DECIZIE Nr. 585 din 8 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si art.
299 alin. 3 din Codul de procedura civila, ale art. II din Legea nr. 195/2004
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind
modificarea si completarea Codului de procedura civila si ale art. 25 alin. 3
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1123 din 13 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, ale
art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila si ale art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, exceptie ridicata de Marin Frunza in Dosarul nr. 263/CM/2005 al
Curtii de Apel Galati - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public, in
ceea ce priveste dispozitiile art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila si
ale art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
arata ca acestea au fost abrogate expres prin art. I pct. 45 din Legea nr.
219/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 609 din 14
iulie 2005, respectiv prin art. 133 alin. (1) lit. b) din titlul IX al Legii
nr. 304/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din
29 iunie 2004, punand concluzii de respingere ca fiind inadmisibila a exceptiei
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992
si ca devenita inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, deoarece
abrogarea acestora a intervenit dupa sesizarea Curtii Constitutionale. In ceea
ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Codul
de procedura civila si ale art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si
completarea Codului de procedura civila, pune concluzii de respingere a
acesteia ca neintemeiata, aratand ca instanta de contencios constitutional s-a
pronuntat prin Decizia nr. 333 din 28 iunie 2005, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 766 din 23 august 2005, in sensul constitutionalitatii
acestora.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 263/CM/2005,
Curtea de Apel Galati - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, ale
art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila si ale art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca. Exceptia a fost ridicata de Marin Frunza cu ocazia solutionarii
recursului declarat impotriva Deciziei civile nr. 1.029 din 3 decembrie 2003,
pronuntata de Tribunalul Galati in Dosarul nr. 2.212/C/2003 ce are ca obiect o
contestatie in anulare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia considera
ca dispozitiile art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, ale
art. II din Legea nr. 195/2004 si ale art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992
"sunt discriminatorii, totalitare, dictatoriale, inchizitoriale",
deoarece incalca dreptul la un recurs efectiv la o instanta nationala,
"dreptul privind interzicerea discriminarii, dreptul la un proces
echitabil, principiul universalitatii, principiul statului de drept si dreptul
la aparare". De asemenea, apreciaza ca dispozitiile Legii nr. 195/2004,
care scot recursurile de pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie si le
trimit pe cale administrativa unei instante inferioare in grad sau le trimit
prin incheiere irevocabila de declinare a competentei, data in sala de
consiliu, fara citarea partilor, incalca, de asemenea, toate drepturile
mentionate mai sus, intrucat justitiabilul este supus unei discriminari,
fiindu-i totodata nesocotit dreptul la aparare si dreptul la un proces
echitabil.
Curtea de Apel Galati - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si art.
299 alin. 3 din Codul de procedura civila, precum si ale Legii nr. 195/2004
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind
modificarea si completarea Codului de procedura civila este neintemeiata, deoarece
prin aceste dispozitii de lege s-a urmarit asigurarea unei mai bune
administrari a justitiei. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, arata ca aceasta este inadmisibila, dispozitiile respective
fiind abrogate.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. In acest sens arata ca stabilirea competentei materiale a instantelor
judecatoresti reprezinta o expresie a principiului inscris in art. 126 alin.
(2) din Constitutie, potrivit caruia "Competenta instantelor judecatoresti
si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege". Astfel, numarul
gradelor de jurisdictie, precum si repartizarea competentei materiale pe
nivelurile de instante nu sunt stabilite prin norme de natura constitutionala,
legiuitorul constituant abilitand forul legislativ sa stabileasca aceste
aspecte prin lege. In continuare, facand referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, arata ca accesul la justitie nu presupune in mod necesar
accesul la toate gradele de jurisdictie si la toate nivelurile de instante, cu
atat mai putin ajungerea tuturor cauzelor la Inalta Curte de Casatie si Justitie,
motiv pentru care exercitarea controlului de legalitate, pe calea recursului,
de o alta instanta decat instanta suprema nu contravine nici dreptului la un
proces echitabil, nici dreptului la un recurs efectiv si liberului acces la
justitie. De asemenea, se arata ca prevederile legale sunt concepute astfel
incat sa confere aceleasi posibilitati si sa impuna aceleasi obligatii celor
care se afla in situatii similare, motiv pentru care prevederile legale
referitoare la competenta nu sunt nici "discriminatorii", nici
"inchizitoriale".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata
este neintemeiata. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila si ale
Legii nr. 195/2004 fata de prevederile art. 21 si 126 din Constitutie, arata ca
aceasta nu poate fi retinuta, deoarece instituirea regulilor de desfasurare a
procesului in fata instantelor judecatoresti este de competenta exclusiva a
legiuitorului. Astfel, prevederile legale criticate, care reglementeaza
competenta materiala a instantelor judecatoresti, precum si cele referitoare la
termenul si formele recursului nu ingradesc sub nici un aspect accesul liber la
justitie al cetatenilor, iar instituirea unor proceduri speciale in
considerarea unor situatii deosebite este compatibila cu liberul acces la
justitie. De asemenea, arata ca dispozitiile de lege criticate nu aduc atingere
nici prevederilor art. 1, 11, 15, 20 si 24 din Constitutie. In ceea ce priveste
critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin. 3 din Legea nr.
92/1992, arata ca aceasta este inadmisibila, aceste dispozitii fiind abrogate
prin Legea nr. 304/2004, iar potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
Curtea Constitutionala se pronunta numai cu privire la dispozitiile dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie:
- Dispozitiile art. 3 din Codul de procedura civila; aceste dispozitii au
fost modificate succesiv prin mai multe acte normative, ultimul dintre ele fiind
Legea nr. 219/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
138/2000 pentru modificarea si completarea Codului de procedura civila,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 609 din 14 iulie
2005;
- Art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila; aceste dispozitii au fost
abrogate expres prin art. I pct. 45 din Legea nr. 219/2005 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea si
completarea Codului de procedura civila, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 609 din 14 iulie 2005;
- Art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30
septembrie 1997; aceste dispozitii au fost abrogate expres prin art. 133 alin.
(1) lit. b) din titlul IX al Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 29 iunie
2004;
- Desi Curtea Constitutionala a fost sesizata cu dispozitiile Legii nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003
privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, din motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se observa ca, in fapt, critica autorului
acesteia vizeaza dispozitiile art. II din Legea nr. 195/2004. Asadar, Curtea
Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra acestui din urma text de lege.
Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila a fost
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004.
Textele de lege criticate au urmatorul cuprins:
- Art. 3 din Codul de procedura civila: "Curtile de apel judeca:
1. in prima instanta, procesele si cererile in materie de contencios
administrativ privind actele autoritatilor si institutiilor centrale;
2. ca instante de apel, apelurile declarate impotriva hotararilor
pronuntate de tribunale in prima instanta;
3. ca instante de recurs, recursurile declarate impotriva hotararilor
pronuntate de tribunale in apel sau impotriva hotararilor pronuntate in prima
instanta de tribunale, care, potrivit legii, nu sunt supuse apelului, precum si
in orice alte cazuri expres prevazute de lege;
4. in orice alte materii date prin lege in competenta lor.";
- Art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila: "In situatiile in
care, potrivit dispozitiilor prezentului cod sau ale legii speciale,
incheierile sau alte hotarari pronuntate de instantele judecatoresti sunt
supuse numai recursului, judecarea acestei cai de atac este de competenta
instantei imediat superioare celei care a pronuntat hotararea in cauza sau,
dupa caz, de competenta instantei expres prevazute de lege.";
- Art. II din Legea nr. 195/2004: "(1) Recursurile impotriva
hotararilor date fara drept de apel potrivit legii in vigoare la data
pronuntarii lor si aflate pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie se
trimit spre judecata instantelor imediat superioare celor care au pronuntat
hotararea in prima instanta.
(2) Recursurile aflate pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie si
care au ca obiect hotarari prin care tribunalele au judecat apeluri se trimit
spre judecata curtilor de apel.
(3) Recursurile prevazute la alin. (1) si (2), a caror admisibilitate in
principiu nu a fost examinata pana la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, se scot de pe rol si se trimit, pe cale administrativa, instantelor
devenite competente sa le judece, iar in cazul in care admisibilitatea in
principiu a fost examinata, se trimit prin declinarea competentei, prin
incheiere irevocabila, data in camera de consiliu, fara citarea
partilor.";
- Art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992: "Ca instante de recurs,
curtile de apel judeca recursurile declarate impotriva hotararilor pronuntate
de tribunale in apel, precum si in alte cauze prevazute de lege."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 1 referitoare la statul roman,
art. 11 privind dreptul international si dreptul intern, art. 15 privind
universalitatea, art. 16 referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii,
art. 20 relative la tratatele internationale privind drepturile omului, art. 21
privind accesul liber la justitie, art. 24 privind dreptul la aparare, art. 124
privind infaptuirea justitiei si ale art. 126 privind instantele judecatoresti.
De asemenea, considera ca se incalca si prevederile art. 6 privind dreptul
la un proces echitabil, art. 13 privind dreptul la un recurs efectiv, art. 14
privind interzicerea discriminarii si art. 17 privind interzicerea abuzului de
drept din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, precum si ale art. 1, 2 si 7 privind egalitatea in drepturi, ale
art. 6 referitoare la dreptul fiecarui om de a-i fi recunoscuta calitatea de
subiect de drept, ale art. 8 privind dreptul de a sesiza instantele
judecatoresti, ale art. 10 privind dreptul persoanei de a fi audiata in mod
echitabil si public de un tribunal independent si impartial, ale art. 11
referitoare la prezumtia de nevinovatie si ale art. 30 privind interpretarea
Declaratiei, din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca obiectul
cauzei in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate il constituie
recursul impotriva unei decizii a Tribunalului Galati intr-un dosar ce avea ca
obiect o contestatie in anulare, recurs a carui solutionare, la momentul
declararii, era de competenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie, potrivit
art. I pct. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind
modificarea si completarea Codului de procedura civila. In urma aprobarii cu
modificari si completari a acestui act normativ, prin Legea nr. 195/2004,
recursurile au fost trimise pe cale administrativa instantei devenite
competente sa le solutioneze, respectiv Curtii de Apel Galati - Sectia civila,
in conformitate cu dispozitiile art. II alin. (1) si (3) teza intai din Legea
nr. 195/2004. Ulterior, avand in vedere infiintarea sectiilor specializate in
cadrul Curtii de Apel Galati, instanta a invocat exceptia necompetentei Sectiei
civile si a dispus scoaterea de pe rolul Sectiei civile a cauzei si trecerea
acesteia pe rolul Sectiei conflicte de munca si asigurari sociale din cadrul
Curtii de Apel Galati.
Potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si
oricare ar fi obiectul acestuia". Asa fiind, Curtea constata ca
dispozitiile art. 3 pct. 1, 2 si 4 din Codul de procedura civila nu au legatura
cu solutionarea cauzei deduse judecatii, respectiv cu solutionarea recursului
impotriva deciziei Tribunalului Galati. Or, potrivit dispozitiilor alin. (6) al
art. 29 din Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate contrara
prevederilor alin. (1) al aceluiasi articol este inadmisibila, urmand a fi
respinsa ca atare.
Cu privire la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 299
alin. 3 din Codul de procedura civila si art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, Curtea constata ca aceste dispozitii au fost
abrogate expres prin art. I pct. 45 din Legea nr. 219/2005, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 609 din 14 iulie 2005, respectiv
prin art. 133 alin. (1) lit. b) din titlul IX al Legii nr. 304/2004, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004.
In conformitate cu dispozitiile art. 147 alin. (1) din Constitutie, numai
legile si ordonantele in vigoare pot forma obiect al controlului de
constitutionalitate. In consecinta, Curtea retine ca in cauza devin incidente
dispozitiile art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora
controlul de constitutionalitate exercitat de Curte nu poate avea ca obiect
decat legi sau ordonante ori dispozitii dintr-o lege sau ordonanta in vigoare
la momentul exercitarii acestuia, in caz contrar exceptia fiind inadmisibila.
Avand in vedere ca, in cauza, abrogarea art. 299 alin. 3 din Codul de procedura
civila a intervenit dupa sesizarea Curtii Constitutionale, exceptia urmeaza sa
fie respinsa ca devenita inadmisibila.
Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 3
din Codul de procedura civila si art. II din Legea nr. 195/2004, prin Decizia
nr. 333 din 28 iunie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 766 din 23 august 2005, Curtea a constatat ca aceasta este neintemeiata,
in considerarea celor ce urmeaza.
Modificarea reglementarii in aceasta materie a fost realizata de legiuitor
in cadrul competentei sale constitutionale, fiind impusa de o serie de ratiuni
majore, care erau afectate de reglementarea anterioara, ce instituia competenta
exclusiva a Inaltei Curti de Casatie si Justitie in materie de solutionare a
recursurilor. S-a urmarit astfel o mai buna administrare a justitiei, o deplina
realizare a accesului liber la justitie si a dreptului la un proces echitabil.
Dupa cum a decis Curtea Constitutionala in Decizia nr. 523 din 25 noiembrie
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 144 din 17
februarie 2005, dispozitia art. II din Legea nr. 195/2004 a fost adoptata
pentru a se debloca activitatea de solutionare a recursurilor de catre Inalta
Curte de Casatie si Justitie, care, in aplicarea prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 58/2003, avea competenta generala in materia
recursului civil, iar din aceasta cauza, dat fiind numarul mare al cauzelor pe
rol, se afla in imposibilitate de a asigura solutionarea acestora in termenul
rezonabil impus de art. 21 alin. (3) din Constitutie. Noua solutie legislativa
nu instituie nici o discriminare si, ca atare, nu contravine principiului
egalitatii de tratament intre subiectele de drept. Consacrarea posibilitatii de
a exercita o cale de atac impotriva solutiei de trimitere a dosarului, pe cale
administrativa sau prin incheiere de declinare de competenta, la instanta
devenita competenta potrivit noii reglementari, ar fi fost nu doar neproductiva,
ducand la tergiversarea solutionarii cauzei, ci, totodata, inutila fata de
caracterul imperativ al normelor in materie de competenta. Asa fiind, nu se
poate retine incalcarea nici unuia dintre textele invocate de autorul
exceptiei, continute in Constitutie, in Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale si in Declaratia Universala a Drepturilor
Omului.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 pct. 1, 2 si 4 din Codul de procedura civila si a
dispozitiilor art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, exceptie ridicata de Marin Frunza in Dosarul nr. 263/CM/2005 al
Curtii de Apel Galati - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale.
2. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de acelasi autor in acelasi dosar al aceleiasi instante.
3. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 pct. 3 din Codul de procedura civila si art. II din Legea
nr. 195/2004, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar al aceleiasi
instante.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu