DECIZIE Nr. 57 din 13 aprilie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
coroborat cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru
intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 216 din 17 mai 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 coroborat cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor
credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca
Agricola - S.A., exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Carex" -
S.R.L. din Bacau in Dosarul nr. 2.494/1998 al Curtii de Apel Bacau.
La apelul nominal, se constata lipsa partilor, Societatea Comerciala
"Carex" - S.R.L. din Bacau si Banca Agricola - S.A Sucursala Bacau,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public, care, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 septembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr.
2.494/1998, Curtea de Apel Bacau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 coroborat cu art. 5 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, ridicata de Societatea Comerciala
"Carex" - S.R.L. din Bacau cu ocazia recursului pe care il declara
impotriva Deciziei nr. 744/A din 18 martie 1998, pronuntata de Tribunalul
Bacau.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate sunt
neconstitutionale, in sensul ca acestea nu pot retroactiva "in materia
contractului de credite si, deci, contractul incheiat intre parti nu constituie
titlu executor".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca prevederile
ordonantei sunt constitutionale, deoarece scopul urmarit este de a recupera
debitele produse pana la data emiterii acesteia si in continuare, astfel incat
contractele de credit sa constituie titluri executorii in sensul acestui act normativ.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale criticate ca fiind neconstitutionale "trebuie
interpretate in contextul general al principiilor de drept si al legislatiei,
in sensul ca contractele de credit constituie titluri executorii pentru
creditele, respectiv dobanzile aferente scadente si neonorate".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate se refera la art. 2, coroborat cu art. 5
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, care a fost aprobata, cu
modificari si completari, prin Legea nr. 166/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998. Aceste modificari au
vizat art. 2, nu si art. 5 din ordonanta, care are urmatorul continut:
"Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si
imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta
prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri
executorii."
Art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost modificat
inainte de sesizare, mentinandu-se insa, in noua redactare, solutia legislativa
de principiu anterioara modificarii. De aceea Curtea, in temeiul art. 3 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992, republicata, urmeaza sa se pronunte asupra
constitutionalitatii dispozitiilor legale in noua redactare. De asemenea, prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 29 septembrie 1998, alin.
(1) lit. c) al art. 2 din Legea nr. 166/1998 se modifica, astfel ca
dispozitiile art. 2 din ordonanta atacata au, la data pronuntarii prezentei
decizii, urmatorul continut: "(1) Creditele acordate pe baza contractelor
incheiate inainte de 31 decembrie 1996 si dobanzile aferente clasificate in
categoria <<pierdere>> vor fi evidentiate in conturi in afara
bilantului si urmarite in continuare de Banca Agricola - S.A. pentru incasare
si vor fi regularizate in bilantul contabil special intocmit pe baza datelor
contabile de la 30 iunie 1998, devenind efective de la aceeasi data, si in
limita valorilor inscrise in anexa care face parte integranta din prezenta
ordonanta de urgenta, dupa cum urmeaza:
a) garantii acordate Bancii Agricole - S.A., cu titlul de <<Active in
curs de realizare>> la valoarea ramasa din cea inscrisa in contractele de
credit si in actele de constituire a garantiilor;
b) depozitele clientilor Bancii Agricole - S.A., inclusiv ale actionarilor
care beneficiaza si de imprumuturi clasificate in categoria
<<pierdere>>, vor fi blocate incepand cu data prezentei ordonante
de urgenta, pana la rambursarea creditelor restante;
c) diferenta dintre valoarea nominala a creditelor si a dobanzilor
aferente, clasificate in categoria <<pierdere>>, si valoarea ramasa
a garantiilor primite de Banca Agricola - S.A. va fi regularizata in limita
sumei de 3.374,5 miliarde lei si va fi inlocuita in activul bilantului Bancii
Agricole - S.A. cu titluri de stat emise de Ministerul Finantelor. Dobanzile
aferente titlurilor de stat se calculeaza incepand cu data emiterii acestora
pana la data scadentei lor.
(2) Banca Nationala a Romaniei va reesalona pana la 31 decembrie 1999, din
creantele sale sumele reprezentand creditele acordate Bancii Agricole - S.A.,
in conformitate cu prevederile Legii nr. 20/1996. Totodata se anuleaza
obligatiile de plata ale Bancii Agricole - S.A. catre Banca Nationala a
Romaniei, reprezentand creditele acordate conform prevederilor Legii nr.
20/1996 si dobanzile aferente."
Dispozitiile art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/1997, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
48/1997 [devenit art. 2 alin. (1) lit. b) in Legea nr. 166/1998], au mai fost
supuse controlului Curtii, care, prin Decizia nr. 101 din 9 iulie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 9 septembrie
1998, a statuat ca sunt neconstitutionale, deoarece "prin blocarea
depozitelor clientilor si ale actionarilor Bancii Agricole - S.A., care
beneficiaza si de imprumuturi clasificate in categoria
<<pierdere>>, se instituie un regim privilegiat, de care va
beneficia in exclusivitate Banca Agricola - S.A."
Avand in vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, potrivit carora nu pot face obiectul unei exceptii de
neconstitutionalitate dispozitiile constatate ca neconstitutionale printr-o
decizie anterioara a Curtii, rezulta ca, potrivit alin. (6) al aceluiasi
articol, exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997, devenit art. 2 alin. (1) lit. b) in Legea nr.
166/1998, urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
In legatura cu neconstitutionalitatea celorlalte dispozitii ale art. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, Curtea constata ca acestea nu
infrang prevederile constitutionale ale art. 15, care consacra principiul
neretroactivitatii legii. De altfel, Societatea Comerciala "Carex" -
S.R.L. din Bacau invoca exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 coroborat cu
art. 5 din ordonanta sus-citata.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 din
ordonanta atacata, Curtea Constitutionala a statuat prin Decizia nr. 181 din 17
decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65
din 16 februarie 1999, ca formularea acestui articol de lege nu contine in sine
nici o dispozitie cu caracter retroactiv, astfel ca nu contravine art. 15 alin.
(2) din Constitutie. Prin dispozitia criticata se face aplicatia unui principiu
consacrat de art. 372 din Codul de procedura civila, in sensul ca executarea
silita se poate face nu numai pe baza unei hotarari judecatoresti investite cu
formula executorie, ci si in "virtutea unui titlu executoriu",
prevazut de lege. De altfel, ulterior adoptarii actului normativ criticat, s-a
acordat, prin Legea bancara nr. 58/1998, in mod general, pentru toate bancile,
deci nu numai pentru Banca Agricola - S.A., calitatea de titluri executorii
contractelor de credit bancar, precum si garantiilor reale si personale,
constituite in scopul garantarii creditului bancar. Prin aceeasi decizie Curtea
a mai constatat ca, in realitate, nu este vizata constitutionalitatea textului
criticat, ci aplicarea in timp a dispozitiilor acestuia, adica stabilirea
interpretarii daca sunt aplicabile sau nu si contractelor de credit incheiate
anterior intrarii in vigoare a actului normativ in discutie, in conditiile in
care Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu contine dispozitii
tranzitorii ori alte reglementari cu privire la aplicarea in timp a textului
art. 5. Or, sub acest aspect, jurisprudenta Curtii Constitutionale a statuat in
mod constant ca nu intra in competenta sa controlul aplicarii dispozitiilor
unei legi sub raportul actiunii lor in timp, ci numai constatarea daca aceste
dispozitii sunt in concordanta cu Constitutia. Asa s-a procedat, de exemplu,
prin Decizia nr. 283 din 1 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 169 din 24 iulie 1997, si prin Decizia nr. 285 din 1
iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 5
august 1997. De aceea, avand in vedere ca nu au intervenit elemente noi care sa
determine schimbarea practicii jurisdictionale a Curtii, exceptia de
neconstitutionalitate a art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/1997 a fost respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2 alin. (1) lit. b), coroborat cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si
regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
"pierdere" la Banca Agricola - S.A., exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Carex" - S.R.L. din Bacau in Dosarul nr. 2.494/1998 al
Curtii de Apel Bacau.
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1)
lit. a) si c) si alin. (2), coroborat cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si
regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
"pierdere" la Banca Agricola - S.A., exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Carex" - S.R.L. din Bacau in acelasi dosar.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 aprilie 1999
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman