Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 611 din 28 aprilie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) si ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 413 din 17 iunie 2009



Ioan Vida                                        - preşedinte

Nicolae Cochinescu                        -judecător

Aspazia Cojocaru                           -judecător

Acsinte Gaspar                               -judecător

Petre Lăzăroiu                                -judecător

Ion Predescu                                  -judecător

Puskas Valentin Zoltan                   -judecător

Tudorel Toader                               -judecător

Augustin Zegrean                           -judecător

Carmen-Cătălina Gliga                   - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi      - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Ion Aldea în Dosarul nr. 4.343/99/2008 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilă şi litigii de muncă.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că Legea nr. 164/2001 reglementează dreptul la pensie al unei categorii diferite de persoane faţă de cea supusă Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 15 octombrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 4.343/99/2008, Tribunalul Iaşi - Secţia civilă şi litigii de muncă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat.

Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Ion Aldea într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii împotriva unei decizii de stabilire a drepturilor de pensie.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat încalcă principiul nediscriminării, deoarece modalitatea de calcul al pensiei pentru limită de vârstă trebuie să respecte aceleaşi criterii pentru aceeaşi categorie de salariaţi, diferenţierea existând numai în ceea ce priveşte cuantumul pensiei în raport cu vechimea în muncă. Totodată, momentul stabilit de art. 52 alin. (1) lit. b) din lege pentru începerea plăţii drepturilor de pensie determină restrângerea discriminatorie a dreptului la pensie pentru o lună, deoarece acesta se raportează la prima zi a lunii următoare celei în care se depune cererea de pensionare la organul de pensii, şi nu la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, astfel cum prevede art. 83 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Se creează astfel o nouă discriminare în ceea ce priveşte tratamentul juridic aplicabil militarilor faţă de cel destinat personalului civil.

Tribunalul Iaşi - Secţia civilă şi litigii de muncă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat sunt constituţionale. Legiuitorul este în drept să stabilească criteriile şi condiţiile de acordare a pensiei, precum şi modul de calcul al acesteia, având în vedere şi faptul că, pentru situaţii obiectiv diferite, cum sunt categoriile de militari faţă de celelalte categorii de pensionari, se impune un tratament juridic diferenţiat. Totodată, fixarea prin lege a datei de la care se stabilesc şi se plătesc drepturile de pensie nu poate avea caracterul unei restrângeri a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, completate, în privinţa alin. (4) al art. 21, de art. I pct. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 29 iunie 2007. Textele de lege criticate au următorul conţinut:

- Art. 21 alin. (4): „Pentru cadrele militare pensionate în condiţiile art. 15 şi art. 31 alin. (2), baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este cea prevăzută la alin. (1), actualizată la data deschiderii dreptului la pensie.";

-Art. 52 alin. (1) lit. b): „(1) Drepturile de pensie se stabilesc şi se plătesc astfel: (...) b) din prima zi a lunii următoare celei în care cererea, împreună cu actele necesare, a fost depusă la organul de pensii peste termenul prevăzut la lit. a)."

Dispoziţiile lit. a), la care textul criticat face trimitere, au următorul cuprins: ,,a) de la data încetării plăţii soldelor cadrelor militare sau, după caz, a soldei sau pensiei susţinătorului decedat, dacă cererea, împreună cu toate actele necesare, a fost depusă la organul de pensii în cel mult 90 de zile de la data ivirii acestor situaţii."

Autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor art. 4 şi ale art. 16 alin. (1), sub aspectul principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, ale art. 47 alin. (2) care garantează dreptul la pensie al cetăţenilor şi ale art. 53 alin. (1) din Constituţie, referitoare la condiţiile de restrângere a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. Este invocat, de asemenea, art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind interzicerea discriminării.

Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că aceasta urmează a fi respinsă ca neîntemeiată, pentru cele ce se vor arăta în continuare:

Dispoziţiile art. 21 alin. (4) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, criticate sub aspectul încălcării principiului nediscriminării, dispun cu privire la modalitatea de calcul al pensiei militare de stat pentru două categorii de cadre militare: cele prevăzute la art. 15 care, la data trecerii în rezervă, nu îndeplinesc condiţiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime efectivă ca militar de cel puţin 15 ani, şi cele care, potrivit art. 31 alin. (2), la data ivirii invalidităţii nu mai aveau calitatea de cadru militar în activitate, dar îndeplinesc condiţia de vechime în serviciu corespunzătoare treptei de vârstă prevăzute la alin. (1) al aceluiaşi articol. Curtea constată că textul de lege criticat aplică regula generală prevăzute de art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001, potrivit căreia „Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunară brută avută în ultima luna de activitate, care include solda de grad corespunzătoare la data trecerii în rezervă", şi celor două categorii de cadre militare enumerate la art. 15 şi art. 31 alin. (2), cu menţiunea - firească, de altfel - a actualizării bazei de calcul la data deschiderii dreptului de pensie. Curtea nu poate reţine, în consecinţă, instituirea vreunei discriminări în rândul „aceleiaşi categorii de salariaţi", aşa cum pretinde autorul excepţiei, de vreme ce acelaşi tratament juridic se aplică pentru aceeaşi categorie de cadre militare enumerate de lege, fiind firesc ca unei categorii care se distinge în mod obiectiv de alta să i se aplice un tratament juridic diferit.

Tot astfel, Curtea observă că dispoziţiile art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001, criticate, stabilesc momentul de la care se plătesc drepturile de pensie ale celor care şi-au depus cererea de acordare a pensiei militare de stat peste termenul prevăzut la lit. a) a aceluiaşi text, adică „de la data încetării plăţii soldelor cadrelor militare sau, după caz, a soldei sau pensiei susţinătorului decedat, dacă cererea, împreună cu toate actele necesare, a fost depusă la organul de pensii în cel mult 90 de zile de la data ivirii acestor situaţii". Aşadar, momentul de la care, de regulă, se calculează acordarea drepturilor de pensie este cel prevăzut la art. 52 alin. (1) lit. a), excepţia fiind stabilită de art. 52 alin. (1) lit. b). Or, în materia acordării drepturilor de pensie, regula de drept comun este cea prevăzută de art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, potrivit căreia dreptul respectiv este acordat din momentul îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la această dată. Or, de vreme ce persoana interesată nu a acţionat în termenul stabilit de art. 52 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001, este firesc ca drepturile sale, solicitate prin cerere şi dovedite cu actele necesare, să fie luate în calcul începând cu următoarea lună integrală calendaristic.

Aşa fiind, Curtea constată că susţinerile de neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei, referitoare la încălcarea principiilor egalităţii şi al nediscriminării, precum şi la restrângerea nejustificată a dreptului la pensie, sunt nefondate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Ion Aldea în Dosarul nr. 4.343/99/2008 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilă şi litigii de muncă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 aprilie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 611/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 611 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 611/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu