DECIZIE Nr.
543 din 27 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 357 din 31 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Daniela Ramona Mariţiu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 4 din
Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de Eugenia Puşcaşiu în Dosarul nr. 3.129/102/2006 al
Tribunalului Mureş - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece prin Decizia nr. 778
din 12 mai 2009 Curtea Constituţională a admis excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 4 din
Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 146/1997.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 3.129/102/2006, Tribunalul Mureş -
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 4
din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de Eugenia Puşcaşiu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate
autoarea acesteia susţine că textul
criticat contravine prevederilor art. 1 alin. (3) şi art. 21 alin. (1)
şi (2) din Constituţie, precum şi ale art. 6 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale.
Tribunalul Mureş - Secţia civilă consideră excepţia de neconstituţionalitate ca fiind
întemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului arată
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă,
deoarece instanţa de contencios constituţional, prin Decizia nr. 778
din 12 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
465 din 6 iulie 2009, a admis excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997. Or, potrivit art. 29
alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, „Nu pot face obiectul excepţiei
prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie
anterioară a Curţii Constituţionale", iar, conform
alin. (6) al aceluiaşi articol, „Dacă excepţia este
inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin. (1), (2) sau (3),
instanţa respinge printr-o încheiere motivată cererea de sesizare a
Curţii Constituţionale [... ]".
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr.
34/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, ordonanţă publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001. Ordonanţa a
fost aprobată prin Legea nr. 742/2001, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 807 din 17 decembrie 2001.
In opinia autorului excepţiei de
neconstituţionalitate, textul legal criticat contravine dispoziţiilor
constituţionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul român şi
art. 21 alin. (1) şi (2) referitoare la accesul liber la justiţie,
precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale.
Prin textul de lege criticat s-a abrogat art. 15 lit. f1)
din Legea nr. 146/1997.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că prin Decizia nr. 778 din 12 mai 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 6 iulie
2009, a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001.
Cu acel prilej Curtea a constatat că
existenţa răspunderii patrimoniale pentru daune morale a fost
recunoscută implicit prin art. 15 lit. f1) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, text introdus în lege prin Ordonanţa
Guvernului nr. 11/1998, aprobată prin Legea nr. 112/1998, în care se
prevedea scutirea de taxa judiciară de timbru a acţiunilor şi
cererilor, inclusiv cele pentru exercitarea căilor de atac, referitoare la
„stabilirea şi acordarea de despăgubiri pentru daunele morale
aduse onoarei, demnităţii sau reputaţiei unei persoane
fizice". Reglementarea reprezenta un mod specific de apărare
juridică a menţionatelor atribute ale personalităţii umane
- caracterizate în art. 1 alin. (3) din Constituţia României ca fiind
valori supreme în statul de drept. In felul acesta se asigura accesul la
justiţie, necondiţionat de plata unei taxe de timbru, persoanelor
vătămate prin proferarea de expresii insultătoare, calomnii ori
denigrări săvârşite pe orice cale, direct sau prin mijloacele de
comunicare în masă.
Luând în considerare aceste raţiuni ale art. 1
alin. (3) din Constituţia României care au justificat scutirea de taxe
judiciare de timbru a acţiunilor având ca obiect stabilirea şi
acordarea de despăgubiri pentru daunele morale aduse onoarei,
demnităţii sau reputaţiei unei persoane fizice, Curtea
Constituţională a constatat că abrogarea art. 15 lit. f1)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru contravine
prevederilor art. 1 alin. (3) şi ale art. 21 alin. (1) şi (2) din
Constituţia României, precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
motiv pentru care, prin decizia precitată, a admis excepţia şi a
declarat dispoziţiile art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr.
34/2001 ca fiind neconstituţionale.
In acest sens instanţa de judecată trebuia
să facă aplicarea prevederilor art. 29 alin. (3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, potrivit cărora „Nu pot face obiectul
excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o
decizie anterioară a Curţii Constituţionale", şi,
în consecinţă, conform alin. (6) al aceluiaşi articol, dacă
excepţia este inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin.
(1), (2) sau (3), instanţa trebuia să respingă printr-o
încheiere motivată cererea de sesizare a Curţii Constituţionale.
Având în vedere cele expuse mai sus, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 4 din
Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru urmează să fie
respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 4 din
Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de Eugenia Puşcaşiu în Dosarul nr. 3.129/102/2006 al
Tribunalului Mureş - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 27 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu