Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 642 din 28 iunie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2) lit. b) coroborat cu art. 50 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 518 din 1 august 2007



Ioan Vida                                        - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Kozsokar Gabor                              -judecător

Petre Ninosu                                    -judecător

Ion Predescu                                    -judecător

Şerban Viorel Stănoiu                      -judecător

Antonia Constantin                          - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi       - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 alin. (2) lit. b) coroborat cu art. 50 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Ye Jianan în Dosarul nr. 6.975/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti -Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, susţinând că dispoziţiile legale criticate sancţionează săvârşirea unor fapte ilicite, fără ca prin aceasta să contravină prevederilor constituţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 8 februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 6.975/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 8 alin. (2) lit. b) coroborat cu art. 50 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România", excepţie ridicată de Ye Jianan într-o cauză având ca obiect anularea unei dispoziţii de părăsire a teritoriului României.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textele de lege criticate contravin prevederilor art. 44 alin. (2) din Constituţie, coroborat cu ale art. 1 par.1 din Protocolul nr. 1 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, texte ce consacră dreptul de proprietate privată, precum şi dispoziţiilor art. 14 din Convenţie, completate cu ale art. 1 par.1 din Protocolul nr. 12 la aceasta, prevederi ce instituie şi garantează dreptul persoanei la nediscriminare. De asemenea, este menţionată jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, care, raportată la dispoziţiile art. 11 alin. (2), art. 20 alin. (2) şi ale art. 148 din Constituţie, are caracter obligatoriu pentru statul român. In acest sens, se arată că textele de lege criticate, prin refuzul de a li se prelungi cetăţenilor străini dreptul de şedere temporară pentru că au introdus sau au încercat să introducă ilegal în România alţi străini, limitează excesiv şi discriminatoriu dreptul constituţional de proprietate al acestora, în condiţiile în care fapta nu a fost îndeajuns dovedită şi nu s-a stabilit săvârşirea vreunei infracţiuni.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, deoarece dispoziţiile care reglementează în concret condiţiile în care un străin poate beneficia de prelungirea dreptului de şedere nu încalcă dreptul de proprietate al acestuia.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Astfel, se arată că nu pot fi reţinute susţinerile potrivit  cărora acestea contravin dreptului de proprietate privată, ale cărui conţinut şi limite sunt stabilite prin lege. Aşadar, legiuitorul este competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în accepţiunea principială coferită de Constituţie, în aşa fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, în egală măsură ocrotite.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare a Curţii Constituţionale, dispoziţiile „art. 8 alin. (2) lit. b) coroborate cu ale art. 50 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România", republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, modificate prin pct. 5 şi 21 ale articolului unic din Legea nr. 482/2004 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.116 din 27 noiembrie 2004. Textul criticat are următorul conţinut:

- Art. 8 - Nepermiterea intrării în România: „(2) Organele poliţiei de frontieră pot refuza intrarea străinilor pe teritoriul statului român şi în următoarele situaţii: (...) b) au introdus sau au încercat să introducă ilegal în România alţi străini."

-Art. 50 alin. (2) lit. b) „ Condiţii de prelungire a dreptului de şedere temporară: „(2) Dreptul de şedere temporară în România se poate prelungi succesiv pentru perioade de până la un an, numai dacă: (...) b) nu a intervenit, pe perioada şederii în România, vreunul dintre motivele de nepermitere a intrării prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) -d) şi alin. (2)."

In motivarea excepţiei, autorul acesteia susţine că textele legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 11 alin. (2) referitoare la apartenenţa tratatelor ratificate de Parlament la dreptul intern, art. 20 alin. (2) privind prioritatea pactelor şi tratatelor privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, faţă de legile interne mai puţin favorabile, art. 44 alin. (2) prin care proprietatea este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular şi ale art. 148 intitulat „Integrarea în Uniunea Europeană". De asemenea, sunt invocate prevederile art. 1 par. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la protecţia proprietăţii, ale art. 14 din Convenţie şi ale art. 1 par. 1 din Protocolul nr. 12 la aceasta, ambele texte privind interzicerea discriminării.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că, în esenţă, critica de neconstituţionalitate vizează, în realitate, situaţia de fapt a autorului excepţiei, împotriva căruia Oficiul Român pentru Imigrări, în temeiul art. 50 alin. (2) lit. b) coroborat cu art. 8 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, a emis o dispoziţie de părăsire a teritoriului României, aceasta fiind ulterior contestată în faţa instanţei de judecată competente. In opinia autorului excepţiei, textele de lege menţionate sunt contrare principiului nediscriminării şi dreptului de proprietate privată, întrucât permit emiterea unei dispoziţii prin care se refuză prelungirea dreptului de şedere temporară în România a străinului care a introdus sau a încercat să introducă ilegal în ţară alţi străini. O astfel de măsură nu poate fi luată decât după ce fapta imputată a fost suficient dovedită şi s-a stabilit vinovăţia străinului pentru săvârşirea vreunei infracţiuni.

Analizând dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, Curtea constată că susţinerile formulate nu sunt întemeiate.

In exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Oficiul Român pentru Imigrări cooperează cu alte structuri din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi cu alte instituţii ale statului care au atribuţii în asigurarea ordinii de drept. In urma cercetărilor şi constatărilor efectuate, Oficiul emite decizia de părăsire a teritoriului României, care poate fi atacată la Curtea de Apel Bucureşti, în cazul în care aceasta a fost emisă de Oficiul Român pentru Imigrări, sau la Curtea de Apel în a cărei rază de competenţă se află formaţiunea care a emis-o. Contestaţia nu are efect suspensiv de executare a dispoziţiei de părăsire a teritoriului, iar sentinţa instanţei de judecată este definitivă şi irevocabilă (art. 82).

Aşadar, Curtea nu poate reţine susţinerea potrivit căreia procedura sau măsura returnării pentru motivul că străinul a introdus sau a încercat să introducă ilegal în România alţi străini sunt abuzive şi nelegale, întrucât măsura adoptată, în final, împotriva sa este rezultatul deliberării instanţei de judecată pe baza administrării tuturor probelor şi actelor depuse la dosar. De altfel, litigiul în cadrul căruia s-a ridicat prezenta excepţie de neconstituţionalitate are ca obiect contestarea deciziei Oficiului Român pentru Imigrări de părăsire a teritoriului României, prilej cu care autorul excepţiei a solicitat instanţei de judecată administrarea de probe pentru stabilirea vinovăţiei sale faţă de fapta imputată.

Curtea reţine, de asemenea, că textele de lege criticate nu contravin principiului nediscriminării, aşa cum în mod neîntemeiat susţine autorul excepţiei. Dispoziţiile art. 8 alin. (2) lit. b) şi ale art. 50 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 reglementează una dintre condiţiile ce trebuie respectate pentru prelungirea dreptului de şedere temporară în România, precum şi efectul, consecinţa juridică a neîndeplinirii acesteia, respectiv refuzul acordării dreptului solicitat. Or, atât drepturile, cât şi obligaţiile sau consecinţele juridice ale nerespectării legii privind regimul străinilor în România se aplică în mod unitar acestei categorii de persoane, fără privilegii şi fără discriminări.

Cât priveşte critica de neconstituţionalitate referitoare la pretinsa încălcare a dreptului de proprietate privată, Curtea constată că este neîntemeiată. Prin conţinutul lor juridic, dispoziţiile de lege examinate nu înfrâng exigenţele acestui drept, în condiţiile în care, potrivit art. 80 alin. (3) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, străinul căruia i-a fost refuzată prelungirea dreptului de şedere temporară pentru desfăşurarea de activităţi comerciale are la dispoziţie o perioadă de 90 de zile pentru a părăsi ţara neînsoţit, dacă acesta trebuie să-şi lichideze investiţia. Prin urmare, în deplin acord cu principiul ocrotirii proprietăţii private, legea reglementează această situaţie specială în sensul acordării unei perioade în care străinul, prin acte de dispoziţie, să poată să-şi lichideze investiţiile din România, fără ca astfel patrimoniul său să fie diminuat.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 alin. (2) lit. b) coroborat cu art. 50 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Ye Jianan în Dosarul nr. 6.975/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 iunie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 642/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 642 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 642/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu