DECIZIE Nr. 578 din 3 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1101 din 7 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii, exceptie ridicata de Asociatia PAS Fortop in Dosarul
nr. 2.714/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, considerand ca scutirea institutiilor
publice implicate in procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru si a
cautiunilor apartine competentei exclusive a legiuitorului. In acest sens este
mentionata jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.714/2005,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40^1
din Legea nr. 137/2002, exceptie ridicata de Asociatia PAS Fortop in dosarul
mentionat, avand ca obiect solutionarea cererii formulate de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului pentru obligarea autorului exceptiei la plata
contravalorii pagubelor cauzate ca urmare a desfiintarii unui contract de
vanzare-cumparare de actiuni.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 contravin prevederilor art. 16
alin. (2) si ale art. 21 alin. (3) din Constitutie.
In legatura cu critica de neconstitutionalitate formulata prin invocarea
principiului constitutional al egalitatii in drepturi, prevazut de art. 16
alin. (2) din Constitutie, autorul exceptiei arata ca "instanta
constitutionala s-a pronuntat, in mai multe randuri, in sensul ca statul roman
(si/sau autoritatile sale) nu poate avea, atunci cand este parte intr-un
proces, mai multe drepturi decat orice alta persoana fizica sau juridica".
Cu toate acestea, se arata in continuare, Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului "are dreptul de a nu plati taxa de timbru pe care orice
alta persoana fizica sau juridica o datoreaza pentru a avea acces la justitie.
Cu alte cuvinte, exista cineva care este mai presus de lege [...]".
Referitor la sustinerea incalcarii dreptului la un proces echitabil,
consacrat de art. 21 alin. (3) din Constitutie, autorul exceptiei considera ca
"nu poate fi vorba de echitate in conditiile in care reclamanta
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului are dreptul de a cere
obligarea noastra la plata oricarei sume de bani fara a plati nimic drept taxa
de timbru, in timp ce noi, pentru a ne putea formula pretentiile, suntem
obligati sa platim taxe de timbru uriase. Egalitatea partilor in fata justitiei
este periclitata de textul legal care confera Autoritatii pentru Valorificarea
Activelor Statului drepturi pe care nimeni altcineva nu le poate avea".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala, formulandu-si opinia
asupra exceptiei de neconstitutionalitate, considera ca aceasta este
neintemeiata. In acest sens este mentionata jurisprudenta Curtii
Constitutionale, si anume deciziile nr. 461 din 2 decembrie 2003, nr. 24 din 27
ianuarie 2004, nr. 153 din 30 martie 2004, nr. 264 din 22 iunie 2004, nr. 532
din 7 decembrie 2004 si nr. 136 din 10 martie 2005, prin care s-a statuat ca
exonerarea de la obligatia de plata a taxelor judiciare de timbru este un
atribut exclusiv al legiuitorului, a carui exercitare nu afecteaza dreptul de
proprietate privata si nici egalitatea in fata legii.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata, referitor la critica de
neconstitutionalitate a prevederilor legale criticate fata de art. 16 alin. (2)
din Constitutie, ca, "din interpretarea sistematica a dispozitiilor Legii
fundamentale, reiese ca stabilirea impozitelor, taxelor si contributiilor intra
in competenta exclusiva a legiuitorului [...]". Totodata, se apreciaza ca
scutirea institutiilor publice implicate in procesul de privatizare de la plata
taxelor de timbru si a cautiunilor, justificata de necesitatea protejarii
interesului general de accelerare a procesului de privatizare, precum si de
faptul ca taxele respective datorate de institutiile bugetare ar urma sa
constituie venituri tot la bugetul de stat, este in concordanta si cu
imperativul protejarii de catre stat a intereselor nationale in activitatea
economica, financiara si valutara. In acelasi sens, mentioneaza in continuare
Guvernul, "solutia normativa criticata este in acord si cu jurisprudenta
Curtii Constitutionale potrivit careia principiul egalitatii in fata legii
presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de
scopul urmarit, nu sunt diferite".
In legatura cu sustinerea autorului exceptiei ca prevederile art. 40^1 din
Legea nr. 137/2002 incalca dispozitiile constitutionale "ce consacra
liberul acces la justitie", Guvernul considera ca este neintemeiata, avand
in vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale potrivit careia nici o
dispozitie constitutionala nu prevede gratuitatea justitiei.
In sustinerea punctului sau de vedere Guvernul mentioneaza considerentele
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 24 din 27 ianuarie 2004 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40^1 din Legea nr.
137/2002.
Avocatul Poporului considera ca prevederile criticate sunt constitutionale.
In motivarea acestui punct de vedere Avocatul Poporului considera,
referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea, prin
dispozitiile criticate, a art. 16 alin. (2) din Constitutie, ca
"instituirea de taxe si cautiuni in legatura cu procedurile judiciare
reprezinta un atribut exclusiv al legiuitorului, pe care acesta si-l exercita
fie din ratiuni legate de descurajarea exercitarii cu rea-credinta a
drepturilor procesuale - in cazul cautiunilor, fie in considerarea unor
situatii concrete in care se impune gratuitatea serviciului public al
justitiei, sau, dimpotriva, stabilirea in sarcina partilor din proces a unor
obligatii fiscale - in cazul taxelor judiciare de timbru si al timbrului
judiciar". De asemenea, se arata ca "[...] dispozitiile legale
criticate dau expresie prevederilor art. 135 alin. (2) lit. b) din Constitutie,
potrivit carora statul are obligatia sa asigure protejarea intereselor
nationale in activitatea economica, financiara si valutara".
In acest sens sunt mentionate deciziile Curtii Constitutionale nr. 153/2004
si nr. 136/2005.
In legatura cu critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40^1
din Legea nr. 137/2002 privind incalcarea dispozitiilor art. 21 alin. (3) din
Constitutie, Avocatul Poporului considera ca "instituirea, prin
dispozitiile legale indicate, a unor reguli privind scutirea de la plata
taxelor judiciare de timbru nu este contrara dreptului partilor la un proces
echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
40^1 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din
28 martie 2002, dispozitii ce au fost introduse prin prevederile art. I pct. 15
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 137/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 961 din 28 decembrie 2002, astfel cum au fost modificate prin
Ordonanta Guvernului nr. 36/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
137/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 31
ianuarie 2004.
Textul de lege criticat are urmatoarea redactare:
- Art. 40^1: "Cererile formulate de institutia publica implicata, in
legatura cu calitatea de actionar la societatile comerciale aflate in
portofoliul acesteia, cu procesul de privatizare, cu obligatiile decurgand din
contractele de vanzare-cumparare de actiuni, cu obligatiile prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998,
cu modificarile si completarile ulterioare, sau de prezenta lege, cu executarea
hotararilor judecatoresti si cu orice alte acte procedurale, efectuate de si
pentru aceasta, sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru si a
timbrului judiciar, cautiuni si orice alte taxe care se fac, potrivit legii,
venit la bugetul de stat."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege autorul exceptiei
invoca incalcarea prevederilor art. 16 alin. (2) si ale art. 21 alin. (3) din
Constitutie.
Dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei au urmatorul
continut:
- Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil."
Critica de neconstitutionalitate are la baza, in esenta, sustinerea
autorului exceptiei potrivit careia scutirea de la plata taxelor judiciare de
timbru si a timbrului judiciar, cautiuni si orice alte taxe care se fac venit la
bugetul de stat, prevazuta de dispozitiile criticate, incalca textele
constitutionale mentionate, considerand ca "egalitatea partilor in fata
justitiei este periclitata de textul legal care confera Autoritatii pentru
Valorificarea Activelor Statului drepturi pe care nimeni altcineva nu le poate
avea".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate au constituit, in mai multe randuri, obiect al
controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 136 din 10 martie
2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 427 din 20 mai
2005, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate referitoare la art.
40^1 din Legea nr. 137/2002, constatand ca nu sunt incalcate prevederile art.
16 alin. (1) si (2) din Constitutie. In cuprinsul deciziei s-a facut referire
la jurisprudenta Curtii Constitutionale, "in care s-a statuat ca:
<<Instituirea de taxe si cautiuni in legatura cu procedurile judiciare
reprezinta un atribut exclusiv al legiuitorului, pe care acesta si-l exercita
fie din ratiuni legate de descurajarea exercitarii cu rea-credinta a
drepturilor procesuale - in cazul cautiunilor, fie in considerarea unor
situatii concrete in care se impune gratuitatea serviciului public al justitiei
sau, dimpotriva, stabilirea in sarcina partilor din proces a unor obligatii
fiscale - in cazul taxelor judiciare de timbru si al timbrului judiciar.
Scutirea institutiilor publice implicate in procesul de privatizare de la
plata taxelor de timbru si a celorlalte taxe in cazurile determinate de lege
isi are justificarea in stransa legatura a actiunilor in justitie pentru care
textul criticat prevede scutirea cu bugetul de stat (alimentat, printre altele,
si prin incasarea taxelor judiciare), precum si in interesul general pe care-l
prezinta aceste institutii publice. Astfel, dispozitiile legale criticate sunt
in concordanta cu prevederile art. 135 alin. (2) lit. b) din Constitutia
Romaniei, potrivit caruia statul are obligatia sa asigure protejarea intereselor
nationale in activitatea economica, financiara si valutara.>>"
De asemenea, prin aceeasi decizie, Curtea a retinut, in acord cu practica
sa anterioara, ca "<<instituirea de catre legiuitor a unor exceptii
de la regula generala a platii taxelor judiciare de timbru (scutiri de la plata
taxei) nu constituie o discriminare sau o atingere adusa principiului
constitutional al egalitatii in drepturi>>. In acest sens a amintit ca,
potrivit art. 139 alin. (1) din Constitutie, <<Impozitele, taxele si
orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale
de stat se stabilesc numai prin lege>>, astfel ca legiuitorul este in
drept sa stabileasca scutiri de taxe sau impozite, avand in vedere situatii
diferite, fara ca prin aceasta sa aduca atingere principiului egalitatii in
drepturi.
In consecinta, Curtea a retinut ca art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 nu
contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat situatia juridica a
partilor din procesele respective nu este identica si nici similara,
justificandu-se in mod obiectiv si rational tratamentul juridic diferit in ceea
ce priveste plata taxelor judiciare de timbru si a celorlalte taxe".
Prin Decizia nr. 532 din 7 decembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 91 din 27 ianuarie 2005, Curtea s-a pronuntat in
sensul constitutionalitatii prevederilor art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 in
raport cu dispozitiile art. 1 alin. (3), ale art. 16 alin. (1) si (2), ale art.
21 alin. (1), (2) si (3), precum si ale art. 56 alin. (2) din Constitutie. In
considerentele deciziei s-a retinut ca, "anterior, in jurisprudenta sa,
Curtea a stabilit, de principiu, ca reglementarea taxelor de timbru in justitie
nu este contrara dreptului de liber acces la justitie, iar principiul
egalitatii in fata legii nu este incalcat, in conditiile in care se pune
problema scutirii de la plata taxelor de timbru pentru autoritati si institutii
publice bugetare, tinandu-se seama de faptul ca taxele respective se fac venit
la bugetul de stat".
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura a determina modificarea
jurisprudentei sale in materie, Curtea constata ca solutiile si argumentele
care au stat la baza deciziilor mentionate isi mentin valabilitatea si in cauza
de fata.
In consecinta, Curtea retine ca dispozitiile legale criticate nu incalca,
sub nici o forma, prevederile art. 16 alin. (2) si ale art. 21 alin. (3) din
Constitutie.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
exceptie ridicata de Asociatia PAS Fortop in Dosarul nr. 2.714/2005 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta