DECIZIE Nr. 651 din 29
noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 teza a
doua din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 51 din 19 ianuarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 58 teza a doua din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Constantin Daniel
Arhire in Dosarul nr. 1.848/2005 al Judecatoriei Tulcea.
La apelul nominal raspunde consilierul juridic Stelea Liviu Marian pentru
Banca Populara Romana - Cooperativa de credit, prin lichidator judiciar
Societatea Comerciala REAL Reorganizare, Administrare, Lichidare - S.R.L.
Bucuresti - Agentia Tulcea, cu delegatie depusa in sedinta, lipsa fiind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, consilierul juridic al Bancii Populare
Romane - Cooperativa de credit, prin lichidator judiciar Societatea comerciala
REAL Reorganizare, Administrare, Lichidare - S.R.L. Bucuresti - Agentia Tulcea,
solicita respingerea exceptiei ca fiind inadmisibila, avand in vedere Decizia
Curtii Constitutionale nr. 242/2005, iar pe fond arata ca exceptia este
neintemeiata, depunand si concluzii scrise in acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, intrucat legiuitorul, tinand seama
de situatia speciala a lichidatorului, a inteles sa ii acorde scutiri de la
plata taxelor de timbru.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 septembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
1.848/2005, Judecatoria Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 teza a doua din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului. Exceptia a fost
ridicata de Constantin Daniel Arhire intr-o cauza avand ca obiect solutionarea
cererii pentru pretentii comerciale, introdusa de lichidatorul judiciar.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul de lege criticat incalca principiul egalitatii in drepturi, precum si
indatorirea constitutionala a cetatenilor de a contribui prin impozite si taxe
la cheltuielile publice, prin aceea ca instituie un regim de favoare pentru
lichidatorul judiciar, scutindu-l pe acesta de plata taxelor judiciare de
timbru pentru toate cererile si actiunile pe care le-ar putea introduce la
instantele judecatoresti.
Judecatoria Tulcea opineaza in sensul ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, intrucat instituirea de catre legiuitor a unor exceptii de la
regula platii taxelor de timbru nu constituie o discriminare sau o atingere
adusa principiilor constitutionale.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat
dispozitiile legale criticate nu creeaza discriminari intre cetateni pe
criteriile prevazute de art. 4 din Constitutie, invocand in acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale si a Curtii Europene a Drepturilor Omului.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, intrucat instituirea de catre legiuitor a unor scutiri de taxe
de timbru pentru anumite categorii de cereri si actiuni nu constituie nici o
discriminare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii Constitutionale
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
58 teza a doua din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare
si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
1.066 din 17 noiembrie 2004, potrivit carora "Toate actiunile si cererile
introduse de lichidatorul judiciar sunt scutite de plata taxei de timbru".
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) - "Egalitatea in
drepturi" si ale art. 56 - "Contributii financiare".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca,
potrivit prevederilor art. 139 alin. (1) din Constitutie, "Impozitele,
taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului
asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege". Astfel, legiuitorul,
avand competenta exclusiva in stabilirea impozitelor, taxelor si a oricaror
alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de
stat, este in drept sa determine veniturile supuse impozitarii, categoriile de
persoane fizice si juridice care au calitatea de contribuabili sau/si
serviciile publice conditionate de plata unor taxe de beneficiari, cum sunt si
taxele de timbru. In virtutea aceleiasi competente, legiuitorul poate stabili
si exceptii, constand in scutirea unor servicii publice sau a anumitor
categorii de persoane de la obligatia platii taxelor, iar instituirea unor
asemenea exceptii nu este contrara prevederilor constitutionale daca a fost
facuta in considerarea unor situatii deosebite, pastrandu-se tratamentul
juridic egal pentru situatii identice.
In cadrul procedurii falimentului, lichidatorul judiciar are o pozitie si o
situatie deosebita fata de toate partile si fata de toti ceilalti participanti
la procedura, el nefiind parte in proces, ci participant la procedura, cu rol
si atributii determinate de lege. Acesta nu actioneaza in interes personal, ci
in interesul bunei desfasurari a intregii proceduri, in interesul debitorului
insolvabil, pentru reintregirea patrimoniului acestuia, cat si in interesul
creditorilor, pentru ca acestia sa isi poata valorifica creantele in cat mai
mare masura si cat mai operativ. Prin urmare, nu poate fi vorba despre un
tratament juridic egal, avand in vedere situatiile obiectiv diferite in care se
gasesc lichidatorul judiciar, pe de-o parte, si partile din cadrul procedurii,
pe de alta parte.
Avand in vedere acestea, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate
nu contravin principiului egalitatii in fata legii, consacrat constitutional de
art. 16 alin. (1), si nici obligatiei cetatenilor de a contribui la impozite si
taxe, prevazuta de art. 56 alin. (1) din Constitutie.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 teza a
doua din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de Constantin Daniel Arhire in Dosarul nr.
1.848/2005 al Judecatoriei Tulcea.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean