suspendarea actului administrativ atacat, pana
la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se
poate formula o data cu actiunea principala sau printr-o actiune separata, pana
la solutionarea actiunii in fond."
Critica de neconstitutionalitate consta, in esenta, in sustinerea ca art.
15 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 nu mentioneaza criteriile pentru
determinarea situatiilor in care poate fi suspendata executarea unui act
administrativ unilateral, ceea ce ar incalca, in opinia autorului exceptiei,
dispozitiile constitutionale ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces
echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil, precum si ale
art. 124 alin. (2), care prevad ca justitia este unica, impartiala si egala
pentru toti.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata. Nereglementarea, prin textul legal criticat, a cazurilor in
care poate fi solicitata suspendarea executarii unui act administrativ unilateral
nu incalca dreptul persoanei vatamate printr-un astfel de act la un proces
echitabil ori la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil. Posibilitatea
reclamantului de a solicita suspendarea executarii actului administrativ
unilateral prin cererea adresata instantei pentru anularea actului nu creeaza,
prin ea insasi, nici o discriminare. Instanta de judecata va putea dispune
suspendarea, fara ca una dintre parti sa fie privilegiata, iar cealalta
dezavantajata, tinand seama de toate garantiile procesuale de care se bucura
partile. De altfel, aceasta critica nu priveste un aspect de
constitutionalitate, ci o presupusa omisiune de reglementare de catre
legislativ. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu
privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului".
Curtea mai retine ca dispozitiile legale criticate nu impiedica, sub nici
o forma, solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil, deoarece suspendarea
actului administrativ atacat poate fi dispusa de instanta de judecata numai
pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei.
In ceea ce priveste sustinerea ca prin dispozitiile legale criticate se
incalca principiul constitutional potrivit caruia justitia este unica,
impartiala si egala pentru toti, prevazut de art. 124 alin. (2) din Legea
fundamentala, Curtea retine ca si aceasta este neintemeiata. Posibilitatea
instantei de a dispune suspendarea actului administrativ in conditiile
reglementate de textul legal criticat nu are legatura cu cerintele prevederilor
constitutionale referitoare la justitie.
Cu privire la sustinerea autorului exceptiei ca instantele de judecata,
investite cu solutionarea cererilor de suspendare a executarii unor acte
administrative individuale, "pot dispune o atare suspendare total
discretionar [...], putandu-se dispune in aceleasi situatii solutii
diferite", Curtea constata ca aceasta priveste modul de aplicare a legii
de catre instante, aspect care nu intra sub incidenta controlului de
constitutionalitate.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art.
147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
(1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Interglobcar" - S.R.L. Corunca in Dosarul nr.
2.316/2005 al Tribunalului Mures.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 decembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta