Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Decizia Nr.666 din 08.11.2016

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali
ACT EMIS DE: Curtea Constitutionala a Romaniei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 171 din 09 martie 2017




Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de Ştefan Platon în Dosarul nr. 593/119/2016 al Tribunalului Covasna - Secţia civilă şi care formează obiectul Dosarului nr. 1.317D/2016 al Curţii Constituţionale.2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:4. Prin Încheierea din 24 iunie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 593/119/2016, Tribunalul Covasna - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali. Excepţia a fost ridicată de Ştefan Platon într-o cauză având ca obiect cererea de anulare a unui act administrativ.5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, având în vedere consecinţele arbitrariului care caracterizează deciziile formaţiunilor politice în a exclude din cadrul acestora un membru, consilier local, arbitrariu favorizat de prevederile legale criticate. Or, în situaţia în care prevederile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 nu fac distincţie între cazurile de excludere, iar orice situaţie de excludere din cadrul formaţiunii politice, chiar dacă are caracter abuziv, atrage încetarea de drept a mandatului de ales local, aceste norme sunt neconstituţionale raportat la dispoziţiile art. 37 alin. (1) şi art. 40 alin. (1) din Constituţie.6. Tribunalul Covasna - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, reţinând că dispoziţiile art. 37 din Constituţie reglementează dreptul de a fi ales; or, în speţă, prevederile legale a căror neconstituţionalitate se invocă reglementează încetarea de drept a mandatului, adică o instituţie juridică subsecventă, ce nu priveşte exercitarea dreptului de a fi ales, putând surveni doar la momentul ulterior exercitării efective a acestui drept şi care, pentru acest motiv, nu poate conduce la îngrădirea sau restrângerea sa.7. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.8. Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, sens în care invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, spre exemplu, deciziile nr. 157 din 17 martie 2015, nr. 565 din 16 octombrie 2014, nr. 957 din 6 iulie 2010 şi nr. 273 din 24 februarie 2009.9. Avocatul Poporului arată că îşi menţine punctul de vedere formulat anterior, în sensul constituţionalităţii prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004, astfel cum a fost reţinut în deciziile Curţii Constituţionale nr. 565 din 16 octombrie 2014 şi nr. 280 din 23 mai 2013.10. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:11. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.12. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora: „Calitatea de consilier local sau de consilier judeţean încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în următoarele cazuri:(...)h1) pierderea calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minorităţilor naţionale pe a cărei listă a fost ales;".13. În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor din Constituţie cuprinse în art. 37 alin. (1) referitor la dreptul de a fi ales şi art. 40 alin. (1) privind dreptul de asociere.14. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că prevederile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 au mai făcut obiect al controlului de constituţionalitate exercitat prin prisma unor critici, în esenţă, similare, Curtea respingând, ca neîntemeiate, excepţiile de neconstituţionalitate. În acest sens sunt, spre exemplu, Decizia nr. 1.167 din 11 decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 3 ianuarie 2008, Decizia nr. 779 din 1 iulie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 588 din 5 august 2008, Decizia nr. 134 din 21 februarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 13 martie 2008, Decizia nr. 273 din 24 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 243 din 13 aprilie 2009, Decizia nr. 957 din 6 iulie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 601 din 25 august 2010, Decizia nr. 565 din 16 octombrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 19 decembrie 2014, şi Decizia nr. 157 din 17 martie 2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 21 mai 2015.15. Curtea a reţinut, în esenţă, că împrejurarea încetării de drept a mandatului de consilier local/judeţean, ca urmare a întrunirii condiţiei reglementate prin prevederile legale criticate, nu poate fi considerată ca aducând limitări drepturilor electorale fundamentale, de vreme ce ipoteza reglementării criticate se referă la un candidat ales ca urmare tocmai a exercitării drepturilor constituţionale invocate. Împrejurarea că aleşii locali aflaţi în exerciţiul funcţiei s-ar putea afla în situaţia de a nu putea continua mandatul obţinut în urma alegerilor locale, din motivele prevăzute de lege, enumerate în cuprinsul art. 9 alin. (2) din Legea nr. 393/2004, nu poate fi considerată o încălcare a dreptului de a fi ales, având în vedere că ipoteza normativă a acestui din urmă text de lege se referă la exercitarea mandatului, iar nu la condiţiile de dobândire ale acestuia. Prin urmare, prevederile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004, reglementând un caz de încetare de drept a calităţii de consilier local/judeţean, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, nu conţin nicio dispoziţie prin care cetăţenii ar fi împiedicaţi să candideze la funcţia de consilier local. Dreptul de a fi ales se referă exclusiv la posibilitatea unei persoane de a candida, astfel încât accesul la înscrierea în cursa alegerilor trebuie să fie posibil pentru fiecare cetăţean care îndeplineşte condiţiile de eligibilitate stabilite prin Constituţie.16. Referitor la invocarea în susţinerea criticii de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 40 din Constituţie, Curtea reţine că Decizia sa nr. 1.461 din 8 noiembrie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2012, a statuat că, spre deosebire de alte forme de asociere, regimul juridic al partidelor politice este de ordin constituţional - art. 8 şi 40 din Legea fundamentală, acesta fiind dezvoltat în Legea partidelor politice nr. 14/2003. Prin Constituţie sunt exprimate juridic scopurile partidelor politice şi coordonatele în care acestea se pot organiza şi funcţiona. Aşa cum sunt definite în art. 1 din Legea nr. 14/2003, partidele politice sunt asociaţii cu caracter politic ale cetăţenilor români cu drept de vot, care participă în mod liber la formarea şi exercitarea voinţei lor politice, îndeplinind o misiune publică garantată de Constituţie. În ceea ce priveşte natura juridică, acestea sunt persoane juridice de drept public. Caracteristica esenţială a acestora o reprezintă existenţa unei ideologii comune, pe care şi-au însuşit-o toţi membrii acestora, a unei doctrine la care toţi membrii lor au aderat în mod conştient şi voluntar, în lipsa oricărei constrângeri. Decizia înscrierii într-un anumit partid are ca izvor exclusiv convingerea intimă a fiecăruia dintre membri că politica promovată de respectivul partid constituie cea mai inspirată şi mai eficientă modalitate de acţiune în viaţa socială şi politică a ţării. Dar, odată cu dobândirea calităţii de membru de partid, cetăţeanul îşi asumă şi obligaţia statutară de a respecta disciplina internă a partidului. Or, această obligaţie şi-o asumă cunoscând rigorile instituite de statutul partidului şi fiind conştient de consecinţele pe care le poate atrage nerespectarea acesteia, cea mai drastică dintre acestea fiind excluderea din partid. În principiu, pierderea calităţii de membru al unui partid politic se produce fie în mod voluntar, prin demisie, fie prin excludere, ca sancţiune hotărâtă şi aplicată de către organismul statutar stabilit în mod expres în acest scop.17. Ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 530 din 12 decembrie 2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 13 ianuarie 2014, prin care a fost admisă excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 alin. (3) din Legea nr. 14/2003, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 12 mai 2014, pierderea calităţii de membru al unui partid politic, cu consecinţa corelativă a încetării mandatului de consilier local/judeţean, nu mai este supusă exclusiv jurisdicţiei interne a partidului respectiv, ci se poate contesta în faţa unei instanţe judecătoreşti de contencios administrativ, astfel încât, beneficiind de un control judecătoresc asupra modalităţii în care au fost respectate procedurile statutare de către organele cu atribuţii jurisdicţionale ale partidului, se creează premisele unei exercitări în bune condiţii a drepturilor şi libertăţilor constituţionale.18. Având în vedere că nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele statuate prin deciziile menţionate mai sus îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.19. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Ştefan Platon în Dosarul nr. 593/119/2016 al Tribunalului Covasna - Secţia civilă şi constată că dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.Definitivă şi general obligatorie.Decizia se comunică Tribunalului Covasna - Secţia civilă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunţată în şedinţa din data de 8 noiembrie 2016.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALEprof. univ. dr. VALER DORNEANUMagistrat-asistent, Simina Popescu



COMENTARII la Decizia 666/2016

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 666 din 2016
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 3124 2017
    Oferim împrumut la o rată scăzută a dobânzii de 3%. Aplicați pentru un împrumut rapid și convenabil pentru a achita facturile și pentru a începe o nouă afacere sau pentru a vă refinanța proiectele la o rată mai redusă de dobândă de 3%. Aveți un scor scăzut de creditare și sunteți gata să obțineți împrumut de capital de la autoritățile locale Bănci și alte instituții financiare? Iată șansa dvs. de a obține un împrumut de la Organizația noastră. Oferim împrumuturi persoanelor fizice pentru următoarele scopuri și multe altele. Împrumut personal, extindere de afaceri, start-up de afaceri, educație, consolidarea datoriilor, împrumuturi cu bani grași. Contactați-ne astăzi prin e-mail: kate_solution@outlook.com
ANONIM a comentat Decizia 687 2016
     Sunteți într-o situație financiară proastă? Ai nevoie de un împrumut? Aveți nevoie de finanțare pentru afacerea dvs.? Serviciile noastre sunt rapide și foarte fiabile pe măsură ce vă garantăm obținerea împrumutului odată ce aplicați, împrumuturile sunt aprobate în termen de 30 de minute de la aplicare. Contactați-ne acum la (Freemanloanfinance@gmail.com) și obțineți-vă împrumuturile astăzi. Mulțumiri, Jamie Freeman. www.freemanfinance.webs.com
ANONIM a comentat Legea 86 2017
    VREAȚI UN UN ÎMPRUMUT Sunteți un bărbat sau o femeie de afaceri? Aveți nevoie de fonduri pentru a vă începe propria afacere? Aveți nevoie de împrumut pentru a-ți plăti datoriile sau pentru a-ți plăti facturile sau pentru a începe o afacere frumoasă? Aveți nevoie de fonduri pentru finanțarea proiectului dvs.? E-mail: (larryellisonfinance@gmail.com) Oferim servicii garantate de împrumut de orice valoare și în orice parte a lumii pentru persoane fizice, companii, agenți imobiliari și corporații la rata superioară a dobânzii de 2%. Pentru cerere și mai multe informații trimiteți răspunsuri la următoarea adresă de e-mail: larryellisonfinance@gmail.com
ANONIM a comentat OUG 17 2017
    Ați trecut prin momente dificile în obținerea unui împrumut acum îngrijorați nomore pentru că Lucas Loan Împrumut Compania oferă toate tipurile de împrumut și de asemenea, oferim împrumut securizat acasă, precum și împrumut pentru a investi în afacerea dvs. cpntact noi acum: LUCASLOANLENDINGCOMPANIA@YAHOO.COM Site-ul web: lucasloanlendingcompania.webs.com Telefon mobil: +16026337400
ANONIM a comentat Ordin 1470 2011
    Indiferent dacă aveți o afacere stabilită sau o nouă afacere, găsirea creditorului potrivit este esențială. La Cash Solution Investment Ltd., înțelegem provocările cu care vă confruntați și de aceea acordăm împrumuturi persoanelor fizice și companiilor. Oferim soluții care vă vor permite să vă concentrați asupra afacerii dvs. și să avansați obiectivele de afaceri. Contactați-ne acum prin intermediul cash.solutions@cash4u.com
ANONIM a comentat Decizia 195 2010
    Buna, Sunteți financiar în jos? Aveți nevoie de un împrumut imediat pentru a vă plăti datoriile sau aveți nevoie de un împrumut pentru a vă rezolva afacerea? Aveți nevoie de un împrumut de consolidare sau de un credit ipotecar? Ați fost respins de bănci și de alte instituții financiare? Nu mai cautati deoarece firma HELEN WILSON LOAN FIRM este aici pentru a face toate problemele tale financiare un lucru din trecut! Acordăm împrumut societăților, entităților private și persoanelor fizice cu dobândă redusă și rate accesibile de 2%. Ne puteți contacta prin e-mail prin: (helenwilson719@gmail.com) Mulțumiri
ANONIM a comentat Decizia 195 2010
    Buna, Sunteți financiar în jos? Aveți nevoie de un împrumut imediat pentru a vă plăti datoriile sau aveți nevoie de un împrumut pentru a vă rezolva afacerea? Aveți nevoie de un împrumut de consolidare sau de un credit ipotecar? Ați fost respins de bănci și de alte instituții financiare? Nu mai cautati deoarece firma HELEN WILSON LOAN FIRM este aici pentru a face toate problemele tale financiare un lucru din trecut! Acordăm împrumut societăților, entităților private și persoanelor fizice cu dobândă redusă și rate accesibile de 2%. Ne puteți contacta prin e-mail prin: (helenwilson719@gmail.com) Mulțumiri
ANONIM a comentat OUG 17 2017
    Ai nevoie de asistență financiară? Aveți nevoie de o afacere, de ipotecă, de un automobil sau de un împrumut personal? Suntem aici pentru a vă satisface nevoile pe măsură ce oferim împrumuturi cu o rată a dobânzii de 3%. Vă rugăm să ne contactați la frankchambersfinances@gmail.com pentru mai multe informații.
ANONIM a comentat OUG 17 2017
     Credite auto Credite ipotecare Împrumuturi de afaceri Imprumuturi personale Creditul imobiliar. Pentru mai multe informații, Agent de împrumut: Larry Buknor Website: //worldbestloans.wix.com/worldbestloans Email: worldbestloans@gmail.com Mulțumesc.
ANONIM a comentat Legea 174 2016
     We offer fresh cut bank instrument for lease, such as BG, SBLC,Lease and Purchase Instruments can be obtained at minimal expense to the borrower compared to other banking options. This offer is opened to both individuals and corporate bodies. DESCRIPTION OF INSTRUMENTS 1. Instrument: Funds backed Bank Guarantee(BG) ICC-600 2. Currency : USD/EURO 3. Age of Issue: Fresh Cut 4. Term: One year and One day 5. Contract Amount: United State Dollars/Euros (Buyers Face Value) 6. Price : Buy:32%+1, Lease: 4%+2 7. Subsequent tranches: To be mutually agreed between both parties 8. Issuing Bank: Top RATED world banks like HSBC, Barclays, ING Dutch Bank, Llyods e.t.c 9. Delivery Term: Pre advise MT199 or MT799 first. Followed By SWIFT MT760 10. Payment Term: MT799 & Settlement via MT103 11. Hard Copy: By Bank Bonded Courier Interested Agents,Brokers, Investors and Individual proposing international project funding should contact us for directives.We will be glad to share our working procedures with you upon request Name:Ardan Clooney Email:brandfinance33@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 666/2016
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu