DECIZIE Nr. 56 din 13 aprilie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 din
Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare
pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata, si ale
art. I pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/1997 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 23/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 222 din 20 mai 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea
sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice,
republicata, si ale art. I pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
17/1997 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 23/1995,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Actual" - S.R.L.
Constanta.
La apelul nominal se constata lipsa partilor: Societatea Comerciala
"Actual" - S.R.L. Constanta si Garda Financiara Constanta, legal
citate.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei ca
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Constanta, prin Incheierea din 11 ianuarie 1999, pronuntata in
Dosarul nr. 14.572/1998, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. 8 din Ordonanta Guvernului
nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse
din tutun si bauturi alcoolice, precum si ale art. 13 alin. 11 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 17/1997 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 23/1995. Exceptia a fost ridicata prin plangerea introdusa de
Societatea Comerciala "Actual" - S.R.L. Constanta impotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, incheiat de
comisarii Garzii Financiare, prin care a fost sanctionata cu 10.000.000 lei
amenda si confiscarea unor bunuri in valoare de 990.300 lei pentru
comercializarea de bauturi alcoolice nemarcate. Prin aceeasi incheiere instanta
a dispus suspendarea judecarii cauzei pana la solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale atacate sunt
neconstitutionale in partea care prevede confiscarea bunurilor, "intrucat
Constitutia Romaniei apara proprietatea". Nu sunt indicate normele
constitutionale infrante de dispozitiile legale atacate, ci, in continuare, se
motiveaza plangerea pe fond, sustinandu-se lipsa de vinovatie, deoarece
obligatia marcarii produselor revine producatorilor, respectiv importatorilor.
Instanta, contrar dispozitiilor art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
nu si-a exprimat prin incheierea de sesizare opinia in legatura cu exceptia
ridicata. Ulterior, la solicitarea Curtii Constitutionale, a completat
incheierea, opinand ca exceptia ridicata este neintemeiata. Instanta
judecatoreasca retine in aceasta motivare ca Ordonanta Guvernului nr. 23/1995,
dupa mai multe modificari si completari, a fost republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 23 decembrie 1997, dandu-se
articolelor o noua numerotare. Astfel, exceptia ridicata nu poate viza decat
art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, republicata, care
prevede, pe langa sanctiunea principala a amenzii contraventionale, si masura
confiscarii bunurilor. Aceasta masura, apreciaza instanta, este
constitutionala, intrucat art. 41 alin. (8) din Constitutie prevede ca
"Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii". Conditiile
legale ale confiscarii sunt formulate la art. 8 din Legea nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor si chiar in Ordonanta Guvernului nr.
23/1995.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata de Societatea Comerciala "Actual" -
S.R.L. Constanta este neintemeiata, intrucat sanctionarea contraventiilor,
inclusiv confiscarea bunurilor, nu lezeaza nici o prevedere constitutionala
referitoare la garantarea si la apararea proprietatii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca autorul acesteia a indicat gresit dispozitiile legale atacate.
Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, inclusiv art. 13, a suferit mai multe
modificari si completari succesive. Dupa aceste modificari si completari,
anterioare ridicarii exceptiei si sesizarii Curtii Constitutionale, art. 13 din
Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 a devenit art. 15, ca urmare a republicarii
ordonantei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 23 decembrie
1997 (republicare cu renumerotarea articolelor, dispusa prin art. II din Legea
nr. 133/1997). In ceea ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
17/1997, aceasta nu are relevanta in cauza, intrucat ea doar modifica si
completeaza Ordonanta Guvernului nr. 23/1995. Astfel, prin art. I pct. 9 se
modifica si se completeaza art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995,
articol care nu are un alin. 11, asa cum sustine autorul exceptiei.
Rezulta ca obiectul contenciosului constitutional, conform motivarii
exceptiei, il constituie art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995,
republicata, care prevede: "Constituie contraventie urmatoarele fapte,
daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiune:
a) comercializarea pe teritoriul Romaniei a produselor prevazute la art. 1,
fara a fi marcate sau marcate necorespunzator; [...]
Contraventiile prevazute la lit. a) si d) se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 50.000.000 lei, confiscarea bunurilor si retragerea licentei
de catre autoritatea emitenta."
Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 a fost modificata si completata si prin
Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 315 din 27 august 1998. Modificarile si completarile au vizat si
art. 15, fara sa schimbe dispozitiile atacate de autorul exceptiei. Lit. a) a
alin. 1 al art. 15 are, dupa completare, urmatoarea formulare:
"comercializarea pe teritoriul Romaniei a produselor prevazute la art. 1,
fara a fi marcate, marcate necorespunzator sau cu marcaje false sau
contrafacute". Iar alin. 2, in urma completarii, prevede:
"Contraventia prevazuta la alin. 1 lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei, confiscarea produselor nemarcate sau marcate
necorespunzator si, dupa caz, anularea, de catre autoritatea emitenta, a
licentei de atestare a dreptului de marcare."
Autorul exceptiei contesta constitutionalitatea dispozitiilor alin. 2 al
art. 15 din Ordonanta nr. 23/1995, republicata, referitoare la confiscarea
bunurilor. Desi nu indica textul constitutional incalcat, totusi din motivarea
in sensul incalcarii principiului constitutional al apararii proprietatii
rezulta ca acesta a vizat art. 135 alin. (1) si (6), potrivit carora
"Statul ocroteste proprietatea" si, respectiv, "Proprietatea
privata este, in conditiile legii, inviolabila". Intrucat este invocata
apararea proprietatii, urmeaza a se avea in vedere si prevederile art. 41 alin.
(1) si (2) din Constitutie, referitoare la garantarea dreptului de proprietate
si la ocrotirea in mod egal a proprietatii private, indiferent de titular. Nu
se poate retine insa ca dispozitiile legale atacate ar contraveni vreuneia
dintre aceste norme constitutionale.
Curtea Constitutionala constata ca aplicarea si executarea unei sanctiuni
pecuniare, ca si masura confiscarii unor bunuri sau valori, cu toate ca
determina in mod direct diminuarea patrimoniului celui sanctionat, nu incalca
dispozitiile constitutionale privind ocrotirea proprietatii private.
Art. 41 alin. (8) din Constitutie prevede ca "Bunurile destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai
in conditiile legii". Potrivit acestui principiu constitutional,
confiscarea bunurilor trebuie prevazuta de legea care califica o fapta ca
infractiune ori o califica drept contraventie. Aceasta cerinta este indeplinita
prin Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, republicata. Mai mult decat atat, art.
16 din ordonanta dispune ca "Prevederile prezentei ordonante se
completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 - 27". Or, art. 8 alin.
1 din Legea nr. 32/1968 prevede ca "Sunt supuse confiscarii, daca
confiscarea este prevazuta expres in actul normativ de stabilire si sanctionare
a contraventiei:
a) lucrurile produse din contraventie;
b) lucrurile care au servit la savarsirea contraventiei, daca sunt ale
contravenientului;
c) lucrurile dobandite prin savarsirea contraventiei, daca nu sunt
restituite persoanei vatamate".
Imprejurarea daca bunurile a caror confiscare s-a dispus de organul
constatator au fost sau nu produse din contraventie, au servit sau nu la
savarsirea contraventiei, au fost dobandite sau nu prin savarsirea
contraventiei, ca si vinovatia faptuitorului constituie elemente ale starii de
fapt, a caror stabilire, prin mijloacele legale de proba, cade in competenta
exclusiva a instantei de judecata, investita cu solutionarea litigiului, iar nu
in competenta Curtii Constitutionale, astfel cum rezulta din art. 2 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 din
Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare
pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata, si ale
art. I pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/1997 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 23/1995, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Actual" - S.R.L. Constanta in Dosarul nr.
14.572/1998 al Judecatoriei Constanta.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 aprilie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu