DECIZIE Nr.
683 din 12 iunie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 559 din 24 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin
Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată de Nicolae Enache în Dosarul nr. 43.524/3/2007 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei.
Lipseşte partea Casa de Pensii a Muncipiului Bucureşti, faţă de care procedura
de citare este legal îndeplinită.
Autorul excepţiei solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate, sens în care arată că textul de lege criticat conţine
dispoziţii discriminatorii. Astfel, arată că persoanele care au realizat
stagiul de cotizare atât în sistemul public de pensii, cât şi într-un alt
sistem de cotizare sunt defavorizate în raport cu cele care au realizat stagiul
de cotizare în întregime în cadrul celui de-al doilea sistem, întrucât acestea
din urmă beneficiază de dreptul de a ieşi la pensie anticipat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate, sens în care arată că textul de lege criticat nu
contravine dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 29 ianuarie
2008, pronunţată în Dosarul nr. 43.524/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia
a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 194
alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Nicolae Enache cu
prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine că
textul de lege criticat este discriminatoriu, întrucât prevede că diferenţa de
stagiu de cotizare, respectiv de vechime în muncă sau vechime în serviciu,
realizată într-un alt sistem decât cel public, se ia în considerare în vederea
deschiderii dreptului de pensie în sistemul public doar pentru pensia pentru
limită de vârstă, de invaliditate şi de urmaş, iar nu şi pentru pensia
anticipată. Astfel, se creează o discriminare între persoanele care au realizat
un stagiu complet în sistemul public de pensii şi cele care au realizat doar un
stagiu parţial în acest sistem, restul fiind realizat în alte sisteme de
asigurări sociale, aşa cum este în cazul său.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, arată că egalitatea, în sensul art. 16 din
Constituţie, trebuie să se aplice între situaţii identice, or, în speţă, nu
este vorba de situaţii juridice identice. In legătură cu acestea, arată că
pensia anticipată în sistemul public are caracter de excepţie şi de favoare şi
este necesară îndeplinirea anumitor condiţii pentru a obţine acest tip de
pensie, respectiv să se fi realizat un stagiu de cotizare cu cel puţin 10 ani
mai mare decât stagiul complet prevăzut de lege, iar vârsta legală pentru deschiderea
dreptului la pensie să nu fi fost împlinită. Stabilirea unor condiţii de către
legiuitor nu are însă semnificaţia instituirii unui tratament discriminatoriu.
A valorifica stagiul de cotizare obţinut de o persoană într-un alt sistem decât
cel public în vederea acordării dreptului la pensie anticipată ar însemna o
discriminare pentru cei care au stagiul de cotizare în sistemul public cu 10
ani peste cel complet.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului,
precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional, sens în care aminteşte
considerentele deciziilor Curţii Constituţionale cu privire la art. 194 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispoziţii
modificate prin articolul unic pct. 48 din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
- Art. 194 alin. (1): „Intre
sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurări sociale, neintegrate
până la data intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor
militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în
muncă sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie
pentru limită de vârstă, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor
drepturi de asigurări sociale prevăzute de prezenta lege."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar prevederilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1), privind egalitatea în drepturi, şi celor ale art.
47 alin. (2), care consacră dreptul cetăţenilor la pensie, la concediu de
maternitate plătit, la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, la
ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurări sociale publice sau private,
prevăzute de lege.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie,
cetăţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurări sociale şi măsuri
de protecţie socială, în condiţiile stabilite de lege. In realizarea acestui
principiu constituţional, legiuitorul are libertatea să stabilească drepturile
de asigurări sociale cuvenite cetăţenilor, condiţiile şi criteriile de acordare
a acestora, modul de calcul al lor, în raport cu posibilităţile create prin
resursele financiare disponibile, şi să le modifice în concordanţă cu
schimbările ce se produc în resursele economico-financiare. Această prerogativă
a legiuitorului nu poate fi considerată ca o încălcare a principiului
constituţional al egalităţii cetăţenilor.
In acord cu aceste principii, prin art. 50 din Legea
nr. 19/2000 a fost reglementat dreptul la pensia anticipată, drept care, privit
în ansamblul reglementării sistemului public de pensii, are un caracter de
excepţie, incluzând reguli speciale potrivit cărora pot fi pensionate şi persoanele care nu au
împlinit vârsta standard de pensionare, dar au realizat şi depăşit stagiul
complet de cotizare, reducerea vârstei operând în raport cu perioada de
depăşire a stagiului complet de cotizare. Situaţia deosebită a persoanelor care
solicită acordarea pensiei anticipate a îndreptăţit legiuitorul să stabilească
pentru acestea anumite condiţii şi criterii derogatorii, cum sunt şi cele referitoare
la includerea în stagiul de cotizare a perioadelor asimilate ori a celor care
constituie vechime în muncă ori în funcţie în alte sisteme de asigurări
sociale. Astfel, tratamentul juridic diferenţiat instituit este justificat de
situaţia diferită în care se găsesc persoanele care nu îndeplinesc condiţiile
prevăzute de lege cu privire la stagiul de cotizare în cadrul sistemului public
de pensii în raport cu cele care îndeplinesc aceste condiţii. In acelaşi timp,
Curtea constată că textul de lege criticat nu creează discriminări ori
privilegii în cadrul aceleiaşi categorii de persoane, respectiv a celor care au
cotizat atât în sistemul public de pensii, cât şi într-un alt sistem de
asigurări sociale.
De altfel, în acest sens s-a mai pronunţat Curtea şi
prin Decizia nr. 116 din 24 februarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 228 din 18 martie 2005.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Nicolae
Enache în Dosarul nr. 43.524/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a
conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 iunie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea