Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 620 din 30 aprilie 2004

pentru aprobarea Normelor privind prevenirea abuzului de pozitie dominanta pe piata interna de gaze naturale

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 416 din 10 mai 2004


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 4, respectiv ale art. 8 alin. (4) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 791/2001, cu modificarile ulterioare,

    presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale adopta prezenta decizie.

    Art. 1
    Se aproba Normele privind prevenirea abuzului de pozitie dominanta pe piata interna de gaze naturale, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
    Art. 2
    Compartimentele de resort din cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale, precum si agentii economici din sectorul gazelor naturale vor duce la indeplinire prevederile prezentei decizii.
    Art. 3
    Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                   Presedintele Autoritatii Nationale
              de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale,
                              Dan Pantilie

    ANEXA 1

                                  NORME
privind prevenirea abuzului de pozitie dominanta pe piata interna de gaze naturale

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    SECTIUNEA 1
    Scop si competente

    Art. 1
    (1) Prezentele norme au ca scop prevenirea de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale, denumita in continuare ANRGN, a abuzului de pozitie dominanta pe piata interna de gaze naturale, cu respectarea legislatiei in vigoare.
    (2) Prevenirea abuzului de pozitie dominanta in sectorul gazelor naturale este avuta in vedere de ANRGN prin reglementarile adoptate/emise de aceasta.
    Art. 2
    In cazul in care ANRGN constata un posibil abuz de pozitie dominanta, in sensul prevederilor art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta are obligatia de a sesiza cazul, impreuna cu inscrisurile justificative, Consiliului Concurentei, in vederea luarii masurilor legale care se impun.

    SECTIUNEA a 2-a
    Acte normative de referinta

    Art. 3
    In aplicarea prezentelor norme vor fi respectate urmatoarele acte normative:
    a) Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificarile si completarile ulterioare;
    b) Legea petrolului nr. 134/1995, cu modificarile ulterioare;
    c) Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si regulamentele si instructiunile emise in aplicarea acesteia;
    d) Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, cu modificarile ulterioare;
    e) Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori, cu modificarile ulterioare;
    f) Legea serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001, cu modificarile ulterioare;
    g) Legea nr. 469/2002 privind unele masuri pentru intarirea disciplinei contractuale, cu modificarile ulterioare;
    h) Ordonanta Guvernului nr. 41/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 791/2001, cu modificarile ulterioare;
    i) Ordonanta Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitatilor din sectorul gazelor naturale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 463/2001;
    j) Ordonanta Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 233/2002;
    k) Hotararea Guvernului nr. 1.265/1996 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995 si modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele masuri in domeniul cooperarii cu parteneri straini in explorarea de titei si gaze in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare;
    l) Hotararea Guvernului nr. 538/1999 privind conditiile de emitere a acordului de utilizare si consum al gazelor naturale;
    m) Hotararea Guvernului nr. 784/2000 privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea autorizatiilor si licentelor in sectorul gazelor naturale, republicata;
    m) Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 199/2001 privind unele masuri pentru intarirea disciplinei in sectorul gazelor naturale;
    n) Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 292/2003 privind valorificarea cantitatilor de gaze naturale pe piata interna;
    o) Regulamentul de programare, functionare si dispecerizare a Sistemului national de transport al gazelor naturale, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN;
    p) contractele-cadru de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul-cadru de vanzare-cumparare a gazelor naturale pentru consumatorii eligibili, contractul-cadru de transport al gazelor naturale, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul-cadru de distributie a gazelor naturale, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul-cadru de inmagazinare subterana a gazelor naturale si contractul-cadru de achizitie a gazelor naturale, aprobate prin decizie a presedintelui ANRGN;
    q) standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a gazelor naturale, realizat de operatorii de distributie, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN;
    r) standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a gazelor naturale pe piata angro, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN;
    s) reguli comerciale privind piata gazelor naturale, aprobate prin decizie a presedintelui ANRGN;
    t) metodologia de solutionare a neintelegerilor precontractuale in sectorul gazelor naturale, aprobata prin decizie a presedintelui ANRGN;
    u) criterii si metode pentru aprobarea preturilor si stabilirea tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale, aprobate prin decizie a presedintelui ANRGN;
    v) metodologia de monitorizare a pietei interne reglementate a gazelor naturale si a consumatorilor eligibili, aprobata prin decizie a presedintelui ANRGN;
    w) alte reglementari privind sectorul gazelor naturale.

    SECTIUNEA a 3-a
    Terminologie

    Art. 4
    Termenii utilizati in prezentele norme sunt definiti in glosarul de termeni prevazut in anexa, precum si in celelalte reglementari in vigoare.

    CAP. 2
    Domeniu de aplicare

    Art. 5
    (1) Abuzul de pozitie dominanta pe piata interna de gaze naturale poate aparea:
    1. in cadrul segmentului reglementat al pietei, care cuprinde:
    a) activitati avand caracter de monopol natural: transportul si inmagazinarea subterana a gazelor naturale, inclusiv activitatea de distributie a gazelor naturale, avand caracter de monopol zonal;
    b) activitati de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi de gaze naturale;
    2. in cadrul segmentului concurential al pietei, pentru activitatile de vanzare-cumparare/achizitie a gazelor naturale, desfasurate de catre producatorii/furnizorii de gaze naturale care detin o pozitie dominanta pe piata interna de gaze naturale, si pentru unele activitati din segmentul reglementat deschise concurentei.
    (2) In sensul alin. (1), intra sub incidenta prevederilor prezentelor norme urmatoarele fapte:
    a) refuzul nejustificat de acces la conductele din amonte, la Sistemul national de transport al gazelor naturale - SNT, la sistemele de distributie sau, dupa caz, la depozitele de inmagazinare subterana a gazelor naturale;
    b) folosirea unor practici menite sa influenteze formarea libera a preturilor negociate pe piata gazelor naturale sau, dupa caz, nerespectarea preturilor si a tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale;
    c) refuzul nejustificat de alimentare cu gaze naturale de catre operatorul de distributie, titular al licentei de furnizare, a consumatorilor finali, prin neincheierea, in baza obligatiei de serviciu public, a contractelor de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi;
    d) incheierea/derularea contractelor de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi, cu nerespectarea clauzelor obligatorii din contractele-cadru, aprobate prin decizie a presedintelui ANRGN, precum si a celorlalte reglementari in vigoare;
    e) conditionarea semnarii si a derularii contractelor de furnizare, transport, distributie si inmagazinare subterana a gazelor naturale de impunerea unilaterala, de catre operatorul de sistem, a clauzelor negociate, astfel cum acestea sunt stipulate in contractele-cadru aprobate prin decizie a presedintelui ANRGN;
    f) refuzul nejustificat de emitere a acordurilor de utilizare a gazelor naturale, precum si a avizelor aferente;
    g) nerezervarea, pentru operatorul de transport al gazelor naturale, a capacitatii minime in depozitele de inmagazinare subterana a gazelor naturale, in vederea inmagazinarii gazelor naturale necesare mentinerii sigurantei in exploatare a SNT, conform legislatiei in vigoare;
    h) nerespectarea cotelor procentuale cantitative aferente amestecului de gaze naturale din productia interna si din import, stabilite lunar de catre Operatorul de piata din cadrul Dispeceratului National de Gaze Naturale, conform legislatiei in vigoare;
    i) transmiterea catre Operatorul de piata din cadrul Dispeceratului National de Gaze Naturale a unor oferte de vanzare, respectiv a unor cereri de cumparare subdimensionate/supradimensionate, cu repercusiuni in structura amestecului de gaze naturale intern/din import;
    j) nerespectarea conditionarilor, a limitarilor, restrictiilor, interdictiilor, sarcinilor, precum si a celorlalte obligatii prevazute in conditiile de valabilitate a licentei de transport, distributie, de inmagazinare a gazelor naturale, precum si de furnizare pentru consumatorii captivi, emise de ANRGN, inclusiv a standardelor de performanta;
    k) refuzul de a incheia contractele de vanzare-cumparare/achizitie a gazelor naturale pe segmentul concurential al pietei interne de gaze naturale, pe criterii discriminatorii, legate de natura si/sau de originea capitalului ori de destinatia gazelor naturale;
    l) practicarea, de catre operatorii de sistem, a unor tarife reprezentand contravaloarea unor servicii conexe, ale caror costuri au fost luate in considerare la fundamentarea tarifelor de sistem;
    m) neindeplinirea culpabila de catre concesionar a obligatiilor contractuale stipulate in contractele de concesiune incheiate in sectorul gazelor naturale;
    n) incheierea pe criterii discriminatorii a contractelor de prestari de servicii intre operatorii licentiati de ANRGN si agentii economici autorizati de ANRGN;
    o) practicarea de catre operatorii licentiati a unor tarife discriminatorii pentru prestarea de servicii privind activitatile aferente accesului la sistem;
    p) altele, care ar putea conduce, in conditiile prevazute de lege, la posibile situatii de abuz de pozitie dominanta.

    CAP. 3
    Procedura de sesizare. Analizarea petitiilor

    Art. 6
    (1) Persoanele fizice si juridice pot transmite petitii la ANRGN in legatura cu faptele prevazute la art. 5 alin. (2).
    (2) Petitiile prevazute la alin. (1) sunt inregistrate, ulterior fiind repartizate de catre presedintele ANRGN compartimentelor de profil.
    (3) Raspunsul la petitii este transmis celor interesati, conform Ordonantei Guvernului nr. 27/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 233/2002.

    CAP. 4
    Dispozitii finale

    Art. 7
    (1) In masura in care analizarea petitiilor releva necesitatea modificarii si/sau a completarii actelor normative adoptate/emise de ANRGN, presedintele ANRGN poate dispune amendarea Programului anual de reglementari.
    (2) Modificarea si/sau completarea Programului anual de reglementari al ANRGN se pot dispune si la propunerea Ministerului Economiei si Comertului, respectiv a membrilor Consiliului consultativ.
    Art. 8
    Savarsirea de catre agentii economici a uneia dintre faptele prevazute la art. 5 alin. (2), care nu reprezinta abuz de pozitie dominanta in sensul Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, atrage sanctionarea acestora, in conditiile prevazute de reglementarile in vigoare in domeniul gazelor naturale.
    Art. 9
    Anexa face parte integranta din prezentele norme.

    ANEXA 1
    la norme

                            GLOSAR DE TERMENI

    In intelesul prezentelor norme, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    a) abuz de pozitie dominanta - fapta savarsita de o persoana juridica aflata in pozitie dominanta, pentru a-si mentine sau pentru a-si imbunatati pozitia pe piata si care afecteaza activitatea economica sau care prejudiciaza consumatorii;
    b) concurenta - mod de manifestare a economiei de piata, caracterizat prin confruntarea economica a mai multor agenti economici pe aceeasi piata, pentru atingerea unor obiective economice specifice: profit, vanzari si/sau cota de piata;
    c) monopol natural - situatie existenta pe o piata determinata, cu o singura firma, ofertanta a unor bunuri sau a unor servicii care nu se pot realiza/presta in conditii de eficienta de catre unitati concurentiale sau care ar putea deveni concurentiale pe termen scurt ori mediu, datorita utilizarii unor tehnologii specifice sau unor investitii avand costuri ridicate;
    d) monopol zonal - situatie de monopol natural, existenta pe un segment reglementat de piata, determinat din punct de vedere geografic;
    e) piata interna de gaze naturale - spatiul economic de desfasurare a tuturor operatiunilor comerciale din sectorul gazelor naturale, care are in compunere urmatoarele segmente:
    - segmentul reglementat al pietei interne de gaze naturale;
      segmentul concurential al pietei interne de gaze naturale;
    f) pozitie dominanta   situatie in care se afla un agent economic pe o piata determinata, care are posibilitatea sa se comporte pe piata independent fata de furnizori, consumatori sau de concurentii sai.



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 620/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 620 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 620/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu