DECIZIE Nr. 58*) din 31 mai 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 267 din 17 noiembrie 1995
*) Definitiva prin nerecurare.
Mihai Constantinescu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Gabriela Radu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992 constata:
Judecatoria Alba Iulia, prin Incheierea din 17 februarie 1995, a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a interpretarii
prevederilor art. 16 alin. 1, art. 42 si art. 47 din Legea fondului funciar nr.
18/1991, invocata de catre reclamantul Denghel Ioan, in cadrul plangerii pe
care a formulat-o impotriva unei decizii a Comisiei judetene Alba pentru
stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor.
Dupa cum reiese din Dosarul instantei nr. C 11.921/1994 (filele 1-2 si
14-15), petentul a fost inclus initial pe lista celor care aveau dreptul la
reconstituirea dreptului de proprietate, dar, ulterior, Comisia judeteana Alba
pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, prin
Decizia nr. 793 din 1 martie 1994, admitand contestatia Comisiei locale Calnic,
a dispus radierea petentului din lista respectiva, unde fusese inscris pentru
suprafata de 6,21 ha. In felul acesta, Comisia judeteana Alba isi revoca o
decizie anterioara anume Decizia nr. 2.776/1992.
La dosarul in care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate (filele
16-17) exista, in copie, Decizia civila nr. 7.764/1993 a Judecatoriei Alba,
prin care, in situatii similare, instanta a desfiintat ultima decizie a
Comisiei judetene Alba pentru stabilirea dreptului de proprietate privata
asupra terenurilor, dispunand mentinerea deciziei initiale. In motivarea
Deciziei sale nr. 793/1994, Comisia judeteana Alba a retinut ca persoanele la
care se refera, intre care si reclamantul Denghel Ioan, nu intrunesc
prevederile art. 16 alin. 1 din legea nr. 18/1991, "intrucat nu au
domiciliul in tara, plecand definitiv in Germania".
Formuland plangere impotriva Deciziei nr. 793 din 24 aprilie 1994 a
Comisiei judetene Alba pentru stabilirea dreptului de proprietate privata
asupra terenurilor, reclamantul Denghel Ioan a sustinut ca la data cand s-a
stabilit dreptul de proprietate avea domiciliul in tara, iar, ulterior, in
1992, a plecat la rude in Germania, unde are statut de strain, utilizand
pasaportul eliberat de autoritatile romane (filele 1-2).Distinct, printr-un
amplu memoriu (filele 26-27), reclamantul invoca si exceptia de
neconstitutionalitate "cu privire la modul de interpretare de catre parata
Prefectura Judetului Alba a dispozitiilor stipulate in art. 16 alin. 1 art. 42
si art. 47 din Legea nr. 18/1991".
Judecatoria Alba Iulia, prin incheierea de sesizare a Curtii
Constitutionale, apreciaza ca art. 16 alin. 1 din Legea nr. 18/1991 protejeaza
interesele cetatenilor romani apartinand minoritatii germane, "cu conditia
ca acestia sa aiba cetatenia romana si domiciliul in Romania", or prin
Adresa nr. 288.030 din 17 ianuarie 1995, eliberata de Ministerul de Interne,
Biroul pasapoarte, rezulta ca petentul a plecat definitiv in Germania la data
de 2 noiembrie 1992. In consecinta, se retine ca "prin articolul mai sus
mentionat nu se incalca prevederile art. 480 din Codul civil si nici ale art.
41 alin. (2) teza a 2-a din Constitutie, prin aceste reglementari ocrotindu-se
proprietatea privata, indiferent de titular, mentionandu-se expres ca cetatenii
straini si apatrizi nu pot dobandi dreptul de proprietate asupra
terenurilor".
In baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat punctele de
vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului.
In punctul sau de vedere, Guvernul, in esenta, considera ca atat art. 16
alin. 1, cat si art. 42 ori art. 47 din Legea nr. 18/1991 "nu contravin
dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Constitutie", apreciind, in final,
"ca exceptia de neconstitutionalitate nu poate fi primita".
Camera Deputatilor si Senatul nu si-au exprimat punctele de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul judecatorului-raportor, dispozitiile
art. 16 alin. 1, ale art. 42 si 47 din Legea nr. 18/1991, raportate la
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Prin actiunea introductiva de instanta, reclamantul Denghel Ioan a invocat
exceptia de neconstitutionalitate a interpretarii art. 16 alin. 1, art. 42 si
art. 47 din Legea nr. 18/1991, de catre Comisia judeteana Alba pentru
stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, sustinand, in
esenta, ca decizia Comisiei judetene Alba, prin care s-a dispus radierea
dreptului sau de proprietate asupra unei suprafete de teren de 6,21 ha, incalca
dreptul de proprietate, asa cum este reglementat prin dispozitiile art. 41 din
Constitutie. Precizarea din actiune, in sensul ca exceptia priveste
constitutionalitatea interpretarii textelor de lege sus-mentionate, este
mentinuta constant si fara echivoc si prin Incheierea instantei din data de 17
februarie 1995. Prin aceasta incheiere, instanta insa, desi retine ca exceptia
priveste interpretarea acestor articole, se refera, in partea privind sesizarea
Curtii Constitutionale, la insasi neconstitutionalitatea prevederilor
respective. Fata de aceasta inadvertenta, se constata ca instanta nu poate
modifica o exceptie de neconstitutionalitate, astfel cum a fost invocata de
partea care a ridicat-o, ci numai sa-si exprime opinia asupra exceptiei,
potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, cu atat mai mult cu cat are
posibilitatea ca, din oficiu, sa sesizeze Curtea Constitutionala asupra
legitimitatii constitutionale a unor prevederi. De aceea continutul exceptiei
priveste interpretarea data textelor de lege la care se refera si nu la
constitutionalitatea lor ca atare.
Fata de aceasta situatie, Curtea Constitutionala constata ca, intrucat
exceptia priveste nu legitimitatea constitutionala a textelor de lege atacate,
ci constitutionalitatea interpretarii date acestora, solutionarea problemei
respective este de competenta instantelor judecatoresti. In acest sens, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 51 din 5 octombrie 1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 12 din 19 ianuarie
1994, si prin Decizia nr. 64 din 2 iunie 1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994, retinand ca instanta de
judecata este cea care asigura interpretarea legii, iar Curtea Constitutionala
nu se poate substitui instantei competente si nici nu poate cenzura
constitutionalitatea interpretarii date de catre instanta. Cu atat mai mult,
Curtea nu ar putea cenzura interpretarea data de partile in proces.
Deoarece in speta de pe rolul Judecatoriei Alba Iulia este atacata o
decizie a Comisiei judetene Alba pentru stabilirea dreptului de proprietate
privata asupra terenurilor, invocandu-se neconstitutionalitatea interpretarii
si, implicit, aplicarii contrare Constitutiei a unor dispozitii din Legea nr.
18/1991, instanta competenta urmeaza a se pronunta si asupra acestor aspecte.
De altfel, in alineatul final al art. 11 din Legea nr. 18/1991 se precizeaza:
"In baza hotararii judecatoresti, comisia judeteana care a emis titlul il
va modifica, inlocui sau desfiinta, dupa caz". Desigur ca, daca
reclamantul contesta constitutionalitatea interpretarii date de instanta de
judecata unui text de lege, poate sa exercite caile de atac prevazute in acest
scop.
Curtea constata, totodata, ca nu a intervenit nici un element nou care sa o
determine sa se indeparteze de la practica sa anterioara.
Fata de cele aratate si tinand seama de prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (3), art. 13 alin. (1) lit. A. c) si
art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate vizand
interpretarea art. 16 alin. 1, art. 42 si art. 47 din Legea nr. 18/1991,
invocata de reclamantul Denghel Ioan, domiciliat in comuna Calnic nr. 26,
judetul Alba, in Dosarul nr. C 11.921/1994 al Judecatoriei Alba Iulia.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la 31 mai 1995.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu,
Magistrat asistent,
Gabriela Radu