Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 652 din 28 iunie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic si ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 587 din 27 august 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Kozsokar Gabor                    -judecător

Petre Ninosu                          -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Şerban Viorel Stănoiu           -judecător

Antonia Constantin                - procuror

Patricia Marilena Ionea         - maqistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Gheorghe Bălăşoiu în Dosarul nr. 9.673/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal se prezintă consilierul juridic Florentina Hagiolu pentru partea Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse. Lipsesc autorul excepţiei şi părţile Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Avand cuvantul, reprezentantul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, sens în care arată că textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată. In acest sens, arată că dispoziţiile care obligă cadrele didactice de a se pensiona doar la sfarşitul anului şcolar sau universitar au ca scop ocrotirea interesului general, respectiv asigurarea continuităţii procesului de învăţămant.

CURTEA,

avand   în   vedere   actele   şi   lucrările   dosarului,   constată următoarele:

Prin Incheierea din 6 februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 9.673/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Bălăşoiu cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate, permiţand pensionarea cadrelor didactice numai la sfarşitul anului şcolar, obligă la muncă forţată, iar majorarea punctajului de pensie numai pentru cei care au realizat stagii de cotizare după pensionare îngrădeşte exerciţiul drepturilor celor care anterior pensionării au realizat un stagiu de cotizare mai mare decat cel minim obligatoriu. Pentru aceste motive, solicită abrogarea art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 sau modificarea acestuia în sensul ca „orice cadru didactic să se poată înscrie la pensie oricand în timpul anului şcolar" şi completarea art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 „în scopul ca şi cotizanţii care au realizat mai mulţi ani de muncă şi cotizare faţă de maximul cerut de anexa nr. 3 la lege să beneficieze de punctajul suplimentar de 3,60% puncte, indiferent de cand au fost acumulaţi aceşti ani suplimentari, înaintea sau după ieşirea la pensie".

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate nu obligă la muncă forţată şi nu îngrădesc exerciţiul vreunor drepturi. In acest sens, arată că prevederile art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 sunt justificate de necesitatea asigurării continuităţii procesului de învăţămant. De asemenea, arată că dispoziţiile art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 nu încalcă, prin sistemul de calcul impus, prevederile art. 42 şi art. 53 din Constituţie.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, consideră că art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 nu instituie o constrangere la desfăşurarea unei munci forţate sau obligatorii, avand în vedere complexitatea şi importanţa activităţii cadrelor didactice în cadrul procesului de învăţămant care are ca unică formă organizatorică anul şcolar sau universitar. De asemenea, arată că efectele prevăzute de textul de lege criticat nu sunt ope legis, deoarece drepturile şi obligaţiile au ca izvor însuşi acordul liber de voinţă al părţilor, expresie a principiilor de bază în cadrul raporturilor juridice de muncă.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, avand în vedere că întreruperea activităţii cadrelor didactice înainte de terminarea anului şcolar ar perturba buna desfăşurare a procesului instructiv-educativ, iar condiţiile de majorare a punctajului nu pun în discuţie restrangeri ale exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinand încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, precum şi ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificate prin pct. 23 al articolului unic din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, lege publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.

Aceste texte de lege au următorul conţinut:

- Art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997: „Personalul didactic poate fi pensionat numai la data încheierii anului şcolar sau universitar."

- Art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000: „Asiguraţii care, după îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limită de varstă, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumită perioadă la sistemul public, regăsindu-se în una dintre situaţiile prevăzute la art. 5, beneficiază de majorarea punctajului realizat în această perioadă cu 0,3% pentru fiecare lună, respectiv cu 3,6%  pentru fiecare an suplimentar."

In opinia autorului excepţiei dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile art. 42 şi ale art. 53 din Constituţie, referitoare la interzicerea muncii forţate, respectiv la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.

Examinand excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 nu impun munca forţată, ci stabilesc una dintre condiţiile speciale de înscriere la pensie a unei categorii de titulari ai dreptului la pensie aflate într-o situaţie specială, respectiv înscrierea la pensie a cadrelor didactice numai la terminarea anului şcolar. Stabilirea unor condiţii sau criterii speciale pentru acordarea drepturilor de asigurări sociale, în considerarea situaţiei deosebite în care se află anumite categorii de beneficiari, fără a aduce atingere dreptului însuşi, intră în competenţa exclusivă a legiuitorului, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie.

De altfel, Curtea observă că art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 nu conţine o interdicţie absolută, avand în vedere că alin. (2) al aceluiaşi articol prevede posibilitatea pensionării cadrelor didactice şi în timpul anului şcolar, pentru motive întemeiate şi cu aprobarea inspectoratului şcolar. Curtea Constituţională a statuat în jurisprudenţa sa că regula generală referitoare la pensionarea cadrelor didactice numai la terminarea anului şcolar este justificată şi cerută de interesul general legat de asigurarea continuităţii, fără perturbări, a procesului instructiv-educaţional. In acest sens este şi Decizia nr. 352 din 28 iunie 2005, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 769 din 24 august 2005.

In ceea ce priveşte art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000, Curtea constată că acest text de lege prevede, la modul general, dreptul tuturor asiguraţilor, care după îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limită de varstă mai contribuie la sistemul public o anumită perioadă, de a beneficia de majorarea punctajului realizat în această perioadă, fără a face distincţie între situaţiile în care contribuţia suplimentară s-a realizat înainte sau după înscrierea la pensie. Astfel, susţinerile autorului excepţiei potrivit cărora acest text de lege nu ar fi aplicabil persoanelor care au realizat stagiul de cotizare suplimentar anterior datei înscrierii la pensie sunt neîntemeiate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d)şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Gheorghe Bălăşoiuîn Dosarul nr. 9.673/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 iunie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 652/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 652 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 652/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu