DECIZIE Nr.
689 din 11 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 36 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 717 din 23 octombrie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
ridicată de Grigorie Mândruţ în Dosarul nr. 1.072/ 279/2007 al Judecătoriei
Piatra-Neamţ.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, lipsind
partea Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Neamţ, faţă de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul autorului excepţiei. Acesta arată că refuzul de a purta centura
de siguranţă în autovehicule nu reprezintă un pericol pentru siguranţa
circulaţiei şi nu prejudiciază în niciun fel pe vreunul dintre ceilalţi
participanţi la trafic. Susţine că prin instituirea obligaţiei purtării
centurii de siguranţă i se îngrădeşte dreptul, garantat constituţional, de a
dispune de sine însuşi.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens, precizează că
textul de lege criticat dă expresie preocupării legiuitorului pentru siguranţa
cetăţeanului, fără să încalce nicio normă constituţională.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 20 martie
2007, pronunţată în Dosarul nr. 1.072/279/2007, Judecătoria Piatra-Neamţ a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de Grigorie
Mândruţ într-o cauză având ca obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva
unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că prin obligaţia
impusă de textul de lege criticat se încalcă dreptul persoanei de a dispune de
ea însăşi şi aduce atingere vieţii intime, private şi de familie. Arată că are
dreptul de a decide cu privire la propria sa viaţă, neputând fi forţat să o
protejeze dincolo de voinţa sa. Mai susţine că îi este îngrădită în mod
nejustificat şi libertatea de mişcare şi de acţiune. Precizează că prin refuzul
de a purta centură de siguranţă nu este pusă în pericol nici siguranţa publică,
nici cea a circulaţiei.
Judecătoria Piatra-Neamţ apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Apreciază că raţiunea normei criticate este aceea de a proteja viaţa,
sănătatea, integritatea corporală a individului, contribuind la siguranţa sa în
trafic.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că textul de lege criticat nu îngrădeşte drepturile garantate la nivel
constituţional invocate de autorul excepţiei. Precizează că „instituirea
obligaţiei de a purta centuri sau alte dispozitive de siguranţă reprezintă
exprimarea la nivel legislativ a principiului constituţional al siguranţei
persoanei, cu atât mai mult cu cât s-a dovedit că purtarea centurilor sau a
dispozitivelor de siguranţă reduce riscul producerii unor accidente mortale sau
cu consecinţe grave pe drumurile publice".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului şi concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 49/2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 246 din 20
martie 2006, ordonanţa fiind republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3
august 2006, care au următorul cuprins: „Conducătorii de autovehicule şi
persoanele care ocupă locuri prevăzute prin construcţie cu centuri sau
dispozitive de siguranţă omologate trebuie să le poarte în timpul circulaţiei
pe drumurile publice, cu excepţia cazurilor prevăzute în regulament."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine următoarelor dispoziţii din Legea
fundamentală: art. 22 alin. (1) care garantează dreptul la viaţă şi la
integritate fizică şi psihică, art. 23 alin. (1) care consacră inviolabilitatea
libertăţii individuale şi a siguranţei persoanei şi art. 26 alin. (2) potrivit căruia persoana fizică are dreptul să
dispună de ea însăşi.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate ridicată,
Curtea constată că excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 36
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 este neîntemeiată,
pentru următoarele motive:
Obligaţia instituită prin norma de lege criticată în
sarcina conducătorilor de autovehicule şi persoanelor care ocupă locuri
prevăzute prin construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţă sau
omologate de a le utiliza reprezintă măsuri de ordin legislativ menite să
asigure protejarea vieţii, sănătăţii şi integrităţii fizice a persoanelor.
Necesitatea impunerii unei astfel de obligaţii a fost dovedită de studii care
au relevat că purtarea centurilor sau a dispozitivelor de siguranţă reduce
riscul producerii unor accidente mortale sau cu consecinţe grave pe drumurile
publice.
Prin stabilirea unor reguli referitoare la circulaţia
pe drumurile publice, inclusiv privind impunerea obligaţiei criticate pentru
neconstitutionalitate în prezenta cauză, legiuitorul a urmărit, aşa cum rezultă
din art. 1 alin. (2) al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, şi „(...)
ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a sănătăţii persoanelor
participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protecţia drepturilor şi
intereselor legitime ale persoanelor
respective(...)".
De altfel, această obligaţie este în acord cu
exigenţele Uniunii Europene în materie, concretizate în prevederile Directivei
Consiliului Uniunii Europene din 16 decembrie 1991, de apropiere a
legislaţiilor statelor membre privind utilizarea obligatorie a centurii de
siguranţă în vehiculele cu o capacitate mai mică de 3,5 tone (publicată în
Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 373/26 din 31 decembrie 1991).
Consiliul Uniunii Europene a considerat util să adopte o asemenea directivă
pentru motivul precizat chiar în preambulul acesteia, şi anume „întrucât
dreptul intern cu privire la utilizarea obligatorie a centurii de siguranţă
diferă în mod considerabil de la un stat membru la altul şi, întrucât, prin
urmare, trebuie să fie armonizată utilizarea obligatorie a acesteia (...)
pentru a se asigura o mai mare siguranţă utilizatorilor căilor rutiere". Reglementarea
contestată prin prezenta excepţie de neconstitutionalitate este consecinţa
obligaţiei impuse statelor membre ale Uniunii Europene, prin dispoziţiile art.
2 al directivei menţionate, de a veghea ca şoferul şi pasagerii care ocupă
locurile în vehiculele aflate în circulaţie să poarte centura de siguranţă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de Grigorie
Mândruţ în Dosarul nr. 1.072/279/2007 al Judecătoriei Piatra-Neamţ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 septembrie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu