Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 647 din 29 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 1147 din 19 decembrie 2005


SmartCity2

    Ioan Vida - presedinte

    Nicolae Cochinescu - judecator

    Aspazia Cojocaru - judecator

    Constantin Doldur - judecator

    Kozsokár Gábor - judecator

    Acsinte Gaspar - judecator

    Petre Ninosu - judecator

    Serban Viorel Stanoiu - judecator

    Ion Predescu - judecator

    Ion Tiuca - procuror

    Valentina Barbateanu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Necula Ioana, în nume propriu si în calitate de reprezentant al Biroului Notarilor Publici Asociati Necula Ioana si Mahu Maria-Cristina din Iasi, în Dosarul nr. 3.615/2005 al Tribunalului Iasi - Sectia comerciala si de contencios administrativ.

    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita. Curtea dispune a se face apelul si în dosarele nr. 669D/2005, nr. 670D/2005 si nr. 736D/2005, având ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Kamelia Norocea în Dosarul nr. 2.355/2005 al Tribunalului Iasi - Sectia comerciala si de contencios administrativ, Sora Bârzu în Dosarul nr. 2.401/2005 al aceleiasi instante si de Liliana Blaj Avram în Dosarul nr. 5.560/2005 al Judecatoriei Iasi. La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita. Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor.

    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.

    Curtea, în temeiul art. 14 si al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, raportate la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 669D/2005, nr. 670D/2005 si nr. 736D/2005 la Dosarul nr. 668D/2005, care a fost primul înregistrat.

    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiata.

    CURTEA,

    având în vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:

    Prin încheierile din 24 iunie 2005 si din 25 mai 2005, pronuntate în dosarele nr. 3.615/2005, nr. 2.355/2005 si nr. 2.401/2005 de Tribunalul Iasi - Sectia comerciala si de contencios administrativ, si prin Încheierea din 27 iunie 2005, pronuntata în Dosarul nr. 5.560/2005 de Judecatoria Iasi, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare".

    Exceptiile au fost ridicate de Necula Ioana, în nume propriu si în calitate de reprezentant al Biroului Notarilor Publici Asociati Necula Ioana si Mahu Maria-Cristina din Iasi, Kamelia Norocea, Sora Bârzu si Liliana Blaj Avram în cauze de contencios administrativ.

    În motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate, având un continut identic, se sustine ca dispozitiile art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002, care stabilesc contributia la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate în mod diferentiat, în functie de veniturile realizate din salarii sau din activitati desfasurate în cadrul profesiilor liberale sau în mod independent, contravin principiului egalitatii în drepturi a cetatenilor, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie. Contrarietatea consta în aceea ca dispozitiile de lege criticate creeaza "un tratament discriminatoriu pentru persoanele care desfasoara profesii liberale si un tratament privilegiat pentru celelalte categorii de contribuabili", în conditiile în care veniturile realizate de catre fiecare dintre acestea sunt în mod evident diferite, iar "toti asiguratii sunt beneficiarii aceluiasi serviciu si au aceleasi drepturi cu privire la protejarea sanatatii lor".

    Tribunalul Iasi - Sectia comerciala si de contencios administrativ si Judecatoria Iasi apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata, deoarece dispozitiile art. 51 alin. (2) din ordonanta criticata, stabilind o contributie lunara a persoanelor asigurate echivalenta cu o cota unica de 6,5% din veniturile realizate de fiecare categorie de contribuabili, nu încalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie.

    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neîntemeiata. Textul art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si nu instituie privilegii sau discriminari, întrucât contributia lunara se determina sub forma unei cote unice de 6,5%, aplicata asupra veniturilor realizate de fiecare categorie de persoane asigurate enumerate în cuprinsul textului de lege criticat. În sensul celor aratate invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale referitoare la principiul egalitatii.

    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 sunt constitutionale. Arata ca dispozitiile de lege criticate nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala, deoarece acestea se aplica tuturor persoanelor aflate în situatia reglementata de ipoteza normei juridice, fara a institui privilegii si discriminari pe considerente arbitrare. Invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.

    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,

    examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.838 din 20 noiembrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale cu solutionarea prezentei exceptii de neconstitutionalitate, dispozitiile art. 51 alin. (2) lit. a) si b) au fost completate prin pct. 8 al articolului unic din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.107/2005, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.645 din 21 iulie 2005.

    Curtea constata ca noua redactare a textului mentine solutia legislativa initiala, astfel ca, prin prezenta decizie, se va pronunta asupra constitutionalitatii art. 51 alin. (2), care prevede: "(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5 %, care se aplica asupra:

    a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;

    b) veniturilor din activitati desfasurate de persoane care exercita profesii libere sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar, daca este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia;

    c) veniturilor din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se încadreaza la lit. b);

    d) indemnizatiilor de somaj si alocatiilor de sprijin;

    e) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobânzi si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai în cazul în care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a)-d)." În opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii de lege contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Cetatenii sunt egali în fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari ".

    Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, în redactarea anterioara modificarilor aduse prin pct. 8 al articolului unic din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.107/2005, art. 51 alin. (2) a mai constituit obiect al controlului de constitutionalitate. Astfel, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr.412 din 14 iulie 2005, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.815 din 8 septembrie 2005, respingând exceptia de neconstitutionalitate.

    Curtea a retinut, în esenta, urmatoarele:

    dreptul la ocrotirea sanatatii este un drept fundamental, consacrat de art. 34 din Constitutie. Art. 4 alin. (1) din ordonanta enumera categoriile de persoane asigurate care au obligatia platii contributiei de asigurare, stabilita sub forma unei cote unice de 6,5% din veniturile pe care fiecare categorie le realizeaza. Este firesc ca valoarea contributiei sa difere de la persoana la persoana, fiind în raport de cuantumul veniturilor realizate, dar aceasta diferenta este rezonabila si justificata de situatia obiectiv deosebita în care se afla persoanele care realizeaza venituri mai mari fata de cele ale caror venituri sunt mai reduse, precum si de principiul solidaritatii si subsidiaritatii în colectarea si utilizarea fondurilor, înscris în art. 1 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002.

    Întrucât în prezenta cauza critica de neconstitutionalitate se întemeiaza, în esenta, pe aceeasi motivare, cu încalcarea acelorasi texte din Constitutie, si întrucât nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudentei Curtii, cele statuate prin decizia mentionata îsi pastreaza valabilitatea.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA

    În numele legii

    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Necula Ioana, în nume propriu si în calitate de reprezentant al Biroului Notarilor Publici Asociati Necula Ioana si Mahu MariaCristina în Dosarul nr. 3.615/2005 al Tribunalului Iasi - Sectia comerciala si de contencios administrativ, de Kamelia Norocea în Dosarul nr. 2.355/2005 al aceleiasi instante, de Sora Bârzu în Dosarul nr. 2.401/2005, de asemenea, al Tribunalului Iasi - Sectia comerciala si de contencios administrativ, precum si de Liliana Blaj Avram în Dosarul nr. 5.560/2005 al Judecatoriei Iasi.

    Definitiva si general obligatorie.

    Pronuntata în sedinta publica din data de 29 noiembrie 2005.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

           prof. univ. dr. IOAN VIDA

           Magistrat-asistent,

           Valentina Barbateanu 


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 647/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 647 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 647/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu