DECIZIE Nr. 66 din 27 aprilie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 111 alin.
(2) si (3) din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 30 iunie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 111 alin. (2) si (3) din Legea administratiei publice locale
nr. 69/1991, republicata, ridicata de Prefectura Judetului Constanta in Dosarul
nr. 1.676/CA/1998 al Curtii de Apel Constanta.
La apelul nominal raspund partile: Prefectura Judetului Constanta,
reprezentata prin consilier juridic Silvica Lambru; Consiliul Judetean
Constanta, reprezentat prin consilier juridic Matronica Grigoras; Cristian
Mihailescu, personal; Oleg O. Danovschi, personal si asistat de avocat Eugen
Oprea si Ana Gabriela Danovschi, prin avocat Eugen Oprea.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Prefecturii Judetului
Constanta solicita admiterea exceptiei, apreciind ca dispozitiile art. 111
alin. (2) si (3) din Legea nr. 69/1991, republicata, contravin prevederilor
art. 122 alin. (4) din Constitutie, pentru considerentele expuse in Decizia
Curtii Constitutionale nr. 137 din 7 decembrie 1994.
Reprezentantul Consiliului Judetean Constanta arata ca decizia
sus-mentionata a fost pronuntata de Curtea Constitutionala anterior modificarii
Legii nr. 69/1991 prin Legea nr. 24/1996. De asemenea, considera ca
dispozitiile legale criticate sunt constitutionale si solicita respingerea
exceptiei ridicate.
Avocatul Eugen Oprea, luand cuvantul pentru Oleg O. Danovschi si Ana
Gabriela Danovschi, solicita admiterea exceptiei, aratand ca modificarile aduse
Legii administratiei publice locale nu pot determina sau justifica, in raport
cu art. 122 alin. (4) din Constitutie, o alta solutie decat cea pronuntata de
Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 137 din 7 decembrie 1994. De asemenea,
arata ca in doctrina au fost exprimate si opinii contrare solutiei pronuntate
de Curtea Constitutionala, fara insa a fi motivate.
Cristian Mihailescu, considerand ca textul de lege trebuie sa fie in
concordanta cu norma constitutionala, solicita admiterea exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza necesara existenta termenului
in care prefectul sa poata ataca in fata instantelor de contencios
administrativ actele administratiei publice locale, pe care le considera
ilegale, deoarece, in caz contrar, constatarea ilegalitatii actelor ar produce
consecinte grave asupra cetatenilor, perturband stabilitatea raporturilor
juridice. In final, pune concluzii de respingere a exceptiei invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 octombrie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 1.676/CA/1998,
Curtea de Apel Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 111 alin. (2) si (3) din Legea
administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata. Exceptia a fost
ridicata de Prefectura Judetului Constanta, intr-o cauza civila promovata in
contenciosul administrativ in temeiul Legii nr. 29/1990, cauza ce are ca obiect
anularea unui act administrativ emis de presedintele Consiliului Judetean
Constanta.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 111 din Legea
administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata, care inlocuiesc
prevederile art. 101 din aceeasi lege, anterioare modificarilor si
completarilor aduse prin Legea nr. 24/1996, contravin art. 122 alin. (4) din
Constitutie, potrivit caruia "Prefectul poate ataca, in fata instantei de
contencios administrativ, un act al consiliului judetean, al celui local sau al
primarului, in cazul in care considera actul ilegal". In acest sens au
fost invocate considerentele Deciziei nr. 137 din 7 decembrie 1994, prin care
Curtea Constitutionala a declarat neconstitutionale prevederile art. 101 alin.
(2) din Legea nr. 69/1991, anterioare modificarii si completarii ei prin Legea
nr. 24/1996.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 111 alin. (2) si (3) din Legea nr.
69/1991, republicata, este neintemeiata, deoarece considera firesc sa se
stabileasca un termen in cadrul caruia prefectul poate sesiza instanta de contencios
administrativ pentru anularea actului pe care il considera ilegal, tinand seama
de "necesitatea de a nu lasa actele administrative ilegale sa-si produca
toate efectele intr-o perioada prea mare de timp, cu consecinte asupra
cetatenilor, a patrimoniilor acestora ...".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este numai in parte intemeiata, si anume in
ceea ce priveste alin. (3) al articolului atacat. In ceea ce priveste alin. (2)
al art. 111 din Legea nr. 69/1991, republicata, se apreciaza ca textul "nu
poate fi interpretat ca o limitare sau conditionare temporala a prefectului in
exercitarea dreptului sau de constatare a legalitatii actelor administratiei
publice locale". Se mai arata, in acest sens, ca "acest termen obliga
prefectul ca inainte de introducerea actiunii sa solicite autoritatii
administratiei publice locale care a emis actul motivarea necesara,
reanalizarea actului socotit ilegal sau, dupa caz, revocarea lui". Se
apreciaza ca aceasta solicitare reprezinta "indeplinirea unei conditii
prealabile, identica, sub aspectul eficientei, cu aceea inscrisa la art. 5 din
Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990". In ceea ce priveste alin.
(3) al art. 111 din Legea nr. 69/1991, republicata, potrivit caruia
introducerea actiunii de catre prefect trebuie sa se faca in termen de 30 de
zile de la comunicarea actului, se considera ca "aceasta limitare in timp
a dreptului la actiune este contrara prevederilor art. 122 alin. (4) din
Constitutie", asa cum s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin Decizia
nr. 137 din 7 decembrie 1994, termenul de decadere fiind un adaos la legea
fundamentala. In final, se arata ca, "potrivit reglementarii
constitutionale, prefectul, ca reprezentat al Guvernului in teritoriu, cu
atributii in executarea si supravegherea aplicarii corecte a legii, nu poate fi
supus nici unei limitari temporale cu privire la introducerea unei actiuni
pentru exercitarea controlului cu privire la legalitatea actelor autoritatilor
administratiei publice locale, atata timp cat textul constitutional nu prevede
o astfel de conditionare sau limitare".
In punctul sau de vedere Guvernul sustine ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 111 alin. (2) si (3) din Legea nr. 69/1991,
republicata, este intemeiata, deoarece art. 122 alin. (4) din Constitutie consacra
institutia tutelei administrative, in virtutea careia "Prefectul poate
ataca, in fata instantei de contencios administrativ, un act al consiliului
judetean, al celui local sau al primarului, in cazul in care considera actul
ilegal. Actul atacat este suspendat de drept". De asemenea, se considera
ca, spre deosebire de actiunea in contencios administrativ a cetateanului sau a
persoanei juridice vatamate, care prin legea organica poate fi supusa unor
conditionari si limitari, astfel cum stabileste art. 48 alin. (2) din
Constitutie, actiunea prefectului nu este supusa, pe plan constitutional, nici
unei conditionari sau limitari. Se mai precizeaza ca "textul art. 122
alin. (4) din Constitutie nu contine nici o circumstantiere care sa permita
legii sa limiteze sub aspectul procedural sau temporal dreptul prefectului de a
ataca actul socotit ilegal. Din aceasta rezulta ca orice prevedere dintr-o lege
care consacra termene si conditii prealabile ce trebuie indeplinite de prefect
ca actiunile sale in contencios sa fie admisibile adauga la Constitutie si,
deci, este contrara acesteia". In final, se face trimitere si la
considerentele pentru care Curtea Constitutionala a admis exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 101 alin. (2) din Legea nr. 69/1991, inainte
de modificare prin Legea nr. 24/1996.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile atacate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste art. 111 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 69/1991, republicata, care are urmatoarea redactare: "(2) Cu 10
zile inaintea introducerii actiunii, prefectul va solicita autoritatilor
administratiei publice locale si judetene, cu motivarea necesara, sa
reanalizeze actul socotit ilegal, in vederea modificarii sau, dupa caz, a
revocarii acestuia.
(3) Introducerea actiunii de catre prefect se face in termen de 30 de zile
de la comunicarea actului, potrivit prevederilor art. 53 alin. (1) lit. h).
Termenul de 30 de zile este termen de decadere. Actiunea este scutita de taxa
de timbru".
Textul art. 122 alin. (4) din Constitutie, a carui incalcare este invocata
prin exceptia de neconstitutionalitate, dispune ca "Prefectul poate ataca,
in fata instantei de contencios administrativ, un act al consiliului judetean,
al celui local sau al primarului, in cazul in care considera actul ilegal.
Actul atacat este suspendat de drept".
Din examinarea actelor dosarului rezulta ca problema de
neconstitutionalitate care se ridica vizeaza stabilirea, prin Legea
administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata, a unor termene in care
trebuie sa se inscrie demersul prefectului, investit cu dreptul de tutela
administrativa, de a ataca in instanta de contencios administrativ actele
administratiei publice locale pe care le considera ilegale.
Art. 122 alin. (4) din Constitutie, care instituie dreptul prefectului la
acest demers, nu face nici un fel de trimitere la "conditiile legii",
"limitele legii", sau la orice alta formula care ar permite
ingradirea de anumite termene a actiunilor intreprinse de prefect impotriva
actelor ilegale ale autoritatilor administratiei publice locale mentionate in
textul constitutional. Aceasta nu inseamna insa ca stabilirea, prin art. 111
alin. (2) si (3) din Legea nr. 69/1991, republicata, a unor termene pentru
introducerea actiunii de catre prefect la instanta de contencios administrativ,
reprezinta o adaugare la textul art. 122 alin. (4) din Constitutie sau o
incalcare a acestuia. De altfel, prin alin. (3) al aceluiasi articol din
Constitutie se prevede ca "Atributiile prefectului se stabilesc potrivit
legii".
De aceea Curtea constata ca stabilirea unui termen de decadere pentru
introducerea actiunii de catre prefect la instanta de contencios administrativ,
in scopul desfiintarii actului pe care il considera ilegal, nu constituie o
limitare a prerogativelor sale de tutela administrativa, ci, dimpotriva,
reprezinta un stimulent si o garantie a examinarii, cu celeritate, a actelor
administrative emise de autoritatile publice locale, in vederea luarii
masurilor legale de desfiintare a celor date cu incalcarea dispozitiilor legii.
Totodata, este neindoielnic ca numai prin stabilirea unor termene de decadere
pentru introducerea actiunii in contencios administrativ de catre prefect, se
asigura stabilitatea raporturilor juridice izvorate din aceste acte si,
implicit, siguranta juridica a cetatenilor care sunt parti in aceste raporturi
juridice.
In acest sens este de observat ca si prin Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, care are ca finalitate desfiintarea actelor administrative
prin care o persoana a fost vatamata intr-un drept al sau, sunt prevazute
termene in cadrul carora cei indreptatiti pot actiona in justitie, pe calea
contenciosului administrativ.
In lumina considerentelor expuse, nu are relevanta faptul ca prin Decizia
nr. 137 din 7 decembrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 23 din 2 februarie 1995, Curtea a admis, in parte, exceptia de
neconstitutionalitate ce constituia obiectul acelei cauze si a constatat ca
"termenul de 15 zile prevazut de art. 101 alin. (2) din Legea nr. 69/1991
este neconstitutional", cu toate ca textul art. 111 alin. (2) si (3) al
Legii administratiei publice locale corespunde, intr-o anumita masura, cu art.
101 alin. (2) al aceleiasi legi, anterior modificarilor si completarilor ce
i-au fost aduse prin Legea nr. 24/1996.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 111 alin.
(2) si (3) din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata,
ridicata de Prefectura Judetului Constanta in Dosarul nr. 1.676/CA/1998 al
Curtii de Apel Constanta.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 aprilie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman