DECIZIE Nr. 605 din 15
noiembrie 2005
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii
judecatoresti si ale art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 25 ianuarie 2006
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecator
Constantin Doldur -
judecator
Acsinte Gaspar -
judecator
Kozsokar Gabor -
judecator
Ion Predescu -
judecator
Serban Viorel Stanoiu -
judecator
Ion Tiuca -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se afla
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti si ale art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor,
exceptie ridicata de Aurel Silaghi, Ramona Roventa si de Doinita Mosincat, din
cadrul Parchetului de pe langa Tribunalul Satu Mare, in Dosarul nr. 603/2005 al
Tribunalului Satu Mare, care formeaza obiectul Dosarului nr. 439D/2005 al
Curtii Constitutionale.
La apelul nominal
lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se
face apelul si in Dosarul nr. 440D/2005, avand ca obiect aceeasi exceptie de
neconstitutionalitate, ridicata de Adriana Aurelia Chiriac si altii in Dosarul
nr. 357/2005 al aceleiasi instante.
La apelul nominal
lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere
ca obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in dosarele
sus-mentionate este identic, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii
lor.
Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art.
53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 440D/2005
la Dosarul nr. 439D/2005, care a fost primul inregistrat.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibila, a exceptiei
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si, ca neintemeiata, a exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 50 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 177/2002, aratand in acest sens ca asupra prevederilor
legale criticate Curtea s-a mai pronuntat si in alte cauze.
CURTEA,
avand in vedere actele si
lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 10
mai 2005, pronuntate in dosarele nr. 603/2005 si nr. 357/2005, Tribunalul Satu
Mare a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001, precum si ale art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 177/2002. Exceptiile au fost ridicate de Aurel Silaghi, Ramona Roventa,
Doinita Mosincat, Adriana Aurelia Chiriac si altii in cadrul unor cauze avand
ca obiect judecarea actiunii formulate de acestia pentru plata primei de
concediu legal de odihna pe anii 2001, 2002, 2003 si 2004.
In motivarea
exceptiilor de neconstitutionalitate, identice in ambele dosare, autorii
acestora arata ca dispozitiile art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 33/2001 au suspendat aplicarea art. 41-1 alin. (1) din Legea nr.
50/1996 pana la data de 1 ianuarie 2002, iar apoi, prin art. 32 din Legea
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 nr. 744/2001, termenele
prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 au fost prelungite
pana la 31 decembrie 2002. Ulterior, prin art. 50 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor, aprobata si modificata prin Legea nr. 347/2003, au fost abrogate
dispozitiile Legii nr. 50/1996, referitoare la salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor si personalului de specialitate juridica asimilat, fara a mai
prevedea dreptul la prima de concediu.
Autorii exceptiei
considera ca dreptul fundamental prevazut de art. 38 din Constitutie (devenit
art. 41 dupa revizuirea si republicarea Constitutiei) nu putea fi desfiintat,
ci cel mult restrans conform dispozitiilor constitutionale ale art. 49 alin. (1)
si (2) [devenit art. 53 alin. (1) si (2) dupa revizuirea si republicarea
Constitutiei].
Tribunalul Satu Mare,
formulandu-si opinia, apreciaza in ambele dosare, referitor la admisibilitatea
exceptiei, ca art. 50 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 a
abrogat toate dispozitiile referitoare la salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor si personalului de specialitate juridica asimilat acestora, insa
art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si art. 50 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 sunt in vigoare, fapt ce atrage
competenta Curtii Constitutionale.
Formulandu-si opinia
asupra exceptiei de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulata, conform
art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, instanta considera ca aceasta este
intemeiata. Se arata, in acest sens, ca dispozitiile criticate incalca art. 38
alin. (2) [devenit art. 41 alin. (2)] si art. 53 din Constitutie.
In conformitate cu
prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare au
fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctele
sale de vedere formulate in cele doua dosare, avand un continut identic,
considera ca dispozitiile art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 33/2001 sunt neconstitutionale, intrucat dispun
"suspendarea unui drept constitutional fundamental consacrat de art. 41
alin. (2) din Constitutie", ceea ce "echivaleaza cu restrangerea
nejustificata a acestui drept, in speta, dreptul fundamental la concediul de
odihna platit, fara a fi incidenta in acest caz vreuna din situatiile de
exceptie prevazute de art. 53 din Constitutie, care sa permita o asemenea
restrangere".
Referitor la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 50 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 177/2002, considera ca aceasta este neintemeiata.
Avocatul Poporului, in
punctele de vedere comunicate in cele doua dosare, considera ca prevederile
art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si ale
art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 sunt
constitutionale. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, Avocatul Poporului
apreciaza ca aceasta este inadmisibila.
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele
intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala
a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate
ridicate, ce formeaza obiectul celor doua dosare conexate.
Obiectul exceptiilor de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat si cu care Curtea a fost
sesizata, il constituie dispozitiile art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii
judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 108
din 2 martie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 386/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 17 iulie 2001, si cele ale
art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind
salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 924 din 18 decembrie 2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 347/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 525 din 22 iulie 2003.
Dispozitiile criticate
ca fiind neconstitutionale, asupra carora Curtea urmeaza sa se pronunte, au
urmatorul cuprins:
- Art. III alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001: "De asemenea, se
suspenda pana la data de 1 ianuarie 2002 aplicarea prevederilor art. 41-1 alin.
(1) care cuprind dispozitii referitoare la acordarea primei pentru concediul de
odihna si ale art. 45 alin. (1) referitoare la cuantumul sporului cu care se
platesc orele lucrate peste durata normala a timpului de munca din Legea nr.
50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele
autoritatii judecatoresti, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 83/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996
privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425
din 1 septembrie 2000, precum si aplicarea prevederilor art. IV referitoare la
acordarea primei cu ocazia plecarii in concediul de odihna din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 237/2000 pentru modificarea Legii nr. 21/1999 pentru
prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 614 din 29 noiembrie 2000."
- Art. 50 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002: "Pe data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga art. 1-1, precum si
celelalte dispozitii referitoare la salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor si personalului de specialitate juridica asimilat, potrivit legii,
acestora, din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale
personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare."
In sustinerea
exceptiei, autorii acesteia invoca incalcarea dispozitiilor constitutionale ale
art. 41 alin. (2) privind munca si protectia sociala a muncii si ale art. 53
privind restrangerea exercitiului unor drepturi.
Autorii exceptiei
sustin, in esenta, ca "actele normative care au suspendat initial si apoi
au abrogat dispozitiile referitoare la prima de concediu sunt neconstitutionale
pentru ca ating insasi existenta dreptului, desfiintandu-l."
Analizand exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile criticate au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate. Prin Decizia nr. 37 din 25 ianuarie
2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 230 din 18 martie
2005, de exemplu, Curtea, in conformitate cu dispozitiile art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, a respins, ca fiind inadmisibila, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si, ca neintemeiata, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 177/2002, retinand ca "textele de lege prin care s-a
dispus suspendarea acordarii primei pentru concediul de odihna au avut caracter
temporar, iar efectele lor au incetat la data prevazuta pentru aplicare.
Astfel, dispozitiile art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 33/2001 si-au incetat aplicarea la data de 1 ianuarie 2002." In
acelasi sens s-a pronuntat Curtea si prin Decizia nr. 56 din 1 februarie 2005,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 252 din 25 martie
2005, precum si prin Decizia nr. 278 din 26 mai 2005, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 803 din 5 septembrie 2005.
Referitor la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 50 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 177/2002, Curtea a retinut, in jurisprudenta sa, ca
"premisele de la care pleaca autorii exceptiei sunt gresite. Beneficiul
unor drepturi salariale suplimentare, cum este si prima de concediu, nu
constituie un drept constitutional fundamental, iar prevederile art. 53 din
Constitutie nu sunt incidente in privinta reglementarii lor. In consecinta,
legiuitorul este in drept sa le acorde, sa le modifice ori sa inceteze
acordarea lor, precum si sa stabileasca perioada in care le acorda. De altfel,
aplicand acest principiu, legiuitorul a inteles ca prin prevederile art. 50
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 sa abroge toate
dispozitiile Legii nr. 50/1996 referitoare la salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor si personalului de specialitate juridica asimilat, astfel ca
prevederile art. 41-1 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 si-au incetat aplicarea
cu privire la aceste categorii de persoane." (Decizia nr. 37/2005.)
In consecinta, Curtea
Constitutionala retine ca atat considerentele, cat si solutiile pronuntate prin
deciziile anterioare isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, neexistand
elemente noi de natura sa justifice schimbarea jurisprudentei in materie a
Curtii.
In ceea ce priveste
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 50 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002, care formeaza obiectul
Dosarului nr. 439D/2005 al Curtii Constitutionale, exceptie ridicata in Dosarul
nr. 603/2005 al Tribunalului Satu Mare de catre Aurel Silaghi, director
executiv adjunct, Ramona Roventa, analist programator, si Doinita Mosincat,
contabil, in cadrul Parchetului de pe langa Tribunalul Satu Mare, Curtea
constata ca dispozitiile legale criticate nu au relevanta in solutionarea
cauzei. Art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 se
refera la abrogarea art. 1-1, precum si a celorlalte dispozitii referitoare la
salarizarea si alte drepturi ale magistratilor si personalului de specialitate
juridica asimilat, potrivit legii, acestora din Legea nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti, iar autorii exceptiei nu se incadreaza in aceste categorii de
personal.
In consecinta, exceptia
de neconstitutionalitate referitoare la art. 50 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 177/2002, ridicata in dosarul mentionat, este
inadmisibila, avand in vedere dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, text care conditioneaza admisibilitatea exceptiei de
neconstitutionalitate de existenta unei legaturi intre dispozitia legala
criticata si solutionarea cauzei deduse judecatii.
Potrivit
considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii
judecatoresti, precum si ale art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor,
exceptie ridicata de Aurel Silaghi, Ramona Roventa, Doinita Mosincat, Adriana
Aurelia Chiriac si altii in dosarele nr. 603/2005 si nr. 357/2005 ale
Tribunalului Satu Mare.
Definitiva si general
obligatorie.
Pronuntata in sedinta
publica din data de 15 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. ION
VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta