DECIZIE Nr. 542 din 18 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 alin.
(2) si ale art. 54 din Legea fondului funciar nr. 18/1991
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1123 din 13 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 53 alin. (2) si ale art. 54 din Legea fondului funciar nr.
18/1991, exceptie ridicata de Cristian Silviu Mihnea Enescu si Catalin Petru
Enescu in Dosarul nr. 1.162/2005 al Judecatoriei Craiova.
La apelul nominal raspunde Cristian Silviu Mihnea Enescu, lipsind celelalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, aratand ca, in urma
revizuirii Constitutiei, controlul judecatoresc in materia contenciosului
administrativ apartine exclusiv tribunalelor, ca prima instanta de judecata.
Asa fiind, textele de lege criticate sunt abrogate implicit.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca doar dispozitiile art. 53 alin. (2) din
Legea nr. 18/1991 au incidenta in cauza. Cu privire la acestea, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
1.162/2005, Judecatoria Craiova a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 alin. (2) si ale art. 54 din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de Cristian Silviu Mihnea
Enescu si Catalin Petru Enescu intr-o cauza avand ca obiect o plangere
indreptata impotriva hotararii Comisiei Judetene Dolj de aplicare a Legii nr.
1/2000.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
textele de lege criticate aduc atingere dispozitiilor art. 126 alin. (6) din
Constitutie, deoarece atribuie judecatoriilor competenta de solutionare, in
prima instanta, a plangerilor impotriva unor acte administrative, competenta
care apartine exclusiv tribunalelor.
Judecatoria Craiova apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
aratand ca textele de lege criticate instituie, in acord cu dispozitiile art. 5
alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, o procedura
derogatorie de solutionare a plangerilor impotriva actelor administrative.
Intentia legiuitorului nu a fost aceea de a impiedica accesul la instantele
de contencios administrativ, ci de a oferi posibilitatea introducerii plangerii
la judecatoria in a carei raza teritoriala este situat terenul.
Avocatul Poporului apreciaza ca textele de lege criticate sunt
constitutionale, legiuitorul fiind in masura sa stabileasca o procedura
speciala pentru anumite situatii, derogatorie de la dreptul comun, intrucat,
potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, "Competenta instantelor
judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege."
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2) si
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
53 alin. (2) si art. 54 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, dispozitii
care au urmatorul continut:
- Art. 53 alin. (2): "Impotriva hotararii comisiei judetene se poate
face plangere la judecatoria in a carei raza teritoriala este situat terenul,
in termen de 30 de zile de la comunicare.";
- Art. 54: "(1) Dispozitiile art. 53 alin. (1) se aplica si in cazul
in care plangerea este indreptata impotriva ordinului prefectului sau oricarui
act administrativ al unui organ administrativ care a refuzat atribuirea
terenului sau propunerile de atribuire a terenului, in conditiile prevazute in
cap. III.
(2) Dispozitiile art. 53 alin. (2) raman aplicabile."
Art. 53 alin. (1), la care face trimitere art. 54 din lege, prevede ca:
"Hotararile comisiei judetene asupra contestatiilor persoanelor care au
cerut reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate privata asupra
terenului, conform dispozitiilor cuprinse in cap. II, si cele asupra masurilor
stabilite de comisiile locale se comunica celor interesati prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire".
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 126 alin. (6) din Constitutie, care au urmatorul continut:
"Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor
publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia
celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de
comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt
competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau,
dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Art. 2 pct. 1 lit. d) din Codul de procedura civila instituie competenta
tribunalelor de a judeca in prima instanta procesele si cererile in materie de
contencios administrativ, cu exceptia celor date in competenta curtilor de
apel. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. f) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, termenul "instanta de
contencios administrativ" se refera la Sectia de contencios administrativ
si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, sectiile de contencios administrativ
si fiscal ale curtilor de apel si tribunalele administrativ-fiscale.
Asadar, cu anumite exceptii, tribunalul are competenta de a judeca in prima
instanta litigiile in materia contenciosului administrativ.
Curtea constata ca, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie,
"Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege". Din acest text constitutional rezulta ca prin
lege se pot institui anumite exceptii de la regulile dreptului comun in materia
contenciosului administrativ. O astfel de exceptie este cuprinsa in textele de
lege criticate care atribuie judecatoriei competenta de solutionare a
plangerilor impotriva hotararii comisiei judetene de aplicare a Legii nr.
18/1991 in a carei raza teritoriala este situat terenul si impotriva ordinului
prefectului sau oricarui act administrativ al unui organ care a refuzat
atribuirea terenului sau propunerile de atribuire a terenului, reprezentand o
aplicare a principiului specialia generalibus derogant.
Pentru aceste motive nu se poate retine incalcarea, prin art. 53 alin. (2)
si art. 54 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, a dispozitiilor art. 126
alin. (6) teza intai din Constitutie, potrivit carora "Controlul
judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice, pe calea
contenciosului administrativ, este garantat [...]".
Curtea observa ca ratiunea pentru care solutionarea plangerilor impotriva
actelor administrative mentionate este lasata in competenta judecatoriei este
aceea a asigurarii celeritatii judecarii proceselor in materia fondului
funciar.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 alin.
(2) si ale art. 54 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de
Cristian Silviu Mihnea Enescu si Catalin Petru Enescu in Dosarul nr. 1.162/2005
al Judecatoriei Craiova.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Catalina Turcu