DECIZIE Nr. 625 din 17 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 197 alin.
1 si 4 din Codul de procedura penala, cu referire la art. 255 si art. 257 din
acelasi cod
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1114 din 9 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 197 alin. 1 si 4 din Codul de procedura penala, cu referire
la art. 255 si art. 257 din acelasi cod, exceptie ridicata de Lidia Simona
Seceleanu in Dosarul nr. 2.731/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia I
penala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public care pune concluzii de respingere a exceptiei ca
neintemeiata, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale in aceasta materie
si apreciind ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.731/2004,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia I penala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 197 alin. 1 si 4 din
Codul de procedura penala, cu referire la art. 255 si art. 257 din acelasi cod,
exceptie ridicata de inculpata Lidia Simona Seceleanu, trimisa in judecata
pentru savarsirea infractiunii de neglijenta in serviciu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate aduc atingere dreptului invinuitului la un proces echitabil,
precum si dreptului la aparare al acestuia, intrucat conditioneaza anularea
actelor facute cu incalcarea dispozitiilor legale. Astfel, cata vreme
incalcarea dispozitiilor art. 255 si 257 din Codul de procedura penala nu este
sanctionata de lege decat in conditiile in care s-a adus o vatamare care nu
poate fi inlaturata decat prin anularea actului in cauza si numai daca aceasta
incalcare este invocata intr-un anumit termen, este lasata la latitudinea
instantei restituirea cauzei la procuror in vederea refacerii actelor de
urmarire penala intocmite cu nesocotirea legii. Ca urmare, se permite organelor
de urmarire penala sa incalce drepturile constitutionale ale invinuitului, fara
a fi sanctionate in mod obligatoriu actele nelegale ale acestora. Se mai arata
ca aprecierea pe care trebuie sa o faca instanta de judecata in conditiile art.
197 alin. 4 din Codul de procedura penala, potrivit caruia instanta ia in
considerare din oficiu incalcarile, in orice stare a procesului, "daca anularea
actului este necesara pentru aflarea adevarului si justa solutionare a
cauzei", "este pur arbitrar", intrucat "in dispozitiile de
procedura penala nu exista o delimitare a actelor de urmarire penala care
servesc aflarii adevarului, fata de anumite acte de procedura care ar duce la
alterarea adevarului judiciar". Ca urmare, "invinuitul poate sau nu
beneficia de refacerea acelor acte prin care i-au fost vatamate drepturile
constitutionale". Autorul exceptiei sustine, de asemenea, ca textele de
lege criticate creeaza o inegalitate intre invinuitii care invoca incalcarile
drepturilor consacrate de dispozitiile art. 255 si 257 din Codul de procedura
penala "la primul termen de judecata cu procedura completa" si cei
care nu fac acest lucru din nestiinta sau pentru ca nu beneficiaza de asistenta
juridica.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia I penala apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prevederile legale criticate
sunt in deplina concordanta cu art. 16, art. 21 alin. (3) si art. 24 alin. (2)
din Legea fundamentala.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat dispozitiile criticate nu sunt in contradictie cu textele
constitutionale pretins incalcate. Totodata, arata ca, potrivit art. 361 alin.
2 si 3 din Codul de procedura penala, inculpatul poate ataca cu apel
incheierile instantei considerate nelegale.
Avocatul Poporului considera ca exceptia este neintemeiata. In ceea ce
priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor de lege criticate in raport cu
prevederile art. 21 alin. (3) din Constitutie, arata ca aceasta nu poate fi
retinuta, deoarece conditionarea anularii actului de procedura care nu
indeplineste conditiile legale de existenta unei vatamari ce nu poate fi
inlaturata in alt mod nu are semnificatia unei sustrageri a acestuia de la
aplicarea sanctiunilor legale. Totodata, apreciaza ca prevederile legale
criticate nu incalca dreptul la aparare si nici dispozitiile constitutionale care
reglementeaza egalitatea cetatenilor in fata legii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3,
10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 197 alin. 1 si 4 din
Codul de procedura penala, care au urmatorul cuprins: "Incalcarile
dispozitiilor legale care reglementeaza desfasurarea procesului penal atrag
nulitatea actului, numai atunci cand s-a adus o vatamare care nu poate fi
inlaturata decat prin anularea acelui act. [...]
Incalcarea oricarei alte dispozitii legale decat cele prevazute in alin. 2
atrage nulitatea actului in conditiile alin. 1, numai daca a fost invocata in
cursul efectuarii actului cand partea este prezenta sau la primul termen de
judecata cu procedura completa cand partea a lipsit la efectuarea actului.
Instanta ia in considerare din oficiu incalcarile, in orice stare a procesului,
daca anularea actului este necesara pentru aflarea adevarului si justa
solutionare a cauzei."
De asemenea, autorul exceptiei face referire si la prevederile art. 255 si
art. 257 din Codul de procedura penala, care reglementeaza ascultarea
invinuitului inainte de terminarea cercetarii, respectiv prezentarea
materialului de catre procuror.
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, se invoca
incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 21 alin.
(3) si ale art. 24 alin. (2), care au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
- Art. 24 alin. (2): "In tot cursul procesului, partile au dreptul sa
fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate Curtea constata ca aceasta este
neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Curtea retine ca nulitatea reprezinta o sanctiune procedurala extrema, care
intervine numai atunci cand alte remedii nu sunt posibile. Cum insa nu orice
incalcare a unei norme procedurale provoaca o vatamare care sa nu poata fi
reparata decat prin anularea actului, legiuitorul, in art. 197 alin. 1 din
Codul de procedura penala, a instituit regula potrivit careia nulitatea actului
facut cu incalcarea dispozitiilor legale care reglementeaza desfasurarea
procesului penal intervine numai atunci cand s-a adus o vatamare ce nu poate fi
inlaturata in alt mod. Aceasta reglementare reflecta preocuparea legiuitorului
de a salva actele procedurale care, desi initial nu au respectat formele
procedurale, isi pot atinge scopul prin completarea sau refacerea lor. Nimic nu
impiedica persoana interesata ca, in ipoteza in care exista o vatamare ce nu
poate fi inlaturata, sa invoce si sa dovedeasca vatamarea pretinsa.
Asa fiind, normele criticate nu aduc atingere prevederilor constitutionale
privind egalitatea cetatenilor in fata legii si dreptul la un proces echitabil,
deoarece, pe de o parte, acestea sunt aplicabile in egala masura tuturor celor
carora li s-a produs o vatamare in drepturile lor procesuale prin incalcarea
dispozitiilor legale care reglementeaza desfasurarea procesului penal,
asigurandu-se astfel dreptul partilor la un proces echitabil, iar pe de alta
parte, conditionarea anularii actului de procedura care nu indeplineste
conditiile prevazute de lege de existenta unei vatamari ce nu poate fi
inlaturata in alt mod nu are semnificatia unei sustrageri a acestuia de la
aplicarea sanctiunilor legale sau a unei derogari de la obligativitatea
respectarii legii de catre organele de cercetare penala.
Curtea mai retine ca instituirea, prin art. 197 alin. 4 din Codul de
procedura penala, a unor termene privind invocarea incalcarii dispozitiilor
legale ce reglementeaza desfasurarea procesului penal (cu exceptia incalcarilor
vizand dispozitiile prevazute de art. 197 alin. 2 din acelasi cod) nu este de
natura sa aduca atingere drepturilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei, ci, dimpotriva, este menita sa asigure solutionarea cauzei intr-un
termen rezonabil, in concordanta cu exigentele constitutionale ale dreptului la
un proces echitabil. De asemenea, contrar sustinerilor autorului exceptiei, nu
se aduce atingere in acest mod principiului egalitatii cetatenilor in fata
legii, eventuala necunoastere a legii nefiind, de altfel, un criteriu de
discriminare, in sensul dispozitiilor art. 4 alin. (2) din Legea fundamentala.
In plus, faptul ca, in conformitate cu art. 197 alin. 4 teza finala din Codul
de procedura penala, instanta ia in considerare din oficiu incalcarile, in
orice stare a procesului, daca anularea actului este necesara pentru aflarea
adevarului si justa solutionare a cauzei, constituie o garantie ca
nerespectarea legii nu va ramane nesanctionata.
In sfarsit, nu poate fi retinuta nici critica formulata in raport de
dispozitiile constitutionale privind dreptul la aparare, intrucat textele
legale ce fac obiectul exceptiei nu impiedica partile sa fie asistate de un
aparator, ales sau numit din oficiu.
In argumentarea exceptiei de neconstitutionalitate se face referire si la
dispozitiile art. 255 si 257 din Codul de procedura penala, care reglementeaza
ascultarea invinuitului inainte de terminarea cercetarii, respectiv prezentarea
materialului de urmarire penala de catre procuror. Curtea observa in acest sens
ca, in realitate, ceea ce a determinat invocarea exceptiei de
neconstitutionalitate este modul de aplicare si interpretare a legii, pretinsa
incalcare, in speta, a dispozitiilor art. 255 si 257 din Codul de procedura
penala determinand critica normelor procedural penale care reglementeaza
nulitatile. Or, art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale stabileste ca aceasta nu se poate pronunta
sub aceste aspecte, ci numai asupra intelesului contrar al legii in raport cu
dispozitiile Constitutiei.
De altfel, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat
asupra constitutionalitatii prevederilor art. 197 alin. 1 si 4 din Codul de
procedura penala cu referire la art. 255 si 257 din acelasi cod, in raport de
critici similare, prin Decizia nr. 113 din 24 februarie 2005, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 14 martie 2005. Intrucat
nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea jurisprudentei
Curtii, atat solutia pronuntata prin aceasta decizie, cat si considerentele
care au fundamentat-o sunt valabile si in prezenta cauza.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 197 alin. 1
si 4 din Codul de procedura penala, cu referire la art. 255 si art. 257 din
acelasi cod, exceptie ridicata de Lidia Simona Seceleanu in Dosarul nr.
2.731/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia I penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu