DECIZIE Nr.
665 din 30 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru
solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 466 din 7 iulie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată, din oficiu, de
instanţa de judecată în dosarele nr. 2090.1/30/2008, nr. 809/59/2008, nr. 825/59/2008,
nr. 1.080/59/2008, nr. 1.190/115/2008, nr. 904/108/2008, nr. 1.112/59/2008, nr.
1.043/59/2008, nr. 762/115/2008, nr. 785/115/2008, nr. 844/59/2008, nr.
733/59/2008 şi nr. 3.784/30/2008 ale Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii
de muncă şi asigurări sociale, precum şi în Dosarul nr. 20.739/3/2008 al Curţii
de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de
muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Din oficiu, Curtea pune în dezbatere problema conexării
dosarelor nr. 271 D/2009, nr. 272 D/2009, nr. 273 D/2009, nr. 274 D/2009, nr.
275 D/2009, nr. 276 D/2009, nr. 277 D/2009, nr. 278 D/2009, nr. 279 D/2009, nr.
280 D/2009, nr. 281 D/2009, nr. 282 D/2009, nr. 283 D/2009 şi nr. 507 D/2009,
înregistrate pe rolul său, având în vedere că obiectul excepţiilor de
neconstituţionalitate este identic.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind
întrunite condiţiile conexării dosarelor.
Reţinând identitatea de obiect, în temeiul art. 53
alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 272'D/2009, nr. 273
D/2009, nr. 274 D/2009, nr. 275 D/2009, nr. 276 D/2009, nr. 277 D/2009, nr. 278
D/2009, nr. 279 D/2009, nr. 280 D/2009, nr. 281 D/2009, nr. 282 D/2009, nr. 283
D/2009 şi nr. 507 D/2009 la Dosarul nr. 271 D/2009, care a fost primul
înregistrat.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece prin
Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, Curtea Constituţională a admis
excepţia de neconstituţionalitate având ca obiect prevederile art. I şi II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008, constatând că acestea sunt
neconstitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 10 decembrie 2008, pronunţate în
dosarele nr. 2090.1/30/2008, nr. 809/59/2008, nr. 825/59/2008, nr.
1.080/59/2008, nr. 1.190/115/2008, nr. 904/108/2008, nr. 1.112/59/2008, nr.
1.043/59/2008, nr. 762/115/2008, nr. 785/115/2008, nr. 844/59/2008, nr.
733/59/2008 şi nr. 3.784/30/2008, Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată din oficiu în
cauze civile având ca obiect drepturi băneşti.
Prin Incheierea din 13 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 20.739/3/2008 (4.855/2008), Curtea de Apei Bucureşti - Secţia a
VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. I şi art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte
financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată, din oficiu, într-o
cauză având ca obiect drepturi băneşti ale personalului de sistemul justiţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, similară în dosarele conexate, se susţine, în esenţă, că normele
criticate sunt neconstituţionale, deoarece nu există o situaţie extraordinară
legată de competenţa de soluţionare a cauzelor a cărei reglementare să nu poată
fi amânată. Aceste dispoziţii de lege cuprind norme de procedură referitoare la
competenţa de soluţionare a cauzelor în primă instanţă şi în recurs; or,
aspectele şi implicaţiile financiare legate de punerea în executare a
hotărârilor judecătoreşti nu îşi pot găsi o soluţie în aceste norme, indiferent
dacă acestea sunt legiferate pe calea unei proceduri legislative obişnuite sau
de urgenţă. Nici unificarea practicii judiciare nu poate fi realizată prin
simpla schimbare a competenţei de soluţionare a cauzelor, ci doar prin mijloace
procedurale specifice puse la dispoziţia judecătorului de Codul de procedură
civilă, legea de organizare judecătorească şi regulamentul de organizare şi
funcţionare a instanţelor judecătoreşti. Astfel, art. 329 din Codul de procedură
civilă, reglementând instituţia recursului în interesul legii, dă dreptul
procurorului general şi colegiilor de conducere ale curţilor de apel să
solicite Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie să se pronunţe asupra
chestiunilor de drept care au fost soluţionate diferit de instanţele
judecătoreşti, pentru a se asigura interpretarea şi aplicarea unitară a legii
pe întreg teritoriul României.
Se mai susţine că textele legale criticate încalcă şi
art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală, deoarece stabilesc competenţe
speciale, derogatorii de la dreptul comun al muncii pentru judecarea acţiunilor
introduse de o singură categorie profesională, cea a personalului din domeniul
justiţiei, fără o justificare obiectivă şi serioasă. Totodată, se aduce
atingere şi dispoziţiilor art. 124 alin. (2) din Constituţie, care consacră
posibilitatea oricărei persoane de a beneficia de o justiţie unică, egală şi
imparţială.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Guvernul, având în
vedere Decizia nr. 104/2009, prin care Curtea Constituţională a constatat că
dispoziţiile art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008
sunt neconstituţionale, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este
inadmisibilă.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I şi II din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 a devenit inadmisibilă, deoarece, prin
Decizia nr. 104/2009, Curtea Constituţională a admis excepţia având ca obiect
prevederile de lege criticate şi a constatat că acestea sunt neconstituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte
financiare în sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, având următorul cuprins:
„Art. I. - (1)
Cererile având ca obiect acordarea unor drepturi salariale, formulate de
personalul salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006
privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor
categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea
personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de
pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2007, cu modificările ulterioare,
sunt soluţionate, în primă instanţă, de curţile de apel.
(2) Recursul împotriva hotărârilor pronunţate în
primă instanţă de curţile de apel se judecă de Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
Art. II. - (1)
Dispoziţiile art. I se aplică şi proceselor în curs de judecată, având ca
obiect soluţionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariale
formulate de personalul din sistemul justiţiei, începute sub legea anterioară.
(2)Cauzele prevăzute la alin. (1) aflate în curs de
judecată în fond la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
vor fi trimise de îndată spre soluţionare curţilor de apel, prin încheiere care
nu este supusă niciunei căi de atac.
(3)Recursurile împotriva hotărârilor pronunţate cu
privire la cererile prevăzute la alin. (1) aflate pe rolul curţilor de apel la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se trimit de îndată
la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin încheiere care nu este supusă
niciunei căi de atac."
In susţinerea neconstituţionalităţii textelor de lege
criticate se invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 16 alin.
(1) privind egalitatea în drepturi, ale art. 115 alin. (4) privind condiţiile
de adoptare a ordonanţelor de urgenţă şi ale art. 124 alin. (2) privind
înfăptuirea justiţiei.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea reţine următoarele:
Prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, Curtea
Constituţională a constatat neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. I şi II
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008. Ulterior pronunţării
deciziei menţionate, aceste prevederi legale au fost abrogate prin Legea nr.
76/2009 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind
stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul
justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8
aprilie 2009. Aşa fiind, având în vedere dispoziţiile art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Curtea Constituţională decide asupra
excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei
dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare", urmează ca
excepţia de neconstituţionalitate să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi art. II din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea
unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată, din oficiu,
de instanţa de judecată în dosarele nr. 2090.1/30/2008, nr. 809/59/2008, nr.
825/59/2008, nr. 1.080/59/2008, nr. 1.190/115/2008, nr. 904/108/2008, nr.
1.112/59/2008, nr. 1.043/59/2008, nr. 762/115/2008, nr. 785/115/2008, nr.
844/59/2008, nr. 733/59/2008 şi nr. 3.784/30/2008 ale Curţii de Apel Timişoara
- Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale, precum şi în Dosarul nr.
20.739/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru
cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta