Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 650 din 16 decembrie 1997

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. 2 teza a II-a din Ordonanta Guvernului nr. 26/1993 privind Tariful vamal de import al Romaniei

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 103 din  5 martie 1998


SmartCity3


    Ioan Muraru          - presedinte
    Costica Bulai        - judecator
    Mihai Constantinescu - judecator
    Nicolae Popa         - judecator
    Lucian Stangu        - judecator
    Romul Petru Vonica   - judecator
    Paula C. Pantea      - procuror
    Mihai Paul Cotta     - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. 2 teza a II-a din Ordonanta Guvernului nr. 26/1993 privind Tariful vamal de import al Romaniei, ridicata de Societatea Comerciala "Proton Impex" - S.R.L. Arad in Dosarul nr. 588/CA/1997, aflat pe rolul Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 11 decembrie 1997, in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 16 decembrie 1997.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 2 septembrie 1997, pronuntata in Dosarul nr. 588/CA/1997, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. 2 teza a II-a din Ordonanta Guvernului nr. 26/1993 privind Tariful vamal de import al Romaniei, invocata de Societatea Comerciala "Proton Impex" - S.R.L. Arad.
    Autoarea exceptiei sustine ca textul atacat contravine prevederilor art. 16 si 134 din Constitutie, intrucat incalca principiul egalitatii si regulile economiei de piata.
    Instanta judecatoreasca apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata de catre reclamanta este neintemeiata, intrucat dispozitiile criticate nu sunt contrare Constitutiei.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost solicitate puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata de reclamanta este neintemeiata, motivandu-se ca sustinerea acesteia, referitoare la exceptarea organelor vamale de responsabilitatile privind plata majorarilor de intarziere, nu poate fi retinuta, intrucat neplata la timp a taxelor de catre importator, care atrage plata de majorari, se intemeiaza pe culpa importatorilor pentru nerespectarea termenelor legale. Totodata nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 134 din Constitutie, intrucat acestea stabilesc obligatiile statului in economia Romaniei, neavand legatura cu sustinerea reclamantei.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au trimis punctele lor de vedere.
    La termenul din 11 decembrie 1997 autoarea exceptiei depune concluzii scrise, aratand, in esenta, ca "organele vamale nu sunt mai egale in fata legii decat altii". Acestea trebuie sa aiba responsabilitatea obligatiilor impuse de lege, adica nu numai obligatia legala de a face controlul, ci si raspunderea actelor efectuate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si prevederile art. 20 alin. 2 teza a II-a din Ordonanta Guvernului nr. 26/1993, raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si prevederilor art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care a fost in mod legal sesizata.
    Textul criticat ca neconstitutional, respectiv art. 20 alin. 2 teza a II-a din Ordonanta Guvernului nr. 26/1993, aprobata si modificata prin Legea nr. 102/1994, are urmatorul continut: "calculul majorarilor de intarziere se face din ziua imediat urmatoare expirarii termenului legal de plata pana in ziua platii taxei datorate inclusiv, iar cuantumul acestora se suporta, in toate cazurile, de catre importatori". Teza a II-a a textului, la care face trimitere incheierea de sesizare, vizeaza partea care se refera la suportarea cuantumului majorarilor de intarziere.
    La data incheierii de sesizare a Curtii Constitutionale, 2 septembrie 1997, era publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 1 august 1997, Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, care, prin art. 191, a abrogat textul atacat ca neconstitutional. La acel moment acesta era inca in vigoare, deoarece art. 191 din Legea nr. 141/1997 stabileste ca intrarea in vigoare a Codului vamal al Romaniei are loc la 60 de zile de la data publicarii acestuia in Monitorul Oficial al Romaniei. La data solutionarii exceptiei, textul nu mai este in vigoare, fiind inlocuit de art. 61 alin. (3) din Legea nr. 141/1997, care, partial, are o alta redactare. Asa fiind, potrivit practicii Curtii Constitutionale, aceasta nu se poate pronunta asupra unui text de lege care nu mai este in vigoare la data solutionarii exceptiei. In consecinta, Curtea urmeaza sa respinga exceptia ca inadmisibila.
    De altfel, chiar si pe fond este de observat ca dispozitia atacata, preluata partial de art. 61 alin. (3) din Legea nr. 141/1997, nu contravine prevederilor art. 16 si ale art. 134 din Constitutie.
    Prin art. 16 din Constitutie se consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legii. Or, in speta, litigiul este intre un organ al statului si o societate comerciala.
    In realitate, autoarea exceptiei considera ca nu este echitabil ca importatorul sa suporte singur majorarile de intarziere, in conditiile in care declaratia vamala intocmita de el este verificata si de organele vamale, care ar trebui sa raspunda daca au gresit. Din reglementarea legala rezulta ca organele vamale pot face si verificari ulterioare timp de 5 ani, iar diferentele de taxe vamale se pot stabili in acelasi interval, indiferent daca sunt in plus sau in minus. Cand s-au platit sume nedatorate, acestea se restituie sau se compenseaza, iar diferentele in minus trebuie platite in termenul prevazut de lege, sub sanctiunea majorarilor de intarziere. Aceste majorari se suporta, potrivit textului atacat, intotdeauna de catre importator, intrucat el a beneficiat de neplata taxelor vamale.
    Pe de alta parte, textul atacat nu contravine nici prevederilor art. 134 din Constitutie, deoarece nu afecteaza caracterul de economie de piata al economiei Romaniei si nici obiectivele care sunt stabilite in sarcina statului, dintre care cel mai apropiat de speta este asigurarea libertatii comertului.

    Fata de considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 alin. 2 teza a II-a din Ordonanta Guvernului nr. 26/1993 privind Tariful vamal de import al Romaniei, invocata de Societatea Comerciala "Proton Impex" - S.R.L. Arad prin Incheierea din 2 septembrie 1997, pronuntata de Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si contencios administrativ in Dosarul nr. 588/CA/1997.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din 16 decembrie 1997.

               PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                  prof. univ. dr. IOAN MURARU

                                  Magistrat asistent,
                                   Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 650/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 650 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 650/1997
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu