DECIZIE Nr.
584 din 13 iunie 2007
referitoare la
constitutionalitatea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament
Ambulatoriu si Medicina Preventiva din subordinea Ministerului Apararii in
subordinea Academiei Romane si pentru stabilirea unor masuri organizatorice
aferente acesteia
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 457 din 6 iulie 2007
Cu Adresa nr. 51/2.403 din 28 mai 2007, secretarul
general al Camerei Deputaţilor a transmis Curţii Constituţionale sesizarea
referitoare la neconstituţionalitatea Legii privind aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de
Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicină Preventivă din subordinea
Ministerului Apărării în subordinea Academiei Române şi pentru stabilirea unor
măsuri organizatorice aferente acesteia, formulată de un număr de 62 de
deputaţi, şi anume: Gheorghe I. Albu, Roberta Alma C. Anastase, Nicolae N. Bara, Gheorghe G. Barbu,
Cornel Ştefan C. Bardan, Iulian-Gabriel P. Bîrsan,
Anca-Daniela C. Boagiu, Ionela I. Bruchental-Pop,
William Gabriel S. Brânză, Daniel I. Buda, Costică N. Canacheu, Bogdan C. Cantaragiu, Alexandru A.
Ciocâlteu, Anca M. Constantinescu, Radu-Cătălin Drăguş, Stelian N. Duţu,
Ionesie P Ghiorghioni, Ion I. Gonţea,
Dan N. Grigore, Monica Maria C. Iacob Ridzi, Traian Constantin A. Igaş, Ilie B.
Cristian, Valentin Adrian M. Iliescu, Gratiela Denisa M. Iordache, Radu V. D. Lambrino, Dănuţ E. Liga, Mircea Man,
Marian-Jean J. G. Marinescu, Laurenţiu C. Mironescu, Liviu Alexandru H. Miroşeanu,
Alexandru E. Mocanu, Petru P Movilă, Dorin-Liviu D. Nistoran, Ioan C. Oltean,
Aurel A. Olarean, Constantin M. Petrea, Cosmin Gabriel C. Popp, Cezar Florin
Gh. Preda, Ioan Dumitru I. Puchianu, Dumitru Gh.
Puzdrea, Cristian I. Rădulescu, Marius I. Rogin, Marcel Laurenţiu M. Romanescu,
Gheorghe G. Sârb, Mugurel Liviu S. Sârbu, Petre Străchinaru, Valeriu I. Tabără, Horia C. Văsioiu, Augustin A.
Zegrean, Iustian M.S. Mircea Teodor, Constantin C. Amarie, Eugen A. Bejinariu,
Niculae P. Mircovici, Dumitru D. Becşenescu, Dragoş V Ujeniuc, Mihail M. Sireţeanu, Viorel N. Oancea, Ion I. Stoica, Cornel H. Ştirbeţ, Vasile I. Pruteanu, Corneliu V Momanu, Cristian Alexandru R. Boureanu.
Sesizarea a fost formulată în temeiul art. 146 lit. a)
din Constituţie şi al art. 15 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a fost înregistrată la Curtea Constituţională
sub nr. 5.261 din 29 mai 2007 şi constituie obiectul Dosarului nr. 791A/2007.
In motivarea sesizării, se arată că, prin soluţia
propusă, legea criticată încalcă prevederile constituţionale ale art. 115 alin.
(4), potrivit cărora „Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în
situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având
obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora". Or, „niciuna din
cele trei condiţii prevăzute de textul constituţional nu este
îndeplinită". In acest sens, se invocă jurisprudenţa Curţii
Constituţionale, de exemplu, Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995, prin care s-a statuat că „situaţia
extraordinară" „este justificată de interesul public legat de caracterul
anormal şi excesiv al unei astfel de situaţii", măsura putându-se
fundamenta „numai pe necesitatea şi urgenţa reglementării unei situaţii care,
datorită circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii
imediate în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului
public".
De asemenea, se arată că, prin
Decizia nr. 95 din 8 februarie 2006, Curtea Constituţională „a precizat"
că este competentă să efectueze controlul de constituţionalitate a legilor de
aprobare a ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului, în vederea restabilirii
ordinii de drept consacrate prin Legea fundamentală. Or, în cauză, nici din
„motivarea inclusă în corpul ordonanţei", nici din „reglementarea în
sine" nu reiese „existenţa unei situaţii extraordinare a cărei
reglementare nu poate fi amânată", aşa cum prevede art. 115 alin. (4) din
Constituţie.
In sfârşit, autorii sesizării arată că, în sensul
deciziilor Curţii Constituţionale nr. 83 din 19 mai 1998 şi nr. 114 din 20
iulie 1999, existenţa caracterului obiectiv al situaţiei extraordinare „nu
depinde de voinţa Guvernului, care, în asemenea împrejurări, este constrâns să
reacţioneze prompt pentru apărarea unui interes public, pe calea ordonanţei de
urgenţă", ci „depinde de necesitatea sau existenţa unor împrejurări care
să justifice cazul excepţional", precum şi că „urgenţa reglementării
trebuie să rezulte din nota de fundamentare sau din motivele prezentate de
Guvern la dezbaterile parlamentare". Aşadar, se consideră că „ordonanţa de
urgenţă nu este condiţionată de posibilitatea utilizării altor mijloace
constituţionale, cum ar fi adoptarea iniţiativei în procedura legislativă
obişnuită".
In consecinţă, se solicită Curţii să constate
„neconstituţionalitatea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 17/2007", deoarece aceasta nu îndeplineşte „niciuna din
exigenţele Curţii Constituţionale".
In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 643 din 16 iulie 2004, sesizarea a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru
a prezenta punctele lor de vedere.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, cu Adresa nr. 51/2.627 din 8 iunie 2007, a transmis Curţii
Constituţionale punctul său de vedere, prin care arată că sesizarea de
neconstituţionalitate este
neîntemeiată şi propune respingerea acesteia pentru următoarele considerente:
termenul de „situaţie extraordinară" la care se referă art. 115 alin. (4)
din Constituţie nu are un conţinut juridic, nu este definit într-o manieră sau
formulare normativă.
Intrucât Constituţia nu a oferit o calificare juridică
formală a termenului de „situaţie extraordinară", revine Parlamentului
dreptul de a aprecia de fiecare dată şi în circumstanţe evaluabile dacă
Guvernul a respectat sau nu dispoziţiile art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Este adevărat că existenţa situaţiei extraordinare nu
depinde de voinţa Guvernului. In acest sens, Decizia nr. 83 din 19 mai 1998 a
Curţii Constituţionale este corectă. Nu este mai puţin adevărat, însă, că este
dreptul Guvernului să aprecieze dacă o anumită situaţie, în care se impune
recurgerea la reglementarea normativă, are sau nu caracter extraordinar. In
aceasta constă şi esenţa delegării legislative constituţionale.
Intreaga construcţie logică a art. 115 alin. (4) din
Constituţie îndreptăţeşte Guvernul să emită cu rapiditate legislativă o
ordonanţă de urgenţă. Urgenţa reglementării legislative este aspectul dominant
care decurge din alin. (4) şi (5) ale art. 115 din Constituţie.
Nu rezultă din sesizarea făcută Curţii Constituţionale
că autorii acesteia ar nega existenţa ca atare a unei situaţii extraordinare
care a determinat Guvernul să emită Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
17/2007. Grupul de deputaţi semnatari ai sesizării se limitează doar la simpla
afirmaţie că „din motivarea inclusă în corpul ordonanţei, cât şi din
reglementarea în sine nu reiese sub nicio formă existenţa unei situaţii
extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată, care să fi justificat
emiterea unei ordonanţe de urgenţă". Afirmaţia nu este, însă, însoţită sau
întărită de vreun argument. Datorită acestei omisiuni, afirmaţia semnată de cei
62 de deputaţi echivalează cu o simplă opinie.
Grupul de deputaţi omite să ia în calcul dreptul
suveran al Parlamentului de a aprecia cu adevărat caracterul extraordinar al
unei anumite situaţii. Semnatarii sesizării au scăpat din vedere faptul că în
procesul de dezbatere legislativă a unei ordonanţe de urgenţă, Parlamentul se
pronunţă prin vot nu numai asupra conţinutului normativ al ordonanţei, ci şi
asupra aprecierii şi chiar a existenţei situaţiei extraordinare. In final,
Parlamentul decide prin autoritatea votului său dacă Guvernul a emis o
ordonanţă de urgenţă într-o situaţie extraordinară sau, dimpotrivă, într-o
situaţie de normalitate. In speţa dedusă Curţii Constituţionale Parlamentul, cu
majoritate de voturi, a aprobat Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2007
şi, prin aceasta, a confirmat existenţa situaţiei extraordinare.
Potrivit art. 115 alin. (4) din
Constituţie, Guvernul are exclusiv obligaţia formală de a motiva urgenţa în
cuprinsul ordonanţei. Lectura atentă şi obiectivă a întregului alineat al art.
115 din Constituţie relevă că Adunarea Constituantă a luat în considerare
conceptul de „situaţie extraordinară" raportat strict la imposibilitatea
amânării reglementării juridice a acesteia. Cu alte
cuvinte, Legiuitorul Constituant nici nu a obligat
Guvernul să demonstreze caracterul extraordinar al situaţiei care urmează să
fie reglementată „fără amânare", ci doar să motiveze formal urgenţa.
Guvernul a recurs la adoptarea ordonanţei respective
pentru asigurarea într-un termen cât mai scurt a unui cadru legal care să
permită înfiinţarea unui complex unitar de sănătate la cel mai înalt nivel,
compus din spital şi ambulatoriu.
Guvernul, în punctul său
de vedere transmis Curţii Constituţionale, cu adresa nr. 5/2.836/C.P.T. din 8
iunie 2007, referindu-se la sensul conceptului de „caz excepţional/situaţie
extraordinară" aşa cum acesta se regăseşte în jurisprudenţa Curţii Constituţionale,
menţionează următoarele: din jurisprudenţa Curţii Constituţionale se poate
desprinde concluzia că, în exerciţiul atribuţiilor sale privitoare la
conducerea generală a administraţiei publice, Guvernul dispune de un drept de
apreciere asupra măsurilor pe care trebuie să le ia, fiind îndreptăţit, atunci
când este confruntat cu o situaţie excepţională, să recurgă la adoptarea unei
sau unor ordonanţe de urgenţă, atunci când un interes public major este
periclitat şi nu este în măsură să facă faţă situaţiei prin celelalte mijloace
pe care Constituţia le prevede pentru situaţii obişnuite.
In cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
17/2007, se face precizarea că „neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor
prevăzute în prezentul act normativ ar putea avea consecinţe negative în ceea
ce priveşte posibilitatea asigurării asistenţei medicale şi a protecţiei
sanitare pentru demnitarii români şi străini, activităţi de importanţă
deosebită pentru România în relaţiile cu statele ai căror demnitari solicită
astfel de servicii pe teritoriul statului român". „Situaţia
extraordinară" constituie o chestiune de fapt asupra căreia doar Guvernul
este în măsură să se pronunţe.
Aprecierea de către Guvern a situaţiei ca fiind una
„extraordinară", care să justifice intervenţia pe calea unei ordonanţe de
urgenţă, a fost corectă câtă vreme Parlamentul -prin una din Camere - a adoptat
această ordonanţă de urgenţă, chiar cu unele modificări care nu schimbă însă
fondul reglementării.
Aşa fiind, Guvernul apreciază că sesizarea de
neconstituţionalitate ce formează obiectul Dosarului nr. 791A/2007 al Curţii
Constituţionale este neîntemeiată.
Preşedintele Senatului nu
a comunicat punctul său de vedere cu privire la obiecţia de
neconstituţionalitate formulată.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstituţionalitate, punctele
de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul
judecătorului-raportor, Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic,
Tratament Ambulatoriu şi Medicină Preventivă din subordinea Ministerului
Apărării în subordinea Academiei Române şi pentru stabilirea unor măsuri
organizatorice aferente acesteia, raportată la prevederile Constituţiei, precum
şi dispoziţiile din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, reţine următoarele:
Curtea a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie, precum şi celor ale art. 1, 10, 15 şi 18 din Legea nr.
47/1992, să se pronunţe asupra constituţionalităţii prevederilor legale criticate.
Obiectul controlului de constituţionalitate, aşa cum a
fost formulat de autorii sesizării, il constituie Legea privind aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului
Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicină Preventivă din
subordinea Ministerului Apărării în subordinea Academiei Române şi pentru
stabilirea unor măsuri organizatorice aferente acesteia.
In opinia autorilor sesizării, legea criticată încalcă
prevederile constituţionale ale art. 115 alin. (4), potrivit cărora „Guvernul
poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror
reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în
cuprinsul acestora".
Aşadar, în cauză, controlul de constituţionalitate
vizează atât legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
17/2007, cât şi, implicit, însăşi ordonanţa pe care o aprobă, ambele în
integralitatea lor.
In esenţă, critica de neconstituţionalitate constă în
susţinerea că „atât din motivarea inclusă în corpul ordonanţei, cât şi din
reglementarea în sine nu reiese sub nici o formă existenţa unei situaţii
extraordinare, a cărei reglementare nu poate fi amânată, care să fi justificat
emiterea unei ordonanţe de urgenţă, aşa cum rezultă din prevederile art. 115
alin. (4) din Constituţia României". In acest sens, este invocată
jurisprudenţa Curţii Constituţionale, de exemplu, Deciziile nr. 65 din 20 iunie
1995, nr. 83 din 19 mai 1998, nr. 114 din 20 iulie 1999 şi nr. 95 din 8
februarie 2006, prin care se statuează cu privire la „situaţia
extraordinară" care justifică emiterea ordonanţelor de urgenţă.
Examinând aceste susţineri, Curtea reţine că
jurisprudenţa invocată de autorii sesizării se întemeiază pe prevederile
constituţionale ale art. 114 alin. (4), în redactarea anterioară revizuirii
Constituţiei, care condiţionau posibilitatea Guvernului de a adopta ordonanţe
de urgenţă exclusiv de existenţa unor „cazuri excepţionale".
Or, în prezentul dosar criticile formulate privesc
aspecte de neconstituţionalitate extrinsecă, constând în încălcarea exigenţelor constituţionale în materie de
delegare legislativă prevăzute după revizuirea Constituţiei de art. 115 alin.
(4), potrivit cărora „Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în
situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având
obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora". Aşa fiind,
Curtea constată că, în legătură cu adoptarea ordonanţelor de urgenţă, potrivit
Constituţiei revizuite, situaţia extraordinară constă într-o stare de
urgenţă în reglementarea unor relaţii sociale ce nu suportă în nici un fel
amânarea. De asemenea, Curtea reţine că, în aplicarea prevederilor
constituţionale ale art. 115 alin. (4), determinarea concretă a „situaţiilor
extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată" aparţine
Guvernului, care are însă obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul
ordonanţei.
In cauză, din preambulul Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 17/2007, precum şi din expunerea de motive la proiectul legii de
aprobare a acesteia, rezultă că Guvernul a recurs la acest procedeu legislativ
„având în vedere necesitatea
înfiinţării unui complex unitar de sănătate la cel mai înalt nivel, compus din
spital şi ambulator [...]", „[...] realizându-se astfel posibilitatea
acordării de asistenţă medicală integrată pentru pacienţi". Centrul
medical urmează să asigure asistenţă medicală primară, de specialitate, de
urgenţă pentru categorii de persoane aflate în sistemul de asigurări sociale de
sănătate. „Neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor prevăzute în prezentul
act normativ" ar putea avea consecinţe negative cu privire la asigurarea
asistenţei medicale şi a protecţiei sanitare pentru un important segment din
populaţia ţării.
Din examinarea materialelor documentare, Curtea reţine că Centrul Medical de Diagnostic, Tratament
Ambulatoriu şi Medicină Preventivă a funcţionat ca unitate sanitară cu caracter
ambulatoriu pe lângă spitalul „Elias" până în anul 1990, când, prin
Decretul Consiliului Frontului Salvării Naţionale nr. 16 din 4 ianuarie 1990,
publicat în Monitorul Oficial al României nr. 2 din 5 ianuarie 1990, Spitalul
„Elias" şi Oficiul farmaceutic nr. 3, împreună cu unităţile
subordonate, au trecut din subordinea Ministerului Sănătăţii în subordinea
Ministerului Apărării Naţionale. In cadrul prevederilor din programul de
guvernare (2001-2004) referitoare la reforma sistemului sanitar din România şi
la restructurarea Ministerului Apărării Naţionale, prin Ordonanţa Guvernului
nr. 39/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 93 din 2 februarie 2002,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 251/2002, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 304 din 9 mai 2002, Spitalul „Elias" a trecut din subordinea şi administrarea
Ministerului Apărării Naţionale în administrarea Academiei Române.
Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă criticată în
vederea creării la nivelul Academiei Române a unui complex unitar de sănătate,
care să includă Spitalul „Elias" şi Centrul Medical de Diagnostic,
Tratament Ambulatoriu şi Medicină Preventivă, precum şi pentru a asigura
într-un termen cât mai scurt
posibil cadrul legal care să permită desfăşurarea activităţii celor două
unităţi sanitare în regim de spital-ambulatoriu. Totodată, prin Hotărârea
Guvernului nr. 493/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2007, imobilul în
care îşi desfăşoară activitatea Centrul Medical de Diagnostic, Tratament
Ambulatoriu şi Medicină Preventivă a fost transmis din administrarea
Ministerului Apărării în administrarea Academiei Române.
Potrivit art. 146 lit. a) din Constituţie, ulterior
votului Parlamentului şi înainte de promulgarea legilor, asupra
constituţionalităţii acestora, la sesizarea subiecţilor prevăzuţi de text, se
poate pronunţa Curtea Constituţională. Sub acest aspect, în jurisprudenţa sa
Curtea a statuat în mod constant că viciul de neconstituţionalitate a unei
ordonanţe sau ordonanţe de urgenţă emise de Guvern nu poate fi acoperit prin
aprobarea ei de Parlament, prin lege. Aşa fiind, Curtea constată că în prezenta
cauză atât legea de aprobare, cât şi ordonanţa ca atare nu conţin acel venin
care să le facă neconstituţionale, întrucât, prin natura şi finalitatea lor,
măsurile privind organizarea asistenţei medicale, ca şi cele de protecţie a
sănătăţii, prevăzute de Legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic,
Tratament Ambulatoriu şi Medicină Preventivă din subordinea Ministerului
Apărării în subordinea Academiei Române şi pentru stabilirea unor măsuri
organizatorice aferente acesteia au caracter de necesitate şi de urgenţă,
fiind luate pentru protejarea unui interes social major. In materie de ocrotire
a sănătăţii publice existenţa unei „situaţii extraordinare a cărei reglementare
nu poate fi amânată" se poate deduce din consecinţele negative, uneori
ireparabile, pe care le poate avea neintervenţia la un moment dat a
legiuitorului în domeniu.
Faţă de cele arătate, rezultă că Guvernul a adoptat
ordonanţa de urgenţă criticată, cu respectarea exigenţelor constituţionale
prevăzute de art. 115 alin.(4).
In temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) şi al art.
147 alin. (4) din Constituţie, precum şi ale prevederilor art. 11 alin. (1)
lit. A.a), ale art. 15 şi ale art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cu majoritate de
voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Constată că Legea privind aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea
Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu
şi Medicină Preventivă din subordinea Ministerului Apărării în subordinea
Academiei Române şi pentru
stabilirea unor măsuri organizatorice aferente acesteia, precum şi ordonanţa de
urgenţă, sub aspectele criticate,
sunt constituţionale.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Preşedintelui României şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 13 iunie 2007 şi la
aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Acsinte
Gaspar, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Ion Predescu, Şerban Viorel Stănoiu şi
Tudorel Toader, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu