Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 575 din  3 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 - 92, art. 94, art. 96 si art. 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1111 din  8 decembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Tiuca             - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 - 92, art. 94, 96 si 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicata de Victor Andrei in Dosarul nr. 20.769/2004 al Judecatoriei Iasi.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, considerand ca textele criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate in sustinerea exceptiei. Se apreciaza ca aceste reglementari reprezinta vointa legiuitorului si nu fac nici un fel de discriminare, aplicandu-se in egala masura tuturor celor care savarsesc contraventii privind circulatia pe drumurile publice.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 30 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 20.769/2004, Judecatoria Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 - 92, art. 94, 96 si 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, exceptie ridicata de Victor Andrei in dosarul mentionat, avand ca obiect solutionarea contestatiei impotriva procesului-verbal de contraventie prin care autorul exceptiei a fost sanctionat in baza art. 170 alin. (1) lit. b) din Hotararea Guvernului nr. 85/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002.
    Sesizarea Curtii Constitutionale are la baza Decizia civila nr. 524/E din 7 aprilie 2005 a Tribunalului Iasi prin care s-a stabilit ca solutia de respingere, pe fond, a exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 88 - 92, art. 94, 96 si 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, ridicata initial, in fata Judecatoriei Iasi, prin Incheierea acestei instante din 28 februarie 2005, contravine dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992. Prin aceeasi incheiere a instantei de fond fusese respinsa, ca inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 226, 230 si 231 din Hotararea Guvernului nr. 85/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, instanta de fond retinand, in mod corect, ca, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie si ale art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, hotararile Guvernului nu pot forma obiect al controlului de constitutionalitate. In legatura cu aceasta a doua solutie, instanta de recurs nu a retinut, prin decizia respectiva, incalcarea legii de catre instanta de fond, astfel ca, sub acest aspect, incheierea instantei de fond este definitiva. In consecinta, sesizarea Curtii Constitutionale priveste numai exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor criticate ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice si Hotararea Guvernului nr. 85/2003 au fost adoptate fara acordul asociatiilor patronale si sindicale, stabilind "o mare discriminare intre diferitele categorii socio-profesionale si soferi, incalcand prevederile art. 4 si art. 16 din Constitutie".
    Autorul exceptiei precizeaza, in cuprinsul memoriului depus la instanta, ca dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate sunt cele ale art. 88 - 92, art. 94, 96 si 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, precum si cele ale art. 226, 230 si 231 din Hotararea Guvernului nr. 85/2003, "care prevad cuantumuri ale amenzilor [...] si sanctiunile complementare aplicate soferilor care gresesc si in mod special soferilor profesionisti [care] sunt mult prea dure si exagerate". Aceste prevederi sunt considerate neconstitutionale, deoarece contravin "dreptului de proprietate prevazut de art. 1 din Protocolul nr. 1 la care Romania este parte din 1994", precum si dispozitiilor art. 23 si 25 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului. Sunt invocate totodata, in legatura cu aplicabilitatea documentelor internationale, si dispozitiile constitutionale ale art. 11 si 20.
    Se mai arata, in sustinerea exceptiei, ca "actualul cuantum [al amenzilor] deturneaza scopul educativ in masuri represive [...]. Se incalca, in acest fel, principiile constitutionale de la art. 53".
    In opinia autorului exceptiei, prin aplicarea dispozitiilor criticate, "nu se respecta principiul constitutional prevazut de art. 16 din Constitutie", intrucat conducatorilor auto profesionisti "li se interzice dreptul la munca pe o perioada limitata, iar celorlalte categorii nu li se face asa ceva [...]".
    Judecatoria Iasi, nesocotind prevederile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, nu si-a exprimat opinia cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata, in argumentarea acestui punct de vedere, ca hotararile Guvernului nu pot fi supuse controlului Curtii Constitutionale.
    In ceea ce priveste critica dispozitiilor din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 a caror neconstitutionalitate se invoca, Guvernul apreciaza ca aceste reglementari "reprezinta vointa legiuitorului si nu fac nici un fel de discriminare, aplicandu-se tuturor conducatorilor auto care savarsesc respectivele contraventii", astfel ca nu se pune problema incalcarii dispozitiilor constitutionale ale art. 4 si 16 sau a celor ale art. 11 si 20.
    De asemenea, Guvernul arata ca dispozitiile criticate din ordonanta de urgenta nu aduc vreo restrangere unor drepturi pentru a se considera ca sunt incalcate prevederile art. 53 din Constitutie.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 - 92, art. 94, 96 si 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 este neintemeiata, iar cea referitoare la art. 226, 230 si 231 din Hotararea Guvernului nr. 85/2003 este inadmisibila.
    In argumentarea acestui punct de vedere se arata, referitor la critica de neconstitutionalitate a art. 88 - 92, art. 94, 96 si 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, prin invocarea incalcarii art. 16 din Constitutie, ca dispozitiile criticate se aplica in mod egal tuturor conducatorilor de autovehicule care incalca prevederile legale privind circulatia pe drumurile publice, "fara discriminari pe considerente arbitrare".
    In legatura cu critica de neconstitutionalitate formulata in raport cu prevederile art. 53 din Constitutie, Avocatul Poporului considera ca aceasta nu poate fi retinuta. Se arata in acest sens ca, "fata de pericolul pe care il prezinta fapta pentru valorile sociale (persoane, bunuri) angajate in traficul rutier, legiuitorul a considerat ca trebuie sanctionata contraventional incalcarea dispozitiilor legale privind circulatia pe drumurile publice. Acest pericol justifica restrangerea dreptului si a libertatii de a conduce pe drumurile publice".
    Celelalte dispozitii din Constitutie invocate de autorul exceptiei nu au, in opinia Avocatului Poporului, incidenta in cauza de fata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate cu care Curtea a fost sesizata il constituie dispozitiile art. 88 - 92, ale art. 94, 96 si 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002, dispozitii care au urmatorul cuprins:
    - Art. 88: "(1) Sanctiunile contraventionale complementare au ca scop inlaturarea unei stari de pericol si preintampinarea savarsirii altor fapte interzise de lege si sunt urmatoarele:
    a) retinerea permisului de conducere, a atestatului profesional, a certificatului de inmatriculare ori inregistrare sau a placutelor cu numerele de inmatriculare;
    b) retragerea permisului de conducere;
    c) suspendarea exercitarii dreptului de a conduce pe timp limitat;
    d) anularea permisului de conducere;
    e) confiscarea bunurilor destinate ori folosite la savarsirea contraventiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
    f) imobilizarea vehiculului.
    (2) Retinerea permisului de conducere ori a certificatului de inmatriculare sau inregistrare se face de catre politie, o data cu constatarea faptei pentru care se dispune una dintre sanctiunile contraventionale complementare prevazute la alin. (1), eliberandu-se titularului o dovada inlocuitoare, cu sau fara drept de circulatie.
    (3) Retragerea permisului de conducere se dispune de catre politie cand titularul acestuia a fost declarat inapt pentru a conduce vehicule pe drumurile publice de catre o institutie medicala autorizata.
    (4) Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce se aproba de seful inspectoratului judetean de politie, Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti sau al directiei politiei specializate din Inspectoratul General al Politiei Romane.
    (5) Hotararea asupra sanctiunilor contraventionale complementare se comunica in scris contravenientului, in termen de cel mult 5 zile de la data constatarii faptei.
    (6) Sanctiunile contraventionale complementare prevazute la alin. (1) lit. e) si f) se dispun prin acelasi proces-verbal de constatare prin care s-a stabilit si amenda contraventionala.";
    - Art. 89: "Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la 8.000.000 lei urmatoarele fapte:
    a) conducerea vehiculului sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie infractiune;
    b) incalcarea normelor legale referitoare la depasire, cu exceptia prevederilor art. 88 lit. a);
    c) conducerea vehiculului cu defectiuni tehnice grave la sistemul de franare sau la mecanismul de directie;
    d) depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
    e) nerespectarea regulilor de trecere la nivel cu calea ferata;
    f) nerespectarea semnalelor politistilor la trecerea coloanelor oficiale;
    g) neoprirea la semnalul regulamentar al politistului, in scopul sustragerii de la control.";
    - Art. 90: "Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 1.500.000 lei la 5.000.000 lei urmatoarele fapte:
    a) depasirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea rosie a semaforului electric sau la trecerile la nivel cu calea ferata;
    b) schimbarea directiei de mers prin incalcarea marcajului longitudinal continuu;
    c) circulatia pe sens opus;
    d) neacordarea prioritatii de trecere vehiculelor care au acest drept;
    e) neprezentarea in termenul prevazut de lege la unitatea de politie pe a carei raza s-a produs accidentul de pe urma caruia au rezultat numai pagube materiale.";
    - Art. 91: "Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei urmatoarele fapte:
    a) patrunderea in intersectie la culoarea rosie a semaforului electric;
    b) incalcarea normelor referitoare la folosirea pe timp de noapte a luminilor de drum;
    c) depasirea cu mai mult de 30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
    d) neacordarea prioritatii de trecere pietonilor care au acest drept.";
    - Art. 92: "(1) Savarsirea de catre conducatorul de autovehicul a uneia sau mai multor contraventii atrage, pe langa sanctiunile contraventionale prevazute la art. 87 alin. (1), si aplicarea unui numar de puncte de penalizare.
    (2) Faptele pentru care se aplica puncte de penalizare, numarul acestora si procedura de inregistrare se stabilesc prin regulament.";
    - Art. 94: "(1) Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune:
    a) pentru o perioada de 30 de zile, daca in decurs de un an titularul permisului de conducere a savarsit contraventii care cumuleaza 15 puncte de penalizare;
    b) pentru o perioada de 60 de zile, daca in decurs de 6 luni de la data expirarii duratei de suspendare titularul permisului de conducere a savarsit contraventii care cumuleaza 10 puncte de penalizare;
    c) pentru o perioada de 90 de zile, daca fapta conducatorului auto a fost urmarita ca infractiune prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta, iar instanta de judecata sau procurorul a dispus inlocuirea raspunderii penale cu una dintre sanctiunile contraventionale complementare prevazute la art. 91 din Codul penal sau daca fapta conducatorului auto constituie una dintre contraventiile pentru care, prin regulament, se dispune ca masura administrativa retinerea pe loc a permisului de conducere.
    (2) In cazurile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) contravenientul este obligat sa se prezinte la unitatea de politie in termen de 5 zile de la primirea instiintarii scrise comunicate de aceasta, pentru a preda permisul de conducere. Neprezentarea la termenul stabilit, in mod nejustificat, atrage majorarea cu 30 de zile a duratei suspendarii exercitarii dreptului de a conduce, prevazuta la alin. (1) lit. a) si b).";
    - Art. 96: "In cazul concursului de contraventii care intrunesc mai mult de 15 puncte de penalizare, perioada de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce se compune din insumarea perioadelor corespunzatoare fiecarei fapte, calculate in conditiile stabilite prin regulament, fara ca aceasta perioada sa depaseasca 90 de zile.";
    - Art. 98: "Permisul de conducere se retine in urmatoarele cazuri:
    a) la cumularea a cel putin 15 puncte de penalizare;
    b) cand titularul acestuia a savarsit una dintre infractiunile prevazute la art. 77, la art. 78 alin. (2), la art. 79 alin. (1), (3) si (4) si la art. 81 alin. (1);
    c) cand titularul acestuia a savarsit una dintre infractiunile prevazute la art. 178 si 184 din Codul penal, daca acestea au fost comise ca urmare a nerespectarii dispozitiilor legale privind circulatia pe drumurile publice;
    d) la savarsirea uneia dintre contraventiile pentru care prin regulament se dispune ca masura administrativa retinerea pe loc a permisului de conducere;
    e) cand prezinta modificari, stersaturi sau adaugari, este deteriorat ori se afla in mod nejustificat asupra altei persoane."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate, criticand in ansamblu modul de reglementare si sanctionare a contraventiilor privind circulatia pe drumurile publice, sustine, in esenta, ca dispozitiile de lege supuse controlului sunt neconstitutionale, deoarece prevad cuantumuri mari ale amenzilor, precum si posibilitatea suspendarii si exercitarii dreptului de a conduce autovehicule. Aceste sanctiuni, aplicabile soferilor care comit faptele contraventionale prevazute de ordonanta, mai des pentru soferii profesionisti, duc la scaderea severa a veniturilor acestora. Astfel, sunt incalcate, in opinia autorului exceptiei, dispozitiile art. 4, art. 16 alin. (1) si (2), art. 41 alin. (1) [devenit art. 44 alin. (1) dupa republicarea Constitutiei], precum si cele ale art. 53 din Constitutie, care au urmatorul cuprins:
    - Art. 4: "(1) Statul are ca fundament unitatea poporului roman si solidaritatea cetatenilor sai.
    (2) Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala.";
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 44 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.";
    - Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii."
    Au fost invocate in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate si dispozitiile art. 1 alin. 1 din Protocolul aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, al caror continut este urmatorul: "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international."
    De asemenea au fost invocate dispozitiile art. 23 pct. 2 si art. 25 pct. 1 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, texte care au urmatorul cuprins:
    - Art. 23 pct. 2: "Toti oamenii au dreptul, fara nici o discriminare, la salariu egal pentru munca egala.";
    - Art. 25 pct. 1: "Orice persoana are dreptul la un nivel de viata corespunzator asigurarii sanatatii sale, bunastarii proprii si a familiei, cuprinzand hrana, imbracamintea, locuinta, ingrijirea medicala, precum si serviciile sociale necesare, are dreptul la asigurare in caz de somaj, de boala, de invaliditate, vaduvie, batranete sau in alte cazuri de pierdere a mijloacelor de subzistenta ca urmare a unor imprejurari independente de vointa sa."
    In legatura cu sustinerea incidentei in cauza a celor doua prevederi din documentele internationale privind drepturile omului, autorul exceptiei a invocat si dispozitiile art. 11 si 20 din Constitutie, care au urmatorul cuprins:
    - Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
    (2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.
    (3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai dupa revizuirea Constitutiei.";
    - Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile."
    Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata intr-o cauza avand ca obiect solutionarea contestatiei impotriva procesului-verbal de contraventie prin care autorul exceptiei a fost sanctionat in baza art. 170 alin. (1) lit. b) din Hotararea Guvernului nr. 85/2003, care prevede: "Conducatorul de vehicul este obligat sa opreasca atunci cand: [...] b) semnalul cu lumini rosii si/sau semnalul sonor sunt in functiune."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca fapta savarsita de autorul exceptiei, astfel cum a fost mentionata in procesul-verbal de contraventie contestat la instanta de judecata, este prevazuta de art. 170 alin. (1) lit. b) din Hotararea Guvernului nr. 85/2003 si sanctionata de art. 226 lit. f) din aceeasi hotarare. Curtea observa, totodata, ca aceste reglementari au la baza dispozitiile cuprinse in textele art. 88, art. 89 lit. e) si art. 92 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002. In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile cuprinse in celelalte texte criticate care nu au legatura cu solutionarea cauzei, si anume art. 89 lit. a) - d), f) si g), art. 90, 91, 94, 96 si 98, urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila conform dispozitiilor art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992. Potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, aceasta "[...] decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia".
    In conformitate cu prevederile art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, exceptiile care sunt contrare dispozitiilor alin. (1), (2) si (3) ale aceluiasi articol sunt inadmisibile.
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88, art. 89 lit. e), art. 91 si 92 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, Curtea retine ca aceste dispozitii criticate nu contravin textelor constitutionale si celor din documentele internationale invocate in cauza.
    Astfel, in legatura cu critica de neconstitutionalitate formulata prin invocarea incalcarii dispozitiilor art. 4 si art. 16 alin. (1) din Constitutie privind egalitatea, Curtea retine ca dispozitiile criticate din ordonanta de urgenta stabilesc faptele ce constituie contraventii la reglementarile privind circulatia pe drumurile publice si sanctiunile aferente. Aceste reglementari se aplica, in egala masura, fara discriminare, tuturor conducatorilor auto, profesionisti sau nu, care savarsesc contraventiile prevazute de lege, nefiind, deci, incalcate nici dispozitiile art. 23 pct. 2 si art. 25 pct. 1 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
    Tot astfel, nu poate fi retinuta nici sustinerea referitoare la incalcarea art. 44 alin. (1) din Constitutie privind incalcarea dreptului de proprietate privata, precum si a art. 1 alin. 1 din Protocolul aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece stabilirea unor amenzi nu are semnificatia unui transfer de proprietate care sa incalce Constitutia sau normele conventionale, ci este consecinta savarsirii unor fapte ilegale sanctionate de lege, in cuantumul apreciat de legiuitor in functie de gravitatea si frecventa faptelor respective. In consecinta, nu se poate considera ca in cauza a fost incalcat, prin prevederile criticate, dreptul de proprietate al persoanei.
    Referitor la invocarea incalcarii dispozitiilor art. 53 din Constitutie, Curtea observa ca textul constitutional se refera exclusiv la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati prevazute de Constitutie, iar textele criticate nu restrang drepturi constitutionale, ci prevad, astfel cum s-a mai aratat, sanctionarea unor fapte de incalcare a legii, care pun in pericol siguranta circulatiei rutiere. Pe de alta parte, este de observat ca alin. (1) al art. 53 prevede, intre alte situatii, ca exercitiul unor drepturi poate fi restrans si pentru apararea drepturilor si a libertatilor cetatenilor.
    De altfel, Curtea constata ca dispozitiile art. 88 alin. (2) si ale art. 94 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 au mai format obiect al controlului de neconstitutionalitate. De exemplu, prin Decizia nr. 44 din 27 ianuarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 163 din 20 februarie 2005, Curtea, respingand exceptia cu acest obiect, a statuat ca "stabilirea unor astfel de reguli in ceea ce priveste circulatia pe drumurile publice, inclusiv in ceea ce priveste retinerea permisului de conducere, respectiv suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule, are ca scop, potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, <<asigurarea desfasurarii fluente si in siguranta a circulatiei rutiere, apararea vietii si integritatii corporale, a sanatatii persoanelor, proprietatii publice si private, protectia mediului inconjurator, precum si a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor in acest domeniu>> [...]".
    In legatura cu sustinerea ca adoptarea ordonantei s-a facut fara consultarea organizatiilor patronale si a celor sindicale, Curtea retine ca dispozitiile constitutionale privind delegarea legislativa sau alte prevederi care se refera la adoptarea legilor nu prevad asemenea cerinte pentru emiterea ordonantelor de urgenta ale Guvernului.

    Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 89 lit. a) - d), f) si g), art. 90, 91, 94, 96 si 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicata de Victor Andrei in Dosarul nr. 20.769/2004 al Judecatoriei Iasi.
    2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88, art. 89 lit. e) si art. 92 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 3 noiembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Mihai Paul Cotta

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 575/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 575 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 575/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu