DECIZIE Nr. 614 din 15 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin.
(1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1134 din 15 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Constantina I. Ungureanu, Ion M. Ungureanu si Maria
M. Moangher in Dosarul nr. 2.534/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a
civila.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca autorii exceptiei
au depus la dosar note scrise prin care solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate si judecarea cauzei in lipsa.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta in materie a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.534/2004,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Constantina I.
Ungureanu, Ion M. Ungureanu si Maria M. Moangher.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata, in esenta, ca
prevederile legale criticate, ce exclud din sfera de reglementare a Legii nr.
10/2001 terenurile din extravilan, contravin principiului constitutional al
egalitatii cetatenilor in fata legii, deoarece instituie o discriminare intre
cetatenii carora le-au fost expropriate terenuri din intravilan, fata de
cetatenii carora le-au fost expropriate terenuri din extravilan, prin aceleasi
acte normative. Se mai sustine ca prevederile art. 8 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 incalca art. 46 din Constitutie, referitor la dreptul la mostenire, si
art. 154 alin. (1) din Constitutie, referitor la conflictul temporal de legi.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata in acest sens ca prevederile
legale criticate, excluzand din domeniul de reglementare al Legii nr. 10/2001
acele terenuri al caror regim juridic este reglementat prin alte acte
normative, nu contravin principiului constitutional al egalitatii cetatenilor
in fata legii, deoarece nu stabilesc nici o discriminare in sensul celor
aratate de autorul exceptiei, iar pe de alta parte, incalcarea principiului
egalitatii in drepturi exista atunci cand se aplica un tratament diferentiat
unor cazuri egale, fara sa existe o justificare obiectiva si rezonabila. Se mai
arata ca prevederile legale criticate nu contravin nici dispozitiilor
constitutionale referitoare la dreptul la mostenire, deoarece succesorii
fostului proprietar aveau posibilitatea sa solicite reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor mentionate in art. 8 alin. (1) din Legea nr.
10/2001, in temeiul celorlalte legi speciale. In opinia instantei de judecata,
invocarea incalcarii dispozitiilor art. 154 alin. (1) din Constitutie
referitoare la conflictul temporal de legi nu are relevanta, deoarece
"acest text constitutional reprezinta temeiul exceptiei de neconstitutionalitate
avut in vedere de legiuitor la edictarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca prevederile legale criticate exclud de sub incidenta
Legii nr. 10/2001 terenurile agricole si forestiere, pentru care exista alte
legi speciale cu caracter reparatoriu, si nu contravin principiului egalitatii
in fata legii a cetatenilor, deoarece, potrivit jurisprudentei Curtii
Constitutionale, "principiul egalitatii nu interzice reguli specifice in
cazul unor diferente de situatii". In ceea ce priveste pretinsa incalcare
a dispozitiilor art. 46 din Constitutie, Guvernul apreciaza ca aceasta
sustinere este nefondata, dat fiind ca, in temeiul Legii nr. 10/2001,
succesorul nu este impiedicat sa exercite drepturile mostenite de la autorul
sau. Se mai arata ca dispozitiile art. 154 alin. (1) din Constitutie nu au
incidenta in cauza.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 este neintemeiata. Se arata
in acest sens ca textul de lege criticat nu incalca dispozitiile art. 16 alin.
(1), deoarece legiuitorul a reglementat situatia imobilelor preluate de stat
inainte de 1989 "in interesul oricarei persoane indreptatite, fara
discriminare si pentru toate categoriile de bunuri ce fac obiectul legilor
speciale reparatorii". Se considera ca textul de lege criticat nu incalca
art. 46 din Constitutie, deoarece nu ingradeste dreptul persoanei de a dobandi
orice bun pe cale succesorala. In ceea ce priveste pretinsa incalcare a
dispozitiilor art. 154 din Constitutie, in opinia Avocatului Poporului, aceasta
nu poate fi retinuta. Se arata in acest sens, invocandu-se jurisprudenta Curtii
Constitutionale, ca, "daca nationalizarea sau alte moduri prin care, sub
imperiul unor legi anterioare, a luat nastere dreptul de proprietate al
statului nu sunt corespunzatoare prevederilor Constitutiei, dreptul subiectiv
de proprietate al statului, constituit potrivit reglementarilor legale
anterioare actualei Legi fundamentale, nu este stins ca efect al intrarii in
vigoare a acesteia, independent de modificarile aduse regimului juridic al
proprietatii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
8 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale prin Incheierea din 18 ianuarie
2005, Legea nr. 10/2001, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 279 din 4 aprilie 2005, a fost modificata si completata prin titlul I al
Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei,
precum si unele masuri adiacente, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005 si republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005. Art. 8 alin. (1) a fost
completat prin adaugarea sintagmei "terenurile situate in extravilanul
localitatilor la data preluarii abuzive sau la data notificarii", avand in
prezent aceeasi numerotare si urmatorul cuprins: "(1) Nu intra sub
incidenta prezentei legi terenurile situate in extravilanul localitatilor la
data preluarii abuzive sau la data notificarii, precum si cele al caror regim
juridic este reglementat prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, si prin Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, cu modificarile si completarile ulterioare, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1), art. 46 si art. 154 alin.
(1) din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
- Art. 16 alin. (1): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 46: "Dreptul la mostenire este garantat.";
- Art. 154 alin. (1): "Legile si toate celelalte acte normative raman
in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Autorul exceptiei sustine ca acest text de lege contravine principiului
constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii, deoarece exclude din
sfera de reglementare a Legii nr. 10/2001 terenurile din extravilan, fiind
astfel instituita o discriminare intre cetatenii carora le-au fost expropriate
astfel de terenuri, fata de cetatenii carora le-au fost expropriate terenuri
din intravilan, prin aceleasi acte normative.
Curtea constata ca aceste sustineri sunt neintemeiate si urmeaza a fi
respinse.
Prevederile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 exclud din domeniul de
aplicare al acestei legi terenurile care, in functie de destinatia lor, intra
sub incidenta altor legi speciale, respectiv Legea fondului funciar nr. 18/1991
sau Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere. Prin urmare, persoanele indreptatite
la reconstituirea dreptului de proprietate asupra unor astfel de terenuri au
posibilitatea de a se adresa instantelor de judecata si de a formula cereri
pentru reconstituirea dreptului de proprietate in temeiul acelor acte
normative. Astfel, nu sunt intemeiate sustinerile autorului exceptiei potrivit
carora textul de lege criticat instituie o discriminare intre fostii proprietari
ai terenurilor situate in intravilan si cei ai terenurilor situate in
extravilan, in sensul ca acestia din urma nu pot formula cereri de
reconstituire a dreptului de proprietate.
De altfel, asa cum s-a pronuntat in mod constant Curtea Constitutionala in
jurisprudenta sa, instanta de contencios constitutional nu are competenta sa
modifice ori sa completeze prevederea legala supusa controlului, deoarece
aceste atributii apartin in exclusivitate legiuitorului, in conformitate cu
dispozitiile art. 61 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia
"Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica
autoritate legiuitoare a tarii".
Curtea constata ca textul de lege criticat a mai facut obiect al
controlului de constitutionalitate, prin raportare, intre alte dispozitii
constitutionale, si la art. 16, si in raport de aceleasi motive de
neconstitutionalitate ca si in prezenta cauza. Astfel, prin Decizia nr. 34 din
30 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210
din 31 martie 2003, Curtea a statuat ca "Solutia de restituire a unor
asemenea categorii de terenuri este rezultatul optiunii legiuitorului si are la
baza exercitarea dreptului pe care statul il avea de a decide asupra modului de
reparare a injustitiilor si abuzurilor din legislatia trecuta cu privire la
proprietatea funciara".
Aceste considerente isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza,
neintervenind elemente noi, de natura a determina schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale.
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 46 din
Constitutie, Curtea constata ca textul de lege criticat exclude de sub
incidenta Legii nr. 10/2001 terenurile situate in extravilanul localitatilor la
data preluarii abuzive sau la data notificarii, precum si cele al caror regim
juridic este reglementat prin alte legi speciale, si nu contravine sub nici un
aspect dreptului constitutional la mostenire, astfel incat invocarea
dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 46 nu este relevanta in cauza.
Curtea constata ca raportarea criticii de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 si la dispozitiile art. 154
din Constitutie, referitoare la conflictul temporal de legi, este nefondata.
Dispozitiile constitutionale ale art. 154 nu au incidenta in cauza, deoarece se
refera la raportul dintre Constitutie si celelalte acte normative adoptate
inainte de intrarea in vigoare a Legii fundamentale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (1)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Constantina I. Ungureanu, Ion M. Ungureanu si Maria M. Moangher in Dosarul nr.
2.534/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Lapadat