DECIZIE Nr. 65 din 27 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198 din 10 decembrie 1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa si a dispozitiilor art. 32^2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele
masuri pentru accelerarea reformei economice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 289 din 1 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198
din 10 decembrie 1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in
administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa
si a dispozitiilor art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin
pct. 43 al art. I din titlul I al Legii nr. 99/1999 privind unele masuri pentru
accelerarea reformei economice, exceptii ridicate de Societatea de Investitii
Financiare Moldova - S.A. Bacau in dosarele nr. 6.500/COM/2000, 6.634/2000,
6.689/2000, 6.690/2000 si 6.752/2000 ale Tribunalului Galati - Sectia
comerciala.
La apelul nominal raspunde consilier juridic Cristina Gascu pentru
Societatea de Investitii Financiare Moldova - S.A. Bacau si consilier juridic
Iuliana Plopeanu pentru Societatea Comerciala "Seromgal" - S.A.
Galati, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor nr. 425C/2000,
426C/2000, 427C/2000 si 428C/2000 la Dosarul nr. 424C/2000, intrucat au ca
obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate si au fost invocate de acelasi
autor. Reprezentantii autorului exceptiei, cel al partii prezente, precum si
cel al Ministerului Public nu se opun conexarii dosarelor. Curtea, in temeiul
dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborate cu cele
ale art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr.
425C/2000, 426C/2000, 427C/2000 si 428C/2000 la Dosarul nr. 424C/2000.
Reprezentantul Societatii de Investitii Financiare Moldova - S.A. Bacau
solicita admiterea exceptiei, deoarece considera ca dispozitiile legale
criticate incalca prevederile art. 41 din Constitutie, intrucat prin diminuarea
capitalului social al societatilor comerciale agricole cu valoarea terenurilor
agricole si a celor aflate permanent sub luciu de apa i se produce un
prejudiciu corespunzator actiunilor aferente valorii acestor terenuri. Se
apreciaza ca astfel se incalca principiul protectiei proprietatii private,
actiunile detinute de societatile de investitii financiare fiind expresia
proprietatii private din capitalul social.
Reprezentantul Societatii Comerciale "Seromgal" - S.A. Galati
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, considerand ca dispozitiile art. 3 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa, precum si cele ale art. 32^2 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele
masuri pentru accelerarea reformei economice nu contravin dispozitiilor art. 41
din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierile din 11 octombrie 2000, pronuntate in dosarele nr.
6.500/COM/2000, nr. 6.634/COM/2000 si nr. 6.752/COM/2000 Tribunalul Galati a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198
din 19 decembrie 1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in
administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa.
De asemenea, prin Incheierile din 11 octombrie 2000, pronuntate in dosarele nr.
6.689/COM/2000 si nr. 6.690/COM/2000 Tribunalul Galati a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptiile de neconstitutionalitate atat a dispozitiilor
art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198 din 19 decembrie
1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, cat si a
dispozitiilor art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin
Legea nr. 99 din 26 mai 1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei
economice.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, prin care
terenurile agricole sau terenurile aflate sub luciu de apa sunt scoase din capitalul
social, dupa ce, prin Hotararea Guvernului nr. 746/1991, s-a prevazut ca aceste
terenuri vor intra in capitalul social si dispozitiile acestei hotarari si-au
produs efectele, contravin prevederilor art. 41 din Constitutie, provocand un
prejudiciu prin diminuarea numarului de actiuni la societatea comerciala
respectiva. Se mai arata ca prin art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, modificata prin Legea nr. 99/1999, este incalcat art.
41 din Constitutie, intrucat s-a dispus in mod abuziv ca terenurile de incinta
sa fie considerate drept aport in natura al statului la capitalul social,
actiunile aferente urmand sa fie distribuite Fondului Proprietatii de Stat,
chiar in situatia in care acesta nu mai avea calitatea de actionar. Se sustine
ca astfel a fost incalcat dreptul de proprietate asupra actiunilor, prejudiciul
constand in numarul de actiuni aferente cotei de capital detinute la acea
societate.
Tribunalul Galati, exprimandu-si opinia, considera ca exceptiile de
neconstitutionalitate sunt neintemeiate, deoarece terenurile agricole aflate
permanent sub luciu de apa nu fac parte din capitalul social al societatilor
comerciale prevazute la art. 1 si 2. Prin adoptarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 198/1999 s-a urmarit reglementarea situatiei juridice a
terenurilor aflate in administrarea societatilor agricole care urmeaza sa se
privatizeze. Actul normativ in discutie stabileste care terenuri intra in
proprietatea societatilor agricole, respectiv cele pentru care s-a obtinut certificat
de atestare a dreptului de proprietate, si care terenuri nu pot face parte din
capitalul social al societatilor agricole. Statul a fost, pana la aparitia
Legii nr. 1/2000, proprietarul terenurilor aflate in administrarea fostilor
actionari, efectuand, in aceasta calitate, acte de gestiune. Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 198/1999 este un act normativ de gestiune prin care a
fost reglementata situatia juridica a terenurilor proprietatea statului aflate
in administrarea societatilor agricole care urmeaza sa fie privatizate. In
consecinta, prevederile art. 3 alin. (4) din aceasta ordonanta nu incalca
prevederile art. 41 din Constitutie si nu aduc atingere dreptului de
proprietate asupra actiunilor aferente valorii terenului, iar actionarilor nu
le cauzeaza nici un prejudiciu.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, se apreciaza ca aceasta exceptie este neintemeiata.
Legea nr. 99 din 26 mai 1999, prin titlul I, a modificat si a completat
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale. In capitolul VI este reglementata situatia unor imobile detinute de
societatile comerciale care fac obiectul privatizarii. Prin art. 32^2 se
dispune cu privire la capitalul social al societatilor comerciale carora li s-a
eliberat certificat de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor
in sensul ca acesta se majoreaza de drept cu valoarea terenurilor mentionate in
certificat, iar in cazul in care eliberarea certificatului de atestare a
dreptului de proprietate nu a fost urmata anterior privatizarii de majorarea
corespunzatoare a capitalului social sau daca certificatul se elibereaza dupa
privatizare, capitalul social se majoreaza de drept cu valoarea terenurilor
care va fi considerata aport in natura al statului sau al unei unitati
administrativ-teritoriale, dupa caz, in schimbul caruia se vor emite actiuni
suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptiile de
neconstitutionalitate sunt neintemeiate. Dispozitiile art. 3 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, potrivit carora terenurile
agricole si terenurile aflate permanent sub luciu de apa nu fac parte din
capitalul social al societatilor comerciale prevazute la art. 1 si 2 din
aceasta ordonanta de urgenta, nu aduc atingere dreptului de proprietate
privata, garantat prin art. 41 din Legea fundamentala, acestea concretizand
optiunea politicii statului in privinta reformei economice si strategiei de
privatizare. Textul criticat nu este neconstitutional nici in perspectiva
aplicarii acestor prevederi, care ar putea conduce la diminuarea capitalului
social al societatilor comerciale agricole ce au inclus in capitalul social
valoarea terenurilor agricole aflate in administrare, deoarece nu exista nici
un temei legal pentru majorarea capitalului social al societatilor comerciale
agricole cu valoarea acestor terenuri. Se mai arata ca Hotararea Guvernului nr.
746/1991 privind stabilirea valorii de patrimoniu a terenurilor agricole in
vederea aplicarii art. 36 si 38 din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
invocata in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, cuprinde dispozitii
privind majorarea capitalului social al societatilor comerciale cu valoarea
terenurilor aflate in proprietatea acestora. In consecinta, aceste dispozitii
nu pot constitui temeiul legal pentru majorarea capitalului social al
societatilor agricole cu valoarea terenurilor agricole aflate in exploatarea
acestora, a caror situatie juridica nu a fost clarificata. De asemenea,
Hotararea Guvernului nr. 746/1991 stabileste valoarea de patrimoniu a
terenurilor agricole in vederea aplicarii art. 36 si 38 din Legea nr. 18/1991
si reglementeaza dreptul persoanelor ale caror terenuri agricole au fost
trecute in proprietate de stat si se afla in administrarea unitatilor agricole
de stat, reorganizate in societati comerciale agricole, la un numar de actiuni
determinat in functie de valoarea medie a unui hectar de teren echivalent. Cu
privire la aceste terenuri Legea privatizarii societatilor comerciale nr.
58/1991 stabileste prin art. 75 ca din masa capitalului social al societatii
comerciale, supus distribuirii catre Fondul Proprietatii Private si Fondul
Proprietatii de Stat, se exclude capitalul aferent actiunilor emise in
conditiile prevazute la art. 36 din Legea fondului funciar nr. 18/1991. Deci
nici valoarea terenurilor agricole apartinand persoanelor fizice carora li s-a
stabilit calitatea de actionar in temeiul art. 36 si 38 din Legea nr. 18/1991
nu a fost inclusa in capitalul supus distribuirii catre Fondul Proprietatii de
Stat si Fondul Proprietatii Private. Astfel dispozitiile art. 3 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, potrivit carora terenurile
agricole si terenurile aflate permanent sub luciu de apa nu fac parte din
capitalul social al societatilor comerciale prevazute la art. 1 si 2 din acelasi
act normativ, nu aduc atingere dreptului de proprietate privata garantat prin
art. 41 din Legea fundamentala.
De asemenea, se considera ca prevederile art. 32^2 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 88/1997, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999, sunt
constitutionale, intrucat societatile comerciale, potrivit art. 1 alin. (1) din
Legea nr. 31/1990, republicata, sunt proprietarele tuturor bunurilor din
patrimoniul lor, inclusiv asupra terenurilor, iar potrivit art. 98 alin. (1) si
(2) din Legea nr. 31/1990, republicata, actionarii sunt proprietari numai ai
actiunilor. Se mai arata ca actionarii sunt creditorii speciali ai societatii
pentru sumele depuse ca aport, care, fata de creditorii obisnuiti, au dreptul,
constituiti in adunarea generala, sa participe la conducerea societatii.
Astfel, prin art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997,
modificata prin Legea nr. 99/1999, care dispune marirea capitalului social al
societatii comerciale cu valoarea terenurilor nou-dobandite, nu sunt lezate
drepturile actionarilor. Asa fiind, textul de lege nu contravine dispozitiilor
art. 41 din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite in cauze de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 607 din 13 decembrie 1999, dispozitii care au
urmatorul cuprins: "Terenurile agricole si terenurile aflate permanent sub
luciu de apa nu fac parte din capitalul social al societatilor comerciale
prevazute la art. 1 si 2."
Art. 1 din ordonanta prevede: "Prezenta ordonanta de urgenta
stabileste cadrul juridic privind privatizarea societatilor comerciale
agricole, care detin in exploatare terenuri agricole sau terenuri aflate
permanent sub luciu de apa, constituite in conformitate cu prevederile Legii
nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale, precum si regimul concesionarii terenurilor
proprietate publica si privata a statului, aflate in exploatarea acestor
societati." Totodata art. 2 al aceleiasi ordonante precizeaza:
"Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si societatilor
comerciale rezultate din divizarea sau fuziunea societatilor comerciale
mentionate la art. 1, care detin in exploatare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa."
De asemenea, obiect al exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie
dispozitiile art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997), modificata si completata
prin pct. 43 al art. I din titlul I al Legii nr. 99/1999 privind unele masuri
pentru accelerarea reformei economice (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999), text potrivit caruia: "(1)
Capitalul social al societatilor comerciale carora li s-a eliberat certificatul
de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se majoreaza de drept
cu valoarea terenurilor mentionate in certificat.
(2) Administratorii sunt obligati sa inregistreze majorarea capitalului
social la registrul comertului in termen de 60 de zile de la data emiterii
certificatului, societatea comerciala fiind scutita de plata taxelor si a
oricaror alte obligatii legate de aceasta operatiune.
(3) In cazul in care eliberarea certificatului de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenurilor nu a fost urmata, anterior privatizarii, de
majorarea corespunzatoare a capitalului social sau daca certificatul se
elibereaza dupa privatizare, capitalul social se majoreaza de drept cu valoarea
terenurilor, care va fi considerata aport in natura al statului sau al unei
unitati administrativ-teritoriale, dupa caz, in schimbul caruia se vor emite
actiuni suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate.
Cumparatorul are un drept de optiune la cumpararea de la institutia publica
implicata, la un pret convenit in contractul initial de vanzare a actiunilor
ori, in lipsa unei clauze in acest sens, la pretul platit de cumparator pentru
pachetul initial de actiuni, reactualizat in conformitate cu prevederile
normelor metodologice emise in aplicarea acestei ordonante de urgenta, a unui
numar de actiuni suplimentare reprezentand un procent din actiunile nou-emise
egal cu cota de participare a cumparatorului la capitalul social la data cand
s-a emis certificatul sau la data achizitionarii pachetului initial de actiuni,
dupa caz. Cumparatorul isi poate exercita aceasta optiune in termen de doua
luni de la data inregistrarii majorarii capitalului social. Transferul
dreptului de proprietate asupra actiunilor nou-emise are loc in momentul platii
integrale a actiunilor.
(4) Pana la expirarea termenului de exercitare a dreptului de optiune,
drepturile de vot conferite de actiunile emise in conformitate cu prevederile
alin. (3) sunt suspendate.
(5) Adunarea generala care decide emiterea actiunilor suplimentare
corespunzatoare valorii terenului poate sa hotarasca convertirea automata a
acestora in actiuni preferentiale, cu dividend prioritar, fara drept de vot, pe
data expirarii termenului de exercitare a dreptului de optiune ori, dupa caz,
la data rezolutiunii contractului de vanzare-cumparare a actiunilor."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca textul de lege criticat
contravine prevederilor art. 41 alin. (1), (2), (3), (5) si (7) din
Constitutie, care au urmatorul cuprins:
Art. 41 alin. (1) teza intai
"Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate.";
Art. 41 alin. (2) teza intai
"Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular.";
Art. 41 alin. (3)
"Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
Art. 41 alin. (5)
"Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (4) se stabilesc de
comun acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.";
Art. 41 alin. (7)
"Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra
dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198
din 10 decembrie 1999, prin raportare la art. 41 alin. (2) din Constitutie,
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, si anume prin Decizia nr. 206 din 17
octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653
din 13 decembrie 2000, statuand in sensul constitutionalitatii acestor
dispozitii legale. De asemenea, prin Decizia nr. 203 din 17 octombrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 5 martie 2001,
respingand exceptia de neconstitutionalitate a acelorasi dispozitii legale,
Curtea a retinut ca "textul de lege criticat nu afecteaza dreptul de
proprietate al vreunui titular", deoarece un pachet de actiuni
"confera un drept de creanta asupra patrimoniului societatii comerciale,
iar nu un drept de proprietate asupra bunurilor acesteia". Curtea nu poate
primi nici sustinerea ca autorul exceptiei sufera o paguba materiala prin
diminuarea valorii actiunilor datorita neincluderii in capitalul social a terenurilor
agricole. Potrivit prevederilor Legii privatizarii nr. 58/1991, "actiunile
corespunzatoare capitalului social al fiecarei societati comerciale au fost
repartizate procentual intre Fondul Proprietatii de Stat si fostele Fonduri ale
Proprietatii Private, antecesorii societatilor de investitii financiare.
Repartizarea procentuala a actiunilor societatilor comerciale ramane identica,
indiferent de orice modificare a valorii capitalului social".
Asa fiind si intrucat nu au intervenit imprejurari noi de natura sa
modifice aceasta jurisprudenta, Curtea Constitutionala urmeaza sa respinga
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198 din 10 decembrie 1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, cu raportare la prevederile
art. 41 din Constitutie.
Examinand art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata, Curtea
constata ca acest text de lege se refera la procedura de majorare a capitalului
social al societatilor comerciale cu valoarea terenurilor detinute de acestea
pentru desfasurarea activitatii in conformitate cu obiectul lor de activitate,
iar nu la atribuirea actiunilor aferente majorarii capitalului social cu
valoarea terenurilor care se realizeaza intr-o etapa ulterioara. Este adevarat
ca majorarea capitalului social se face cu aprobarea adunarii generale a
actionarilor, dar in speta actionarii nu au contestat majorarea capitalului
social cu valoarea terenurilor, ci numai modalitatea de atribuire a actiunilor
aferente care, dupa opinia lor, trebuia sa se faca in conformitate cu cota
detinuta de fiecare actionar, asa cum de fapt s-a si procedat, iar nu in
conformitate cu dispozitiile art. 5 lit. b) din Hotararea Guvernului nr.
55/1998, completata prin Hotararea Guvernului nr. 361/1998, referitoare la
modul de atribuire a actiunilor aferente majorarii capitalului social cu
valoarea terenurilor, cum sustine Fondul Proprietatii de Stat.
Dispozitiile art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin
Legea nr. 99/1999, se refera la situatia unor imobile detinute de societatile
comerciale care fac obiectul privatizarii. In art. 32^1 din aceeasi ordonanta
se prevede ca societatile comerciale care detin terenuri ce sunt necesare
pentru desfasurarea activitatii in conformitate cu obiectul lor de activitate
si al caror regim juridic urmeaza sa fie clarificat vor continua sa foloseasca
aceste terenuri pana la clarificarea regimului lor juridic, privatizarea
acestor societati urmand sa se faca fara a se include in capitalul social valoarea
terenului aferent. Dupa clarificarea regimului juridic terenurile clasificate
ca apartinand domeniului public al statului ori al unitatilor
administrativ-teritoriale, dupa caz, raman in folosinta societatilor comerciale
privatizate sau care urmeaza sa fie privatizate, pe baza unei concesiuni
acordate de autoritatea competenta pentru perioada maxima prevazuta de lege.
Terenurile clasificate ca apartinand domeniului privat al statului ori
unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, pot fi concesionate in
conditiile aratate de lege, inchiriate sau oferite societatii comerciale pentru
a fi cumparate. Potrivit art. 32^2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999,
capitalul social al societatilor comerciale carora li s-a eliberat certificatul
de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se majoreaza de drept
cu valoarea terenurilor mentionate in certificat, care va fi considerata ca
aport in natura al statului sau al unei unitati administrativ-teritoriale, dupa
caz, la capitalul social al societatii comerciale, in schimbul caruia se vor
emite actiuni suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate
[alin. (3) al art. 32^2]. Cumparatorul are un drept de optiune la cumpararea de
la institutia publica implicata, la un pret convenit in contractul initial de
vanzare a actiunilor ori, in lipsa unei clauze in acest sens, la pretul platit
de cumparator pentru pachetul initial de actiuni, reactualizat, a unui numar de
actiuni suplimentare, reprezentand un procent din actiunile nou-emise, egal cu
cota de participare a cumparatorului la capitalul social la data cand s-a emis
certificatul sau la data achizitionarii pachetului initial de actiuni, dupa
caz.
Prin urmare titularul dreptului de proprietate asupra terenurilor este
statul sau unitatile administrativ-teritoriale, denumite in lege
"institutiile publice implicate". Societatea comerciala care detine
acest teren pentru desfasurarea activitatii sale are numai un drept de
folosinta, in conformitate cu dispozitiile art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, modificata si completata. Daca terenurile respective
constituie un aport al statului sau al unitatilor sale
administrativ-teritoriale, in conditiile art. 8 lit. e) din Legea nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, numai statul sau unitatile
administrativ-teritoriale, in calitate de actionari, au dreptul la un numar de
actiuni, in conditiile dispozitiilor art. 210 alin. (4) din Legea nr. 31/1990,
republicata.
Conform art. 65 din Legea nr. 31/1990, republicata, numai in lipsa de
stipulatie contrara bunurile constituite aport in societatile comerciale devin
proprietatea acestora. Terenurile aferente constituie un aport pentru care
actiunile ce se emit revin de drept institutiei publice implicate, situatie in
care este evident ca nici autorul exceptiei si nici alti actionari nu pot
pretinde vreun drept asupra actiunilor acordate in schimbul terenurilor.
Autorul exceptiei, Societatea de Investitii Financiare Moldova - S.A.
Bacau, nu a dobandit la data infiintarii sale, astfel cum rezulta din
dispozitiile Legii nr. 133/1996, decat un drept de administrare si gestionare a
actiunilor societatilor comerciale pentru care s-au emis actiuni proprii, in
conformitate cu reglementarile legale in vigoare, iar nu si un drept de
proprietate asupra terenurilor aflate in folosinta societatilor comerciale,
necesare pentru desfasurarea activitatii lor. Actionarii sunt numai titulari ai
actiunilor, in conformitate cu art. 98 alin. (1) si (2) din Legea nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata. Totodata ei sunt creditori
speciali ai societatilor comerciale pentru sume egale cu valoarea aportului lor
la capitalul social.
Asa fiind, art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997,
modificata si completata, nu lezeaza drepturile Societatii de Investitii
Financiare Moldova - S.A. Bacau si nici pe cele ale celorlalti actionari ale
caror actiuni le administreaza si le gestioneaza, ci se limiteaza sa
reglementeze pentru viitor efectele emiterii unor actiuni suplimentare
corespunzatoare valorii terenului, constituite aport in natura, fara sa
prejudicieze in vreun mod drepturile persoanelor asociate, care rezulta din
calitatea de asociat.
In acest sens este si jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale (de
exemplu, Decizia nr. 91 din 9 mai 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 392 din 22 august 2000, precum si Decizia nr. 250 din
23 noiembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72
din 12 februarie 2001).
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198 din 10 decembrie 1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa si exceptiile de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata
si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, ridicate de Societatea de Investitii Financiare Moldova -
S.A. Bacau in dosarele nr. 6.500/COM/2000, 6.634/2000, 6.689/2000, 6.690/2000
si 6.752/2000 ale Tribunalului Galati - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu