DECIZIE Nr. 597 din 9 decembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 6
din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 5 martie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind
intarirea disciplinei financiar-valutare, invocata de Societatea Comerciala
"M.D.M." - S.R.L. Vaslui in Dosarul nr. 480/1997, aflat pe rolul
Tribunalului Vaslui.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 4 decembrie 1997, in
prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 9
decembrie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 iunie 1997, pronuntata de Tribunalul Vaslui in
Dosarul nr. 480/1997, a fost sesizata Curtea Constitutionala pentru a solutiona
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare,
invocata de Societatea Comerciala "M.D.M." - S.R.L. Vaslui.
In opinia autoarei exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile art. 5
si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 contravin dispozitiilor art. 41 alin.
(7) din Constitutie, instituind o inegalitate de tratament juridic intre
persoanele fizice si cele juridice.
Tribunalul apreciaza ca exceptia invocata este nefondata, intrucat art. 5
si 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privesc numai persoanele
juridice al caror statut juridic nu este reglementat de aceleasi dispozitii
legale care se refera la persoanele fizice ce au calitatea de cetateni. Nu au
fost incalcate nici prevederile art. 41 alin. (7) din Constitutie, care
protejeaza numai averea dobandita licit; or, bunurile destinate, folosite sau
rezultate din contraventii, nu pot avea caracter licit.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului asupra exceptiei invocate.
In punctul de vedere comunicat de Guvern se arata ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 este
neintemeiata, iar exceptiile de neconstitutionalitate a art. 6 alin. 1 si 2 din
acelasi act normativ sunt neintemeiate in ceea ce priveste sanctiunea amenzii
contraventionale si ramase fara obiect referitor la sanctiunea confiscarii
speciale a sumelor de bani care au depasit plafonul prevazut la art. 5 alin. 2
lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere solicitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile art. 5
si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, raportate la dispozitiile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al prevederilor art. 23 din
Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost sesizata.
Art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, in partea la care se refera
exceptia de neconstitutionalitate, prevede ca, "pentru intarirea
disciplinei financiare si evitarea evaziunii fiscale, operatiunile de incasari
si plati intre persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de
plata fara numerar" (alin. 1) si ca "persoanele juridice pot efectua
plati in numerar in limita unui plafon zilnic de maximum 5 milioane lei"
(alin. 2 lit. c).
Art. 6 alin. 1 din ordonanta mentionata prevedea ca "efectuarea de
plati sau de incasari in numerar intre persoane juridice, peste plafonul
prevazut la art. 5 lit. c), constituie contraventie si se sanctioneaza cu
confiscarea sumei care depaseste plafonul si cu amenda", iar alin. 2, ca
"amenzile se aplica persoanelor fizice vinovate", stabilindu-se si
cuantumul amenzilor.
Aceste doua articole, sustine autoarea exceptiei, contravin prevederilor
art. 41 alin. (7), art. 134 alin. (2) si ale art. 135 alin. (6) din
Constitutie, care prevad ca proprietatea este ocrotita, statul trebuie sa
asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
Asupra constitutionalitatii art. 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr.
15/1996 Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin mai multe decizii, cum este
Decizia nr. 6 din 16 ianuarie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 42 din 14 martie 1997, hotarand ca textele sunt constitutionale.
In legatura cu posibilitatea confiscarii sumelor depasind plafonul de 5
milioane lei, aceasta a fost eliminata din prevederile art. 6 alin. 1 al
ordonantei, prin modificarea adusa textului de Ordonanta Guvernului nr. 26/1997
(art. I pct. 2), publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 208
din 26 august 1997.
Asadar, exceptia de neconstitutionalitate cu privire la aceasta dispozitie
a ramas fara obiect, urmand a fi respinsa ca nefondata.
Cat priveste sanctionarea cu amenda contraventionala, potrivit art. 6 alin.
1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, a nerespectarii obligatiei de a nu
efectua plati in numerar peste un anumit plafon zilnic, reglementarea a fost
mentinuta - cu modificari ce nu intereseaza continutul exceptiei de
neconstitutionalitate - si dupa modificarile aduse textelor art. 5 si 6 prin
Ordonanta Guvernului nr. 26/1997.
Cum asupra constitutionalitatii prevederilor legate de sanctiunea
contraventionala respectiva Curtea s-a pronuntat si nu au intervenit elemente
de natura sa fie reconsiderate motivele avute in vedere, nu exista nici un
temei pentru a schimba jurisprudenta existenta. Este adevarat ca deciziile
Curtii nu au avut in vedere decat art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr.
15/1996, nu si alin. 2 al aceluiasi articol, dar solutia de principiu priveste,
in egala masura, si textul alin. 2 - in vechea forma, preluata in forma actuala
a art. 6 -, care nu face decat sa stabileasca, valoric, amenzile prevazute la alin.
1.
Asa fiind, exceptia urmeaza sa fie respinsa ca nefondata si in ceea ce
priveste aceasta din urma parte a reglementarii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24
alin. (2) si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 si 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare, invocata de recurenta Societatea Comerciala
"M.D.M." - S.R.L. Vaslui prin Incheierea din 3 iunie 1997, pronuntata
de Tribunalul Vaslui in Dosarul nr. 480/1997.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 9 decembrie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta