DECIZIE Nr.
602 din 28 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 263 alin. (2) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 395 din 11 iunie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen Cătălina Gliga - procuror
Irina Loredana Gulie -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 263 alin. (2) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, excepţie invocată de Terec Remus în Dosarul nr.
9.350/211/2008 al Judecătoriei Cluj-Napoca - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare
este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei ca neîntemeiată, arătând că textul de lege criticat nu contravine
principiului constituţional al egalităţii în drepturi.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 29 septembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 9.350/211/2008, Judecătoria Cluj-Napoca - Secţia civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 263 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Excepţia a
fost invocată de Terec Remus într-o cauză având ca obiect o contestaţie la
executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt
contrare art. 16 alin. (1) şi (2) şi art. 56 din Constituţie, întrucât
stabilesc modul de calcul al impozitului auto cu încălcarea principiului
egalităţii şi al justei aşezări a sarcinilor fiscale. Prevederea legală este discriminatorie,
deoarece în stabilirea cotei de impozitare nu se ţine seama de capacitatea
cilindrică sau de veniturile contribuabililor. Nu este echitabil ca un
autoturism nefuncţional, respins la inspecţia tehnică periodică, „caz în care
capacitatea cilindrică este zero, [...] să fie considerat autoturism de lux,
doar pentru a se încasa un impozit mai mare". Taxele ar fi diferite tocmai
datorită caracterului variabil al capacităţii cilindrice a mijloacelor de
transport cu tracţiune mecanică. Or, aceste taxe se calculează prin înmulţirea
unei fracţiuni de capacitate cilindrică cu suma corespunzătoare prevăzută de
textul criticat, care „este stabilită diferenţiat şi discriminatoriu".
Judecătoria Cluj-Napoca - Secţia civilă şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 263 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23
decembrie 2003, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 343/2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 1 august
2006, având următorul cuprins: „Art. I [...] pct. 240. La articolul 263,
alineatele (2) [...] vor avea următorul cuprins:
«(2) In cazul oricăruia dintre următoarele
autovehicule, impozitul pe mijlocul de transport se calculează în funcţie de
capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 de cm3
sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:
|
Tipuri de autovehicule
|
Suma, în lei, pentru fiecare
grupă de 200 cm3 sau fracţiune din aceasta
|
1.
|
Motorete, scutere, motociclete şi autoturisme cu capacitatea
cilindrică de până la 1600 cm3 inclusiv
|
7
|
2.
|
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1601 cm3
si 2000 cm3 inclusiv
|
15
|
3.
|
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2001 cm3
si 2600 cm3 inclusiv
|
30
|
4.
|
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2601 cm3
si 3000 cm3 inclusiv
|
60
|
5.
|
Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cm3
|
120
|
6.
|
Autobuze, autocare, microbuze
|
20
|
7.
|
Alte autovehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 12
tone inclusiv, precum şi autoturismele de teren din producţie internă
|
25
|
8.
|
Tractoare înmatriculate
|
15»
|
Dispoziţiile constituţionale pretins încălcate sunt
cuprinse în art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în drepturi şi
în art. 56 referitoare la contribuţii financiare.
Examinând excepţia, Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată, întrucât dispoziţiile legale criticate reglementează o taxă
fiscală care respectă principiul impunerii echitabile, ce consfinţeşte
egalitatea contribuabililor faţă de impozite şi taxe.
Curtea reţine că dispoziţiile art. 263 alin. (2) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal se aplică uniform tuturor
contribuabililor ce se află în situaţia stabilită de ipoteza normei, fără să
instituie discriminări sau privilegii pe criterii arbitrare, Intrucât
calcularea taxei asupra mijloacelor de transport se face prin aplicarea unei
cote fixe în raport cu aceeaşi bază de impozitare, care este reprezentată de
capacitatea cilindrică a vehiculului, apreciem că textul de lege criticat este
în deplină concordanţă cu dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi (2) şi cu cele ale
art. 56 din Constituţie. Pentru a garanta principiul egalităţii în materie fiscală,
legiuitorul are obligaţia constituţională de aşezare justă a sarcinilor
fiscale, or, dispoziţiile art. 263 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal atestă caracterul echitabil şi proporţional al taxei stabilite,
care se aplică tuturor contribuabililor, fără deosebiri de tratament juridic de
la o zonă la alta a ţării.
Curtea constată că este lipsită de relevanţă critica
autorului excepţiei referitoare la caracterul inechitabil al modului de
stabilire a impozitului pentru un autoturism nefuncţional, având în vedere că
se aplică aceleaşi taxe atât autoturismelor de lux, cât şi celor ce au fost
respinse la inspecţia tehnică periodică. Din examinarea legislaţiei în vigoare,
Curtea reţine că mijloacele de transport neînmatriculate nu sunt supuse
impozitării, iar contribuabilul proprietar al unui asemenea autoturism are
posibilitatea să depună diligente pentru desfiinţarea raportului juridic de
fiscalitate referitor la plata taxei pe mijlocul de transport cu unitatea
administrativ-teritorială locală. In acest sens sunt dispoziţiile art. 261
alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, potrivit cărora „Orice
persoană care are în proprietate un mijloc de transport care trebuie
înmatriculat în România datorează o taxă anuală pentru mijlocul de transport,
cu excepţia cazurilor în care în prezentul capitol se prevede altfel".
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 263 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
excepţie invocată de Terec Remus în Dosarul nr. 9.350/211/2008 al Judecătoriei
Cluj-Napoca - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie