DECIZIE
Nr. 649 din 29 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR.
1162 din 21 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecator
Aspazia Cojocaru -
judecator
Constantin Doldur -
judecator
Kozsokár Gábor -
judecator
Acsinte Gaspar -
judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu -
judecator
Ion Tiuca - procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se afla
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin.
(5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.177/2002 privind salarizarea si
alte drepturi ale magistratilor, exceptie ridicata de Monica Rapaport în
Dosarul nr. 463/2005 al Curtii de Apel Târgu Mures Sectia civila.
La apelul nominal se
constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal
îndeplinita.
Cauza fiind în stare de
judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiata.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Încheierea din 6
septembrie 2005, pronuntata în Dosarul nr. 463/2005, Curtea de Apel Târgu Mures
Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr.177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor. Exceptia a fost ridicata de Monica Rapaport în cadrul unui
litigiu de munca având ca obiect solutionarea cererii formulate de autorul
exceptiei pentru acordarea unei diurne de 2% din indemnizatia de încadrare
lunara.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca textul art. 17 alin. (5) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.177/2002 este neconstitutional, întrucât
prevede completarea dispozitiilor referitoare la acordarea diurnei si la
decontarea cheltuielilor de transport pe perioada delegarii sau detasarii
magistratilor cu reglementarile aplicabile personalului din institutiile
publice, fara a preciza concret actul normativ cu care se completeaza, creând
astfel posibilitatea completarii chiar si cu un act normativ de forta juridica
inferioara si existent anterior, cum s-a aplicat în speta Hotarârea Guvernului
nr.543/1995 privind drepturile banesti ale salariatilor institutiilor publice
si regiilor autonome cu specific deosebit pe perioada delegarii si detasarii în
alta localitate, precum si în cazul deplasarii în cadrul localitatii, în
interesul serviciului.
Curtea de Apel Târgu
Mures - Sectia civila si-a exprimat opinia în sensul ca exceptia ridicata este
întemeiata, pentru aceleasi motive ca si cele aratate de autorul exceptiei.
Potrivit dispozitiilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca
exceptia ridicata nu este întemeiata, întrucât, pe de o parte, Hotarârea
Guvernului nr.543/1995 a fost data în executarea Ordonantei Guvernului
nr.63/1994 privind actualizarea unor acte normative de cheltuieli pentru
autoritatile si institutiile publice, iar pe de alta parte, o lege sau o
ordonanta a Guvernului se poate completa cu dispozitiile unui alt act normativ
având aceeasi forta juridica, chiar daca a intrat în vigoare anterior, iar în
aplicarea acestuia din urma a fost emisa o hotarâre a Guvernului ce dezvolta si
detaliaza solutiile din actul de baza.
Avocatul Poporului
considera ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, întrucât nu
contin nici o prevedere cu caracter retroactiv, iar între acest text si
prevederile art. 1 alin. (4), art. 61 alin. (1) si art. 108 alin. (2) din
Constitutie nu exista nici o incompatibilitate.
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a
fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d)
din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 17 alin. (5) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.177/2002 privind salarizarea si alte
drepturi ale magistratilor, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr.924 din 18 decembrie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr.
347/2003, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.525 din 22
iulie 2003, dispozitii care au urmatorul continut: "Prevederile alin.
(1)(3) se completeaza, dupa caz, cu reglementarile aplicabile personalului din
institutiile publice." Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (4)
referitoare la principiul separatiei si echilibrului puterilor, ale art. 15
alin. (2) privind neretroactivitatea legii, ale art. 61 alin. (1) privind rolul
si structura Parlamentului si ale art. 108 alin. (2) privind actele Guvernului.
Analizând exceptia de
neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca art. 17 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr.177/2002 reglementeaza la alin. (1)-(3) drepturile
magistratilor detasati sau delegati la diurna, la decontarea cheltuielilor de
cazare si de transport, suma cuvenita în cazul în care nu beneficiaza de
cazare, precum si decontarea valorii combustibililor în cazul în care deplasarea
se face cu autoturismul.
Trimiterea de catre
dispozitia legala criticata la reglementarile aplicabile personalului din
institutiile bugetare vizeaza atât actele normative de aceeasi forta juridica,
prin care se prevad, eventual, si alte drepturi ori alte valori ale unor
drepturi acordate personalului din institutiile bugetare, cât si reglementarile
cuprinse în acte normative inferioare, emise în executarea primei categorii de
acte normative, care stabilesc metodologia de calculare si acordare a drepturilor
prevazute.
Curtea constata ca
aceasta trimitere la alte reglementari a fost utila, pe de o parte, pentru
evitarea repetarii acestora ori a emiterii de noi hotarâri, instructiuni sau
norme metodologice în aplicarea dispozitiilor referitoare la drepturile
magistratilor, iar pe de alta parte, pentru asigurarea acordarii si
magistratilor a tuturor drepturilor ce sunt prevazute ori vor fi reglementate
ulterior pentru celelalte categorii de personal din institutiile bugetare.
Prin urmare, textul de
lege criticat nu contine o delegare legislativa si nici un transfer de
atributii contrare competentelor constitutionale ale autoritatilor publice. Ca
atare, nu lezeaza principiul separatiei puterilor în stat, consacrat de art. 1
alin. (4) din Constitutie, nici rolul Parlamentului ca organ reprezentativ
suprem al poporului si unica autoritate legiuitoare a tarii, stabilit prin art.
61 alin. (1) din Legea fundamentala, si nici competenta Guvernului de a emite
hotarâri pentru executarea legilor, prevazuta de art. 108 alin. (2) din
Constitutie.
Cât priveste pretinsa
încalcare a principiului neretroactivitatii legii, Curtea constata ca un text
de lege, prin trimiterea, pentru completarea ori aplicarea corespunzatoare, la
alte reglementari legale intrate în vigoare anterior, nu devine retroactiv,
întrucât dispozitiile sale vor fi aplicate numai raporturilor juridice nascute
dupa intrarea sa în vigoare, iar nu si raporturilor juridice preexistente.
Pentru considerentele
expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 17 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr.177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, exceptie
ridicata de Monica Rapaport în Dosarul nr. 463/2005 al Curtii de Apel Târgu
Mures - Sectia civila.
Definitiva si general
obligatorie.
Pronuntata în sedinta
publica din data de 29 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean