DECIZIE
Nr. 57 din 26 ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2) si art. 3 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul
public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 164 din 21 februarie 2006
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur -
judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Acsinte Gaspar
- judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion
Predescu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei
de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 alin. (2)
şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul
public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de
Gheorghe Onofrei în Dosarul nr. 3.499/C/2005 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public
solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 16 septembrie
2005, pronunţată în Dosarul nr. 3.499/C/2005, Tribunalul
Botoşani - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (2) şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor
sociale de stat. Excepţia a fost ridicată
de Gheorghe Onofrei într-un litigiu cu Casa Teritorială de Pensii Botoşani
pentru recalcularea pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că, prin
recalcularea pensiei după data
intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, iar nu de la data de 1 aprilie 2001, data
intrării în vigoare a Legii
nr. 19/2000, se încalcă
principiul universalităţii
drepturilor şi a obligaţiilor, consacrat de art. 15 alin. (1) din
Constituţie, şi se menţin inegalităţile
între drepturile acordate diferitelor categorii de pensionari, în raport cu
data înscrierii la pensie.
Tribunalul Botoşani - Secţia civilă apreciază că excepţia ridicată este neîntemeiată, având în vedere că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 modifică Legea nr. 19/2000 sub aspectul datei de
la care se vor recalcula pensiile stabilite sub imperiul legislaţiei anterioare, iar aceste dispoziţii se aplică deopotrivă tuturor
pensionarilor aflaţi în aceeaşi situaţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că textele legale criticate nu contravin
art. 15 alin. (1) din Constituţie şi nici nu
creează discriminări între diferitele categorii de
pensionari, ci, dimpotrivă,
contribuie la înlăturarea, în
timp, a discrepanţelor
inerente între cei pensionaţi
sub imperiul legii anterioare şi cei pensionaţi
după intrarea în vigoare a
noii reglementări, invocând în
acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, fiind în deplină concordanţă cu
principiul potrivit căruia cetăţenii beneficiază de drepturile şi
libertăţile consacrate prin
Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile
prevăzute de acestea.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3,
10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2 alin. (2) şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie
2005, aprobată prin Legea nr.
78/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005. Aceste
dispoziţii legale sunt:
- Art. 2 alin. (2): „Procedura
de recalculare se desfăşoară
începând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgentă până la data de 1 ianuarie 2006.";
- Art.
3: „(1) Plata sumelor rezultate în urma recalculării pensiilor se face eşalonat, în etape.
(2) Prima etapă de plată a drepturilor de pensii
recalculate se stabileşte pentru luna martie 2005, în cazul persoanelor ale căror drepturi de pensie s-au deschis
până în anul
1980 inclusiv.
(3) Celelalte etape de plată a drepturilor de pensie
recalculate se stabilesc prin hotărâri ale Guvernului."
Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile legale atacate contravin prevederilor
constituţionale ale art. 15
alin. (1) potrivit cărora cetăţenii beneficiază în mod egal de drepturile prevăzute de Constituţie
şi de celelalte legi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că la
elaborarea noii legislaţii
privind sistemul public de pensii s-a prevăzut iniţial, la
art. 180 din Legea nr. 19/2000, recalcularea, începând cu data intrării în vigoare a acestei legi, a tuturor
pensiilor stabilite conform legislaţiei anterioare şi
aflate în plată. Ulterior,
constatându-se că nu sunt
resurse financiare suficiente pentru plata tuturor pensiilor în cuantumurile ce
ar rezulta în urma recalculării
lor conform noilor reglementări
legale, art. 180 a fost modificat, înainte de intrarea în vigoare a legii, prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001, renunţându-se la determinarea datei de la care
se va face recalcularea, prevăzându-se
doar stabilirea punctajului pentru toate pensiile, punctaj ce se va avea în
vedere ulterior la recalcularea şi recorelarea pensiilor anterior stabilite. In aceste condiţii, data de la care se va face
recalcularea pensiilor şi
etapizarea acordării pensiilor
în cuantumurile rezultate din operaţia de recalculare sunt reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005.
Curtea reţine că, potrivit
prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, condiţiile de
exercitare a dreptului la pensie şi la alte forme de asistenţă socială se
stabilesc prin lege şi, prin
urmare, este dreptul exclusiv al legiuitorului de a modifica sau completa
legislaţia în materie şi de a stabili data de la care operează recalcularea, însă orice prevedere nouă poate fi aplicată numai de la data intrării sale în vigoare, pentru a respecta principiul neretroactivităţii legii, consacrat de art. 15 alin. (2)
din Constituţie.
Totodată, Curtea observă că modificările succesive ale legislaţiei fac ca beneficiarii drepturilor de asigurări sociale să obţină valori diferite, în raport cu legislaţia care a fost în vigoare la data
stabilirii drepturilor lor. Astfel, data diferită a înscrierii la pensie plasează pensionarii în situaţii deosebite, tratamentul juridic diferenţiat fiind justificat de situaţia diferită a
beneficiarilor dreptului la pensie, determinată de data naşterii
dreptului, ceea ce nu constituie privilegii sau discriminări.
Recalcularea şi recorelarea pensiilor anterior stabilite
sunt prevăzute de lege pentru
eliminarea inechităţilor
reprezentate de diferenţele
existente în cuantumul pensiilor acordate pentru stagii de cotizare identice,
iar diferenţele menţinute până la finalizarea operaţiunilor de recalculare şi de recorelare nu contravin principiului universalităţii drepturilor şi obligaţiilor,
consacrat constituţional prin
art. 15 alin. (1), întrucât toţi cetăţenii
beneficiază de drepturile prevăzute de legile în vigoare la data acordării drepturilor respective.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (2) şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din
fostul sistem de asigurări
sociale de stat, excepţie
ridicată de Gheorghe Onofrei
în Dosarul nr. 3.499/C/2005 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilă.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data
de 26 ianuarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN
VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean