DECIZIE Nr. 68*) din 14 iunie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 284 din 6 octombrie 1994
*) Definitiva prin nerecurare.
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata:
In fata Judecatoriei Petrosani s-a invocat, de catre Societatea Comerciala
"Conpet" - S.A. Petrosani, exceptia de neconstitutionalitate a art. 7
din Legea nr. 85/1992, a art. 1 din Decretul-lege nr. 61/1990 si a art. 22 si
51 din Legea nr. 5/1973 in mai multe dosare aflate pe rolul acestei instante
(nr. 5724/1993, nr. 2712/1993, nr. 3364/1993, nr. 2713/1993, nr. 3354/1993, nr.
2247/1993, nr. 3350/1993, nr. 3346/1993, nr. 2248/1993, nr. 2708/1993, nr.
3353/1993 si nr. 2714/1993), motivind ca acestea contravin dispozitiilor art.
41 din Constitutie.
Curtea Constitutionala a fost sesizata prin incheierile pronuntate la
termenele din 14 ianuarie 1994, 16 februarie 1994, 23 februarie 1994 si 6
aprilie 1994, formindu-se dosarele cu numerele: 20C/1994, 25C/1994, 26C/1994,
27C/1994 28C/1994, 31C/1994, 32C/1994, 33C/1994, 34C/1994, 35C/1994, 36C/1994
si 42C/1994. Deoarece instanta nu si-a exprimat opinia cu privire la exceptiile
invocate, conform art. 12 din Regulamentul de organizare si functionare a
Curtii Constitutionale s-a solicitat completare incheierii de sesizare si
trimiterea dosarelor in care s-au invocat exceptiile. Judecatoria Petrosani
apreciaza ca articolele a caror neconstitutionalitate se invoca sunt in
spiritul normelor cuprinse in Constitutie, care ocrotesc proprietatea in
Romania.
In vederea solutionarii exceptiei, Curtea Constitutionala a solicitat, in
baza art. 24 din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 nu poate fi
admisa deoarece aceste prevederi nu contravin art. 41 din Constitutie. In
sustinerea acestui punct de vedere se arata ca, urmarind evolutia
reglementarilor legale in materie, in inlantuirea lor logica, rezulta optiunea
constanta a puterii legiuitoare de a crea prin lege posibilitatea ca oricare
chirias al unei locuinte construite din fondurile statului ori din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat sa devina proprietar al locuintei
respective, prin cumparare, in conditiile in care, potrivit Legii nr. 15/1990,
intreprinderile transformate in societati comerciale sau regii autonome au
devenit proprietare ale locuintelor construite din fondurile proprii.
Senatul apreciaza ca prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt
constitutionale si, in consecinta, exceptia este vadit neintemeiata.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
Avand in vedere ca prin raportul intocmit in cauza s-a propus conexarea
exceptiilor intrucat ele privesc aceleasi dispozitii legale si pentru o mai
buna administrare a justitiei, in sedinta din 14 iunie 1994 Curtea a dispus
conexarea, urmand a se pronunta asupra tuturor exceptiilor prin decizia de
fata.
CURTEA CONSTITUTIONALA
examinind dosarele nr. 5724/1993, nr. 2172/1993, nr. 3364/1993, nr. 2713/1993,
nr. 3354/1993, nr. 2247/1993, nr. 3350/1993, nr. 3346/1993, nr. 2248/1993, nr.
2708/1993, nr. 3353/1993 si nr. 2714/1993, punctele de vedere ale Senatului si
Guvernului, raportul judecatorului-raportor, dispozitiile art. 7 din Legea nr.
85/1992, ale art. 1 din Decretul - lege nr. 61/1990 si ale art. 22 si 51 din
Legea nr. 5/1973, prevederile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, precum si
dispozitiile art. 41, art. 43, art. 134 si ale art. 145 din Constitutie, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa se pronunte asupra tuturor
exceptiilor invocate.
Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu
alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat s-a stabilit ca "Locuintele construite din
fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, altele decat locuintele de interventie, vor fi
vandute titularilor contractelor de inchiriere, la cererea acestora, cu plata
integrala sau in rate a pretului, in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si
ale prezentei legi.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator. Beneficiaza de prevederile
alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii unitatilor proprietare.
Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1, conform
Decretului-lege nr. 61/1990 si prezentei legi, se fac de catre unitatile
proprietare sau de catre unitatile specializate in vanzarea locuintelor, pe
baza de contract de prestari de servicii, cu un comision de 1% calculat la
pretul de vanzare.
Prin locuinte de interventie de intelege locuintele situate in incinta
unitatilor economice sau bugetare de stat, cat si cele legate nemijlocit de
indeplinirea atributiilor de serviciu ale persoanelor care le ocupa".
Cu privire la dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 10/1994, ramasa definitiva prin
nerecurare si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 114 din
5 mai 1994, constatand ca dispozitiile sale sunt constitutionale. In acelasi
sens sunt si deciziile nr. 26, nr. 27 si nr. 28 din 23 martie 1994, ramase, de
asemenea, definitive prin nerecurare si publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 143 din 6 iunie 1994.
Constitutionalitatea dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 s-a motivat
in deciziile nominalizare prin aceea ca:
- art. 41 din Constitutie da legii posibilitatea de a stabili continutul si
limitele dreptului de proprietate. Astfel, desi in proprietatea societatilor
comerciale sau a regiilor autonome au intrat si locuintele construite din
fondurile proprii, legiferarea, ulterior adoptarii Constitutiei, a optiunii ca
fiecare chirias din asemenea locuinte sa devina proprietar nu poate fi privita
decat numai ca o limita stabilita de lege (art. 41 din Constitutie) a dreptului
de proprietate exercitat de societatea comerciala in al carei patrimoniu se
afla locuintele construite din fondurile proprii ale intreprinderii, asa cum de
altfel tot o limita este si exceptarea de la vanzare a locuintelor de
interventie;
- se asigura chiriasilor dreptul si prioritatea la cumpararea locuintelor,
dand astfel expresie dispozitiilor art. 43 alin. (1) si ale art. 134 alin. (2)
lit. f) din Constitutie cu privire la obligatia statului de a crea conditii
necesare pentru cresterea calitatii vietii si mai ales de a lua masuri de
dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor
un nivel de trai decent;
- este o norma de justitie sociala si economica, dand posibilitatea
chiriasilor sa cumpere locuintele la construirea carora au contribuit direct
sau indirect, in vechiul sistem statal juridic. Ca atare, dispozitiile sale
sunt nu numai conforme literei si spiritului art. 41 si art. 135 din
Constitutie, ci si legitimate din punct de vedere economic, social si moral.
In stransa legatura cu art. 7 din Legea nr. 85/1992 este si art. 1 din
Decretul-lege nr. 61/1990, care prevede ca "Intreprinderile pentru
vanzarea locuintelor si oficiile specializate pot vinde catre populatie
locuintele construite din fondurile statului, in conditiile prezentului
decret-lege". In art. 7 din Legea nr. 85/1992 se prevede ca vanzarea se
poate face si de catre unitatile proprietate. Nici unul dintre aceste texte nu
este neconstitutional, din moment ce stabilesc doar unitatile prin care se
poate face vanzarea locuintelor construite din fondurile statului.
In legatura cu art. 22 din Legea nr. 5/1973, trebuie retinut continutul
sau, in sensul ca "In caz de divort, daca sotii nu au convenit altfel,
beneficiarul contractului privitor la locuinta foloseste sotului caruia i s-au
dat in ingrijire copii, iar in cazul cand nu sunt copii, sotului care a obtinut
divortul.
In toate celelalte situatii, instanta care pronunta divortul va hotari care
dintre soti va avea beneficiul contractului privitor la locuinta". Curtea
constata ca acest articol de lege nu are legatura cu solutionarea cauzei. De
altfel, prin Decizia nr. 69/1993, ramasa definitiva prin nerecurare si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 25 februarie
1994, Curtea Constitutionala a constatat ca dispozitiile acestui text sunt
constitutionale.
Cat priveste art. 51 din Legea nr. 5/1973, acesta stabileste modul in care
pot fi inchiriate suprafetele locative din cladirile proprietate de stat aflate
in administrarea intreprinderilor si a organizatiilor economice de stat. Faptul
ca legea determina conditiile in care se face inchirierea nu poate fi
considerat ca vine in contradictie cu prevederile art. 41 din Constitutie,
deoarece textul dispune in alin. 1 ca legea stabileste continutul si limitele
dreptului de proprietate.
Deoarece cu privire la art. 7 din Legea nr. 85/1992 si la art. 22 din Legea
nr. 5/1973 Curtea Constitutionala s-a pronuntat in sensul ca sunt
constitutionale, iar motivarea data in deciziile Curtii este pe deplin valabila
si in cauzele de fata, si din moment ce de la ramanerea lor definitiva nu a
intervenit nici un element nou si deci Curtea nu are motive sa se indeparteze
de la practica sa, precum si datorita faptului ca nu exista contradictii intre
dispozitiile constitutionale si cele ale art. 1 din Decretul-lege nr. 61/1990
ori ale art. 51 din Legea nr. 5/1973, exceptiile de neconstitutionalitate
invocate urmeaza a fi respinse ca vadit nefondate, conform dispozitiilor art.
24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A. c), art. 24 alin.
(2) si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca vadit nefondate exceptiile de neconstitutionalitate cu
privire la prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992, ale art. 1 din
Decretul-lege nr. 61/1990 si ale art. 22 si art. 51 din Legea nr. 5/1973,
invocate de Societatea Comerciala "Conpet" - S.A. Petrosani in
dosarele nr. 5724/1993, nr. 2172/1993, nr. 3364/1993, nr. 2713/1993, nr.
3354/1993, nr. 2247/1993, nr. 3350/1993, nr. 3346/1993, nr. 2248/1993, nr.
2708/1993, nr. 3353/1993 si nr. 2714/1993 ale Judecatoriei Petrosani.
2. Constata ca, in temeiul art. 145 alin. (2) din Constitutie, Decizia
Curtii Constitutionale nr. 10/1994 este obligatorie, iar rezolvarea proceselor,
in speta, de catre Judecatoria Petrosani, urmeaza a se face cu luarea in
considerare a acestei decizii.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la 14 iunie 1994.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu