DECIZIE Nr. 565 din 25 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1052 din 25 noiembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de
Francisc Damoc in Dosarul nr. 2.741/AS/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ si
fiscal.
La apelul nominal raspund avocat Nicolae Ivan, pentru autorul exceptiei, si
consilier juridic Corneliu Fratila, pentru Casa de Pensii a Municipiului
Bucuresti.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei arata
ca dispozitiile art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 creeaza o
discriminare nejustificata intre persoanele cu handicap, contravenind astfel
prevederilor constitutionale care consacra egalitatea in drepturi si protectia
persoanelor cu handicap. Pentru aceste motive solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Reprezentantul Casei de Pensii a Municipiului Bucuresti solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, sens in care arata ca toate
persoanele care se incadreaza in ipoteza textului de lege criticat beneficiaza
de aceleasi drepturi. In ceea ce priveste persoanele care nu se incadreaza in
aceasta categorie, intrucat au dobandit handicapul ulterior calitatii de
asigurat, acestea se bucura si ele de protectie din partea legii prin
dispozitiile care reglementeaza pensia de invaliditate. Reprezentantul Casei de
Pensii pune in discutia Curtii si legalitatea incheierii de sesizare, aratand
ca Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari
sociale, contencios administrativ si fiscal nu a comunicat opinia sa asupra
exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate. Astfel, referindu-se la problema legalitatii
incheierii de sesizare, arata ca aceasta intruneste conditiile prevazute de
lege. In ceea ce priveste constitutionalitatea dispozitiilor art. 47 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 19/2000, arata ca persoanele care au dobandit handicapul
anterior calitatii de asigurat se afla intr-o situatie obiectiv diferita de cea
a persoanelor care au dobandit handicapul ulterior si astfel se justifica
aplicarea unui tratament juridic diferentiat. De altfel, aminteste ca si
aceasta din urma categorie de persoane se bucura de reglementari favorabile.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.741/AS/2005,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale,
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, exceptie ridicata de Francisc Damoc cu ocazia solutionarii
contestatiei formulate impotriva deciziei de respingere a cererii de inscriere
la pensie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor
constitutionale care consacra egalitatea in drepturi si dreptul persoanelor cu handicap
de a se bucura de o protectie speciala din partea statului. In acest sens arata
ca art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, care conditioneaza
beneficiul reducerii stagiului de cotizare si a varstei standard de pensionare
de realizarea stagiului de cotizare in conditii de handicap preexistent
calitatii de asigurat, creeaza, fara vreo justificare de natura obiectiva, o
grava discriminare intre persoanele cu handicap preexistent calitatii de
asigurat si cele care au dobandit handicapul dupa calitatea de asigurat.
Astfel, prima categorie de persoane beneficiaza de reducerea stagiului de
cotizare si a varstei standard de pensionare in conditiile unui stagiu de
cotizare incomplet, in timp ce a doua categorie nu beneficiaza de nici o
facilitate la pensionare. Autorul exceptiei sustine, de asemenea, ca textul de
lege criticat este contrar si obligatiei constitutionale a statului de a acorda
o protectie speciala persoanelor cu handicap si de a asigura realizarea unei
politici nationale de egalitate a sanselor, care se traduce, in conceptia sa,
si in "posibilitatea egala pentru toate persoanele cu handicap, de a se
bucura de protectia speciala prevazuta prin Legea nr. 19/2000, aceea de a se
pensiona pentru limita de varsta cu reducerea stagiului de cotizare si a
varstei standard de pensionare".
Tribunalul Bucuresti a retinut ca nu exista nici o cauza de
inadmisibilitate a exceptiei. Incheierea de sesizare nu contine insa opinia
instantei asupra exceptiei de neconstitutionalitate, iar solicitarea Curtii
Constitutionale ca sesizarea sa fie completata si sa-i fie astfel comunicata a
ramas fara nici un rezultat.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca fiind neintemeiate criticile de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000. In acest sens
arata ca textul de lege supus controlului de constitutionalitate nu incalca
prevederile constitutionale referitoare la protectia speciala a persoanelor cu
handicap, intrucat aceste masuri de protectie speciala fac obiectul
reglementarii altor acte normative, respectiv al Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a
persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
519/2002. In ceea ce priveste dreptul la pensie, arata ca stabilirea
categoriilor de pensie, a cerintelor si a conditiilor pentru acordarea
drepturilor de pensie, inclusiv exceptarea de la indeplinirea anumitor cerinte
si conditii, sunt in competenta libera si exclusiva a legiuitorului, potrivit
art. 47 alin. (2) din Constitutie. In lumina acestor concluzii, Guvernul
considera ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor art. 16 din
Constitutie, avand in vedere ca persoanele cu handicap accentuat care au
realizat cel putin doua treimi din stagiul complet de cotizare preexistent
calitatii de asigurat se afla intr-o situatie diferita, care justifica, in mod
obiectiv si rezonabil, un tratament diferit in raport cu celelalte categorii de
persoane care au dobandit deficiente dupa incadrarea in munca.
Avocatul Poporului apreciaza ca, in absenta opiniei instantei de judecata
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate invocata, sesizarea Curtii
Constitutionale nu este legala. Cat priveste critica de neconstitutionalitate
adusa art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, considera ca acest text
de lege este constitutional, deoarece se aplica in aceleasi conditii pentru
toate categoriile de persoane asigurate aflate in aceeasi situatie, fara a
determina privilegii sau discriminari.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctul lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
In ceea ce priveste punctul de vedere trimis de Avocatul Poporului, in
sensul ca lipsa opiniei instantei de judecata conduce la nelegalitatea
sesizarii Curtii, potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (4) din Legea nr.
47/1992, Curtea constata ca asupra acestei chestiuni s-a pronuntat prin Decizia
nr. 47 din 5 martie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 146 din 10 aprilie 1998, prin care a statuat ca examinarea exceptiei de
neconstitutionalitate nu poate fi impiedicata de neindeplinirea unei obligatii
in sarcina unei autoritati publice, chiar daca aceasta este o instanta
judecatoreasca.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispozitii potrivit carora: "(1)
Persoanele asigurate care au realizat un stagiu de cotizare in conditii de
handicap preexistent calitatii de asigurat, in functie de gradul handicapului,
beneficiaza de reducerea stagiilor de cotizare si a varstelor standard de
pensionare prevazute in anexa nr. 3, astfel: [...]
b) cu 10 ani, reducerea varstei standard de pensionare, daca au realizat
cel putin doua treimi din stagiul complet de cotizare, pentru cei cu handicap
accentuat;".
In opinia autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16 alin. (1) si ale art. 50 din Constitutie, conform carora:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 50: "Persoanele cu handicap se bucura de protectie speciala.
Statul asigura realizarea unei politici nationale de egalitate a sanselor, de
prevenire si de tratament ale handicapului, in vederea participarii efective a
persoanelor cu handicap in viata comunitatii, respectand drepturile si
indatoririle ce revin parintilor si tutorilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca esenta
criticilor aduse prevederilor art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000
are in vedere faptul ca beneficiile prevazute de acest text de lege se acorda
numai persoanelor asigurate care au realizat un stagiu de cotizare in conditii
de handicap preexistent calitatii de asigurat, iar nu si celor care au dobandit
handicapul dupa calitatea de asigurat. Astfel, se creeaza, potrivit opiniei
autorului exceptiei, o discriminare intre cele doua categorii de persoane,
discriminare care nu isi gaseste nici o justificare rationala si obiectiva. In
plus, considera ca este neglijata obligatia pe care o are statul de a asigura o
protectie speciala persoanelor cu handicap.
Analizand aceste critici, Curtea constata ca prevederile art. 47 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 19/2000 nu epuizeaza nicidecum masurile luate pe plan
legislativ pentru realizarea protectiei speciale a persoanelor cu handicap.
Astfel, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia
speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 519/2002, prevede numeroase masuri de
protectie in folosul tuturor categoriilor de persoane cu handicap.
Textul de lege supus controlului de constitutionalitate are in vedere doar
exercitarea dreptului la pensie al persoanelor cu handicap, iar din cadrul
acestei categorii, numai a acelor persoane care au dobandit handicapul inainte
de a fi devenit asigurat in sistemul public al asigurarilor sociale, respectiv
inainte de a fi incadrate in munca. Este evident ca aceasta categorie de
persoane se afla intr-o situatie diferita de cea a persoanelor care au dobandit
handicapul in timp ce erau incadrate in munca, fapt ce justifica in mod
rezonabil instituirea unui tratament juridic diferentiat. Astfel, in timp ce persoanele
la care se refera art. 47 din Legea nr. 19/2000 au dreptul de a obtine pensie
pentru limita de varsta, cu beneficiul reducerii stagiului de cotizare si a
varstei de pensionare, persoanele care au dobandit handicapul in timp ce erau
incadrate in munca se bucura de o alta categorie de pensie, anume pensia de
invaliditate, prevazuta de art. 53 si urmatoarele din aceeasi lege. Aceasta
constituie, de asemenea, o reglementare favorabila, corespunzatoare situatiei
specifice acestei din urma categorii de persoane. Potrivit acestor prevederi
legale, si persoanele care au dobandit handicapul in timp ce erau incadrate in
munca se pot inscrie la pensie inainte de implinirea varstei standard de
pensionare, cu reducerea sau chiar eliminarea perioadei necesare pentru
realizarea stagiului de cotizare, in raport cu gradul de invaliditate, ce se
stabileste prin expertiza medicala.
Prin urmare, Curtea constata ca textul de lege criticat nu contravine
principiului constitutional care consacra egalitatea in drepturi si care
permite instituirea unui tratament juridic diferentiat, atat timp cat
situatiile de fapt avute in vedere sunt in mod obiectiv diferite. De asemenea,
in lumina argumentelor expuse nu pot fi retinute nici criticile privind
incalcarea obligatiei statului de a proteja persoanele cu handicap.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Francisc Damoc in Dosarul
nr. 2.741/AS/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de
munca, asigurari sociale, contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea