DECIZIE Nr.
611 din 28 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) si ale art. 52 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 413 din 17 iunie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie
ridicată de Ion Aldea în Dosarul nr. 4.343/99/2008 al Tribunalului Iaşi - Secţia
civilă şi litigii de muncă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta
pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, arătând că Legea nr. 164/2001 reglementează dreptul la pensie al
unei categorii diferite de persoane faţă de cea supusă Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 15 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 4.343/99/2008, Tribunalul Iaşi - Secţia civilă şi litigii de
muncă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Ion Aldea într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii împotriva
unei decizii de stabilire a drepturilor de pensie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 24 alin. (1) din Legea
nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat încalcă principiul
nediscriminării, deoarece modalitatea de calcul al pensiei pentru limită de
vârstă trebuie să respecte aceleaşi criterii pentru aceeaşi categorie de
salariaţi, diferenţierea existând numai în ceea ce priveşte cuantumul pensiei
în raport cu vechimea în muncă. Totodată, momentul stabilit de art. 52 alin.
(1) lit. b) din lege pentru începerea plăţii drepturilor de pensie determină
restrângerea discriminatorie a dreptului la pensie pentru o lună, deoarece
acesta se raportează la prima zi a lunii următoare celei în care se depune
cererea de pensionare la organul de pensii, şi nu la data îndeplinirii
condiţiilor de pensionare, astfel cum prevede art. 83 alin. (2) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale. Se creează astfel o nouă discriminare în ceea ce priveşte tratamentul
juridic aplicabil militarilor faţă de cel destinat personalului civil.
Tribunalul Iaşi - Secţia civilă şi litigii de muncă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea
nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat sunt constituţionale.
Legiuitorul este în drept să stabilească criteriile şi condiţiile de acordare a
pensiei, precum şi modul de calcul al acesteia, având în vedere şi faptul că,
pentru situaţii obiectiv diferite, cum sunt categoriile de militari faţă de
celelalte categorii de pensionari, se impune un tratament juridic diferenţiat.
Totodată, fixarea prin lege a datei de la care se stabilesc şi se plătesc
drepturile de pensie nu poate avea caracterul unei restrângeri a exerciţiului
unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14
octombrie 2002, completate, în privinţa alin. (4) al art. 21, de art. I pct. 6
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi
pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 29 iunie
2007. Textele de lege criticate au următorul conţinut:
- Art. 21 alin. (4): „Pentru cadrele militare
pensionate în condiţiile art. 15 şi art. 31 alin. (2), baza de calcul folosită
pentru stabilirea pensiei militare de stat este cea prevăzută la alin. (1),
actualizată la data deschiderii dreptului la pensie.";
-Art. 52 alin. (1) lit. b): „(1) Drepturile de
pensie se stabilesc şi se plătesc astfel: (...) b) din prima zi a lunii
următoare celei în care cererea, împreună cu actele necesare, a fost depusă la
organul de pensii peste termenul prevăzut la lit. a)."
Dispoziţiile lit. a), la care textul criticat face
trimitere, au următorul cuprins: ,,a) de la data încetării plăţii soldelor
cadrelor militare sau, după caz, a soldei sau pensiei susţinătorului decedat,
dacă cererea, împreună cu toate actele necesare, a fost depusă la organul de
pensii în cel mult 90 de zile de la data ivirii acestor situaţii."
Autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor art. 4
şi ale art. 16 alin. (1), sub aspectul principiului egalităţii cetăţenilor în
faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări,
ale art. 47 alin. (2) care garantează dreptul la pensie al cetăţenilor şi ale
art. 53 alin. (1) din Constituţie, referitoare la condiţiile de restrângere a
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. Este invocat, de asemenea,
art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, privind interzicerea discriminării.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că aceasta urmează a fi respinsă ca neîntemeiată,
pentru cele ce se vor arăta în continuare:
Dispoziţiile art. 21 alin. (4) din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, criticate sub aspectul încălcării
principiului nediscriminării, dispun cu privire la modalitatea de calcul al
pensiei militare de stat pentru două categorii de cadre militare: cele
prevăzute la art. 15 care, la data trecerii în rezervă, nu îndeplinesc
condiţiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime efectivă ca militar de
cel puţin 15 ani, şi cele care, potrivit art. 31 alin. (2), la data ivirii
invalidităţii nu mai aveau calitatea de cadru militar în activitate, dar
îndeplinesc condiţia de vechime în serviciu corespunzătoare treptei de vârstă
prevăzute la alin. (1) al aceluiaşi articol. Curtea constată că textul de lege
criticat aplică regula generală prevăzute de art. 21 alin. (1) din Legea nr.
164/2001, potrivit căreia „Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei
militare de stat este solda lunară brută avută în ultima luna de activitate,
care include solda de grad corespunzătoare la data trecerii în rezervă", şi
celor două categorii de cadre militare enumerate la art. 15 şi art. 31 alin.
(2), cu menţiunea - firească, de altfel - a actualizării bazei de calcul la
data deschiderii dreptului de pensie. Curtea nu poate reţine, în consecinţă,
instituirea vreunei discriminări în rândul „aceleiaşi categorii de
salariaţi", aşa cum pretinde autorul excepţiei, de vreme ce acelaşi
tratament juridic se aplică pentru aceeaşi categorie de cadre militare
enumerate de lege, fiind firesc ca unei categorii care se distinge în mod
obiectiv de alta să i se aplice un tratament juridic diferit.
Tot astfel, Curtea observă că dispoziţiile art. 52
alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001, criticate, stabilesc momentul de la
care se plătesc drepturile de pensie ale celor care şi-au depus cererea de
acordare a pensiei militare de stat peste termenul prevăzut la lit. a) a
aceluiaşi text, adică „de la data încetării plăţii soldelor cadrelor
militare sau, după caz, a soldei sau pensiei susţinătorului decedat, dacă
cererea, împreună cu toate actele necesare, a fost depusă la organul de pensii
în cel mult 90 de zile de la data ivirii acestor situaţii". Aşadar,
momentul de la care, de regulă, se calculează acordarea drepturilor de pensie
este cel prevăzut la art. 52 alin. (1) lit. a), excepţia fiind stabilită de
art. 52 alin. (1) lit. b). Or, în materia acordării drepturilor de pensie,
regula de drept comun este cea prevăzută de art. 83 alin. (1) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, potrivit căreia dreptul respectiv este acordat din momentul
îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost depusă în termen de
30 de zile de la această dată. Or, de vreme ce persoana interesată nu a
acţionat în termenul stabilit de art. 52 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
164/2001, este firesc ca drepturile sale, solicitate prin cerere şi dovedite cu
actele necesare, să fie luate în calcul începând cu următoarea lună integrală
calendaristic.
Aşa fiind, Curtea constată că susţinerile de
neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei, referitoare la încălcarea
principiilor egalităţii şi al nediscriminării, precum şi la restrângerea
nejustificată a dreptului la pensie, sunt nefondate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Ion Aldea în
Dosarul nr. 4.343/99/2008 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilă şi litigii de
muncă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi