DECIZIE Nr. 61 din 27 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 teza a
doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 226 din 4 mai 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Constantin Dumitrescu si Ecaterina Dumitrescu in
Dosarul nr. 76/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de
contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta avocat Victor Diaconescu, pentru Yves
Ferester, lipsind autorii exceptiei, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul partii Yves Ferester solicita respingerea exceptiei, ca
fiind neintemeiata, considerand ca, prin dispozitiile art. 25 teza a doua din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, nu sunt incalcate prevederile
constitutionale cuprinse in art. 16 si nici cele cuprinse in art. 6 si 14 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
deoarece, potrivit art. 128 din Constitutie, "Impotriva hotararilor
judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de
atac, in conditiile legii", lasandu-se astfel in competenta legiuitorului
stabilirea cailor de atac. In acest caz, Guvernul, in temeiul prerogativelor
prevazute la art. 114 alin. (4) din Constitutie, a considerat ca urgenta
solutionarii unor asemenea litigii, dintre proprietarii care si-au redobandit
dreptul de proprietate si chiriasii care ocupa locuintele acestora, impune
eliminarea caii de atac ordinare a apelului. Se mai arata ca si in alte
categorii de litigii legiuitorul nu a prevazut aceasta cale de atac,
celeritatea solutionarii cauzelor determinand asemenea procedura, spre exemplu
in materia plangerii penale prealabile. De altfel, insisi autorii exceptiei nu
s-au prezentat spre a-si sustine motivele pentru care considera textul de lege
criticat ca fiind neconstitutional, acestia urmarind in realitate tergiversarea
procesului. In final, intrucat dispozitiile legale criticate nu sunt contrare
nici prevederilor Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, solicita respingerea exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca fiind
neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate, considerand ca dispozitiile
legale criticate nu contravin principiului constitutional al egalitatii in
drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice. Textul de lege
criticat este constitutional, deoarece, potrivit art. 125 alin. (3) si art. 128
din Constitutie, caile de atac se stabilesc prin lege. Curtea Europeana a
Drepturilor Omului a statuat in mod similar si in alte cauze in care, prin
legislatia statelor parti contractante, a fost exclusa calea de atac a
apelului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 mai 2000, pronuntata in Dosarul nr. 76/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Constantin Dumitrescu si Ecaterina Dumitrescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin in
esenta ca dispozitiile legale mentionate sunt neconstitutionale deoarece
"sentinta nu poate fi atacata decat cu recurs, in conditiile art. 2 pct. 3
din Codul de procedura civila, calea de atac a apelului prevazuta pentru alte
litigii fiind exclusa". Se considera ca, in acest mod, este incalcat
principiul egalitatii in drepturi, prevazut la art. 16 din Constitutie,
deoarece "principiul egalitatii in fata justitiei semnifica faptul ca
toate persoanele au o vocatie egala de a fi judecate de aceleasi instante
judecatoresti, dupa aceleasi reguli de procedura, fara nici o discriminare.
Deci, fiecare dintre parti trebuie sa se bucure de aceleasi drepturi, dreptul
la aceleasi probe, la aceleasi aparari, la aceleasi cai de atac, deoarece orice
dispozitie care ar pune pe una dintre parti in inferioritate de drept fata de
cealalta este incompatibila cu principiul constitutional al egalitatii si chiar
cu ideea de justitie". In acest sens autorii exceptiei fac referire si la
incalcarea prevederilor art. 6 si 14 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, texte care consacra dreptul oricarei
persoane la un proces echitabil, precum si asigurarea exercitarii drepturilor
si libertatilor fundamentale fara nici un fel de discriminare.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
reglementarea legala criticata pentru neconstitutionalitate "este numai
aparent echitabila, deoarece excluderea caii de atac a apelului, in materia
schimbului obligatoriu de locuinta, prevazuta de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999, ar atrage neconstitutionalitatea normei".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata intrucat atat art. 128 din Constitutie,
potrivit caruia "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii", cat
si art. 125 alin. (3) din Constitutie, conform caruia "Competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege", permit legiuitorului sa
statueze in domeniul procedurii judecatoresti si al cailor de atac. Se arata ca
ratiunea pentru care prin textul de lege criticat nu s-a mai prevazut si calea
de atac a apelului impotriva hotararilor pronuntate de judecatorie, in materia
schimbului obligatoriu de locuinte, a constat in necesitatea solutionarii
urgente a acestor cauze si asigurarea stabilitatii raporturilor juridice in
acest domeniu. Se face referire, de catre Guvern, si la jurisprudenta Curtii
Constitutionale care a subliniat, in mod constant, ca "principiul
egalitatii nu pretinde uniformitate, deci ca toate situatiile sa fie tratate in
acelasi fel. Acest principiu al egalitatii in fata legii presupune instituirea
unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt
diferite. De aceea, nu sunt excluse, ci, dimpotriva, sunt admise solutii
legislative diferite pentru situatii diferite".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin incheierea instantei de judecata, Curtea Constitutionala a fost
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie
1999), dispozitii care au urmatorul continut: "Litigiile dintre
proprietari si chiriasi, legate de schimbul obligatoriu de locuinta, sunt de
competenta judecatoriei in raza careia se afla imobilul. Hotararea pronuntata
de judecatorie poate fi atacata cu recurs. Hotararea instantei de recurs este
definitiva si irevocabila."
Din examinarea continutului criticii de neconstitutionalitate, Curtea
constata insa ca, in realitate, autorii exceptiei au avut in vedere doar teza a
doua a textului, care se refera numai la calea de atac a recursului, iar nu si
la calea de atac a apelului.
Prevederile constitutionale a caror incalcare este invocata sunt cele ale
art. 16 alin. (1) si (2), care au urmatorul continut: "(1) Cetatenii sunt
egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Autorii exceptiei au mai invocat si incalcarea, prin dispozitiile legale
criticate, a prevederilor art. 6 si 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Curtea constata insa ca, in realitate, autorii exceptiei fac referire numai
la pct. 1 al art. 6, aplicabil si in cazul proceselor civile, iar nu la art. 6
in intregul sau. Potrivit art. 6 pct. 1, "Orice persoana are dreptul la
judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei
sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care
va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter
civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate
impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in
sala de sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a
procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii
publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand
interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun,
sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei".
Art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale are urmatorul continut: "Exercitarea drepturilor si
libertatilor recunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara
nici o deosebire bazata, in special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie,
opinii politice sau orice alte opinii, origine nationala sau sociala,
apartenenta la o minoritate nationala, avere, nastere sau orice alta
situatie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 25 teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 nu contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 16 alin.
(1), referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice. Dispozitiile ordonantei nu creeaza discriminari intre
cetateni pe criterii de rasa, nationalitate, origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala, criterii ale egalitatii in drepturi prevazute atat la art. 4 alin. (2)
din Constitutie, cat si la art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale. Norma cuprinsa in textul de lege
criticat, potrivit careia hotararea judecatoriei poate fi atacata numai cu
recurs, este aplicabila tuturor litigiilor care au ca obiect schimbul de locuinta
prevazut de ordonanta, precum si tuturor partilor din aceste litigii, in egala
masura. Totodata Curtea retine ca egalitatea in drepturi nu impiedica
stabilirea de catre legiuitor a unor modalitati diferite de indreptare a
hotararilor judecatoresti, in cazul unor litigii care, prin natura lor, sunt
deosebite, ci, dimpotriva, permite asemenea reglementari diferite. De altfel,
jurisprudenta Curtii Constitutionale, in deplin acord cu aceea a Curtii
Europene a Drepturilor Omului, a stabilit in mod constant ca, in sensul
Constitutiei, principiul egalitatii nu poate conduce la uniformitate, la
negarea dreptului la diferenta de tratament juridic in cazul unor situatii
diferite (de exemplu, Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8
februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69
din 16 martie 1994, Decizia nr. 135 din 5 noiembrie 1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 17 decembrie 1996, Decizia
nr. 20 din 2 februarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 72 din 18 februarie 2000).
In acelasi timp Curtea retine ca, in conformitate cu prevederile art. 125
alin. (3) din Constitutie, "Competenta si procedura de judecata sunt
stabilite de lege", iar potrivit art. 128 din Constitutie, "Impotriva
hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita
caile de atac, in conditiile legii". Constitutia lasa astfel la
latitudinea legiuitorului stabilirea procedurii de judecata si a cailor de atac
impotriva hotararilor judecatoresti. Or, in cazul la care se refera exceptia de
neconstitutionalitate, eliminarea apelului dintre caile ordinare de atac a fost
determinata de necesitatea solutionarii urgente a cauzelor privind dreptul de
folosinta a imobilelor si a asigurarii stabilitatii raporturilor juridice
respective, fara a fi afectat vreun drept fundamental al partilor implicate in
proces. Asa fiind, Curtea constata ca art. 25 teza a doua din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu contravine prevederilor art. 16 alin. (1)
din Constitutie si nici celor ale art. 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea art. 16
alin. (2) din Constitutie, Curtea constata ca si aceasta este neintemeiata.
Ordonanta de urgenta supusa controlului de constitutionalitate nu contine
dispozitii de natura sa contravina acestei prevederi constitutionale, potrivit
careia "Nimeni nu este mai presus de lege", ci, dimpotriva, fiind
emisa de Guvern in baza delegarii legislative, prevazuta la art. 114 alin. (4)
din Constitutie, cuprinde norme general obligatorii, cu putere de lege.
Curtea mai retine ca indicarea art. 2 pct. 3 din Codul de procedura civila,
de catre autorii exceptiei, ca temei al neconstitutionalitatii art. 25 teza a
doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, este, in mod evident,
lipsita de relevanta, deoarece neconstitutionalitatea presupune
incompatibilitatea textelor de lege in raport cu prevederile Constitutiei, iar
nu cu prevederile unei alte legi.
Curtea constata, de asemenea, ca textul de lege criticat nu contravine nici
prevederilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, intrucat nu contine dispozitii prin care sa se aduca
atingere dreptului oricarei persoane la judecarea in mod echitabil, in mod
public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, ci, dimpotriva, cu referire la
termenul de solutionare, acesta este "rezonabil", deci mai scurt
decat in cazul altor litigii, in care legea a prevazut si calea ordinara de
atac a apelului. Pe de alta parte, textul art. 6 din conventie nu contine
dispozitii privind caile de atac impotriva hotararilor judecatoresti.
De altfel dispozitiile art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 au mai fost supuse controlului de constitutionalitate, Curtea
Constitutionala pronuntand mai multe decizii prin care a respins exceptiile de
neconstitutionalitate avand acest obiect, ca fiind nefondate (de exemplu,
Decizia nr. 102 din 6 iunie 2000 si Decizia nr. 99 din 23 mai 2000, ambele
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 21 august
2000). Solutia si considerentele cuprinse in deciziile mentionate isi pastreaza
valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi de
natura sa determine modificarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 teza a
doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
exceptie ridicata de Constantin Dumitrescu si Ecaterina Dumitrescu in Dosarul
nr. 76/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent
Marioara Prodan