DECIZIE Nr. 581 din 3 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin.
(3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1113 din 9 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1996 privind taxele judiciare
de timbru, exceptie ridicata de Dan Niculescu in Dosarul nr. 1.687/2005 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand in acest sens ca textul de lege
criticat a mai fost supus controlului de constitutionalitate, Curtea
Constitutionala statuand ca acesta nu contravine normelor constitutionale si
internationale invocate ca fiind incalcate si in prezenta cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 iulie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.687/2005,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (3) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Exceptia de
neconstitutionalitate a fost invocata de Dan Niculescu intr-o cauza avand ca
obiect o cerere de reexaminare a taxei de timbru.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul de lege criticat, prevazand caracterul irevocabil al incheierii prin
care se solutioneaza cererea de reexaminare a taxei de timbru, este contrar
prevederilor art. 11 si 20 din Constitutie, prin raportare la "prevederile
imperative ale Conventiei europene a drepturilor omului (inclusiv protocoalele
aditionale) privind obligativitatea ca orice hotarare sa fie supusa la cel
putin doua grade de jurisdictie".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand in acest sens ca posibilitatea
exercitarii unei cai de atac impotriva incheierii de solutionare a cererii de
reexaminare a taxei de timbru ar afecta grav principiul celeritatii, care
guverneaza solutionarea acestei chestiuni prealabile.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctul
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
legale criticate este neintemeiata. Arata, in acest sens, ca textul de lege
criticat a mai fost examinat de catre Curtea Constitutionala, prin raportare la
prevederile art. 11, 20 si 21 din Constitutie, iar prin deciziile nr. 42 din 27
ianuarie 2005 si nr. 164 din 22 martie 2005, Curtea a statuat in sensul
conformitatii lor cu normele fundamentale invocate ca fiind incalcate si in
prezenta cauza. In plus, precizeaza ca textul de lege criticat nu incalca nici
prevederile art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, "care consacra dreptul la un recurs efectiv, intrucat
insasi cererea de reexaminare a taxei de timbru este o cale de atac in sensul
celei reglementate de aceste dispozitii legale".
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 18 alin. (3) din Legea
nr. 146/1997 sunt constitutionale. Textul de lege criticat contine o norma de
procedura, care vizeaza un incident procedural prealabil antamarii fondului de
catre instanta de judecata, iar solutionarea acestei chestiuni prealabile este
guvernata de principiul celeritatii, care ar fi grav afectat prin posibilitatea
exercitarii unei cai de atac impotriva incheierii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997, astfel cum acestea au fost modificate prin art. V pct. 2 din Legea nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003
privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, lege publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004. Aceste
dispozitii au urmatorul continut:
- Art. 18 alin. (3): "Cererea se solutioneaza in camera de consiliu de
un alt complet, fara citarea partilor, prin incheiere irevocabila."
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate sunt contrare
prevederilor art. 11 si 20 din Constitutie, referitoare la cuprinderea in
dreptul intern a tratatelor internationale ratificate de Parlament, respectiv
la prioritatea fata de reglementarile interne a pactelor si tratatelor
privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte.
Aceste norme constitutionale sunt raportate, la modul general, la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si la
protocoalele aditionale la Conventie. Din referirile exprese la prevederile acestor
instrumente juridice internationale rezulta ca autorul are in vedere art. 13
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
si art. 2 din Protocolul nr. 7 la Conventie, ratificate de Romania prin Legea
nr. 30/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din
31 mai 1994. Aceste norme internationale prevad:
- Art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale - "Dreptul la un recurs efectiv":
"Orice persoana, ale carei drepturi si libertati recunoscute de
prezenta Conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze efectiv unei
instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora unor persoane
care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale.";
- Art. 2 din Protocolul nr. 7 la Conventie - "Dreptul la doua grade de
jurisdictie in materie penala":
"1. Orice persoana declarata vinovata de o infractiune de catre un
tribunal are dreptul sa ceara examinarea declaratiei de vinovatie sau a
condamnarii de catre o jurisdictie superioara. Exercitarea acestui drept,
inclusiv motivele pentru care acesta poate fi exercitat, sunt reglementate de
lege.
2. Acest drept poate face obiectul unor exceptii in cazul infractiunilor
minore, asa cum acestea sunt definite de lege, sau cand cel interesat a fost
judecat in prima instanta de catre cea mai inalta jurisdictie ori a fost
declarat vinovat si condamnat ca urmare a unui recurs impotriva achitarii
sale."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale si internationale
invocate, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
In jurisprudenta sa, Curtea a statuat in mod constant ca accesul liber la
justitie nu inseamna acces la toate structurile judecatoresti si la toate
gradele de jurisdictie. Acest drept poate fi supus unor conditionari de fond si
de forma, iar existenta uneia ori a mai multe cai de atac nu este impusa,
pentru toate cazurile, nici de Constitutie si nici de vreun tratat
international la care Romania este parte.
Conditiile de exercitare a dreptului de acces liber la justitie, precum si
a cailor de atac sunt prevazute de norme juridice de drept procesual, textul de
lege criticat in prezenta cauza avand o astfel de natura. Or, conform
prevederilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, "Competenta instantelor
judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege",
iar art. 129 din Legea fundamentala prevede ca, "Impotriva hotararilor
judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de
atac, in conditiile legii".
Curtea Constitutionala nu poate retine pretinsa incalcare a art. 13 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
care consacra dreptul oricarei persoane de a se adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime. Sintagma
"recurs efectiv" din denumirea articolului invocat nu are
semnificatia unei cai de atac impotriva unei hotarari judecatoresti, ci se
refera la dreptul persoanei de a recurge, prin cerere, la o instanta
judecatoreasca, in vederea solutionarii cauzei sale. Or, potrivit art. 18 alin.
(2) din Legea nr. 146/1997, impotriva modului de stabilire a taxei de timbru se
poate face cerere de reexaminare, astfel ca nu se poate sustine lipsa oricarei
cai de atac.
Mai mult, Curtea observa ca cererea prin care se contesta modul de
stabilire a taxei de timbru nu priveste fondul litigiului dedus judecatii, ci
solicita doar un control asupra legalitatii si temeiniciei sumei ce reprezinta
taxa judiciara de timbru, conditie prealabila a accesului la instanta.
In ceea ce priveste sustinerile potrivit carora dispozitiile art. 18 alin.
(3) din Legea nr. 146/1997 contravin prevederilor art. 2 din Protocolul nr. 7
la Conventie, Curtea observa ca nici acestea nu pot fi retinute, normele
internationale invocate avand aplicabilitate doar in materie penala. De altfel,
legislatia nationala poate deroga chiar si de la aceasta reglementare, conform
prevederilor pct. 2 din acelasi articol, in situatii de exceptie, prevazute in
text.
Prin urmare, Curtea constata ca textul de lege atacat nu contravine
reglementarilor internationale invocate, astfel ca si criticile de
neconstitutionalitate fata de art. 11 si 20 din Legea fundamentala sunt
neintemeiate.
De altfel, Curtea Constitutionala a mai solutionat o exceptie de
neconstitutionalitate avand acelasi obiect si o motivare similara, prin Decizia
nr. 42 din 27 ianuarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 206 din 10 martie 2005, respingand exceptia ca neintemeiata. Intrucat nu
au intervenit elemente noi de natura a determina modificarea jurisprudentei la
care s-a facut referire, solutia si considerentele ce au stat la baza acesteia
sunt integral valabile si in prezenta cauza si se impun a fi mentinute.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin.
(3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicata de Dan Niculescu in Dosarul nr. 1.687/2005 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a V-a civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Nita