DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 69 din 24 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin.
1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 4 alin.
(1) lit. e) si art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe
venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, devenite dispozitiile art. 41 alin.
(1) lit. e), respectiv art. 72 si 73 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 19 aprilie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum
si a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. e) si art. 44 din Ordonanta Guvernului
nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 493/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, devenite
dispozitiile art. 41 alin. (1) lit. e), respectiv art. 72 si 73 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, exceptie ridicata de Niculae Cretu in Dosarul nr.
4.052/AS/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte si litigii
de munca.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, Niculae Cretu, personal,
precum si partea Ministerul Apararii Nationale, prin consilier juridic Dan
Cimpoeru, cu delegatie la dosar, lipsa fiind partea Ministerul Public - Sectia
Parchetelor Militare, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei Niculae Cretu solicita
admiterea exceptiei astfel cum a fost formulata in fata instantei de judecata,
depunand si concluzii scrise in acest sens. Astfel, arata ca dispozitiile art.
103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, sunt neconstitutionale intrucat
nu fac referire si la magistratii militari, lasandu-se loc la interpretari
arbitrare, ceea ce conduce la inechitati care contravin principiului egalitatii
cetatenilor, prevazut de art. 16 din Constitutie. In ceea ce priveste
dispozitiile criticate din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe
venit, arata ca aceasta a fost abrogata in intregime prin Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, dar dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. e) si ale art. 44
din ordonanta au fost preluate in art. 41 alin. (1) lit. e) si art. 72 din
Codul fiscal. Totodata, apreciaza ca aceste dispozitii sunt neconstitutionale
deoarece, prin modul lor de redactare, au dus la dubla impozitare a pensiei de
serviciu a magistratilor, ceea ce contravine principiului impozitarii unice a
aceleiasi surse de venit, precum si principiului egalitatii cetatenilor,
prevazut de art. 16 din Constitutie.
Consilierul juridic Dan Cimpoeru, pentru Ministerul Apararii Nationale,
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, ca fiind inadmisibila, intrucat
se solicita de catre autorul exceptiei interpretarea acestor dispozitii, ceea
ce este inadmisibil, fata de prevederile art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata. In ceea ce priveste dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. e)
si art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, apreciaza ca acestea sunt
constitutionale, deoarece nu instituie discriminari intre diversele categorii
de pensii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate a art. 103 alin. 1 din Legea
nr. 92/1992, republicata, fata de prevederile art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, intrucat Curtea Constitutionala nu poate interpreta
dispozitiile legale supuse controlului de constitutionalitate. Cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. e) si
art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, pune concluzii de respingere ca
neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea cetatenilor in
fata legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
4.052/AS/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte si litigii de
munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum
si a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. e) si art. 44 din Ordonanta Guvernului
nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 493/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a
fost ridicata de Niculae Cretu intr-o cauza avand ca obiect contestatia la
decizia de stabilire a pensiei de serviciu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, datorita omisiunii de a
face precizari corespunzatoare referitoare la baza de calcul a pensiilor de
serviciu pentru magistratii militari, "lasa loc la interpretari arbitrare,
care au condus la inechitati ce contravin principiului egalitatii in drepturi a
tuturor cetatenilor, inscris in art. 16 din Constitutia tarii". Din
aceasta cauza, la calcularea drepturilor de pensie de serviciu ale
magistratilor militari, pe langa venitul net al celorlalti magistrati, nu se au
in vedere si veniturile pe care le-au realizat in calitate de militar activ,
potrivit legislatiei privind salarizarea personalului militar. Autorul
exceptiei mai sustine ca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor este
incalcat si prin dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. e) si art. 44 din Ordonanta
Guvernului nr. 7/2001 referitoare la impozitarea pensiilor. Conform regulilor
generale, pensia de asigurari sociale, ca si pensia militara de stat, se
stabileste in raport cu venitul brut al fostului angajat, situatie in care este
justificata impozitarea venitului din pensie. In schimb, potrivit dispozitiilor
art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, pensia de serviciu a magistratilor
se stabileste in raport cu venitul net, iar impozitarea pensiei astfel acordate
reprezinta o dubla impunere a venitului obtinut din aceeasi sursa.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte si litigii de munca, in
ceea ce priveste art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, apreciaza ca
"nu poate fi invocata neconstitutionalitatea unui text de lege decat
pentru normele pe care le contine, nu si pentru acelea pe care nu le
contine", imprecizia formularii textului tine de tehnica legislativa, iar
nu de constitutionalitatea sa. Motivele invocate privind neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. e) si art. 44 din Ordonanta Guvernului nr.
7/2001 "vizeaza mai degraba aspecte ce tin de aplicare, nu si de
constitutionalitate".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, "nu
incalca dispozitiile art. 16 din Constitutie, intrucat se aplica tuturor
magistratilor care indeplinesc conditiile legii, fara a crea privilegii sau
discriminari". Nici dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. e) si art. 44 din
Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 nu sunt contrare principiului constitutional al
egalitatii in drepturi a cetatenilor, deoarece aceste dispozitii se aplica
tuturor pensionarilor ale caror pensii depasesc cuantumul de 5 milioane lei si
"nu se poate sustine ca incalca principiul constitutional al impozitarii
unice, deoarece Constitutia nu statueaza un astfel de principiu".
Avocatul Poporului apreciaza, in punctul sau de vedere, ca, in ceea ce
priveste dispozitiile art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, prevederile
art. 16 din Constitutie nu au relevanta. Arata, in acest sens, ca
"Sustinerile autorului exceptiei, potrivit carora interpretarea si
aplicarea dispozitiilor legale privitoare la calcularea pensiei de serviciu in
cazul magistratilor militari prejudiciaza, prin diminuarea cuantumului pensiei,
pe toti magistratii militari pensionati, nu reprezinta critici de neconstitutionalitate".
Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si
aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei. Critica
dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. e) si art. 44 din Ordonanta Guvernului nr.
7/2001 este nefondata, deoarece "tuturor categoriilor de pensionari li se
impoziteaza partea din pensie care depaseste suma de 5.700.000 lei". Cu
exceptia modului de stabilire si calculare a pensiei, beneficiarii pensiei de
serviciu pentru magistrati se afla in situatie identica cu celelalte categorii
de pensionari, iar tratamentul juridic identic este conform prevederilor art.
16 din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii
Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30
septembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au
urmatorul continut: "Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani in
magistratura beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de
serviciu, in cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza,
sporul pentru vechime in munca si sporul de stabilitate in magistratura, avute
la data pensionarii."
De asemenea, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate il constituie si
dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. e) si art. 44 din Ordonanta Guvernului nr.
7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 493/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii cu
urmatorul continut:
- Art. 4 alin. (1) lit. e): "Categoriile de pensii care se supun
impozitului pe venit sunt: [...] e) venituri din pensii, pentru suma ce
depaseste 5.700.000 lei pe luna;";
- Art. 44: "(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate
cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite
prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele
primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii,
pentru partea care depaseste suma de 5.700.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din
pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
(3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de
asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat,
pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de
sanatate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma
veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe
neimpozabile lunare de 5.700.000 lei."
Ulterior sesizarii, prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003),
care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2004, Ordonanta Guvernului nr. 7/2001
privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
493/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost abrogata in
intregime, dar solutia legislativa prevazuta de dispozitiile criticate din
actul normativ abrogat a fost preluata, in esenta, in actul normativ abrogator
- Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, in continutul prevederilor art. 41
alin. (1) lit. e), respectiv ale art. 72 si 73. Conform jurisprudentei
constante a Curtii Constitutionale, daca prevederile unui act normativ au fost
abrogate, insa solutia legislativa prevazuta de acestea a fost preluata in
continutul altui act normativ, Curtea se va pronunta asupra dispozitiilor
corespunzatoare din noua reglementare. Astfel, in cazul de fata, Curtea urmeaza
sa se pronunte asupra dispozitiilor art. 41 alin. (1) lit. e), respectiv art.
72 si 73 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, dispozitii care au
urmatorul cuprins:
- Art. 41 alin. (1) lit. e): "Categoriile de venituri supuse
impozitului pe venit, potrivit prevederilor prezentului titlu, sunt
urmatoarele: [...] e) venituri din pensii, definite conform art. 72;";
- Art. 72: "Veniturile din pensii reprezinta sume primite ca pensii de
la fondurile infiintate din contributiile sociale obligatorii, facute catre un
sistem de asigurari sociale, inclusiv cele din schemele facultative de pensii
ocupationale, si cele finantate de la bugetul de stat.";
- Art. 73: "Venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin
scaderea unei sume neimpozabile lunare de 8.000.000 lei din venitul din
pensii."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale
art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei, care, ulterior sesizarii, a fost
revizuita si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767
din 31 octombrie 2003, insa prevederile art. 16 alin. (1) au ramas neschimbate,
avand urmatorul continut: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
I. In ceea ce priveste dispozitiile art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, republicata, autorul exceptiei sustine ca
acestea sunt neconstitutionale, pentru omisiunea de a fi facut precizari in
legatura cu totalitatea veniturilor realizate de magistratii militari, venituri
in baza carora urmeaza a se calcula pensia de serviciu a acestora, iar urmarea
acestei omisiuni este interpretarea arbitrara a textului de lege in defavoarea
magistratilor militari pensionati.
Curtea constata ca prin exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu se
urmareste declararea neconstitutionalitatii unei prevederi legale, ci
completarea sau interpretarea acesteia in alt sens decat cea facuta de catre
organele care au stabilit cuantumul pensiei autorului exceptiei, iar, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata, "In exercitarea controlului, Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea
modifica sau completa prevederea legala supusa controlului. De asemenea, Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare
a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei."
Astfel, pe de o parte, completarea dispozitiilor legale tine de competenta
exclusiva a legiuitorului, iar, pe de alta parte, interpretarea continutului
unor norme juridice, ca faza indispensabila procesului de aplicare a legii,
apartine instantelor judecatoresti. In cauza in care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate, instanta judecatoreasca urmeaza sa stabileasca ce anume
venituri sunt incluse in notiunea "salariul de baza", aceasta fiind
singura competenta sa interpreteze dispozitiile art. 103 din Legea nr. 92/1992,
republicata, precum si dispozitiile corespunzatoare din legislatia privind
salarizarea militarilor, in general, si a magistratilor militari, in special.
Ca atare, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin.
(1) din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata,
urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
II. Cu privire la dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. e) si art. 44 din
Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, devenite
dispozitiile art. 41 alin. (1) lit. e), respectiv art. 72 si 73 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, Curtea retine ca obiectul litigiului dedus
instantei de judecata care a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate este solutionarea cererii prin care autorul exceptiei
contesta, in principal, modul de calcul al pensiei de serviciu care a stat la
baza emiterii deciziei de pensionare, prin neincluderea in cuantumul pensiei
sale de serviciu a drepturilor ce i s-ar fi cuvenit ca pensionar militar (prin
decizia de pensionare retinandu-i-se doar baza de calcul cuvenita ca pensionar
magistrat).
Astfel, avand in vedere ca solutionarea cauzei deduse instantei de judecata
nu depinde de dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. e) si art. 44 din Ordonanta
Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, devenite dispozitiile art. 41
alin. (1) lit. e), respectiv art. 72 si 73 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, si ca, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea se pronunta numai asupra exceptiilor de neconstitutionalitate "de
care depinde solutionarea cauzei", exceptia urmeaza a fi respinsa ca
inadmisibila.
De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat cu privire la
constitutionalitatea dispozitiilor legale criticate, prin Decizia nr. 39 din 7
februarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 298
din 7 mai 2002, respingand toate criticile de neconstitutionalitate, inclusiv
cea privind dubla impozitare a veniturilor realizate dintr-o sursa unica.
Astfel, Curtea a retinut ca "reglementarea modului de calcul al pensiei,
determinarea categoriilor de venituri supuse impozitarii si a conditiilor de
impozitare intra in atributiile exclusive ale legiuitorului. Pe de alta parte,
reglementarea diferita a modului de calcul al pensiilor de serviciu ale
magistratilor este justificata obiectiv si rational, tinandu-se seama ca aceste
pensii de serviciu reprezinta o categorie speciala de pensii, care se deosebeste
esential, inclusiv prin modul de calcul si prin cuantum, de pensia reglementata
prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale."
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum
si a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. e) si art. 44 din Ordonanta Guvernului
nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 493/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, devenite
dispozitiile art. 41 alin. (1) lit. e), respectiv art. 72 si 73 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, exceptie ridicata de Niculae Cretu in Dosarul
nr. 4.052/AS/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte si
litigii de munca.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean
|