Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 635 din 3 octombrie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) si (6), art. 14, art. 15 si art. 16 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 886 din 31 octombrie 2006



Ioan Vida                            - preşedinte

Nicolae Cochinescu           - judecător

Aspazia Cojocaru               - judecător

Acsinte Gaspar                  - judecător

Kozsokar Gabor                 - judecător

Petre Ninosu                      - judecător

Ion Predescu                      - judecător

Şerban Viorel Stănoiu       - judecător

Antonia Constantin            - procuror

Benke Karoly                     - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) şi (6), art. 14, 15 şi 16 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, excepţie ridicată de Societatea Comercială „LA-RO IMPEX 2001" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 514/300/2006 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti.

La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin avocat, constatându-se lipsa celeilalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Reprezentantul autorului excepţiei solicită admiterea acesteia, arătând, în esenţă, că noţiunea de „suspiciuni" determină abuzul de drept din partea autorităţilor. Totodată, deşi prezumţia de dobândire licită a averii subzistă, se ajunge la sancţionarea gravă a subiectului de drept supus suspiciunii, ceea ce ar aduce atingere art. 44 alin. (8) din Constituţie.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstitutionalitate, arătând că dispoziţiile legale criticate nu încalcă art. 44 alin. (8) din Constituţie, ele stabilind doar acţiunile care trebuie luate pentru verificarea operaţiunilor suspecte.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 8 mai 2006, pronunţată în Dosarul nr. 514/300/2006, Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) şi (6), art. 14,15 şi 16 din Legea nr. 65672002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, excepţie ridicată de Societatea Comercială „LA-RO IMPEX 2001" - S.R.L. din Bucureşti într-un litigiu având ca obiect soluţionarea plângerii împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei pentru neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute de dispoziţiile legale supuse controlului de constituţionalitate.

In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate stabilesc în sarcina persoanelor juridice si a unor salariaţi ai acestora obligaţii pentru a căror îndeplinire nu sunt prevăzute criterii concrete, bazându-se doar pe suspiciuni. Aceste obligaţii sunt contrare principiului universalităţii drepturilor şi obligaţiilor şi încalcă prezumţia dobândirii licite a averii.

Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. In argumentarea acestei opinii, apreciază că simpla obligaţie de raportare a unei tranzacţii care depăşeşte un anumit plafon prestabilit de către legiuitor sau obligaţia de stabilire a unor proceduri şi metode de control intern pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor nu încalcă dispoziţiile art. 44 alin. (8) din Constituţie.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate ridicate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. In argumentarea acestui punct de vedere, susţine că textele legale criticate nu cuprind referiri cu privire la confiscarea averii şi că obligaţia prevăzută de art. 3 alin. (1) din lege reprezintă transpunerea în dreptul intern a unor directive ce privesc prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor.

Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, susţinerile părţii prezente, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl constituie dispoziţiile art. 3 alin. (1) şi (6), art. 14, 15 şi 16 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor masuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904, din 12 decembrie 2002, modificată şi completată prin Legea nr. 230/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 15 iulie 2005. Aceste dispoziţii legale au următorul cuprins:

-  Art. 3: „(1) De îndată ce salariatul unei persoane juridice sau una dintre persoanele fizice prevăzute la art. 8 are suspiciuni că o operaţiune ce urmează să fie efectuată are ca scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, va informa persoana desemnată conform art. 14 alin. (1), care va sesiza imediat Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, denumit în continuare Oficiul. Acesta va confirma primirea sesizării. [...]

(6) Persoanele prevăzute la art. 8 ori persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) vor raporta Oficiului, în cel mult 24 de ore, efectuarea operaţiunilor cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează prin una sau mai multe operaţiuni legate între ele.";

-   Art. 14: „(1) Persoanele juridice prevăzute la art. 8 vor desemna una sau mai multe persoane care au responsabilităţi în aplicarea prezentei legi, ale căror nume vor fi comunicate Oficiului, împreună cu natura şi cu limitele responsabilităţilor menţionate.

(11) Instituţiile financiare au obligaţia de a desemna un ofiţer de conformitate la nivelul conducerii executive, care va avea atribuţii în legătură cu:

a) dezvoltarea de politici interne, proceduri şi control, pentru asigurarea de standarde ridicate la angajarea personalului;

b) desfăşurarea de programe de pregătire profesională continuă;

c) implementarea procedurilor de control pentru testarea sistemului.

(2) Persoanele desemnate conform alin. (1) şi (11) răspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea prezentei legi.";

Art. 15: „Persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) şi persoanele prevăzute la art. 8 vor întocmi pentru fiecare tranzacţie suspectă un raport scris, în forma stabilită de Oficiu, care va fi transmis imediat acestuia.";

-   Art. 16: „(1) Persoanele juridice prevăzute la art. 8, precum şi structurile de conducere ale profesiilor juridice liberale vor stabili proceduri şi metode adecvate de control intern, pentru a preveni şi a împiedica spălarea banilor şi finanţarea actelor de terorism, şi vor asigura instruirea angajaţilor pentru recunoaşterea operaţiunilor care pot fi legate de spălarea banilor sau de finanţarea actelor de terorism şi luarea măsurilor imediate ce se impun în asemenea situaţii.

(11) Structurile de conducere ale profesiilor liberale vor încheia cu Oficiul, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, protocoale de colaborare.

(2) Oficiul va participa la programele speciale de instruire a reprezentanţilor persoanelor prevăzute la art. 8."

Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 15 alin. (1) privind universalitatea şi art. 44 alin. (8) privind prezumţia dobândirii licite a bunurilor. Totodată, în susţinerea excepţiei sunt invocate şi prevederile art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice şi ale art. 17 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Examinând excepţia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

Scopul Legii nr. 656/2002 îl constituie prevenirea şi combaterea spălării banilor, precum şi a finanţării actelor de terorism. In vederea realizării acestui scop legea prevede o serie de obligaţii ce revin persoanelor determinate la art. 8 şi unor salariaţi ai acestora pentru a urmări printr-un sistem de control intern operaţiunile financiare suspecte de a facilita spălarea banilor ori finanţarea actelor de terorism, urmând să informeze despre acestea instituţia publică specializată.

Curtea constată că noţiunile de „spălarea banilor", „bunuri", „tranzacţie suspectă" şi „transferuri externe" sunt definite, în mod expres, în art. 2 din lege, nerezultând vreo ambiguitate, la acest nivel, a legii. De altfel, Curtea, prin Decizia nr. 291 din 1 noiembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 21 ianuarie 2002, a stabilit că aprecierea conţinutului şi a înţelesului termenilor dintr-un text de lege, precum şi a gradului de obiectivitate a criteriilor stabilite de legiuitor pentru adoptarea unor acte de decizie de către autorităţile chemate să aplice legea, cu alte cuvinte, interpretarea legii, nu intră în competenţa justiţiei constituţionale, ci în competenţa instanţelor de drept comun.

Curtea reţine că stabilirea unor obligaţii prin Legea nr. 656/2002 în scopul protejării unui interes general, şi anume prevenirea şi combaterea spălării banilor, precum şi a finanţării actelor de terorism, nu este de natură a contraveni dispoziţiilor constituţionale ale art. 15 alin. (1) şi nici reglementărilor internaţionale invocate de autorul excepţiei. Totodată, verificarea internă în scop preventiv a unor operaţiuni financiare suspecte nu înlătură prezumţia dobândirii licite a bunurilor, textele criticate necuprinzâhd nicio dispoziţie de natură a răsturna această prezumţie.

Curtea constată că aplicarea şi executarea unor sancţiuni contravenţionale pecuniare nu încalcă prevederile constituţionale referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietăţii private, chiar dacă aceste măsuri determină diminuarea, în mod corespunzător, a patrimoniului, întrucât ele sunt consecinţa însăşi a încălcării legii.

Totodată, Curtea reţine că stabilirea faptului dacă persoana sancţionată contravenţional a încălcat sau nu dispoziţiile legale pentru care s-a aplicat sancţiunea, legalitatea şi temeinicia sancţiunii aplicate, sunt probleme care excedează controlului de constituţionalitate, soluţionarea acestora intrând în competenţa exclusivă a instanţei judecătoreşti.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) şi (6), art. 14, art. 15 şi art. 16 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, excepţie ridicată de Societatea Comercială „LA-RO IMPEX 2001" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 514/300/2006 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 octombrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Benke Karoly


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 635/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 635 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 635/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu