DECIZIE Nr.
610 din 6 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si art. 3 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 si art. 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 31/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar, precum si a celor ale art. 2 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri în domeniul
salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie
2009
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 361 din 2 iunie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 şi art. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, ale
art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar, precum şi a celor ale art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-
decembrie 2009, excepţie ridicată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar Olt, în numele membrilor de
sindicat, în dosarele nr. 1.906/104/2009, nr. 1.932/104/2009, nr. 1.940/104/2009,
nr. 2.090/104/2009, nr. 1.922/104/2009, nr. 1.916/104/2009, nr. 1.930/104/2009,
nr. 1.929/104/2009, nr. 2.101/104/2009, nr. 1.919/104/2009, nr. 1.899/104/2009,
nr. 1.907/104/2009, nr. 1.912/104/2009, nr. 1.910/104/2009, nr. 1.920/104/2009,
nr. 1.889/104/2009, nr. 2.070/104/2009, nr. 2.022/104/2009, nr. 1.902/104/2009,
nr. 2.118/104/2009, nr. 1.941/104/2009, nr. 1.944/104/2009, nr. 1.935/104/2009,
nr. 1.909/104/2009, nr. 1.892/104/2009, nr. 1.911/104/2009, nr. 1.901/104/2009,
nr. 1.887/104/2009, nr. 1.913/104/2009, nr. 1.908/104/2009, nr. 1.904/104/2009,
nr. 1.891/104/2009, nr. 1.905/104/2009, nr. 1.931/104/2009, nr. 2.045/104/2009,
nr. 1.894/104/2009, nr. 1.918/104/2009, nr. 1.927/104/2009, nr. 1.898/104/2009,
nr. 1.925/104/2009, nr. 2.044/104/2009, nr. 1.888/104/2009, nr. 1.890/104/2009,
nr. 1.915/104/2009, nr. 1.914/104/2009, nr. 1.897/104/2009, nr. 1.900/104/2009,
nr. 1.893/104/2009, nr. 1.934/104/2009, nr. 1.921/104/2009, nr. 1.933/104/2009,
nr. 2.117/104/2009, nr. 1.942/104/2009, nr. 1.903/104/2009, nr. 1.917/104/2009,
nr. 1.924/104/2009, nr. 1.928/104/2009, nr. 1.923/104/2009, nr. 1.943/104/2009,
nr. 1.896/104/2009 şi nr. 1.895/104/2009 ale Tribunalului Olt -Secţia
civilă, complet specializat în conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie problema
conexării dosarelor nr. 7.227D/2009-nr. 7.253D/2009 şi nr.
7.435D/2009 - nr. 7.468D/2009, având în vedere identitatea de obiect a acestora.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea acestor cauze.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 7.228D/2009 - nr.
7.253D/2009 şi nr. 7.435D/2009 - nr. 7.468D/2009 la Dosarul nr.
7.227D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 25 iunie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 1.906/104/2009, nr. 1.932/104/2009, nr. 1.940/104/2009, nr.
2.090/104/2009, nr. 1.922/104/2009, nr. 1.916/104/2009, nr. 1.930/104/2009, nr.
1.929/104/2009, nr. 2.101/104/2009, nr. 1.919/104/2009, nr. 1.899/104/2009, nr.
1.907/104/2009, nr. 1.912/104/2009, nr. 1.910/104/2009, nr. 1.920/104/2009, nr.
1.889/104/2009, nr. 2.070/104/2009, nr. 2.022/104/2009, nr. 1.902/104/2009, nr.
2.118/104/2009, nr. 1.941/104/2009, nr. 1.944/104/2009, nr. 1.935/104/2009, nr.
1.909/104/2009, nr. 1.892/104/2009, nr. 1.911/104/2009, nr. 1.901/104/2009, nr.
1.887/104/2009, nr. 1.913/104/2009, nr. 1.908/104/2009, nr. 1.904/104/2009, nr.
1.891/104/2009, nr. 1.905/104/2009, nr. 1.931/104/2009, nr. 2.045/104/2009, nr.
1.894/104/2009, nr. 1.918/104/2009, nr. 1.927/104/2009, nr. 1.898/104/2009, nr.
1.925/104/2009, nr. 2.044/104/2009, nr. 1.888/104/2009, nr. 1.890/104/2009, nr.
1.915/104/2009, nr. 1.914/104/2009, nr. 1.897/104/2009, nr. 1.900/104/2009, nr.
1.893/104/2009, nr. 1.934/104/2009, nr. 1.921/104/2009, nr. 1.933/104/2009, nr.
2.117/104/2009, nr. 1.942/104/2009, nr. 1.903/104/2009, nr. 1.917/104/2009, nr.
1.924/104/2009, nr. 1.928/104/2009, nr. 1.923/104/2009, nr. 1.943/104/2009, nr.
1.896/104/2009 şi nr. 1.895/104/2009, Tribunalul Olt - Secţia
civilă, complet specializat în conflicte de muncă şi
asigurări sociale, a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 şi art.
3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, ale
art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar, precum şi a celor ale art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în
domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai- decembrie 2009. Excepţia a fost invocată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar Olt, prin reprezentant legal,
preşedinte prof. Ionel Barbu, în numele membrilor de sindicat, cu ocazia
soluţionării unor litigii de muncă având ca obiect drepturi
băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine că
prin adoptarea acestor ordonanţe de urgenţă Guvernul refuză
să aplice o lege adoptată de Parlament, ceea ce încalcă
prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5), precum
şi pe cele ale art. 61 alin. (1). De asemenea, se arată că
Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă cu încălcarea exigenţelor
stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât nu a
indicat situaţia extraordinară care a stat la baza emiterii acesteia,
nu a motivat corespunzător urgenţa acestei reglementări şi
a afectat drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi
anume dreptul la un nivel de trai decent şi protecţia socială a
muncii. Totodată, consideră a fi încălcate şi prevederile
art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 141 din
Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi
Social atunci când a adoptat aceste ordonanţe de urgenţă.
In final arată că, practic, prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, se modifică
din nou Legea nr. 221/2008, făcând imposibilă acordarea
creşterilor salariale prevăzute de acest act normativ, adoptat de
Parlament, ceea ce reprezintă o încălcare a rolului şi
funcţiilor Guvernului şi o dovadă în plus a imixtiunii
Executivului în activitatea Legislativului.
Tribunalul Olt - Secţia civilă, complet
specializat în conflicte de muncă şi asigurări sociale, consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată, întrucât prin emiterea ordonanţelor de
urgenţă criticate nu au fost încălcate normele
constituţionale referitoare la dreptul la muncă şi
protecţie socială şi nici nu se aduce atingere principiului
separaţiei puterilor în stat.
Aşa fiind, instanţa apreciază că nu
există niciun conflict între normele legale criticate şi prevederile
constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă,
atât datorită faptului că prevederile legale criticate au fost
abrogate, cât şi prin raportare la jurisprudenţa Curţii
Constituţionale, şi anume deciziile nr. 989/2009, nr. 1.106/2009, nr.
1.190/2009 sau nr. 1.320/2009.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992,
să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a
fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009, ale art. 2 şi art. 3
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1
aprilie 2009, precum şi cele ale art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în
domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 286 din 3 aprilie 2009.
In susţinerea
neconstituţionalităţii acestor prevederi legale, autorul
excepţiei susţine că reglementarea criticată încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5)
referitoare la statul român, ale art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele
internaţionale privind drepturile omului, ale art. 41 alin. (2) şi
(5) privind munca şi protecţia socială a muncii, ale art. 61
alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) privind rolul
Guvernului, ale art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale art.
115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a
ordonanţelor de urgenţă, precum şi pe cele ale art. 141
privind Consiliul Economic şi Social.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că s-a pronunţat în numeroase rânduri asupra
constituţionalităţii acestor prevederi legale, în cauze în care
motivele de neconstituţionalitate, precum şi textele din Legea
fundamentală invocate ca fiind încălcate erau identice celor din
prezenta cauză.
Astfel, prevederile art. 2 şi art. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar au
fost declarate neconstituţionale prin Decizia nr. 989 din 30 iunie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie
2009. De asemenea, prin Decizia nr. 106 din 4 februarie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 146 din 5 martie 2010, Curtea a
constatat că excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009 şi celor ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009 a devenit inadmisibilă.
Curtea observă însă că ulterior
sesizării instanţei de contencios constituţional, Ordonanţa
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în
anul 2008 personalului din învăţământ, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările
şi completările ulterioare, a fost abrogată prin art. 48 pct. 16
al cap. VI „Dispoziţii finale" din Legea-cadru nr. 330/2009 privind
salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9
noiembrie 2009.
In aceste condiţii, Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 31/2009 şi Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009, ca acte normative modificatoare ale Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008, sunt şi ele, de asemenea, abrogate.
Faţă de această situaţie, având în
vedere că abrogarea prevederilor legale ce constituie obiect al
excepţiei de neconstituţionalitate a intervenit ulterior
sesizării Curţii Constituţionale, devin aplicabile
dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora
instanţa de contencios constituţional se pronunţă asupra „unei
legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dint-o lege sau dintr-o
ordonanţă în vigoare".
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a art. 2 şi art. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, ale
art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar, precum şi a celor ale art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în
domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009, excepţie ridicată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar Olt, în numele membrilor de sindicat,
în dosarele nr. 1.906/104/2009, nr.' 1.932/104/2009, nr. 1.940/104/2009, nr.
2.090/104/2009, nr. 1.922/104/2009, nr. 1.916/104/2009, nr. 1.930/104/2009, nr.
1.929/104/2009, nr. 2.101/104/2009, nr. 1.919/104/2009, nr. 1.899/104/2009, nr.
1.907/104/2009, nr. 1.912/104/2009, nr. 1.910/104/2009, nr. 1.920/104/2009, nr.
1.889/104/2009, nr. 2.070/104/2009, nr. 2.022/104/2009, nr. 1.902/104/2009, nr.
2.118/104/2009, nr. 1.941/104/2009, nr. 1.944/104/2009, nr. 1.935/104/2009, nr.
1.909/104/2009, nr. 1.892/104/2009, nr. 1.911/104/2009, nr. 1.901/104/2009, nr.
1.887/104/2009, nr. 1.913/104/2009, nr. 1.908/104/2009, nr. 1.904/104/2009, nr.
1.891/104/2009, nr. 1.905/104/2009, nr. 1.931/104/2009, nr. 2.045/104/2009, nr.
1.894/104/2009, nr. 1.918/104/2009, nr. 1.927/104/2009, nr. 1.898/104/2009, nr.
1.925/104/2009, nr. 2.044/104/2009, nr. 1.888/104/2009, nr. 1.890/104/2009, nr.
1.915/104/2009, nr. 1.914/104/2009, nr. 1.897/104/2009, nr. 1.900/104/2009, nr.
1.893/104/2009, nr. 1.934/104/2009, nr. 1.921/104/2009, nr. 1.933/104/2009, nr.
2.117/104/2009, nr. 1.942/104/2009, nr. 1.903/104/2009, nr. 1.917/104/2009, nr.
1.924/104/2009, nr. 1.928/104/2009, nr. 1.923/104/2009, nr. 1.943/104/2009, nr.
1.896/104/2009 şi nr. 1.895/104/2009 ale Tribunalului Olt - Secţia
civilă, complet specializat în conflicte de muncă şi
asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 6 mai 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora