DECIZIE Nr.
591 din 19 septembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (5), art. 4 alin. (4), art.
5 alin. (1) si (3), art. 7, art. 9 alin. (5), art. 10 alin. (2) si art. 17 din
Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la
victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 847 din 16 octombrie 2006
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă -
procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconsti-tutionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (5), art. 4 alin. (4), art.
5 alin. (1) şi (3), art. 7, art. 9 alin. (5), art. 10 alin. (2) şi art. 17 din
Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la
victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, excepţie ridicată
de Ion Ciochină în Dosarul nr. 6.601/1/2005 (1.550/2005) al Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstitutionalitate
ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 4 mai 2006, pronunţată în Dosarul
nr. 6.601/1/2005 (1.550/2005), Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (5), art. 4 alin. (4), art.
5 alin. (1) şi (3), art. 7, art. 9 alin. (5), art. 10 alin. (2) şi art. 17 din
Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit ia
victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, excepţie ridicată de Ion Ciochină cu ocazia soluţionării recursului
declarat împotriva Sentinţei
civile nr. 372 din 3 martie 2005, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă,
următoarele:
- art. 3 alin. (5) instituie
discriminări între asociaţiile revoluţionarilor, întrucât cele care au fost
înfiinţate până la 31 decembrie 1990, dar nu au beneficiat de sedii până la
intrarea în vigoare a legii, nu mai pot primi gratuit sedii de la stat;
- art. 4 alin. (4) instituie
discriminări între revoluţionari, condiţionând acordarea indemnizaţiilor
reparatorii de nivelul veniturilor realizate;
- art. 5 alin. (1) condiţionează acordarea drepturilor
prevăzute de lege de împrejurări contrare demnităţii umane, având şi caracter discriminatoriu;
- art. 5 alin. (3) nesocoteşte actele Preşedintelui
României de acordare a titlurilor de onoare, subordonându-le actelor emise de
Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989;
- art. 7 instituie discriminări
între revoluţionari şi militari, respectiv salariaţi din cadrul Ministerului
Apărării Naţionale şi al Ministerului Administraţiei şi Internelor, cei din
urmă beneficiind şi de onorurile oferite de cele două ministre;
- art. 9 alin. (5) nu precizează
modul de aducere la cunoştinţă publică a persoanelor care au obţinut noul
certificat, împiedicând contestarea titlurilor acordate;
- art. 10 alin. (2) prevede posibilitatea pierderii
de către unele persoane a drepturilor conferite prin acte ale Preşedintelui
României;
- art. 17, prin abrogarea Legii nr. 42/1990,
anulează, de fapt, titlurile preşedinţiale şi drepturile obţinute în baza
acestora.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie apreciază că dispoziţiile legale criticate prin excepţie sunt
constituţionale.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de
vedere cu privire la excepţia ridicată.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauză de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie următoarele dispoziţii din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri
şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie
1989 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004:
- Art. 3 alin. (5): „Sediile
asociaţiilor, ligilor, organizaţiilor, cluburilor şi fundaţiilor revoluţionarilor
constituite până la data de 31 decembrie 1990, aflate în proprietatea statului
şi pentru care există un contract de închiriere la data intrării în vigoare a
prezentei legi, vor trece, fără plată, în patrimoniul acestora, iar sediile
asociaţiilor, ligilor, organizaţiilor, cluburilor şi fundaţiilor
revoluţionarilor constituite după această dată, până la data de 31 decembrie
1992, precum şi sediile federaţiilor şi uniunilor naţionale de revoluţionari
constituite până la 31 decembrie 2003 vor avea acelaşi regim juridic prevăzut
pentru sediile partidelor politice. ";
- Art. 4 alin. (4): „De o indemnizaţie lunară reparatorie, calculată prin aplicarea
coeficientului de 1,10 la salariul mediu brut pe economie din luna anterioară
celei în care se face plata, beneficiază persoanele care au obţinut titlurile
prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 - şi numai dacă au un venit mai
mic decât salariul mediu brut pe economie. De aceleaşi drepturi şi în aceleaşi
condiţii beneficiază copiii eroilor-martiri, indiferent de vârstă, dacă nu sunt
încadraţi în nicio formă de învăţământ ori nu realizează venituri din motive
neimputabile lor.";
- Art. 5. alin. (1) şi
(3): „(1) Persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b), precum şi la
art. 4 alin. (1) beneficiază, pe lângă indemnizaţia calculată conform
prevederilor art. 4, şi de următoarele drepturi:
a) prioritate în asigurarea unei locuinţe din fondul
disponibil de locuinţe sociale, în localitatea de domiciliu, dacă nu au deţinut
în proprietate o altă locuinţă până la data atribuirii;
b) stabilirea chiriei la nivelul minim prevăzut de
lege pentru locuinţele din fondul locativ de stat, dacă dispun de un venit
lunar mai mic sau egal cu salariul mediu brut pe economie;
c) cumpărarea sau închirierea cu prioritate, fără
licitaţie, din fondul de stat, a unui spaţiu comercial sau de prestări servicii
corespunzător, cu o suprafaţă utilă de până la 100 m2, inclusiv în indiviziune,
sau concesionarea ori închirierea cu prioritate, fără licitaţie, a unei
suprafeţe de teren de până la 100 m2 din domeniul public pentru construirea unui spaţiu comercial sau
de prestări servicii, cu o clauză de neînstrăinare timp de 10 ani de la data
dobândirii;
d) acordarea gratuită de proteze, orteze şi scaune
cu rotile pentru invalizii care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de
muncă, costul integral al acestora fiind suportat de la Fondul naţional unic de
asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Secretariatului de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din
Decembrie 1989;
e) accesul gratuit al copiilor la creşele şi
grădiniţele din subordinea administraţiilor locale, precum şi asigurarea
gratuită a rechizitelor pentru şcolari, dacă venitul lunar este mai mic sau
egal cu salariul mediu brut pe economie;
f) acordarea unei subvenţii de stat egale cu 50%
din dobânda aferentă unui credit bancar de până la 20.000 euro, contractat
pentru cumpărarea sau construirea unei locuinţe în localitatea de domiciliu,
dacă nu au deţinut sau nu deţin o proprietate locativa, precum şi posibilitatea
garantării creditelor contractate cu indemnizaţia calculată conform
prevederilor prezentei legi;
g) atribuirea, în limita posibilităţilor, în
proprietate şi cu clauză de neînstrăinare timp de 10 ani de la data dobândirii,
a 10.000 m2 de teren în extravilan şi 500 m2 de teren în intravilan -
acesta din urmă pentru destinaţia de locuinţă, dacă nu a avut sau nu are în
proprietate un alt spaţiu locativ;
h) atribuirea în proprietate, fără plată, a locului
de veci;
i) accesul gratuit al
persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi la art. 4 alin. (1) - cu
suportarea cheltuielilor de la bugetul ministerelor respective şi de la Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate - la tratamente şi medicamente
în spitalele, policlinicile, bazele de tratament şi staţiunile
balneoclimaterice ale Ministerului Sănătăţii, Ministerului Apărării Naţionale
şi Ministerului Administraţiei şi Internelor;
j) accesul gratuit la medicamente, prin medicul de
familie, costul integral al acestora fiind
suportat din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate;
k) transportul urban gratuit cu mijloacele de
transport în comun şi, anual, 12 călătorii gratuite pe calea ferată, la clasa
I, dus-întors, cu toate categoriile de trenuri de călători; anual - 12 călătorii
gratuite dus-întors până în localitatea reşedinţă de judeţ, cu mijloace de
transport în comun, pentru persoanele care domiciliază în mediul rural. In
limita celor 12 călătorii gratuite pot călători şi membrii familiei
titularului. De aceste gratuităţi beneficiază şi însoţitorul pensionarului de
invaliditate de gradul I sau al marelui mutilat;
l) scutirea de la
plata taxelor şi impozitelor pentru o locuinţă din proprietate şi terenul
aferent acesteia, pentru autoturisme hycomat şi mototriciclu, precum şi
scutirea de taxe la importul unui singur autoturism tip hycomat sau atribuirea
gratuită, în proprietate, a unui mijloc de transport autonom corespunzător
standardelor internaţionale pentru marii mutilaţi şi persoanele prevăzute la
art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1, care au un grad
de invaliditate locomotorie;
m) acordarea unei indemnizaţii lunare, adăugată la
pensia pentru limită de vârstă, echivalentă cu un coeficient de 0,6, calculat
conform prevederilor art. 4 alin. (2);
n) pensionarea cu 5
ani înainte de împlinirea vârstei standard, prevăzută de lege;
o) scutirea de la plata taxelor pentru serviciile
publice de radiodifuziune şi de televiziune, pentru cei cu venituri lunare mai
mici decât salariul mediu brut pe economie. [...]
(3) Secretariatul de
Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989, după analizarea
dosarelor persoanelor ce solicită preschimbarea certificatelor, cu avizul
comisiei parlamentare pentru controlul aplicării prevederilor prezentei legi,
va elibera noul tip de certificat, care va avea
un format unic, cu elemente de securizare - singurul document valabil pentru a
beneficia de prevederile prezentei legi.";
- Art. 7: „Dispoziţiile prezentei legi se aplică în mod corespunzător
militarilor şi salariaţilor civili din Ministerul Apărării Naţionale şi
Ministerul Administraţiei şi Internelor, care au dobândit titlurile prevăzute
la art. 3 alin. (1) lit. b).";
- Art. 9 alin. (5): „Contestaţiile privind preschimbarea ori neefectuarea preschimbării
certificatelor, conform prezentei legi, se fac cu nominalizarea
persoanelor în cauză şi se vor adresa Comisiei parlamentare a revoluţionarilor
din decembrie 1989, care le soluţionează potrivit normelor metodologice
stabilite în acest sens.";
- Art. 10 alin. (2): „Persoanelor care au participat la Revoluţie, dar nu se încadrează în
criteriile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 566/1996, cu modificările
ulterioare, li se va atribui calitatea onorifică de participant la Revoluţia
română din decembrie 1989, în condiţiile prevăzute de normele metodologice de
aplicare a prezentei legi. ";
- Art. 17: „Pe data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 42/1990
pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora,
răniţilor, precum şi luptătorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie
1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice
alte dispoziţii contrare se abrogă."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile de lege
criticate sunt în neconcordanţă cu prevederile constituţionale ale art. 1 alin.
(3) privind caracterul statului român ca stat de drept, democratic şi social,
art. 4 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi a
cetăţenilor şi la principiul nediscriminării, ale art. 26 privind viaţa intimă,
familială şi privată a persoanei, art. 29 alin. (2) referitor la garantarea
libertăţii conştiinţei, ale art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau libertăţi, art. 94 privind atribuţia Preşedintelui României de a
conferi decoraţii şi titluri de onoare şi ale art. 108 referitoare la actele
Guvernului.
Curtea observă că excepţia de neconstituţionalitate a
fost ridicată într-o cauză al cărei obiect îl constituie o cerere de anulare a
Hotărârii Guvernului nr. 1.412/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au
contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată.
In acest sens, Curtea reţine că art. 3 alin. (5) din
lege acordă drept de proprietate asupra sediilor deţinute în clădiri
proprietate de stat organizaţiilor revoluţionarilor înfiinţate înainte de 31
decembrie 1990, care la data intrării în vigoare a legii au încheiate contracte
de închiriere pentru sediile respective. Aceste organizaţii se află într-o
situaţie obiectiv diferită faţă de cele care s-au înfiinţat după 31 decembrie
1990 şi faţă de cele care până la data intrării în vigoare a legii nu au
obţinut sedii în clădiri ale statului pentru care să fi încheiat contracte de
închiriere.
Potrivit art. 4 alin. (4) din lege, persoanele cărora
li s-a acordat titlul de Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite şi copiii
eroilor-martiri, care au un venit mai mic decât salariul mediu brut pe
economie, beneficiază de o indemnizaţie lunară. Nivelul veniturilor realizate
de diferite persoane, inferior sau superior salariului mediu brut pe economie,
plasează persoanele respective în situaţii obiectiv
diferite.
Art. 5 alin. (1) din lege prevede acordarea unor
drepturi, fără criterii care să aibă legătură cu demnitatea umană şi în mod
egal tuturor persoanelor care se încadrează în cele două categorii enunţate.
Art. 5 alin. (3) din lege a mai fost supus controlului de constituţionalitate pentru motive identice, iar
Curtea Constituţională, prin deciziile nr. 412 din 16 mai 2006 şi nr. 496 din 8
iunie 2006, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 473 din 1
iunie 2006, respectiv nr. 556 din 27 iunie 2006, a constatat că aceste
dispoziţii legale nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Art. 7 din lege prevede aplicarea în mod corespunzător
a dispoziţiilor acestei legi şi militarilor şi salariaţilor civili din
Ministerul Apărării şi Ministerul Administraţiei şi Internelor, care au obţinut
titlul de Luptător pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989, fără a
prevedea nimic în plus faţă de drepturile acordate celorlalte persoane,
deţinătoare ale aceluiaşi titlu.
Art. 9 alin. (5) din lege
reglementează dreptul de a contesta preschimbarea sau neefectuarea
preschimbării certificatelor anterior eliberate. Textul este criticat pentru
neprecizarea modului de aducere la cunoştinţă publică a persoanelor cărora
le-au fost preschimbate certificatele, pentru a putea fi contestate de terţe
persoane interesate. Potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, Curtea Constituţională nu poate modifica sau completa prevederea
legală supusă controlului.
Art. 10 alin. (2) din lege a mai fost supus controlului de constituţionalitate, iar Curtea
Constituţională, prin deciziile mai înainte citate, a statuat în sensul
constituţionalităţii şi a acestui text de lege.
Prin art. 17 din lege se dispune abrogarea Legii nr.
42/1990 şi a oricăror alte dispoziţii legale contrare prevederilor noii legi,
dar nu se dispune în niciun sens în privinţa drepturilor câştigate pe baza
legislaţiei anterioare. Alte articole din cuprinsul legii reglementează
preschimbarea certificatelor anterior acordate, preschimbare de care se
condiţionează acordarea în continuare a drepturilor câştigate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu
majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 3 alin. (5), art. 4 alin. (4), art. 5 alin. (1) şi (3), art.
7, art. 9 alin. (5), art. 10 alin. (2) şi art. 17 din Legea recunoştinţei faţă
de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române
din decembrie 1989 nr. 341/2004, excepţie ridicată de Ion Ciochină în Dosarul
nr. 6.601/1/2005 (1.550/2005) al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia
de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 septembrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman