DECIZIE Nr. 567 din 20 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2003 privind completarea Legii nr.
161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea
demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 155 din 22 februarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2003 privind
completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de
avocat, exceptie ridicata de Vasile Grigoras in Dosarul nr. 3.481/2004 al
Judecatoriei Onesti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 16 decembrie 2004 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a dispus amanarea pronuntarii la data de 20 decembrie 2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.481/2004,
Judecatoria Onesti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
77/2003 privind completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat. Exceptia a fost ridicata de Vasile Grigoras intr-o cauza
avand ca obiect contestatia la executare promovata de contestatoarea Societatea
Comerciala "Magna Arena" - S.R.L. din Onesti, in contradictoriu cu
autorul exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sustine ca
prevederile legale criticate incalca dispozitiile constitutionale ale art. 1
alin. (3) privitor la statul de drept si dreptate, ale art. 16 referitor la
egalitatea in drepturi si ale art. 4 alin. (2) privitor la egalitatea intre
cetateni, ale art. 21 privitor la accesul liber la justitie, ale art. 24
referitor la dreptul la aparare, ale art. 41 alin. (1) privitor la dreptul la
munca, ale art. 53 referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertati, ale art. 115 privitor la delegarea legislativa si ale art. 73
alin. (3) lit. c) referitor la reglementarea prin lege organica a statutului
deputatilor si al senatorilor.
Autorul sustine ca textul atacat contravine prevederilor constitutionale
mentionate mai sus, deoarece impiedica persoanele sa isi aleaga un avocat care
indeplineste un mandat de parlamentar.
Astfel, sustine autorul exceptiei, este nedrept ca justitiabilii sa nu-si
poata alege avocatul pe care il doresc, pentru simplul motiv ca acesta
indeplineste un mandat in serviciul poporului. Aceasta interdictie apare nu
numai ca un act de nedreptate, ci si ca o incalcare a principiului egalitatii
in drepturi consacrat prin art. 16 din Constitutie, precum si a principiilor
prevazute in art. 4 alin. (2) din Constitutie. De asemenea, ingradirea
posibilitatilor de libera alegere a unui avocat contravine prevederilor art. 21
si 24 din Legea fundamentala.
In alta ordine de idei, autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale
criticate sunt neconstitutionale si pentru faptul ca prevad o incompatibilitate
pentru membrii Parlamentului, aceea de a-si exercita profesia de avocat in
anumite cauze, incompatibilitate care, potrivit art. 71 alin. (3) si art. 115
din Constitutie, nu putea fi instituita pe calea unei ordonante de urgenta, ci
numai prin lege organica.
Judecatoria Onesti nu si-a exprimat opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a comunica punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul a transmis Curtii Constitutionale punctul sau de vedere, in sensul
ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2003 a reglementat
incompatibilitati pentru deputati si senatori, de aceea Parlamentul, prin Legea
nr. 280/2004 de aprobare a ordonantei, a modificat-o, in sensul ca actul
normativ pe care aceasta il completeaza, introducand art. 82^1, este Legea nr.
161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea
demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei.
Prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2003 nu incalca
principiul dreptatii consacrat de art. 1 alin. (3) din Constitutie, ci,
dimpotriva, vine in sustinerea acestuia, prin asigurarea independentei
parlamentarilor fata de influente exterioare ori fata de diferite interese
private. Nu se poate retine o incalcare a art. 16 si a art. 4 alin. (2) din
Legea fundamentala, intrucat dispozitiile se aplica tuturor cetatenilor cu
statut de parlamentar, care exercita profesia de avocat, fara a crea
discriminari intre acestia. Partile isi pot alege un avocat care sa nu aiba
incompatibilitati legale in privinta acordarii de asistenta juridica, astfel ca
nu se poate retine o incalcare, prin prevederile legale atacate, a art. 21 si
art. 24 din Constitutie.
Sustinerea potrivit careia textul atacat ar incalca art. 41 alin. (1) din
Constitutie, privitor la dreptul la munca, si art. 53 referitor la restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati este inadmisibila prin prisma
art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, deoarece nu are legatura cu
solutionarea dosarului, ci se refera la incalcarea drepturilor avocatului
parlamentar, care nu este parte in cauza in care a fost ridicata exceptia.
Art. 115 si art. 73 alin. (3) lit. c) din Legea fundamentala nu au legatura
cu solutionarea cauzei, intrucat "privesc modul de reglementare a
statutului parlamentarului", critica de neconstitutionalitate cu privire
la acestea fiind inadmisibila.
Avocatul Poporului a transmis Curtii Constitutionale punctul sau de vedere,
in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea
motivare:
"Faptul ca avocatul care se afla in exercitarea unui mandat de deputat
sau de senator nu poate sa pledeze in anumite cauze nu constituie o incalcare a
principiului constitutional al statului de drept, deoarece prin aceasta
modalitate legiuitorul a inteles sa asigure parlamentarului o autoritate morala
de necontestat."
Dispozitiile art. 24 alin. (2) din Constitutie, care consacra dreptul la
aparare, nu se refera la un anumit avocat. Dreptul la aparare trebuie exercitat
intr-un cadru legal, partea interesata putand opta pentru alegerea unui avocat
care indeplineste conditiile legale pentru a o asista sau a o reprezenta in
cauza dedusa judecatii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2003 privind completarea Legii
nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in
exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 280/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
574 din 29 iunie 2004, avand urmatorul continut:
- "Art. I. - Dupa articolul 82 din Legea nr. 161/2003 privind unele
masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a
functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea
coruptiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 21
aprilie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un
articol nou, articolul 82^1, cu urmatorul cuprins:
<<Art. 82^1. - (1) Deputatul sau senatorul care, pe durata
exercitarii mandatului de parlamentar, doreste sa exercite si profesia de
avocat nu poate sa pledeze in cauzele ce se judeca de catre judecatorii sau
tribunale si nici nu poate acorda asistenta juridica la parchetele de pe langa
aceste instante.
(2) Deputatul sau senatorul aflat in situatia prevazuta la alin. (1) nu
poate acorda asistenta juridica invinuitilor sau inculpatilor si nici nu ii
poate asista in instante in cauzele penale privind:
a) infractiunile de coruptie, infractiunile asimilate infractiunilor de
coruptie, infractiunile in legatura directa cu infractiunile de coruptie,
precum si infractiunile impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor
Europene, prevazute in Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si
sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) infractiunile prevazute in Legea nr. 143/2000 privind combaterea
traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) infractiunile privind traficul de persoane si infractiunile in legatura
cu traficul de persoane, prevazute in Legea nr. 678/2001 privind prevenirea si
combaterea traficului de persoane, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) infractiunea de spalare a banilor, prevazuta in Legea nr. 656/2002
pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, cu modificarile ulterioare;
e) infractiunile contra sigurantei statului, prevazute in art. 155 - 173
din Codul penal;
f) infractiunile care impiedica infaptuirea justitiei, prevazute in art.
259 - 272 din Codul penal;
g) infractiunile contra pacii si omenirii, prevazute in art. 356 - 361 din
Codul penal.
(3) Deputatul sau senatorul aflat in situatia prevazuta la alin. (1) nu
poate sa pledeze in cauzele civile sau comerciale impotriva statului, a
autoritatilor sau institutiilor publice, a companiilor nationale ori a
societatilor nationale in care acestea sunt parti. De asemenea, nu poate sa
pledeze in procese intentate statului roman, in fata instantelor
internationale.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica in cauzele in care avocatul
este parte in proces sau acorda asistenta ori reprezentare sotului sau rudelor
pana la gradul IV inclusiv.>>"
Curtea Constitutionala a fost sesizata de instanta de judecata cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
77/2003 privind completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
640 din 9 septembrie 2003, insa, din motivarea exceptiei, asa cum a fost
formulata de catre autor si retinuta in incheierea de sesizare, rezulta ca
obiectul acesteia il formeaza dispozitiile art. I din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 77/2003 privind completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea
si exercitarea profesiei de avocat.
Ulterior datei la care a fost sesizata Curtea Constitutionala, prin punctul
1 al articolului unic al Legii nr. 280/2004 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 77/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 574 din 29 iunie 2004, titlul ordonantei a fost modificat,
dandu-i-se urmatorul cuprins: "ORDONANTA DE URGENTA privind completarea
Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in
exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei."
Prin punctul 2 al articolului unic din aceasta lege, textul criticat a fost
modificat, insa contine aceeasi solutie legislativa, asa incat, prin prezenta
decizie, Curtea Constitutionala se va pronunta asupra art. I din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 77/2003 privind completarea Legii nr. 161/2003 privind
unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor
publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si
sanctionarea coruptiei.
Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale in raport cu prevederile art. 1 alin. (3) privitoare la
statul de drept si dreptate, cu cele ale art. 16 referitoare la egalitatea in
drepturi si cu cele ale art. 4 alin. (2) privitoare la egalitatea intre
cetateni, cu cele ale art. 21 privitoare la accesul liber la justitie, cu cele
ale art. 24 referitoare la dreptul la aparare, cu cele ale art. 41 alin. (1)
privitoare la dreptul la munca, cu cele ale art. 53 referitoare la restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, cu cele ale art. 115
privitoare la delegarea legislativa si cu cele ale art. 73 alin. (3) lit. c)
referitoare la reglementarea prin lege organica a statutului deputatilor si al
senatorilor.
Din analiza actelor existente la dosarul instantei, Curtea Constitutionala
retine ca actiunea introdusa de Societatea Comerciala "Magna Arena" -
S.R.L. din Onesti are ca obiect contestatia la executare facuta impotriva
executarii silite incepute la cererea creditorului Vasile Grigoras, autorul
exceptiei. In aceasta situatie Curtea observa ca textele de lege criticate nu
au legatura cu solutionarea cauzei deduse judecatii.
Avand in vedere dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
potrivit carora "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate
in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei
in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia", Curtea
constata ca, potrivit alin. (6) al aceluiasi articol, exceptia urmeaza sa fie
respinsa ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d)
si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2003 privind
completarea Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea
transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, exceptie ridicata de
Vasile Grigoras in Dosarul nr. 3.481/2004 al Judecatoriei Onesti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Catalina Turcu