Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 613 din 21 septembrie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 149/2005 privind unele masuri pentru asigurarea continuarii activitatii Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 856 din 19 octombrie 2006



Ioan Vida                                - preşedinte

Nicolae Cochinescu               - judecător

Aspazia Cojocaru                   - judecător

Acsinte Gaspar                      - judecător

Kozsokar Gabor                     - judecător

Petre Ninosu                          - judecător

Ion Predescu                          - judecător

Şerban Viorel Stănoiu           - judecător

Iuliana Nedelcu                      - procuror

Florentina Geangu                 - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconsti-tuţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005, excepţie ridicată de Gheorghe Zbârlea în Dosarul nr. 2/S/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.

La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, constatându-se lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, se dă cuvântul autorului excepţiei, care solicită admiterea acesteia, reiterând aspectele invocate în faţa instanţei de judecată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, întrucât dispoziţiile de lege criticate sunt în concordanţă cu prevederile constituţionale.

CURTEA,

având  în  vedere  actele  şi   lucrările  dosarului,   reţine următoarele:

Prin Incheierea din 29 martie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 2/S/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005 privind unele măsuri pentru asigurarea continuării activităţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Zbârlea într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ în contradictoriu cu intimatul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. In speţă, petentul contestă, în temeiul art. 16 alin. (1) din Legea nr. 187/1999, Decizia nr. 185 din 14 octombrie 2005 a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005 au fost încălcate dispoziţiile art. 115 alin. (6) din Constituţie (delegarea legislativă), precum şi art. 53 (restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi), art. 57 (modalitatea privind exercitarea drepturilor şi libertăţilor), respectiv art. 41 (dreptul la muncă). Astfel, se arată că, potrivit art. 50 lit. j) din Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, nu poate fi funcţionar public persoana care a desfăşurat activitate de poliţie politică. Autorul excepţiei arată că prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005, prin care se prelungeşte activitatea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, se încalcă, pe de o parte, prevederile constituţionale privitoare la delegarea legislativă, deoarece a fost voinţa Guvernului, şi nu a Parlamentului privind prelungirea acestei activităţi, iar aceasta s-a realizat prin încălcarea art. 115, care împiedică emiterea de ordonanţe de urgenţă în anumite domenii, iar pe de altă parte, se încalcă dreptul la muncă, deoarece această ordonanţă de urgenţă, prin efectul său şi prin raportare la prevederile din Statutul funcţionarilor publici, determină ca o persoană ce a făcut poliţie politică să nu mai poată fi funcţionar public, ceea ce, în opinia autorului excepţiei, constituie o restrângere a dreptului cu caracter permanent, ceea ce nu poate fi permis.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005 sunt constituţionale în raport cu prevederile art. 115 din Constituţie.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, apreciind, în esenţă, că este de competenţa legiuitorului să stabilească, pentru fiecare categorie profesională, condiţiile generale pentru a accede într-o anumită funcţie sau profesie.

Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece interdicţia reglementării în domenii ce fac obiectul legilor organice este prevăzută de art. 115 alin. (1) din Constituţie pentru ordonanţele emise de Guvern în baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Această interdicţie nu operează în cazul ordonanţelor de urgenţă care se adoptă de Guvern în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, situaţie în care Guvernul este obligat să motiveze urgenţa în cuprinsul ordonanţei. Mai mult, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005 a fost adoptată prin Legea nr. 126/2006, astfel încât conţinutul său normativ a devenit lege, iar reglementarea iniţială instituită prin ordonanţă a devenit exclusiv actul legiuitorului, expresia voinţei sale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconsti-tuţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005 privind unele măsuri pentru asigurarea continuării activităţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.008 din 14 noiembrie 2005, aprobată prin Legea nr. 126/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 415 din 15 mai 2006, care au următorul cuprins:

„Art. 1. - Desfăşurarea activităţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se prelungeşte pentru o perioadă de 6 ani de la data expirării termenului prevăzut la art. 22 din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securităţii ca poliţie politică.

Art. 2. - In perioada desfăşurării activităţii, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii îndeplineşte orice atribuţii date în competenţa sa prin Legea nr. 187/1999, precum şi prin orice alte legi speciale."

In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile de lege menţionate încalcă prevederile art. 115 alin. (6) din Constituţie (delegarea legislativă), precum şi art. 53 (restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi), art. 57 (modalitatea privind exercitarea drepturilor şi libertăţilor), respectiv art. 41  (dreptul la muncă).

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

Potrivit art. 22 din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste, Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii îşi desfăşoară activitatea pe o perioadă de 6 ani, cu posibilitatea prelungirii acesteia prin lege. Prin art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005 privind unele măsuri pentru asigurarea continuării activităţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, s-a prelungit desfăşurarea activităţii consiliului pe o perioadă de 6 ani de la data expirării termenului prevăzut de art. 22 din Legea nr. 187/1999 (decembrie 2005). De asemenea, prin acelaşi act normativ s-a prevăzut că, în perioada desfăşurării activităţii, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii să îndeplinească orice atribuţii date în competenţa sa prin Legea nr. 187/1999, precum şi prin orice alte legi speciale.

Conform art. 115 alin. (6) din Constituţie, invocat în motivarea excepţiei, „Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică".

Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005 nu a fost adoptată într-un domeniu vizat de articolul constituţional enunţat, ci a fost dată în aplicarea dispoziţiilor art. 22 din Legea nr. 187/1999, avându-se în vedere, pe de o parte, că în luna decembrie 2005 expira termenul de 6 ani prevăzut de lege pentru desfăşurarea activităţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, iar pe de altă parte, că era necesară continuării activităţii acestuia datorită faptului că, printr-o serie de legi speciale, acestui consiliu i-au fost acordate atribuţii de verificare a apartenenţei anumitor categorii profesionale la organele de securitate, ca poliţie politică ori de colaborator al acestora.

Mai mult, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005 a fost adoptată prin Legea nr. 126/2006, astfel încât conţinutul său normativ a devenit lege, iar reglementarea iniţială instituită prin ordonanţă a devenit exclusiv actul legiuitorului, expresia voinţei sale.

Prin urmare, nu se poate susţine că adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005 încalcă prevederile art. 115 alin. (6) din Constituţie.

Referitor la susţinerea că prin prelungirea activităţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se aduce atingere dreptului la muncă, astfel cum este acesta consfinţit de Constituţie, Curtea reţine că cerinţa ca cetăţenii români care au desfăşurat activitate de poliţie politică să nu poată face parte din corpul funcţionarilor publici este justificată de necesitatea ca toţi membrii aparatului administraţiei publice să fie loiali statului şi principiilor generale de organizare a statului român, asigurându-se în acest mod credibilitatea acestora şi a aparatului administrativ. Această cerinţă nu afectează dreptul la muncă, deoarece instituirea prin lege a unor condiţii pentru ocuparea unor funcţii sau exercitarea unor profesii nu reprezintă o încălcare a dreptului la muncă şi la alegerea profesiei. De altfel, în acest sens s-a mai pronunţat Curtea Constituţională prin Decizia nr. 41 din 24 ianuarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 24 februarie 2006, prin care s-a statuat că „instituirea unei condiţii de natura celei prevăzute de art. 50 lit. j) din Legea nr. 188/1999 nu este contrară art. 41 din Constituţie. De altfel, o asemenea condiţie asigură funcţionarea administraţiei publice pe baza respectării principiilor democraţiei, precum şi credibilitatea şi loialitatea funcţionarilor publici".

Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 149/2005 privind unele măsuri pentru asigurarea continuării activităţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, excepţie ridicată de Gheorghe Zbârlea în Dosarul nr. 2/S/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 21 septembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent, Florentina Geangu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 613/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 613 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 613/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu