DECIZIE Nr. 619 din 17 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin.
(5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Departamentul
National Anticoruptie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1122 din 13 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, exceptie ridicata de Ana
Curelea si Floriana Bordei in Dosarul nr. 1.700/2005 al Tribunalului Mehedinti
- Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Cauza aflandu-se in stare de judecata, Curtea acorda cuvantul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila, intrucat autorii acesteia
solicita, in realitate, modificarea textului de lege criticat, or acest lucru
excedeaza competentei Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.700/2005,
Tribunalul Mehedinti - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National
Anticoruptie.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Ana Curelea si
Floriana Bordei intr-o cauza civila avand ca obiect solutionarea cererii de
obligare a Ministerului Justitiei, a Curtii de Apel Craiova si a Tribunalului
Mehedinti la plata unor drepturi salariale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
prevederile art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002
contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) si ale art. 124 alin. (3) din
Constitutie. In argumentarea contrarietatii dintre textul criticat si
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie arata ca, "in realitate, nu
exista complete specializate pentru solutionarea cauzelor de coruptie, in practica,
toti judecatorii sau marea majoritate a judecatorilor sectiilor penale ale
tribunalelor si curtilor de apel solutionand acest gen de cauze", astfel
incat nu se justifica acordarea unor drepturi salariale sporite. De asemenea,
precizeaza ca aceste cauze nu necesita nici o specializare anume si nici nu
presupun un grad de complexitate sporit fata de alte categorii de cauze,
solutionate de alte sectii ale acelorasi instante. Mai arata ca acest gen de
cauze nu supune judecatorul unor pericole mai mari decat cele la care este
expus procurorul care le-a instrumentat sau judecatorul care solutioneaza alte
tipuri de cauze. In continuare, apreciaza ca acordarea drepturilor salariale
prevazute de art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002 numai anumitor judecatori este contrara dispozitiilor art. 124 alin.
(3) din Constitutie, intrucat repartizarea judecatorilor pe sectii si
desemnarea celor specializati in cauze de coruptie constituie atributul
presedintelui instantei. De aceea, in opinia autorilor exceptiei, "a lasa
la indemana conducerii instantei acordarea sau neacordarea unor drepturi
salariale atenteaza la independenta judecatorului, care are o componenta
importanta in independenta materiala".
Tribunalul Mehedinti apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata. Aceasta deoarece acordarea unui spor de 40% din indemnizatia de
incadrare lunara judecatorilor care compun completele de judecata specializate
in infractiuni de coruptie nu are la baza criterii de ordin obiectiv si
rational si determina o discriminare in raport cu ceilalti judecatori care
solutioneaza cauze penale, civile, comerciale sau de contencios administrativ.
Considera ca textul de lege criticat incalca prevederile constitutionale
invocate de autorii exceptiei, "intrucat practicarea unor discriminari in
acordarea drepturilor salariale corpului magistratilor aduce atingere
independentei judecatorului".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul precizeaza ca art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/2002 a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2004
privind cresterea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si a
functiilor publice, precum si intensificarea masurilor de prevenire si
combatere a coruptiei, aprobata si modificata prin Legea nr. 601/2004, devenind
art. 28 alin. (5). Considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata. In acest sens afirma ca textul de lege criticat trebuie interpretat
in lumina dispozitiilor Conventiei Natiunilor Unite impotriva coruptiei,
adoptata la New York in 2003, si ale Conventiei penale privind coruptia, din
1999, a Consiliului Europei, ambele ratificate de Romania. Mentioneaza art. 36
din Conventia Natiunilor Unite impotriva coruptiei, potrivit caruia in fiecare
stat parte trebuie "sa existe unul sau mai multe organisme ori persoane
specializate in lupta impotriva coruptiei", iar aceste organisme trebuie
sa se bucure de o "independenta necesara [...] pentru a putea exercita
eficient functiile lor la adapost de orice influenta necuvenita" si sa
dispuna de un personal care "ar trebui sa aiba formarea si resursele
adecvate pentru a-si exercita sarcinile". De aceea, apreciaza ca art. 28
alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 "reprezinta o
transpunere in dreptul intern a unor prevederi internationale privind
prevenirea si combaterea coruptiei, pe care Romania este obligata sa le
respecte, ca parte semnatara a Conventiilor". In sprijinul acestei
afirmatii mentioneaza si Strategia nationala anticoruptie pe perioada 2005 -
2007 si Planul de actiune pentru implementarea acestei strategii, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 231/2005. Considera ca autorii exceptiei dau o
interpretare eronata principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, prevederile
criticate neinstituind nici privilegii si nici discriminari, ele aplicandu-se
in mod egal "tuturor persoanelor specializate in lupta contra coruptiei,
ce functioneaza in cadrul sistemului judiciar". Precizeaza ca
"diferentierea de tratament pentru aceste categorii de persoane are la
baza criterii obiective privind pregatirea lor profesionala diferita,
specializata si formarea lor anume pentru activitatea de urmarire si judecare a
infractiunilor de coruptie, ca si specificul acestor activitati, avand in
vedere, printre altele, si tipologiile diferite ale cazurilor de coruptie, ca
si specificul cooperarii judiciare intre structurile specializate din sistemul
nostru judiciar si structuri similare din alte state". Referitor la modul
de aplicare a textului de lege criticat, arata ca acest aspect nu poate face
obiectul controlului de constitutionalitate.
In ceea ce priveste critica formulata prin raportare la prevederile art.
124 alin. (3) din Constitutie, Guvernul apreciaza ca nu este intemeiata,
intrucat prin Hotararea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 71/2005
asupra Regulamentului de ordine interioara a instantelor judecatoresti,
"s-a prevazut ca repartizarea cauzelor se va efectua in sistem informatic,
prin programele MJREP sau ECRIS, iar, in cazul in care repartizarea in acest
sistem nu se poate aplica, repartizarea cauzelor se efectueaza prin metoda
sistemului ciclic". Prin urmare, "aceste sisteme functioneaza pe
criterii obiective, inlaturand posibilitatea de subiectivism ce ar fi putut s-o
manifeste repartizarea de catre presedintele instantei a dosarelor pe
complete". In plus, precizeaza ca "in Regulamentul mentionat s-au
prevazut o serie de dispozitii amanuntite privind aplicarea criteriului
aleatoriu in repartizarea dosarelor pe complete, care constituie garantii ale
functionarii obiective a sistemelor de repartizare".
Avocatul Poporului mentioneaza ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002 a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2004
privind cresterea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si a
functiilor publice, precum si intensificarea masurilor de prevenire si
combatere a coruptiei, iar art. 28 alin. (4) a devenit art. 28 alin. (5), prin
Legea nr. 601/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
24/2004. Apreciaza ca prevederile criticate de autorii exceptiei nu contravin
principiului constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat acesta nu
presupune uniformitate, asa incat la situatii diferite se impune un tratament
juridic diferit. In acest sens, considera ca "stabilirea unui tratament
juridic diferentiat in cazul categoriilor de personal prevazute de dispozitiile
legale criticate reprezinta o optiune a legiuitorului, justificata de
complexitatea activitatii desfasurate, precum si de necesitatea instituirii
unor masuri imediate pentru intarirea capacitatii Parchetului National
Anticoruptie ca parchet specializat in combaterea infractiunilor de
coruptie". Mai arata ca dispozitiile art. 28 alin. (5) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 43/2002 nu instituie privilegii sau discriminari pe criteriile
prevazute de art. 4 alin. (2) din Constitutie. In ceea ce priveste invocarea
dispozitiilor art. 124 alin. (3) din Legea fundamentala, considera ca acestea
nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform
incheierii de sesizare, prevederile art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 503/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523 din 18 iulie 2002. Anterior sesizarii
Curtii Constitutionale, dispozitiile art. 28 alin. (4) au fost modificate prin
prevederile art. IV pct. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 27 aprilie
2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 601/2004, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.227 din 20 decembrie 2004.
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, a fost emisa Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 899 din 7 octombrie 2005.
Articolul I pct. 1 al acestei ordonante prevede ca "Titlul ordonantei de
urgenta va avea urmatorul cuprins: <<Ordonanta de urgenta privind
Departamentul National Anticoruptie>>". De asemenea, art. II lit. a)
din aceeasi ordonanta stabileste ca in cuprinsul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 503/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si in orice alte acte normative care cuprind referiri la Parchetul
National Anticoruptie, denumirea "Parchetul National Anticoruptie" se
inlocuieste cu "Departamentul National Anticoruptie".
Prin urmare, obiectul exceptiei il reprezinta prevederile art. 28 alin. (5)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Departamentul
National Anticoruptie, al caror continut este urmatorul: "(5) Personalul
prevazut la alin. (1), judecatorii care compun completele de judecata
specializate in infractiunile de coruptie - potrivit art. 29 din Legea nr.
78/2000, cu modificarile si completarile ulterioare -, procurorii care
participa la judecarea acestor cauze, presedintele, vicepresedintele,
presedintii de sectii si judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie,
procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie, adjunctii sai si procurorii din Parchetul de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie beneficiaza de un spor de 40% la indemnizatia de incadrare
bruta lunara. Personalul din Departamentul National Anticoruptie prevazut la
alin. (2) si (3) beneficiaza de un spor de 30% pentru activitatea specializata
de combatere a infractiunilor de coruptie pe care o desfasoara."
In opinia autorilor exceptiei, textul de lege criticat contravine
prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 124 alin. (3) din Constitutie, care
au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 124 alin. (3): "Judecatorii sunt independenti si se supun numai
legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca prevederile
art. 28 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi
dispozitii constitutionale invocate si in prezenta cauza si cu motivari
similare. Prin numeroase decizii, Curtea Constitutionala a respins aceasta
exceptie de neconstitutionalitate ca inadmisibila. Astfel, de exemplu, prin
Decizia nr. 447 din 15 septembrie 2005, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 879 din 30 septembrie 2005, Curtea a retinut ca, in
realitate, "autorii exceptiei nu sunt nemultumiti pentru faptul ca s-au
acordat sporuri la indemnizatie unor categorii de magistrati, ci urmaresc
modificarea ori completarea textului de lege criticat in sensul ca de sporurile
respective sa beneficieze deopotriva toti magistratii. Conform prevederilor
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala nu poate nici
modifica si nici completa prevederea legala supusa controlului". In
considerentele aceleiasi decizii, s-a mai retinut ca, "Printre masurile de
protectie sociala de care beneficiaza salariatii, art. 41 alin. (2) din Constitutie
prevede "instituirea unui salariu minim brut pe tara". In afara de
aceasta obligatie constitutionala, este dreptul legiuitorului sa reglementeze
criteriile de determinare a cuantumului indemnizatiilor sau al salariilor
personalului retribuit de la bugetul de stat, precum si a sporurilor sau
adaosurilor la indemnizatiile si salariile de baza. Astfel, numai legiuitorul
poate aprecia si stabili daca si ce anume sporuri sau adaosuri acorda anumitor
categorii de salariati, cu singura conditie ca de sporurile sau adaosurile
prevazute sa beneficieze toti salariatii care se afla in situatii identice sub
toate aspectele functiilor in care sunt incadrati, ale naturii si volumului
activitatii pe care o desfasoara, ale importantei si riscurilor muncii lor si in
privinta oricaror alte elemente specifice". De asemenea, prin Decizia nr.
395 din 12 iulie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 771 din 24 august 2005, Curtea a observat ca "Justificarea instituirii
acestui spor, in conditiile in care nu exista specializari pentru anumite
categorii de magistrati, cum sunt judecatorii care compun completele de
judecata specializate in infractiunile de coruptie sau procurorii care
participa la judecarea acestor cauze, reprezinta o problema de legiferare, iar
nu una de constitutionalitate". Aceeasi concluzie a stat si la baza
pronuntarii Deciziei nr. 328 din 21 iunie 2005, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 690 din 1 august 2005.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice modificarea
acestei jurisprudente, exceptia de neconstitutionalitate va fi respinsa ca
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 28 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind
Departamentul National Anticoruptie, exceptie ridicata de Ana Curelea si
Floriana Bordei in Dosarul nr. 1.700/2005 al Tribunalului Mehedinti - Sectia
civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Barbateanu