Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 565 din 7 iunie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase si pietrelor pretioase in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 544 din 9 august 2007



Ion Predescu                              - preşedinte

Nicolae Cochinescu                    -judecător

Acsinte Gaspar                           -judecător

Kozsokar Gabor                         -judecător

Petre Ninosu                               -judecător

Şerban Viorel Stănoiu                -judecător

Tudorel Toader                           -judecător

Antonia Constantin                     - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi   - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, excepţie ridicată de Dan Berindey în Dosarul nr. 41.044/299/2006 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, arătând, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate reprezintă tocmai expresia aplicării în plan legislativ a prevederilor art. 44 alin. (2) teza întâi din Constituţie, referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietăţii private în mod egal de lege, indiferent de titular, şi nu o negare a acestui principiu.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 16 ianuarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 41.044/299/2006, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România. Excepţia a fost ridicată de Dan Berindey într-o cauză având ca obiect obligarea Băncii Naţionale a României la plata diferenţei dintre contravaloarea obiectelor şi bijuteriilor din aur şi alte metale preţioase confiscate, calculată la valoarea de circulaţie din momentul efectuării plăţii şi contravaloarea cantităţii de metal preţios fin conţinut in respectivele obiecte (astfel cum pârâta a fost obligată printr-o sentinţă civilă definitivă şi irevocabilă, învestită cu formulă executorie), precum şi la plata cheltuielilor de judecată.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 261/2002, contravin prevederilor constituţionale ale art. 15, art. 16, art. 21, art. 44 alin. (2) teza întâi şi art. 53, privind universalitatea legii, principiul egalităţii în drepturi, accesul liber la justiţie, ocrotirea proprietăţii private în mod egal de lege, indiferent de titular, respectiv restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. Neconstituţionalitatea pretinsă constă în aceea că textul de lege criticat „dă posibilitatea de a se acorda despăgubiri pentru bunuri abuziv confiscate la o valoare de câteva ori mai mică decât cea reală", proprietarul legitim al acestora fiind privat de o parte din patrimoniul său.

Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, întrucât textul de lege criticat nu aduce atingere dreptului de proprietate al persoanelor îndreptăţite la plata contravalorii metalului preţios fin conţinut în obiectele ce nu pot fi restituite în natură, calculate la preţul practicat de Banca Naţională a României la data plăţii, atâta vreme cât această modalitate de reparare este justă şi echitabilă. Mai mult, este dreptul legitim al legiuitorului de a reglementa modul de acordare a despăgubirilor pentru repararea prejudiciului suferit de către persoanele îndreptăţite, în cazul în care nu este posibilă restituirea în natură a obiectelor din metale preţioase preluate abuziv.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, se arată că dispoziţiile art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 nu contravin principiului egalităţii în drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie, şi nici regulii constituţionale privind ocrotirea, în mod egal, indiferent de titular, a proprietăţii private -art. 44 alin. (2), - întrucât nu conţin nicio prevedere care să determine aplicarea unui tratament juridic diferit în raport cu titularul dreptului de proprietate. Totodată, se susţine că în cauză nu sunt incidente dispoziţiile art. 15 din Legea fundamentală şi nici nu se poate reţine încălcarea art. 53 din aceasta, de vreme ce textul legal criticat este constituţional. De asemenea, se precizează că, în practica sa, de exemplu prin Deciziile nr. 60/2005 şi nr. 497/2006, Curtea Constituţională a constatat că textul de lege criticat semnifică chiar aplicarea prevederilor constituţionale ale art. 44.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 26 din Legea nr. 458/2006, sunt constituţionale. Arată, în acest sens, că nu se poate reţine critica de neconstituţionalitate faţă de prevederile art. 15, art. 16, art. 21 şi ale art. 44 alin. (2) din Constituţie, întrucât dispoziţiile de lege criticate nu conţin norme contrare principiului universalităţii legii, al egalităţii în drepturi, al liberului acces la justiţie şi al garantării şi ocrotirii proprietăţii private. Apreciază, de asemenea, că în cauză nu au incidenţă dispoziţiile art. 53 din Legea fundamentală.

Mai precizează că ordonanţa criticată constituie o reglementare specială în materia restituirii metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, iar soluţia acordării de despăgubiri în cazul în care acestea nu se mai regăsesc fizic este rezultatul opţiunii legiuitorului şi are la bază dreptul pe care acesta îl are în a decide asupra modului de reparare a abuzurilor din legislaţia trecută cu privire la dreptul de proprietate privată.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, aşa cum rezultă din încheierea de sesizare a Curţii, îl constituie dispoziţiile art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 572 din 16 noiembrie 2000, astfel cum au fost introduse prin articolul unic pct. 17 din Legea nr. 362/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 26 septembrie 2003, având următorul conţinut: „In cazul obiectelor din metale preţioase, aliaje ale acestora şi pietre preţioase preluate abuziv, care nu se mai regăsesc fizic, fiind topite sau valorificate, se vor acorda despăgubiri în condiţiile şi în limitele stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, emise de Ministerul Finanţelor Publice şi de Banca Naţională a României."

Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că faţă de redactarea textului de lege iniţial criticat au intervenit modificări legislative, astfel că obiectul excepţiei îl reprezintă, în realitate, dispoziţiile art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004, modificate prin art. I pct. 26 din Legea nr. 458/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 1004 din 18 decembrie 2006. Aceste dispoziţii, care au intrat în vigoare la 90 de zile de la publicarea legii de modificare în Monitorul Oficial al României, prevăd următoarele: „In cazul metalelor preţioase şi al pietrelor preţioase preluate abuziv, care nu se mai regăsesc fizic, fiind valorificate, se vor acorda despăgubiri în condiţiile şi în limitele stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă."

In motivarea excepţiei, autorul invocă prevederile constituţionale ale art. 15 - „Universalitatea", art. 16 - „Egalitatea în drepturi", art. 21 - „Accesul liber la justiţie", art. 44 alin. (2) teza întâi, potrivit cărora „Proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular", şi ale art. 53 - „Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi".

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele:

Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 contravin, în principal, principiului egalităţii în drepturi şi dreptului de proprietate, consacrat de art. 44 alin. (2) teza întâi din Constituţie, deoarece permit stabilirea unor despăgubiri „la o valoare de câteva ori mai mică decât cea reală" pentru metalele preţioase, aliaje ale acestora şi pietre preţioase preluate în mod abuziv, care nu se mai regăsesc fizic, fiind topite sau valorificate.

Curtea reţine că dispoziţiile art. II alin. (2) din Legea nr. 458/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România stabilesc un termen de 60 de zile de la data intrării sale în vigoare, termen în care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Ministerul Finanţelor Publice şi Banca Naţională a României vor înainta Guvernului spre aprobare proiectele de norme metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000.

Aşadar, proprietariii metalelor preţioase şi pietrelor preţioase preluate abuziv, care nu se mai regăsesc fizic, sunt despăgubiţi în condiţiile şi în limitele stabilite prin normele de aplicare a ordonanţei de urgenţă, emise prin hotărâre a Guvernului, în temeiul art. 108 alin. (2) din Constituţie.

Curtea observă, totodată, că prin dispoziţiile art. 26 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă criticată legiuitorul nu a reglementat „condiţiile şi limitele" pentru acordarea despăgubirilor în cazul obiectelor din metale preţioase şi pietre preţioase preluate abuziv, care nu se mai regăsesc fizic, ci a stabilit această competenţă pentru Guvern, în concordanţă cu prevederile art. 108 alin. (2) din Constituţie.

Or, prin Decizia nr. 497 din 8 iunie 2006 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 lit. c) şi ale art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase, aliajelor acestora şi pietrelor preţioase în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 7 iulie 2006, Curtea Constituţională, respingând excepţia, a statuat, de principiu, că „înţelesul noţiunii de «organizare a executării legii» din cuprinsul acestei norme constituţionale [art. 108 alin. (2)] are un sens mai larg decât cea privind aplicarea legii, şi anume prin hotărâri ale Guvernului pot fi dispuse măsuri organizatorice, financiare, instituţionale sau sancţionatorii în vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor legii."

In ceea ce priveşte criticile de neconstituţionalitate referitoare la încălcarea principiului constituţional potrivit căruia proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular, consacrat de art. 44 alin. (2) teza întâi, Curtea constată că acestea nu sunt întemeiate. Dimpotrivă, dispoziţiile art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 semnifică chiar aplicarea prevederilor constituţionale invocate ca fiind încălcate prin aceea că garantează persoanelor îndreptăţite la asemenea despăgubiri dreptul de proprietate asupra obiectelor din metale preţioase şi pietre preţioase preluate abuziv şi care nu se mai regăsesc în natură, fiind valorificate. Totodată, însă, potrivit art. 44 alin. (1) teza finală din Constituţie, „conţinutul şi limitele acestor drepturi (dreptul de proprietate şi creanţele asupra statului) sunt stabilite de lege". Aşadar, modalitatea de reparare a abuzurilor din regimul trecut reprezintă o atribuţie şi, în acelaşi timp, o opţiune a legiuitorului, iar contravaloarea despăgubirilor este stabilită în concret prin normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000.

Curtea nu poate reţine nici că textul de lege criticat înfrânge principiul egalităţii în drepturi, consacrat de art. 16 din Legea fundamentală, deoarece acesta nu instituie nici o măsură care să determine aplicarea unui tratament juridic diferit persoanelor aflate în aceeaşi situaţie juridică, respectiv în ipoteza normei atacate.

De altfel, în concordanţă cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, Curtea Constituţională a statuat prin deciziile sale că principiul egalităţii între cetăţeni este înfrânt atunci când unor situaţii de fapt identice le corespund tratamente juridice diferite, fără să existe o motivare obiectivă şi rezonabilă.

In sfârşit, Curtea constată că prevederile constituţionale ale art. 15 privind universalitatea legii, ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie şi ale art. 53 care reglementează condiţiile de restrângere a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, pretins a fi încălcate, nu au incidenţă în cauză.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, excepţie ridicată de Dan Berindey în Dosarul nr. 41.044/299/2006 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 iunie 2007.

PREŞEDINTE,

ION PREDESCU

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 565/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 565 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 565/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu