DECIZIE Nr.
642 din 28 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 514 din 27 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 15 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Mariana-Sanda Popescu în
Dosarul nr. 11.126/300/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilă.
La apelul nominal răspunde personal autoarea excepţiei,
lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Magistratul-asistent referă cu privire la cererea de
amânare a judecăţii în vederea angajării unui apărător, formulată de autoarea
excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public se opune amânării
judecăţii, având în vedere că de la data ridicării excepţiei, 11 decembrie
2008, autoarea excepţiei avea suficient timp pentru angajarea unui apărător.
Curtea, deliberând, respinge cererea de amânare a
judecăţii formulată de autoarea excepţiei.
Cauza se află în stare de judecată.
Autoarea excepţiei solicită admiterea acesteia pentru
aceleaşi motive pe care Ie-a invocat în faţa instanţei de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că
scutirea de la plata taxei de timbru reprezintă o problemă de opţiune
legislativă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 11 decembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 11.126/300/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
excepţie ridicată de Mariana-Sanda Popescu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor
art. 16, 21, 24, 53 şi 124 din Constituţie, precum şi art. 6 paragraful 1 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
deoarece stabilesc în mod limitativ cazurile în care se poate acorda scutire de
la plata taxei judiciare de timbru, ceea ce este de natură să creeze o situaţie
de inegalitate a cetăţenilor în faţa instanţelor judecătoreşti, cu consecinţa
încălcării dreptului lor la apărare.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilă consideră excepţia neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
părţii prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate,
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29
iulie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, prevederi referitoare
la cazurile în care sunt scutite de taxe judiciare de timbru acţiunile şi
cererile, inclusiv cele pentru exercitarea căilor de atac.
Textele constituţionale considerate a fi încălcate sunt
cele ale art. 16 referitor la principiul egalităţii în drepturi, ale art. 21
privind accesul liber la justiţie, ale art. 24 privind dreptul la apărare, ale
art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor
libertăţi şi ale art. 124 privind înfăptuirea justiţiei.
Examinând criticile de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că posibilitatea scutirii de la plata taxelor judiciare de timbru pentru
anumite categorii de cereri a mai făcut obiectul controlului de
constituţionalitate.
Astfel, prin Decizia nr. 773 din 1 iulie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 1 august
2008, Curtea a statuat, făcând referire la jurisprudenţa sa anterioară, că
instituirea de către legiuitor a unor scutiri de taxe de timbru pentru anumite
categorii de cereri nu face nicio diferenţiere între contribuabili şi nu
constituie o discriminare sau o atingere adusă principiului constituţional al
egalităţii în drepturi, prevăzut de art. 16 alin. (1) din Constituţie.
In ceea ce priveşte accesul liber la justiţie, Curtea,
prin aceeaşi decizie, a statuat că „(...) accesul liber la justiţie, consacrat
de art. 21 din Constituţie, nu înseamnă gratuitate. Nicio dispoziţie
constituţională nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind
justificat ca persoanele care se adresează autorităţilor judecătoreşti să
contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de
justiţie. Regula este cea a timbrării acţiunilor în justiţie, excepţiile fiind
posibile numai în măsura în care sunt stabilite de legiuitor. Cheltuielile
ocazionate de realizarea actului de justiţie sunt cheltuieli publice, la a
căror acoperire, potrivit art. 56 alin. (1) din Constituţie, cetăţenii sunt obligaţi
să contribuie prin impozite şi taxe, stabilite în condiţiile legii".
Considerentele reţinute de Curte în decizia menţionată
sunt valabile şi în cauza de faţă, neintervenind elemente noi de natură a
determina o reconsiderare ajurisprudenţei acesteia.
Pe de altă parte, Curtea observă că prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie
civilă a fost reglementată posibilitatea scutirii, reducerii, eşalonării sau
amânării de la plata taxelor judiciare prevăzute de lege, eliminând astfel
restrângerea accesului la justiţie ori a dreptului la apărare din lipsa
mijloacelor băneşti.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
excepţie ridicată de Mariana-Sanda Popescu în Dosarul nr. 11.126/300/2007 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. Ioan VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu