Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 59 din 26 martie 1998

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 111 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1997 pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 183 din 18 mai 1998


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu   - judecator
    Mihai Constantinescu   - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Victor Dan Zlatescu    - judecator
    Ioan Griga             - procuror
    Anisoara Sandu-Dragu   - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 111 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1997, ridicata de Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti in Dosarul nr. 13.767/1996 al acestei instante.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 19 martie 1998, in prezenta partilor si a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 26 martie 1998.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Rechizitoriul nr. 1.836/P din 14 noiembrie 1996 al Parchetului de pe langa Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti s-a dispus trimiterea in judecata a inculpatilor Raducan Alexandru, Udila Danut si Balabaneanu Adela pentru infractiunea de bancruta frauduloasa, prevazuta la art. 208 din Legea nr. 31/1990.
    In timpul judecarii cauzei de catre Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti - Dosarul nr. 13.767/1996 -, la data de 27 iulie 1997 a intrat in vigoare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1997 care, prin prevederile art. I pct. 111, a abrogat expres art. 208 din Legea nr. 31/1990.
    La termenul de judecata din 16 septembrie 1997 Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor din aceasta ordonanta in ceea ce priveste abrogarea art. 208 din Legea nr. 31/1990.
    In baza art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, prin incheierea din aceeasi data instanta a sesizat Curtea Constitutionala cu aceasta exceptie.
    In motivarea exceptiei se sustine ca, potrivit art. 72 lit. f) din Constitutia Romaniei, reglementarea infractiunilor, a pedepselor si a regimului executarii acestora este de domeniul legilor organice, un astfel de act normativ fiind si Legea nr. 31/1990 care, prin titlul VIII, reglementeaza o serie de infractiuni si regimul sanctionator al acestora. Pe de alta parte, potrivit dispozitiilor art. 114 alin. (1) din legea fundamentala, Guvernul poate, in baza unei legi speciale de abilitare, sa emita ordonante, dar numai in domenii care nu fac obiectul legilor organice.
    In aceste conditii, se sustine ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1997, prin care s-a abrogat art. 208 din Legea nr. 31/1990, care reglementa infractiunea de bancruta frauduloasa, constituie o incalcare a prevederilor constitutionale citate.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata.
    In scopul solutionarii cauzei, conform prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia nu este intemeiata, deoarece, potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie, Guvernul poate emite ordonante de urgenta in cazuri exceptionale, pentru aceasta categorie de ordonante nefiind prevazute conditia legii speciale de abilitare si nici restrictia la domeniul legilor ordinare. Pe de alta parte, abrogarea art. 208 din Legea nr. 31/1990 a fost determinata de necesitatea punerii de acord a acestei legi cu Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii si lichidarii judiciare, prin care a fost inlaturata notiunea de faliment, lasandu-se fara suport infractiunea de bancruta frauduloasa, care era conditionata de declararea starii de faliment a societatii comerciale. De asemenea, prin abrogarea art. 208 din Legea nr. 31/1990 nu s-au dezincriminat faptele care intrau in continutul infractiunii complexe de bancruta frauduloasa, intrucat acestea se regaseau incriminate fie in titlul VIII, denumit "Infractiuni", astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1997, fie, ca infractiuni distincte, in Codul penal.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
    Prin Adresa nr. 321/C/2 din 5 decembrie 1997, procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie a comunicat ca exceptia a devenit fara obiect, ca urmare a aparitiei Legii nr. 195 din 17 noiembrie 1997, care a reintrodus art. 208 din Legea nr. 31/1990.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor si concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, constata urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care a fost legal sesizata.
    Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala se pronunta numai cu privire la neconstitutionalitatea unor dispozitii legale in vigoare de care depinde solutionarea cauzei.
    Or, daca prin dispozitiile art. I pct. 111 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1997 s-a abrogat textul art. 208 din Legea nr. 31/1990, care reglementa bancruta frauduloasa, prin Legea nr. 195 din 17 noiembrie 1997 privind aprobarea ordonantei respective, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 335 din 28 noiembrie 1997, prevederile art. I pct. 111 au fost modificate in sensul reintroducerii infractiunii de bancruta frauduloasa. Deci obiectul exceptiei - abrogarea art. 208 din Legea nr. 31/1990 - a disparut prin reintroducerea in legislatie a normei penale pentru pedepsirea bancrutei frauduloase.
    In consecinta, exceptia invocata este lipsita de obiect, Curtea Constitutionala putandu-se pronunta numai asupra dispozitiilor legale in vigoare.
    In dezbaterile care au avut loc s-a contestat calitatea de parte a Ministerului Public, de care depinde legitimarea sa pentru invocarea exceptiei. In acest sens, Udila Danut, prin avocat, a aratat ca procurorul nu ar avea calitatea de a invoca o astfel de exceptie, deoarece, potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata, la cererea uneia dintre parti sau din oficiu, de catre instanta de judecata, iar potrivit art. 23 si 24 din Codul de procedura penala, parti in procesul penal sunt inculpatul, partea vatamata, partea civila si partea responsabila civilmente. Rezulta ca reprezentantul Parchetului, nefiind parte in sens procesual penal, nu ar putea invoca exceptia de neconstitutionalitate.
    In ceea ce priveste aceasta sustinere, se constata ca legitimitatea procurorului de a ridica o exceptie de neconstitutionalitate decurge din natura si din atributiile Ministerului Public, astfel cum sunt prevazute de Constitutie si de legea pentru organizarea judecatoreasca, precum si de Codul de procedura penala.
    Astfel, potrivit art. 130 din Constitutie, in activitatea judiciara Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor, iar potrivit art. 27 lit. e) din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, acesta are ca atributie participarea, in conditiile legii, la sedintele de judecata.
    In sfarsit, la art. 315 alin. 2 din Codul de procedura penala se prevede participarea obligatorie a procurorului la toate sedintele de judecata in prima instanta, cu exceptia celor care au loc la judecatorie, unde procurorul participa numai in anumite cauze, iar potrivit art. 316 din acelasi cod, in desfasurarea cercetarii judecatoresti si a dezbaterilor procurorul exercita rolul sau activ in vederea aflarii adevarului si respectarii dispozitiilor legale.
    In lumina acestor dispozitii legale, procurorul trebuie sa-si spuna parerea asupra tuturor problemelor ridicate de parti sau de aparare, el putand formula cereri, ridica exceptii si pune concluzii, context in care este posibila ridicarea si a exceptiei de neconstitutionalitate ori de cate ori aceasta este necesara in vederea indeplinirii atributiilor enumerate mai sus, avand astfel, in sensul art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, calitatea de parte. Aceasta este si jurisprudenta Curtii Constitutionale, care a solutionat, in mod constant, exceptii de neconstitutionalitate ridicate de Ministerul Public, asa cum rezulta din Decizia Curtii Constitutionale nr. 18 din 14 martie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 343 din 12 decembrie 1994, din Decizia nr. 26 din 7 martie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 8 iulie 1996, precum si din Decizia nr. 214 din 16 iunie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 234 din  8 septembrie 1997.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 111 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1997, ridicata de Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti in Dosarul nr. 13.767/1996 al acestei instante.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 26 martie 1998.

               PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
               prof. univ. dr. IOAN MURARU

                               Magistrat-asistent,
                               Anisoara Sandu-Dragu

    Ca urmare a transferarii magistratului-asistent Anisoara Sandu-Dragu, in temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedura civila, in locul acesteia semneaza
                               Magistrat asistent sef,
                               Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 59/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 59 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 59/1998
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu