DECIZIE Nr. 65
din 19 ianuarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (5) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 88 din 9 februarie 2010
Acsinte Gaspar -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (5) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule, excepţie ridicată de Andrei Grigore în
Dosarul nr. 3.363/302/2009 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti -
Secţia a II-a civilă.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei,
deoarece textul de lege criticat nu aduce atingere principiilor fundamentale
pretins încălcate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 29 mai 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 3.363/302/2009, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti
- Secţia a II-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin.
(5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind
instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Andrei Gricjore într-o acţiune civilă având ca
obiect pretenţii.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine că dispoziţiile art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, în redactarea anterioară
modificărilor aduse prin Legea nr. 329/2009, instituie o discriminare în
cadrul aceleiaşi categorii de persoane - cele cu handicap grav şi
accentuat - fără a fi justificată rezonabil şi obiectiv sau
a fi proporţională cu scopul urmărit. Potrivit textului de lege
criticat, este scutită de la plata taxei pe poluare doar persoana cu
handicap grav sau accentuat ce necesită o adaptare specială a
autovehiculului, nu şi cea care găseşte în comerţ un
autovehicul adaptat nevoilor sale speciale. Or, scutirea de la plata acestei
taxe este edictată în virtutea protecţiei speciale a persoanelor cu
handicap, care trebuie să fie grav sau accentuat, iar diferenţierea
suplimentară în funcţie de adaptabilitatea tipului de
maşină la tipul de handicap este abuzivă şi
discriminatorie.
Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti -
Secţia a II-a civilă apreciază
dispoziţiile art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 ca fiind constituţionale, întrucât nu
generează o discriminare prin diferenţa de tratament între
utilizatorii autovehiculelor dotate cu cutie de viteze care poate
funcţiona în regim automat.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Guvernul, în punctul
său de vedere, consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului, în
punctul său de vedere, apreciază că dispoziţiile art. 3
alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 sunt
constituţionale, deoarece nu instituie inegalităţi în raport de
principiul nediscriminării.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare
pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, modificate prin art. 35 pct. 4
din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi
instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice,
susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu
Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9
noiembrie 2009. Textul de lege criticat are, în prezent, următorul
cuprins:
-Art. 3 alin. (5) - „Autovehiculele dotate cu cutie
de viteze care poate funcţiona în regim automat nu intră în categoria
celor exceptate de la plata taxei."
Anterior ultimei modificări, textul de lege,
criticat iniţial, avea următoarea redactare: „Autovehiculele
dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu
intră în categoria celor adaptate sau echipate special şi nu sunt
exceptate de la plata taxei."
In opinia autorului excepţiei, textul de lege
menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 4 alin.
(2) şi ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi a
cetăţenilor, precum şi ale art. 50 privind protecţia
persoanelor cu handicap. De asemenea, prin raportare la art. 20 alin. (1) din
Legea fundamentală, sunt invocate şi dispoziţiile art. 26 din
Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice
şi ale art. 2 pct. 2 din Pactul internaţional cu privire la
drepturile economice, sociale şi culturale, norme referitoare la
principiul egalităţii şi interzicerea discriminării.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea Constituţională constată următoarele:
Ulterior ridicării excepţiei de
neconstituţionalitate, dispoziţiile art. 3 alin. (5) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind
instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule au fost modificate prin art.
35 pct. 4 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor
autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional. In urma acestei intervenţii legislative, textul de
lege criticat conţine o soluţie juridică parţial
diferită faţă de cea iniţial prevăzută şi
vizată de autorul excepţiei, în sensul că, în prezent,
autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim
automat nu sunt exceptate de la plata taxei pe poluare, fără a se mai
preciza că acestea nu intră în categoria celor adaptate sau echipate
special.
Susţinerile autorului excepţiei referitoare
la încălcarea principiilor egalităţii şi al
nediscriminării, precum şi a drepturilor de care beneficiază
persoanele cu handicap sunt întemeiate tocmai pe această
caracteristică tehnică a autovehiculelor dotate cu cutie de viteze
care poate funcţiona în regim automat, apreciată de autorul
excepţiei ca fiind echivalentă cu o modalitate de adaptare sau
echipare specială a unui autovehicul necesară persoanelor cu
handicap, adaptare ce atrage exceptarea de la plata taxei pe poluare.
Potrivit art. 3 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de
urgenţă atacată, fac excepţie de la plata taxei
autovehiculele special modificate în scopul conducerii de către persoanele
cu handicap, precum şi autovehiculele special modificate în scopul
preluării şi transportării persoanelor cu handicap grav sau
accentuat, iar, conform alin. (4) al aceluiaşi articol, „modificările
speciale aduse autovehiculelor se înscriu de către Regia Autonomă
«Registrul Auto Român» în cartea de identitate a vehiculului. Lista
modificărilor speciale aduse autovehiculelor va fi aprobată prin
ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."
Soluţia legislativă potrivit căreia
autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim
automat nu sunt exceptate de la plata taxei pe poluare este pe deplin
justificată, având în vedere că aceste caracteristici tehnice nu se
înscriu în categoria modificărilor speciale, astfel definite de lege,
pentru a atrage exceptarea de la plata taxei.
Aşa fiind, Curtea constată că nu se
poate susţine în mod întemeiat că opţiunea legiuitorului în
această materie operează o discriminare în defavoarea persoanelor cu
handicap, astfel că excepţia de neconstituţionalitate
urmează să fie respinsă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule, excepţie ridicată de Andrei Grigore în Dosarul nr.
3.363/302/2009 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a
II-a civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din
data de 19 ianuarie 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi