DECIZIE Nr.
544 din 28 iunie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2006 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 568 din 30 iunie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă -
procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, excepţie ridicată direct de
Avocatul Poporului, în temeiul art. 146 lit. d) teza a doua din Constituţie.
La apelul nominal răspunde, pentru Guvernul României,
Ministerul Finanţelor Publice, prin domnul consilier juridic Mihnea Trofimescu,
în baza delegaţiei depuse la dosar, constatându-se lipsa autorului excepţiei.
Reprezentantul Guvernului
solicită Curţii acordarea unui nou termen de judecată în vederea formulării
unui punct de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
în condiţiile prevăzute de Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale. Depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune
acordării termenului solicitat.
Curtea, deliberând, respinge cererea formulată,
întrucât lipsa punctelor de vedere ale autorităţilor prevăzute de Legea nr.
47/1992, care nu sunt obligatorii pentru judecători, nu împiedică Curtea să
soluţioneze excepţia ridicată, iar reprezentantul Guvernului a depus note
scrise la dosar.
Cauza fiind în stare de judecată, se dă cuvântul
reprezentantului Guvernului, care menţionează că susţine poziţia exprimată în
notele scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât apreciază că
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2006 nu încalcă dispoziţiile din
Constituţie invocate de autorul acesteia.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Cu Adresa nr. 6.516 din 26 iunie 2006, Avocatul
Poporului a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
43/2006 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 19 iunie 2006. Excepţia a
fost ridicată în temeiul art. 146 lit. d) teza a doua din Constituţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că ordonanţa de urgenţă criticată a fost adoptată cu
încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 115, referitoare la „Delegarea
legislativă", cu menţionarea expresă a alin. (4), (5) şi (6). Se mai
susţine că natura juridică a Curţii de Conturi este de instituţie fundamentală
a statului, iar această ordonanţă de urgenţă îi afectează regimul juridic, ceea
ce contravine art. 73 alin. (3) lit. I) din Constituţie, potrivit căruia organizarea şi funcţionarea Curţii
de Conturi se reglementează prin lege organică. Autorul excepţiei invocă, de
asemenea, şi încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) care
consacră principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, în cadrul
democraţiei constituţionale, şi ale alin. (5) privind obligativitatea
respectării Constituţiei şi a legilor ţării, ale art. 61 alin. (1) potrivit
căruia „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi
unica autoritate legiuitoare a tării", precum
si ale art. 140 intitulat „Curtea de Conturi".
CURTEA,
examinând sesizarea Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului
Public şi notele scrise depuse la dosar de Ministerul Finanţelor Publice, în
calitate de reprezentant al Guvernului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată si este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 32 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii de Conturi, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 525 din 19 iunie 2006.
Autorul excepţiei consideră că ordonanţa criticată
încalcă, în ordinea invocării lor, dispoziţiile constituţionale ale art. 115
alin. (4), (5) şi (6), art. 73 alin. (3) lit. I),art. 1 alin. (4) şi (5), art. 61 alin. (1) şi ale art. 140 - „Curtea de Conturi". Aceste texte
din Constituţie prevăd:
- Art. 115 alin. (4), (5) şi (6):' „(4) Guvernul poate adopta ordonanţe
de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi
amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.
(5) Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai
după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă
să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile
de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de
zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta
este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de
asemenea în procedură de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă cuprinzând norme de
natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76
alineatul (1).
(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în
domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor
fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de
Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a
unor bunuri în proprietate publică.";
- Art. 73 alin. (3)
lit. I): „(3) Prin lege organică se
reglementează: [...]; I) organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii,
a instanţelor judecătoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de
Conturi;";
- Art. 1 alin. (4) şi
(5): „(4) Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi
echilibrului puterilor - legislativă, executivă şi judecătorească - în cadrul
democraţiei constituţionale.
(5) In România, respectarea Constituţiei, a
supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.";
- Art. 61 alin. (1): „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi
unica autoritate legiuitoare a ţării."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea reţine următoarele:
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi este neconstituţională în sensul
celor ce se vor arăta în continuare.
Potrivit art. 140 alin. (1) din Constituţie, Curtea de
Conturi exercită controlul asupra modului de formare, de administrare şi de
întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public.
Acelaşi articol al Constituţiei reglementează relaţiile dintre Curtea de
Conturi şi Parlament, numirea şi revocarea membrilor instituţiei, durata
mandatului şi statutul acestora.
Prin rolul său, Curtea de Conturi face parte din instituţiile fundamentale ale statului, activitatea sa fiind indispensabilă asigurării suportului financiar
al funcţionării tuturor organelor statului. Natura Curţii de Conturi de
instituţie fundamentală a statului este deopotrivă subliniată de statutul
constituţional al acesteia, ca şi de faptul că organizarea şi funcţionarea sa,
adică regimul său juridic, se reglementează, potrivit art. 73 alin. (3) lit. I) din Constituţie, prin lege organică.
Luând în considerare aceste elemente definitorii, Curtea Constituţională constată că reglementarea
organizării şi funcţionării Curţii de Conturi prin ordonanţă de urgenţă a
Guvernului contravine prevederilor art. 115 alin. (6) din Constituţie, conform
cărora ordonanţele de urgenţă „nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului".
Pentru aceleaşi considerente, Curtea Constituţională
constată că adoptarea ordonanţei de urgenţă analizate încalcă şi dispoziţiile
art. 61 alin. (1) din Constituţia României, conform cărora „Parlamentul este organul
reprezentativ suprem al poporului român şi unică autoritate legiuitoare a ţării", prevederile art. 73 alin. (3) lit. I), precum
şi principiul separaţiei puterilor consacrat prin art. 1 alin. (4) din
Constituţie. In acest sens, Curtea Constituţională reţine că reglementarea pe
calea ordonanţelor şi a ordonanţelor de urgenţă constituie, aşa cum se prevede
expres în art. 115 din Constituţie, o atribuţie exercitată de Guvern în temeiul
delegării legislative, iar depăşirea limitelor acestei delegări, stabilite prin
însuşi textul Constituţiei, reprezintă o imixtiune nepermisă în competenţa
legislativă a Parlamentului, altfel spus, o violare a principiului separaţiei
puterilor în stat.
Faţa de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d), al art. 31 alin. (4) şi al art. 32 şi 33 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată
direct de Avocatul Poporului, în temeiul art. 146 lit. d) teza a doua din
Constituţie, şi constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2006
privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 19 iunie 2006, este neconstituţională.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernului şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 iunie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu